روايات

رواية عشقت اسد الصعيدي الفصل الثاني 2 بقلم رنا أحمد

رواية عشقت اسد الصعيدي الفصل الثاني 2 بقلم رنا أحمد

رواية عشقت اسد الصعيدي البارت الثاني

رواية عشقت اسد الصعيدي الجزء الثاني

رواية عشقت اسد الصعيدي الحلقة الثانية

في الصعيد ..
في قصر اسد .
في احد الغرف ..
كانوا بيفتحوا عينيهم بصدمه قاتله من ذلك المكان الغريب .
رحاب بصدمه وقلق /ايه ده احنا فين .
فرح باستغراب /احنا دخلنا النار ولا ايه.
اسد بحده /انتوا فعلا دخلتوا النار ي حلوه منك ليها لما فكرتوا تقلوا ادبكم علي اسد القناوي .
رحاب بغضب /هو انت انت فاكر نفسك مين ازي تخطفنا بالطريقه دي .
اسد بغضب وهو يدفعها أرضا /كلمه زياده ي حرمه هدفنك هنه وانتي حرمه قليله الربايه وعايزه الي يربيكي صوح.
فرح بغيظ /انت ايه البجاحه دي انت خطفتنا وجبتنا هنا عايز منا ايه .
اسد بحده /عايز اربيكم واسمعي ي بت انتي كتب كتابي عليكي هيكون النهارده بالزوق بالعافيه هيكون النهارده .
رحاب بصدمه /انت بتقول ايه اتجوزك ازي ي عني أنا لااعرفك ولا تعرفني انت مجنون ولا ايه.
اسد بغضب /قولي الي عايزه تقوليه هو ده الي هيحصل والكلام لحد كده انتهاء .
فرح بحده/كلام ايه الي انتهاء ده ليمكن يحصل انا هبلغ البوليس حالا .
اسد بحده /كلمي البوليس ي حلوه بس قبل ماتفكري بس تعمليها هتكوني مدفونه مكانك انا قولتلكم انكم دخلتم مملكتي مملكه الجحيم والأمر انتهاء.
خرج اسد وفضلوا يبصوا للبعض بصدمه من الي بيحصل وكأنه حلم .
رحاب بدموع وصراخ /ايه الي بيحصل ده ي فرح ده كابوس .
فرح بصدمه /ده اكيد حلم .
********************.
في غرفه مكاتب اسد..
كان واقف اسد مع مساعده سالم .
/عرفت ي سالم هتعمل ايه.
سالم بجديه /طبعا ي باشا خدامك حمامه .
ربيع بحده /ممكن اعرف ايه الي بتعمله ده وايه حكايه البنتين دول .
اسد ببرود /عادي ي ابوي واحده منهم عجباني وهتجوزها الليله ايه المشكله .
ربيع بغضب /ي سلام الحكايه دي تتضحك بيها علي عيل صغير ايه الحكايه ي اسد .
اسد بجديه /لا حكايه ولا روايه ي ابوي المهم جهز معايا للفرح فرح ابنك البكري .
ربيع بغموض /ماشي ي اسد ماشي .
********************.
في بيت امينه والده فرح ..
كانت رايحه جاي بجنون خوفا عليهم من تاخيرهم فجاه الباب خبط جريت فتحت بلهفه.
سالم بجديه /حضرتك الست امينه ام الست فرح وخاله الست رحاب .
امينه بخوف شديد/ايوه ي ابني هما فين جرالهم حاجه طمني الله يخليك .
سالم بجديه /اطمني ي ست الكل هما بخير اتفضلي معايا..
****************.
في غرفه فرح ورحاب..
فرح بغيظ شديد/طب وبعدين هنفضل كده من غير اكل .
رحاب بغيظ شديد/بذمتك انتي عندك دم احنا في ايه ولا في ايه .
فرح بجديه /اوووف اديني بحاول افك الجو شويه انا حاسه اني هتخنق .
رحاب بخوف شديد/تفتكري البنادم ده ممكن ينفذ تهديده انا مستحيل اتجوزه .
فرح بجديه /ربنا يستر .
******************.
في الخارج ..
كانت قاعده امينه بصدمه من الي بتسمعه .
اسد بنظره خبيثه/سالم روح هات رحاب وفرح ل طنط علشان تتطمن عليهم .
امينه بصدمه /انت بتقول ايه .
اسد بنظره خبيثه /هو ده الي حصل ي ست الكل انا ورحاب بينا علاقه كامله اظن انتي فهماني وكنا ماجلين الجواز بس بصراحه كفايه كده لازم نتجوز .
امينه بدموع وصراخ/وازي بنت اختي تعمل كده ده انا مربياها علي ايدي .
اسد بخبث /عادي ي طنط بتحصل انا وهي بنحب بعض وضعفنا وخلاص هنتجوز وربنا حليم ستار .
رحاب بدموع وصراخ /طنط الحقيني شوفي المجنون ده .
امينه وهي تتضربها بدموع وصراخ/الحقيك من ايه ي بنت الكلب بعد ماوطتي راسي في الطين ي فاجره .
فرح بصدمه /ماما انتي بتقويلي ايه.
رحاب بصدمه ودموع /خالتي انتي بتقويلي ايه.
اسد بنظره خبيثه/اصل طنط عرفت كل حاجه ي رحاب خلاص علاقتنا مبقاش ينفع تستخباء اكتر من كده لازم نتجوز وبسرعه .
رحاب بدموع وصراخ /علاقه ايه انا مش فاهمه حاجه ي خالتي .
امينه بغضب /اخرسي ي بت مش عايزه اسمع صوت فرحك أنتي واسد اليله ومش عايزه اسمع صوتك فاهمه ي بت .
**********************.
من أمام ورشه يوسف .
كانت واقف سما بدموع جري عليها يوسف بلهفه.
/مالك ي نبض قلبي فيه ايه.
داليا بدموع ووجع/احنا لازم نتجوز ي يوسف باي طريقه .
يوسف باستغراب وقلق /ايه بس الي حصل ي حبيبتي طمنيني .
سما بدموع ووجع/اسد مستحيل يوافق علي جوازنا ي يوسف وانا مقدرش اعيش من غيرك ابدا .
يوسف بابتسامه حنونه /روح قلبي محدش هيقدر ياخدك مني واصل امال انا طافح المرار ليه مش علشان لما اجي اتقدملك اتقدم بقلب جامد اهدي ي غاليه انتي أغلا من دنيتي كلها وليمكن ارخصك بعشقك ي سما .
سما بعشق /وانا كمان والله .
*********************.
في قصر اسد..
كانت تتعالا الانوار الزاهيه في القصر فالجميع كان في حاله صدمه مما يحدث فكيف حدث كل ذلك
كانت واقفه فرح بتصور الفرح بنظرات خبيثه فجاه حست بحد بيساحبها لجوه القصر .
في قصر اسد …
كانت واقفه بارتباك شديد قدام اسد الي هيبته كفيله ببث الرعب لاي حد يقف قصاده.
/ايه ي صاحبه العروسه سايبه عروستك كده لوحدها وعماله تصوري في الناس ده كلام .
فرح بارتباك شديد/ده فرح بنت خالتي ولازم اسجل كل لحظه فيه .
سالم الغفير بغيظ /متصدقهاش ي اسد باشا دي قاصده تصور أن العروسه مغصوبه علي الجوازه .
فرح بغيظ شديد/ايوه قاصده اعمل كده وهخلص رحاب منك مهما حصل .
اسد بنظره خبيثه/تصدقي صعبتي عليا خلاص مش هحرميك منيها .
فرح بسعاده وامل /بجد ي عني خلاص هتسيبها ترجع معايا .
اسد وهو يقترب منها بخبث /لا ي حلوه ده بعدك أنتي الي هتشرفي هنه وهتكوني مرائت الأسد وليله دخلتي هتبقى مابينكم انتوا الاتنين ي عروسه .

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية عشقت اسد الصعيدي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *