روايات

 رواية تزوجت ملتزمة ولكن معاقة الفصل التاسع والأربعون 49 بقلم صباح عبدالله

 رواية تزوجت ملتزمة ولكن معاقة الفصل التاسع والأربعون 49 بقلم صباح عبدالله

 رواية تزوجت ملتزمة ولكن معاقة البارت التاسع والأربعون

 رواية تزوجت ملتزمة ولكن معاقة الجزء التاسع والأربعون

 رواية تزوجت ملتزمة ولكن معاقة الحلقة التاسعة والأربعون

محمد يفتح باب غرفة العناية.. ويقف مصدوم وهو شايف جاك شايل قمر ورجالته شيلين شهد.. محمد بصراخ.
-جاااااك
جاك يبص لمحمد ويضحك ببرود.
-انت ثانياً ايها الاحمق.
محمد يقرب من جاك بغضب وعاوز ياخد قمر منه.. اتنين من رجالة جاك يقفوا قدام محمد ويرفعوا في وشه السلاح.. محمد يبص لجاك بغضب.
-سيب مراتي في حالها يا جاك.
جاك يحط قمر علي السرير وفجاة يضرب محمد بوكس في وشه..
-اخبرتك يا أحمق لا تقول أنها زوجتك.
جاك يرفع المسدس في وش محمد ويقول ببرود.
-ولان طلق حبيبتي قمر اريد أن تنفصل عنك للأبد لكي استطيع ان اتزوجها.
الشباب يجروا علي جاك عاوزين يضربوا.. بس رجالة جاك يقفوا قدمهم بسلاح.
جاك بصوت عالي: لا أحد يتحرك
الكل واقف خايف من السلاح
محمد بغضب: تتجوز مين ياروح امك ده انا ادفنك حي وبعدين مش عيب عليك تحط عينك علي مرات واحد تاني هي دي أخلاق الامريكيين.
جاك بغضب يضرب محمد بالمسدس على وشه.
– قولت لك لا تقول أنها زوجتك مرة آخر أنها حبيبتي هل تفهم وسوف اتزوجها أمامك ولان انظر جيدا ماذا سوف افعل.
جاك يبص لمحمد ويبتسم ببرود ويقرب من قمر ويملس علي جسمها بطريقة مقرفه.. محمد وقف دايخ من ضربة المسدس وبينزف جامد من أنفه وفمه.. بس لم يشوف جاك قريب من قمر وما حدش عارف يعمل حاجه.. يتجن جنونه ويضرب الاتنين اللي واقفين قدامه.. ويجري علي جاك ويفضل يضرب في بغضب.. وفجاة واحد من رجالة جاك يضرب محمد بالبندقية علي دماغه.. محمد ينزف جامد ووقع علي الارض..
اسيل بصراخ ودموع: محمد
هانم بصدمة: أبنييي
الشباب بصوت عالي: محمد
اوس بصراخ: محمد
جاك يقف قدام محمد وهو نايم علي الارض وغرقان في دمه.. ويرفع المسدس علي دماغه.. ويضحك وهو بيقول.
-ايها الاحمق لقد اخبرتك لا تقف في واجهي ولان حان وقت موتك كما وعدك موتك سيكون على يدي.
الكل واقف مصدوم وخالص بدأ العد التنازل وكلها ثواني ومحمد هيموت ومافيش حد عارف يعمل حاجه.. اوس يضرب رجالة جاك اللي واقفين قدامه.. ويجري علي جاك عاوز يمسكه.. وفجاة جاك في لحظة غدر يرفع المسدس ويضرب طلقه علي اوس.. اوس يقف مكانه وعيونه علي محمد ويحط ايدي علي قلبه ويبص علي الدم.

هانم بصدمة: ابنيييي
البنات بعياط وصراخ: اوووووووس
الشباب: اووووووووووس
اوس بانفاس متقاطعه: سماحني يا خويا انا ماقدرتش اعملك حاجه انا اسف.
ويجي وقع على الأرض وغرق في دمه ونطق أخر كلمة.
-اشهد أن لا إله إلاّ الله واشهد إن محمد رسول الله.
فارق اوس الحياة والكل بيصرخ بأسمه.. هانم بصراخ.
-عوضي عليك يارب.
وفجاة تقع على الارض مغمي عليها وماحدش عارف يعمل لها حاجه والكل وقف مصدوم.. جوري بصراخ وعياط
-الحق اوس يا محمد هيموت حد ينقذوا
لمياء عمالها تضرب في اللي مسكها وبصوت عالى.
– اوس لا قوم بالله عليك انا بحبك ما تعملش في كده بالله عليك قوم انا مش قد الجرح ده ونبي.
جاك يمثل البكاء..
-يالله هذا مشهد مأثر حقاً حسنا لقد انتهت من أخاك حان دورك الان.
جاك يرفع المسدس على محمد وهو على الارض مش حساس بحاجة بتحصل.
حازم بصوت عالي: انت لو لمست محمد صاحبي هيكون نهيتك على ايدي انا.
جاك يضحك بسخرية: ماذا ستفعل يا هذا.
ويضرب طلقه على محمد.. وفجاة اسيل تقف قدامه قبل ما الرصاصه توصل لمحمد..
سناء بصراخ: لاء بنتي
جوري بصدمة وصوت عالي: اسيييييل لا يااسييل ماتموتيش
بس كانت اسيل وقعت على لارض ومسكت ايدي محمد اسيل بين الحياة والموت ودموعها على وشها وبضعف.
– قوم يا محمد انا بحبك اوي خد بالك من ليث وانقذ قمر ما تسمحش لحد يخد حبك منك.
وتنطق الشهادة
اسيل تمسك ايدي محمد جامد: اشهد أن إله إلا الله وحده لا شريك له وإن محمد رسول الله.
فارقة اسيل الحياة والكل انهار على الأرض وحرفين مش بقي في حد حمل صدمة تانية.
جاك: يالك من محظوظ يا هذا الجميع يحبك بصدق. حسنا ترجعت عن قراري ولن اقتلك لان سوف اتركك تتعذب قليلاً على فارق من تحب وسوف أخذ حبيبتي قمر وتلك الفتاة ايضا.
جاك يشاور على شهد اللي نايمه بسبب المخدر..
باسم بصدمة: شهد انت عاوز اي من شهد؟
جاك: هذا الفتاة تخصني ايضا.
جاك يروح عند قمر وشايله من على السرير ويطلع من الاوضه ورجالته وراء ومثبيتين الكل بالسلاح علشآن يحمواجاك واحد منهم شايل شهد..
إسلام وصل قبل ما جاك يركب الطيارة بتاعته أسلام واللي معاه يضربوا نار علي جاك ورجالته.. جاك ورجالته بيضربوا نار على إسلام والعساكر..
اسلام: والله لتكون نهيتك على ايدي
ويجي مصواب على قلب جاك ويجي ضرب نار.. بس كان جاك ضرب طلقة وتجي في قلب إسلام.. جاك وإسلام يقعوا هم الاتنين مع بعض على الارض قدام الكل.. حازم طالع من المستشفى يشوف اللي حصل
حازم بصوت عالي: اااااااسلام.
حازم يجري ويمسك إسلام وخده في حضنه.

حازم دموعه تنزل علي وشه.: إسلام افتح عينك انا ما قدرش اخسارك ياصاحبي انت ومحمد انتم الاتنين عندي اغلي من روحي. انا شوفتكم انتم الاتنين علي لارض ومش قادر اعمل حاجه.
وبصوت عالي: اها يارب خليهم انا ماقدرش على بعد واحد فيهم دكتوووور بسرعه
الدكاتره تيجي ويخدوا إسلام العمليات
حازم يروح عند قمر اللي مرميها على لارض مش حسها بحاجة. حازم يشيل قمر.
: الكل النهارده ضحي بحياته علشانك الاول محمد وبعدين اوس واسيل وإسلام (وبدموع) كل علشانك انتي.
داخل المستشفى
باسم خد اوس ومحمد واسيل على غرفة عمليات
الحجه منال بدموع: ده عقاب من ربنا احنا ظلمنا ناهد وظلمنا ناس كتير.
وتبص على إبراهيم اللي مش قادر يقول كلمة
ابراهيم بدموع ندم: انا السبب في كل حاجة انا دمرت عيلتي واحفدي انا ظلمت ناهد وقمر وقتلت يوسف ظلم انا هتعرف بكل حاجه
مصطفي يروح عند ابراهيم بدموع نزلها على وشه.
– اهدي يابابا أن شاء الله هيكونوا بخير.
ويندي على قاسم
قاسم بدموع: نعم ياعمو
مصطفي: خود يابني جدك وستك روحهم البيت هم مش حمل البهداله هنا.
الحجه منال بدموع: انا مستحيل اتنقل من هنا من غير لم اطمن على احفدي الأربعه انا ماقدرش اعيش من غير واحد فيهم
إبراهيم بحزن: انا لازم اتعقاب على كل حاجه عملتها انا هاتعرف بكل حاجه.
وفجأه يجي رائيس المباحث..
– معك حق ياحاج إبراهيم انت لازم تتعاقب على كل حاجه.
يوسف: انت بتقول ايه وبابا هايتعاقب على اي
يوسف يبص على إبراهيم..
– هو في اي ياحاج وعقاب اي اللي انت عايز تتعاقب عليه.
إبراهيم يمسح دموعه ويقف وهو بيقول: انا السبب في كل حاجة بتحصل انا وبس انا بسببي اولدكم كلهم بين الحياة والموت وحتي قمر بنت اماني انا بدل ماخودها في حضني بعد مالقتها انا كنت عاوز اقتلها.
الكل يصدم من كلام إبراهيم
الحجه منال تسند على العكاز بتاعها وتقوم بالعافية وتروح وتقف قدام جَوزه وشريك حياة وبدموع..
-انت بتقول ايه ياحاج
ابراهيم: سامحيني يامنال انا سبب كل حاجه انا سبب موت ابنك بدر وانا اللي قتلت يوسف ظلم َ يوسف ماقتلش بدر انا هعترف بكل حاجه.
ويحكي كل حاجه هو عملها ويعترف بشغله في المافيا ويحكي ابنه بدر مات ازي ابراهيم بندم.
– انا ربنا عاقبني لم خد بدر واماني في يوم واحد بس انا مافاهمتش وفضلت ماشي علي نفس الطريق (ودموعه تنزل) بس انا مش قدر علي خسارة احفدي الأربعه مع بعض انا لحد النهاردة بتعاذب على فراق عيالي بس كان محمد بيوسني على فرق ابوها بس هو بين الحياة والموت سامحوني سامحني يامنال
الحجه منال من قوة الصدمه تنهار على لارض.. حنين تجري عليها..
-مااامااا
والبنات يجرو وبصوت عالي: تيته
الشباب ويوسف ومصطفي واقفين مصدمين من حقيقة الحاج ابراهيم
معقوله هو ده الحاج ابراهيم للي كان ديما صاحب حق. هو ده اللي ربا عياله على الخلاق والقيم وعلم احفدو ازي يكونوا ناس محترمه وازي يكونوا رجالها معقوله شغال في المافيا معقوله كل الرفاهية دي والعيشه دي من مال حرام ده كلها اسأله في عيون الكل
رائيس المباحث: اتفضل معايا استاذ ابراهيم
مصطفى يبص على إبراهيم ودموع في عينه: ليه معرفتنش.
الحاج ابراهيم: انا لم عرفت بدر مات ازي عاوزين اعرفك انت كمان
قاسم بدموع: ليه ياجدو مشيت في طريق ده وانت دايما بتحذرنا من الطريق الغلط.
جمزه: انت طول عمرك ياجدو كنت قدوتي في الحياة بس لم عرفت أن انت خبيت على أن أهلي عايشين انا زعلت بس سمحتك علشان بحبك.
ودموع تنزل علي خده وبصوت عالى ويرفع صباعه في وش ابراهيم..
-بس لو أخواتي حصل له حاجه بسببك انا مستحيل اسمحك انت فاهم مستحيل اسمحك.
وينهار على الارض ويعيط زي الاطفال.
– انا محمد اخوي وصاحبي مش عارف هيحصل له اي. واسيل اختي وحبيبتي ورفيقة عمري بتحراب وممكن ماقدرش اشوفها تاني ولا اوس اللي انا بعتبرو اغلي من روحي.
ويبص على إبراهيم: انا مستحيل اسمحك.
ويقوم من علي الارض ويجري على بره هو فعلاً خالص مش بقي قادر على صدمة تانية.. مراد يبص على الكل ويمشي وراء جمزه من غير مايتكلم كلمه بس كنت دموعه بتتكلم بدله.
هانم بدموع: احنا عملنالك اي يابابا علشان توصلنا للمرحله دي انا اولدي الاتنين بين الحياة والموت جوه عملوا لك اي عيال ولا ناهد بنت عمي ورفيقة عمري اللي انت حرمتها من ضناها عملت لك اي علشآان تموت مظلومه وطردها من البيت بحجة ان أخوه قتل ابنك وكلنا قولنا اكيد زعلان على موت ابنه علشان كدا مش عاوز ناهد في البيت ( وبصوت عالي) بس انت كنت خايف من ناهد تكشف حقيقتك الوسخه دي انا مستحيل اسمحك مستحيل
وتفضل تعيط.. مصطفي يروح عند هانم وياخدها في حضنه.
-اهدي ياهانم.
ويبص على إبراهيم بحزن ..
– تقدر تخدوا ياحضرت الظابط لازم كل مجرم يتعاقب على جرايمو..
ً الحكومة اخدت إبراهيم علشان ياخد جزاته..
وكدا حقيقة إبراهيم اتكشفت والكل عرف مهما كان طريق الشر طويل بس بيجي له نهاية وربنا سبحان وتعالى مش بيسيب ظالم من غير عقاب وإبراهيم ربنا عقابه اكتر من مرة بس هو كان بيمشي وراي نفسه وعاش في غافله ومافهمش تحذير ربنا اكتر من مرة.. وربنا سبحان وتعالى ديما بيجيب حق الظلَوم.
(( وقال الله تعالى ((إِنَّ اللَّـهَ لا يَظلِمُ النّاسَ شَيئًا وَلـكِنَّ النّاسَ أَنفُسَهُم يَظلِمونَ».
«إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَظَلَمُوا لَمْ يَكُنِ اللَّـهُ لِيَغْفِرَ لَهُمْ وَلَا لِيَهْدِيَهُمْ طَرِيقًا».
«لَّا يُحِبُّ اللَّـهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلَّا مَن ظُلِمَ وَكَانَ اللَّـهُ سَمِيعًا عَلِيمًا)) وَوَقَعَ الْقَوْلُ عَلَيْهِمْ بِمَا ظَلَمُوا فَهُمْ لَا يَنْطِقُونَ (النمل: 85).
وَمَا كَانَ رَبُّكَ مُهْلِكَ الْقُرَى حَتَّى يَبْعَثَ فِي أُمِّهَا رَسُولًا يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِنَا وَمَا كُنَّا مُهْلِكِي الْقُرَى إِلَّا وَأَهْلُهَا ظَالِمُونَ (القصص: 59).
فَكُلًّا أَخَذْنَا بِذَنْبِهِ فَمِنْهُمْ مَنْ أَرْسَلْنَا عَلَيْهِ حَاصِبًا وَمِنْهُمْ مَنْ أَخَذَتْهُ الصَّيْحَةُ وَمِنْهُمْ مَنْ خَسَفْنَا بِهِ الْأَرْضَ وَمِنْهُمْ مَنْ أَغْرَقْنَا وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيَظْلِمَهُمْ وَلَكِنْ كَانُوا أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ (العنكبوت: 40).
وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا نُوحًا إِلَى قَوْمِهِ فَلَبِثَ فِيهِمْ أَلْفَ سَنَةٍ إِلَّا خَمْسِينَ عَامًا فَأَخَذَهُمُ الطُّوفَانُ وَهُمْ ظَالِمُونَ (العنكبوت: 14).
أوَلَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَيَنْظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ كَانُوا أَشَدَّ مِنْهُمْ قُوَّةً وَأَثَارُوا الْأَرْضَ وَعَمَرُوهَا أَكْثَرَ مِمَّا عَمَرُوهَا وَجَاءَتْهُمْ رُسُلُهُمْ بِالْبَيِّنَاتِ فَمَا كَانَ اللَّهُ لِيَظْلِمَهُمْ وَلَكِنْ كَانُوا أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ (الروم)) (صديق الله العظيم
هانم بدموع:: يارب نجيلي عيالي يارب
وتفضيل تعيط
حنين بدموع: أن شاء الله هايقوموا بسلامه يارب احنا تعبان كتير على ماكبرنهم كدا. يارب ماتحرمناش منهم.
وفجأه حازم يدخل شايل الدكاتره يدخلوا وإسلام نايم على السرير ََوغرقان في دمه.. ومعهم حمزه ومراد اللي رجعوا لم شافوا اللي حصل مع اسلام.

قاسم بصدمة: اسلام مالك اسلام
ويفضل يهزي في
حمزه بدموع: هو اي الليبيحصل ده ليه كل مع بعضوا كدا انا تعبت والله مبقتش قادر استحمل اشوف دم اكتر من كدا.
مراد بدموع: انا ماقدرش اعيش من غير اوس اخويا ورفيق عمري.
وينهار على لارض: انا ماقدرش اعيش من غير واحد فيهم.
حمزه يجري على مراد ويحضنه: أن شاء الله كلهم هيكونوا كويسين.
حازم يدخل قمر الغرفة والممرضه تركب لها الاجهزه الطبي تاني بس فجأة الاجهزة تصفر جامد
الممرضة بصوت عالي: دكتور دكتور .
الممرضة تروح عند جوري وميار اللي قاعدين علي الارض وعيونهم ورمت من كتر العياط.
الممرضة: لو سمحتم انتم دكاتره تعاليو شوفوا المريضة قمر علشان مفيش دكتور فاضي
جوري وميار يقومو من علي الارض : قمر قمر قمر مالها
الممرضة: مش عارفه بس لاجهزة بتصفر بصوت عالي؟

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية تزوجت ملتزمة ولكن معاقة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *