روايات

رواية ابن خالي الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم صفاء عوض

رواية ابن خالي الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم صفاء عوض

رواية ابن خالي الجزء الثامن والعشرون

رواية ابن خالي البارت الثامن والعشرون

رواية ابن خالي الحلقة الثامنة والعشرون

مرت ثلاث ايام كانت ثقال علي الكل شوق تصارع الموت ، بينما بطة اكتشفت انها حامل و مع ذالك تهتم بوقار الصغيرة ، دخلت الدكتورة علي شوق و بعدها فترة خرجت طلبت من رفيع الدخول فشوق تنتظره
_ دخل رفيع اليها وجدها شاحبه الوجه و مع ذالك جميلة ، تنظر اليه وكاءنها تودعه
شوق: قرب يا رفيع تعال جمبي
جلس رفيع نصف قعدة واخذها با احضانه : جمبك يا شوق
شوق و هي تضمه : شكرا لانك ما سبتنيش
رفيع بصدق : هو في حد بيعيش معاك و يسيبك ، ثم اكمل بتنهيدة: اسف علي كل لحظة زعلتك فيها
شوق : ما تتاءسفش انت ما زعلتنيش ، بس انت يلي سامحني بقي بسببي بعدت عن حبك
رفيع : مش زعلان يا حبيبتي بعدين انتي و بنتي مليتو علي الدنيا
كحت شوق فتحدث رفيع بلهفة : اششش اهدي ، لحظة انادي الدكتور بس لحظة و كانت شوق تتشبس به بقوة : خ ل اص يا ر ر رفيع ما ف ي ش و قت
رفيع بذهول : انتي بتقولي ايه
شوق : ا ا ا انا و دخل الدكتور فجاءة : هاتو الجرعه بسرعه يلي ثم وجه حديثه لرفيع : وانت اطلع برا
شوق : ما ف ي ش د ا عي ي ا ا دد ك ت و ر مافيش داعي يا دكتور
لم ينتبه لها و هو يجهز الجرعه بينما خرج رفيع والتفوا حوله و ما هي الا ربع ساعه و خرج الدكتور وعلي وجهه علامات الحزن
رفيع الذي يكذب الجواب و مع ذالك ساءل براسه : اايه
الدكتور : البقاء لله
شهقت بطة بقوة و هي تضم وقار الصغيرة اليها : ماتت يا الله ، ان لله و ان اليه راجعون
تحرك احمد الي اخيه يسنده بينما وداد ظلوا علي صدمتهم افاق زين علي بكاء وداد فضمها اليه وهو يقول بحزن عميق : ربنا يرحمها
___ كانت وقار تجهز طلبات الزبائن ، بين حين واخر تاخذ استراحة قليلة و لكن تلك الاستراحة ، تفكر في شوق و ودادو زين و بطة تلك الصديقة والاخت و رفيع و اااه من ذالك الرفيع
سيلا من خلفها : ايه يا ستي الهايمة
وقار : سيلا امتي انتي هنا
سيلا بخبث : من واااه من … اسمه ايه صحيح ؟
وقار : يا بايخة ثم حدفتها بالمنديل الذي علي الطاولة : خليك انتي في سي جو تبعك و عشقكم المخبي
سيلا بتوتر : ج جو مين
وقار بخبث : علي برضه ، دا انتو عملتو علي فيلم و قال ايه يمشي وراي و يقف لي في نص الطريق و يتكي كدا علي السيارة و يقول بتلكع بعشقك يا وقار
سيلا : تلكع يا بيئة ، بعدين ازاي عرفتي انه مقلب
وقار وانتي يا ستي بتتكلمي معاه بالتلفون واحد اكتبي اسم مستعار و اتنين بقي اقفلي الاسبيك و باب الغرفه وراك
سيلا : اسفه
فلاش
اتي اتصال في وقت متاءخر بعض الشي الي سيلا فقامت ترد ودخلت الغرفه المجاورة و تركت الباب مواربا ، صحت وقار حينها واتجهت الي المطبخ فسمعت
سيلا : انا قلت لك يا جو وقار ليس تلك الفتاة الطماعه والانانية
جو : اسف منذ ان عرفت بصداقتكم ، خفت عليك منها فبعض الصديقات يكونون خائنين الي العُشرة
سيلا بتنهيدة : لا يهم اسفك لي وقار اذا عرفت لن تسامحنا
جو : اعرف ثم ضحك وقال : لكن شتمتني افطع الشتائم و لم يقطع لسانها قط
سيلا : وانت كيف عرفت بشتيمتها وهي لم تتحدث لهجتك
جو بخبث و عشق : تعلمت كل شي لي ابقي بجوارك
سيلا …….ثم تحدثوا كثيرا و قتها وقار رجعت الغرفه ونامت
باك
___ تاني يوم بعد ان تم دفن شوق و رجع الكل الي البيت بقي رفيع و جلس بجانب قبرها يقرا لها قران و يدعي
رفيع : اوعدك اني بنتا وقار ح تزورك كل فترة و وقت ما تحب مش خا اقطع زيارتنا منك ، هي حتحبك اوي عشان انتي امها ، مش اي ام ، احن ام في الدنيا

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ابن خالي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *