روايات

رواية فاز القلب الفصل الخامس عشر 15 بقلم يارا عبدالعزيز

رواية فاز القلب الفصل الخامس عشر 15 بقلم يارا عبدالعزيز

رواية فاز القلب البارت الخامس عشر

رواية فاز القلب الجزء الخامس عشر

رواية فاز القلب الحلقة الخامسة عشر

اروى بصوت عالى:- تعالي يا حماتي شوفي ابنك و تربيته
خالد بغضب :- بس بقى هتفـ..ضحينا الناس نايمة
اروى:- هو دا كل اللي همك انا عايزة اعرف انت و الست هانم قاعدين في المطبخ بتعملوا ايه لوش الفجر
خالد بغضب مفرط:- اروى متخلنيش امـ..د ايدي عليكي انتي زودتيها اوي
اروى بغضب :- كمان لا مـ..د تعال اضـ..ربني و انا حامل خليهم يقولوه ضـ..رب مراته و هي حامل عشان خاطر واحدة لا راحت و لا جت عامللي فيها الشـ…ريفة و انتي بتتمسكني عشان تروحي شقق الرجالة و تلعبي براحتك
داليا بدموع:- و الله حضرتك فاهمة غلط انا بس
قاطعها دخول عزة و محمود
محمود :- فيه ايه يا اروى صوتك جايب لاخر الشارع
اروى بغضب :- هو انتوا لسه شفتوا حاجه دا انا هخلي اللي ما يشتري يتفـ..رج عليكوا
كملت و هي بتروح عند اروى و كنت لسه هتمسكها من. طرحتها بس خالد مسكها من ايديها
خالد بغضب جحيمي :- كلمة كمان و والله العظيم لهكون رامي عليكي يمين الطلاق و دلوقتي و مش هيهمني اي حاجه
مسكها من ايديها من فوق بقوة.. و دخل بيها اوضتهم
اروى:- اوعى كدا سيب ايديي انا لازم اروح اوريها شغلها
خالد مسـ..كها من شعرها بقوة و لفها بحيث ان اصبح ضهرها ليه و اتكلم بغضب :- قولتلك مش هعمل حساب لحاجة حتى اللي في بطنك فتلـ..مي بقى عشان مزعلكيش مني
اروى ببكاء:- بتـ..مد ايديك عليا يا خالد و عشان مين عشان دي لدرجة دي سحرالك
خالد بغضب و صوت عالي جدا لدرجة ان اللي برا سمعوه
:- مفيش ما بيني و ما بينها اي حاجه افهمي بقى دي بنت غلبانة و بدل ما تقفي جانبها لانك ست زيها و المفروض هتكوني ام بعد كام شهر جاية تعامليها بالطريقه دي يا شياخة حرام عليكى على الاقل عشان ربنا يقف جانبك و يكملك حملك على خير
لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم 🤎
اروى بعصبية:- فيه ايه ما بينك و ما بين البت دي اتكلم بدل ما اقوم اجـ..رجرها دلوقتي و خلي اللي ما يشتري يتفرج عليها
رمـ..ها على السرير بقوة و اتكلم بغضب :- دا انتي بقيتي مقـ..رفة بجد انا ليا بعد كلام مع ابوكي و اخوكي عشان انا قر..فت من العيشة معاكي بقيت عيشة تهـ..ق
قال كلامه و خرج وقف في البلكونة و هو بيتنهد بعمق و بيفتكر ذكاريتهم مع بعض من ساعة ما اتجوزوا
داليا راحت وقفت جانبه و هي محافظة على وجود مسافة ما بينهم و كان معاها كوباية ليمون
داليا:- اتفضل
خالد بعصبية:- حد قالك اني بشـ..د في شعري و محتاج ليمون يهديني مثلا غو…ري من وشي انتي كمان
داليا بدموع :- انا بس قولت عشان يروق د..مك انا اسفة عشان كل دا بيحصل بسببي انا بكرة الصبح هـ..لم هدومي و همشي من هناا
خالد بجدية :- هتروحي فين
داليا: معرفش ارض الله واسعة
خالد :- انتي مش هتمشي من هناا و انا هعرف اوقف اروى عند حدها بعد كدا
داليا:- انا مش عايزة
خالد بمقاطعة و عصبية :- ما قولتلك مش هتمشي من هنااا و يلا بقى ادخلي نامي عشان محدش يطلع في البلكونة و يشوفك بالبيجامة اللي انتي لابسها دي
داليا ببأبتسامة تلقائية:- ما هي بكم
خالد بغضب : امشي من قدامي يا داليا و سيبي الليمون دا على التربيزة
داليا بخوف :- حاضر
خرجت داليا من البلكونة و راحت اوضة عائشة و سابت خالد و هو في دوامة من التفكير
خالد بهمس :- انا ليه متمسك بوجودها اوي كدا لدرجة ان مش هممني مراتي و ابني حتى معقول اكون لا لا لا هي بس صعبانة عليا صعبانة عليا و بس فوق يا خالد مينفعش تبقى اكتر من كدا
كان سايق العربية بسرعة جنونية و صورتها و هي بتعيط على اغلى ما تملك بصرها… موجودة قدامه مش عايزة تفارقه
وقف العربية على مكان عالي اشبه بالجبل و نزل من العربية ، قعد على الأرض و بص للسما
مازن بصوت عالى و دموع :- انا واحد حقـ..ير انا السبب انا السبب في كل اللى حصلها ليه يا رب لييييييه يا ريتني كنت أنا و هي لأ ليييييييه ليه عقابك ليا قاسـ..ي اوي كدا
راح عند العربية و فتحها و خرج مسـ..دسه و فضل يبكي بشدة زيي الطفل و حـ..ط المسـ..دس في دماغه و كان لسه هيضغط على زره بس افتكر كلام حياة
:- انا بحبك اوي يا مازن
مازن بصوت عالي جدا:- لاااااااااااااااااا لأ يا حياة لأ مش هسمحلك تبعدي عني حتى لو كلهم قالولي كدا انا و بس اللي هفضل جانبك الفترة دي انا اللي جوزك و دا حقي
قال كلامه و طلع بعربيته و راح المستشفى لاقى عاصم نايم على الكرسي برا قدام الاوضة فتح باب الاوضة و دخل لاقها نايمة زيي الأطفال قعد جانبها على السرير و مسك ايديها
: انا اسف يحياة بس مش هقدر ابعد عنك اسف على كل اللي حصلك بسببي اديني فرصه فرصه واحدة بس و انا هعوضك و الله بس سامحيني و اديني فرصة
حياة كانت تحت تأثير المهدأت و المخدر لسه
حياة بهمس و هي لسه مغمضة عينيها:- يا بابا خليه يطلقني مش عايزة اعيش معاه تاني يا بابا
مازن بدموع:- لا يحياة ارجوكي
في الصباح صحي نوح من النوم و بص لعائشة اللي كانت نايمة على أيديه زاح شعرها اللي كان موجود بعشوائية على وشها و فضل يبصلها
اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين 🤎
عائشة فتحت عينيها :- اممممم انت صحيت امتى
نوح :- طب ما تقولي صباح الخير حتى و بعدين نايمة على ايديي طول الليل ما فيه مكان احسن
عائشة بصتله بأستغراب كمل نوح و هو بيشاور على قلبه
نوح :- هنااا يا عائشة هنااا مكانك
عائشة :- انا هقوم احضر الفطار عن اذنك
نوح مسك ايديها بحب :- ليه بتهرربي مني
عائشة :- عشان مينفعش بعد كل اللي عملته اسامحك
سحبها لحضنه بقوة حاولت تبعد بس معرفتش
نوح :- طب انا بحبك
عائشة:- انت كداااب عشان اللي بيحب مبيأذ….يش و انت إذ…تني كتير يكفي ان خليت الليلية اللي كنت بتمناها هي اسوء يوم في حياتي
نوح بدموع :- لدرجة دي شايفني وحـ..ش
عائشة :- و اكتر يا نوح لو سمحتم ابعد و سابني دلوقتي عشان بجد مش قادره
مسك ايديها بحب :- طب بصيلي طيب بصي لعيني و انتي هتعرفي انا بحبك اد ايه
عائشة بدأت تفتكر كل اللي عمله :- ابعددد عني يا نوح بقى حرااام عليك و الله
نوح :- طب اديني فرصة
عائشة ببكاء:- بقولك ابعددددد
بعد عنها بصعوبة و بصلها بوجع شديد و هو كار…ه نفسه على المرحلة اللي وصتلها بسببه
نوح :- خلاص انا اسف بس اهدي
عائشة ببكاء:- اطلع برااا لو سمحت سابني دلوقتي
اتمنى لو يقدر ياخدها في حضنه و يطبطب عليها بس للاسف وجوده هو اصلا السبب في بكاءها خرج من الاوضة و راح المطبخ و هو غا…ضب جدا من نفسه
بعد مرور اسبوع و نوح بيحاول مع عائشة و هي مش قابلة و لا قادرة تنسى و بتتمنى انه يطلقها و كذلك مازن و حياة اللي راحت قعدت عند والدها و رافضة تقابلها حتى و هو حالته كل مدى بتسوء في بعده عنها و خالد اللي بقى ينفر من اروى كل يوم و بدا يكره كل عمايلها و داليا اللي حاسة بمشاعر ناحية خالد بس بتتجاهلها
عائشة كانت قاعدة عند اهلها بعد ما استأذنت من نوح تقضي عندهم اليوم و كان قاعد معاها واحدة صاحبتها
نور :- عائشة هو انتي كويسة حاسكي تعبانة
عائشة بتعب :- مش عارفه يا نور بقالي كام يوم مش متظبطة كدا و حاسة اني دايخة ما علينا يلا عشان نلحق نروح للدكتورة و بعد كدا هروح قبل ما نوح يرجع من الشغل
نور :- معلش يشوشو تعباكي معايا
عائشة :- بس يا هبلة بطلي
في عيادة الدكتورة
استغفر الله العظيم الذي لا اله الا هو الحي القيوم و اتوب اليه 🤎
:- متقلقيش كل دا ميتخافش منه زي ما قولتلك
نور :- شكراً يا دكتورة عن اذن حضرتك
جهم يمشوا بس عائشة تعبت فجأة و سندت على الباب
نور بخوف :- عائشة انتي كويسة
عائشة بتعب شديد:- مش قادرة يا نور دايخة اوي و حاسة اني عايزة استفرغ
الدكتورة:- تعالي يحبيبتي ارتاحي
نور سندت عائشة و قعدتها على الكرسي
الدكتورة :- بتحسي كدا من بقالك كتير
عائشة:- من كام يوم كدا
الدكتورة:- انتي متجوزة
عائشة بتعب :- اهاااا
الدكتورة :- طب تعالي معايا اكشف عليكي
بعد عشر دقايق من الكشف كانت عائشة قاعدة قدام الدكتورة هي و نور
نور:- هااا يا دكتورة طمنينا
:- مفيش اي داعي للخوف كل دي اعراض طبيعية في البداية
عائشة بخوف:- مش فاهمة
الدكتورة:- مبارك حضرتك حامل

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية فاز القلب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *