روايات

رواية عوضي بعد كسرت اهلي الفصل الثاني 2 بقلم نوران أحمد

رواية عوضي بعد كسرت اهلي الفصل الثاني 2 بقلم نوران أحمد

رواية عوضي بعد كسرت اهلي البارت الثاني

رواية عوضي بعد كسرت اهلي الجزء الثاني

رواية عوضي بعد كسرت اهلي الحلقة الثانية

دخلت عيادة كانت معلقة ورقة محتاجين فيها سكرتيرة للدكتور
نوران: لو سمحتي كان في ورقة برة بتقول ان انتم محتاجين سكرتيره انا عاوزة اقدم
الممرضة: تمام وريني بطاقتك
نوران ادتها البطاقة وهي دخلت غابت جوا شويه وطلعت
وقالت بابتسامة: تمام اتقبلتي
ابتسمت نوران بشكر وقالت: اقدر استلم الشغل امتي
الممرضة: من دلوقتي لو حبة تعالي اعرفك علي اللي مطلوب منك
قعدتها علي مكتب وقالتلها: بصي ينوران اللي هيجي يكشف او استشارة هتسجلي اسمه علي الكمبيوتر ووو
وقعدت تشرحلها ونوران استوعبت بسرعه الشغل وشافت الدكتور كان لسه جاى كان شبابي بس باين عليه جد جدا ودخل اوضته
وقال لنوران: الكشوفات تدخلي بعد نص ساعة واهه اسمك اي
نوران: انا نوران ي دكتور فارس
الدكتور فارس: تمام وزي ماقولتك
نوران بجدية:تمام يدكتور
جت الكشوفاات وكان يوم مرهق بالنسبة لنوران
دخلت وكشفت وخلص اليوم كان باليومية وكان 200جنيه في اليوم واجازة الجمعة
خلصت نوران وروحت وقالت لعمتها: انها اشتغلت سكرتيرة لدكتور واتغدت مع عمتها وجوزها ودخلت غرفتها
اخذت نوران عهد علي نفسها انها متصرفش فلوس شغلها عشان في خلال اسبوع تكون دبرت فلوس وتأجر بيت.
في اليوم التالي
لبست نوران دريس ولفت حجابها
ونزلت راحت العيادة عشان هي لازم تفتحها وكان الوقت الساعة 10/30 صباحا نضفت الحاجة وظبطت الدنيا وحطت كل حاجة في مكانها وكانت الساعة 12جاء الدكتور والممرضين واستلموا الكشوفات وكانت كتير جدا (مشاء الله)
فدكتور فارس خلي اليومية 300 جنيه انهارده لان كان في كشوفات كتير وعمليات وروحت نوران وكانت الساعة 11
دخلت عمتها حتطلها تاكل وهي خلصت شالت الاطباق وغسلتها معأنها مهدودة من الكشوفات والعيادة لاكن مينفعش مش من الذوق انها تسيب مكان ما كلت فنضفت المطبخ ودخلت نامت وقبل متنام عدت فلوسها لقتهم 500فرحت وحمدت ربها ونامت
عدا اسبوعين ونوران في شغلها وبقي معاها230
0فقررت تروح تشوف شقة علي قدها وجمب العيادة
لبست ونزلت تشوف شقة وقعدت تسأل لحد ما واحدة في الشارع دلتها علي واحده عاوزه تأجر شقة بنتها المتجوزة ومسافرة
راحت وسألت ولقتها واحدة في اواخر الخمسينات
نوران: سلام عليكم حد دلني علي حضرتك وقالي انك عاوزة تأجري شقة بنت حضرتك
تيتة فاطمة: ايوة فعلا يبنتي تعالي شوفي الشقه
طلعت نوران معاها ولقتها شقة حلوة ومفروشة كانت اوضتين ومطبخ وحمام وصالة حلووة صغيرة وبلكونة
عجبتها وسألت الحاجه فاطمه عن سعرها
الحاجه فاطمه: والله يبنتي انت شايفة شقة حلوة واوضتين فاكيد مش اقل من ال1000بس عشان انت شكلك غلبانة فليكي والله 800
عجب السعر نوران وحمدت ربها ع الست الطيبة دي وقالتلها: شكرا جدا لحضرتك والله انا هروح اجيب شنطتي والفلوس واجي يكون حضرتك حضرتي العقد
روحت عند عمتها وجابت شنطتها وكتبوا العقد ونزلت فاطمة قعدت هي ترتب هدومها في الدولاب وبعدين نزلت تشتري ليها اكل علشان طبعا مافيش اكل نزلت السوق بعد ماسألت علي مكانو
وجابت بانيه ولحمة وحجات المكرونة بشاميل وبخور وطماطم وفلفل وخضروات تانيه وجابت اكلات تاني وجابت مستلزمات النضافة وروحت وكان صابح عليها الجمعة
تاني يوم الصبح
صحيت وعملت فطار وفطرت وغسلت الاطباق مكانها وبتفتح البلكونة عشان تبدأ تروق بعد مالبست الاسدال لقت ووووووو

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية عوضي بعد كسرت اهلي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *