روايات

رواية بنت الحي الشعبي الفصل الأول 1 بقلم ملك يسري

رواية بنت الحي الشعبي الفصل الأول 1 بقلم ملك يسري

رواية بنت الحي الشعبي البارت الأول

رواية بنت الحي الشعبي الجزء الأول

رواية بنت الحي الشعبي الحلقة الأولى

الام: اتصرفى وتخرجى اخوكى من السجن ااه انا مليش غيره يابنت حسن.
شمس بدموع: اخرجه ازاى اجيب منين اناا اقل محامى طالب اتعاب بس 20 الف اجيبهم منين غير اللى ابنك نصب بيهم على الراجل.
نادية بقسوة: معرفش اتصرفى ولا عيزاه يفضل ف السجن.
شمس بقهر: ياريت يفضل ف السجن واخلص منه ومن قرفه يمكن يتربى بدل ما انتى بوظتيه من دلعك فيه على قفاي……. سكتها الاقلم اللى نزل على وشها.
نادية: اخرسى قطع لسانك ومن الاخر ي شمس لو مخرجتيش اخوكى ملكيش قعاد ف البيت دا.
شمس سابتها وخرجت تتمشى وتقعد ف مكانها.
عم محمد: مالك ي بنتى.
شمس: تعبت والله ياعم محمد ومش عارفة اعمل اى.
عم محمد: مالك بس يابنتى.
شمس بدأت تحكيله كل حاجة.
شمس بدموع: مش عارفة اعمل اى ولا اتصرف ازاى.
محمد بتفكير: قومى معايا يابنتى.
شمس بإستفهام: فين.
محمد: قومى بس.
شمس راحت مع محمد شافت ڤيلا كبيرة وحرس كتير بدأت تخاف ومسكت ف محمد جامد.
محمد: رمضان ممكن تقول للباشا محمد بتاع الكورنيش.
رمضان: ثوانى طيب.
ف الداخل…
رمضان: محمد برا ياباشا وعايز يقابل حضرتك.
هاشم: دخله ي رمضان.
دخل محمد وشمس ل هاشم وبدأ محمد يحكيله حكايه شمس.
هاشم: انتى بتدرسى ي شمس.
شمس: ايوا انا ف تانى سنة من هندسة معمار.
هاشم: ماشاء الله بصى يابنتى انا اسر ابنى هيتواصل معاكى وان شاء الله الموضوع هيتحل ومستنيكى يوم الحد ف الشركة بتاعتى ودا عنوانها.
شمس بسعادة: بجد شكرا اوى اوى.
محمد: مش قولتلك هاشم بيه هيحل الموضوع.
شمس: بجد شكرا وان شاء الله هرجعهم ليك ف اقرب فرصة.
هاشم وابتسم: انتى زى ملك بنتى فاى وقت احتاجتى حاجة انا موجود.
شمس: تسلملى بجد يالا ياعم محمد.
محمد: يالا يابنتى عن اذنك ي باشا.
هاشم: اذنك معاك ي محمد صح ياشمس.
شمس: نعم.
هاشم: رقم فونك اى علشان نعرف نوصلك.
شمس: ********011
هاشم: تمام كدا.
شمس ومحمد مشيوا وهى مبسوطة وف نفس الوقت شايلة هم تسديد الفلوس دى.
…………………………………………………………………..
ف بيت شمس دخلت لقت امها قاعدة قدام التليفزيون.
نادية: عملتى اى ي فالحة.
شمس بحزن: بتصرف ي امى عن اذنك.
نادية: اذنك معاكى ي اختى.
شمس دخلت اوضتها وغيرت وصلت فرضها وبدأت تذاكر.
…………………………………………………………………..
اسر: خلاص كدا وباقى الورق دا بكرا يروح مكتب استاذ مصطفى يراجعه ويتمم عليه مفهوم.
نهى: تمام ي فندم.
اسر خلص شغله وخرج ركب عربيته وروح اول لما دخل شاف هاشم مستنيه.
هاشم: تعالى ورايا ي اسر المكتب.
اسر بإستغراب: حاضر ي بابا.
هاشم قعد وقدامه اسر.
اسر: خير ي بابا.
هاشم حط الورقة اللى فيها رقم شمس قدامه.
اسر: رقم مين دا.
هاشم: شمس حسن محمد.
اسر: ايوا مين دى.
هاشم عرفه اى موضوع شمس والمفروض يعمل معاها اى.
اسر: بابا انا مش فاضى للكلام دا شوف احمد يخلصه.
هاشم: احمد ف اسكندرية بيسلم مشروع الفندق ومش هيجى غير بعد يومين.
اسر بقلة حيلة: حاضر ي بابا.
هاشم: اطلع ارتاح وبكرا شوف الموضوع دا عايزه يخلص بكرا ي اسر.
اسر وقام وقف: حاضر ي بابا عن اذنك.
…………………………………………………………………..
ملك: اى ي زنانة ف اى.
وتين: اخوكى فين يابت.
ملك بضحك: انهى واحد.
وتين: احمد ي ملك.
ملك: ابيه احمد ف اسكندرية بس انتى بتسالى لى.
وتين بتوتر: ابدا اصل انتى فاكرة البنت اللى قولتلك بتحب اخوكى وبتراقبه قاعدة تسالنى عليه وبتقولى مختفى وكدا.
ملك بخبث: اممممم قوليلها ابيه احمد ف اسكندرية بيسلم مشروع ل واحدة مزة اوى.
وتين بغضب: نعععم.
ملك: اى مالك.
وتيم بخنقة: مفيش انا هقفل ماما بتنادى عليا.
ملك وضحكت: باى يختى.
ملك قفلت مع وتين واسر دخل.
اسر وابتسم: الكتكوتة بتاعى بتعمل اى.
ملك وحضنته: لسة مخلصة مذاكرة وهنام.
اسر وباس جبينها: ماشى ي حبيبتى.
اسر سابها وخرج وهى فتحت فونها وجابت صورة حبيبها اللى متعودة تشوفها كل يوم قبل اما تنام ونامت.
…………………………………………………………………..
شمس خلصت وفردت جسمها على السرير ولسة هتنام جالها مسدج على الواتساب.
مجهول: بكرا الساعة ٩ الصبح هستناكى ف كافيه****.
شمس ب استغراب: مين.
اسر: انا اسر ابن استاذ هاشم اللى كنتى عنده.
شمس: تمام ي استاذ اسر تصبح على خير.
وقفلت وهو نام…..

يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية بنت الحي الشعبي)

‫5 تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *