روايات

رواية ليتهم يشعرون الفصل الخامس عشر 15 بقلم ديدا الشهاوي

رواية ليتهم يشعرون الفصل الخامس عشر 15 بقلم ديدا الشهاوي

رواية ليتهم يشعرون البارت الخامس عشر

رواية ليتهم يشعرون الجزء الخامس عشر

رواية ليتهم يشعرون الحلقة الخامسة عشر

الدنيا دي يوم في حال واللي حصل يومها غير حياتي ٣٦٠درجه زي مابيقولوا
_جري ايه ياخالد انت جايبني تهزقني مع البنت دي ولا اي مش كفايه جيبها من الشارع وكمان عاوزها تضربني
_مياده انا نبهتك قبل ماسافر اقولتك بلاش العند اي حاجه عرفيني انما نمد ايدينا لا انا مش جيبها من الشارع زي ماقولتي ولو الكلمه دي اتقالت تاني انسيني خالص فاهمه
انا هنا خوفت من حوارهم اللي بقي عالي وهبقي السبب في خراب علاقتهم ببعض فحاولت ادخل
_مستر خالد انا مسامحه خلاص
_وانا ياحياه مش مسامح ولازم تخدي حقك
_ارجوك مستر خالد انا مش عاوزه اكون السبب في اي زعل بينكم
_انتي لسه انتي خلاص بوزتي علاقتي بيه انتي وحده متساويش
_ميااااده اقولت ايه حياه اقفي قصدها.. انا بخيرك يامياده
حياه تاخد حقها وتعمل زي ماحضرتك عملت فيها او انسي خالص انك تعرفيني واللي بيني وبينك شغل
بصراحه مكنتش اتوقع اللي مياده عملته بس اكتشفت انها عشان مصلحتها تعمل اي حاجه
_خلاص اتفضلي خلصيني
كنت بقرب بخوف وتوتر وبصدمه من اختيار مياده وضربتها قلم وطلعت من المكتب اجري لاوضتي وكنت زعلانه وفرحانه في نفس الوقت فرحانه اني خدت حقي وحزينه ان واحد زي خالد يقع في وحده زي مياده
_كده ياخالد تعمل فيا انا كده تخلي وحده زي دي تطلع عليا انا
_مياده اللي انتي بتستحقيرها دي بنت ناس ومؤدبه وانا اعرف عيلتها فريحي بقي وانا بحظرك لو اتعرضتي ليها بكلمه او مديتي ايدك عليها هتكوني خسرتيني للابد. عن اذنك
وهنا خالد طلع من المكتب وهو مصدوم من مياده وطلع للجنينه الدار وهنا عمل مكالمه لنادين عشان يطمن عليها
_الو صحيتك من النوم ولا اي
_ياعني بس كنت هصحي عشان دوا ماما
_نمتي كويس
_الحمد الله وانت وصلت بالسلامه
_اه وصلت لشغلي هخلص حاجات وهرجع بليل
_خليها الصبح عشان السفر بليل وحش كنت بسمع ماما تقول لاخويا كده وبابا
_خالد بفرحه مش هقدر استني للصبح انا قلقان عليكي اوعي تنزلي من البيت فاهمه
_حاضر
_خلي بالك من نفسك. سلام
_سلام
في القاهره
نادين اقفلت الفون وكانت فرحانه بالحاله دي
_ياريتك ياندي كنتي معايا عشان احكيلك باللي جوايا ياتري بتعملي ايه دلوقتي فجاءه الباب خبط نادين من ورا الباب
_مين
_انا يانادين حبيبك
_لوسمحت ابعد عني انا هطلبلك البوليس فاهم
_افتحي نتفاهم والله انا بحبك وعاوز الحلال
_من فضلك ابعد عني
نادين هدت بعد ماهشام مشي خاف الجيران تسمعه
فجاءه مسكت فونها ورنت علي خالد وهي بخوف وحاولت متظهرش دا
_خالد من فضلك متتاخرش
_نادين في اي مالك
_لا بس كنت عاوزه اطمن بس
_هو الولد دا كلمك
_ هااا لا ابدا يلا اسيبك سلام
_سلام
خالد قفل السكه وهو قلقان علي نادين وكمان في حيره يقول لندي علي امها وتعبها بس فضل يفكر لكن قرر وراح لاوضتي وخبط
_اتفضل مستر خالد
_عامله ايه يادلوقتي
_مستر خالد انا بجد بشكرك علي اللي عملته بس مكنش بطريقه دي كده ممكن تخسر مياده
_فكك منها المهم اخوكي جابلك حقك
_والله انا مدخلتش في شغلها انا حليت مشكله
_انا عرفت داده حليمه قالتلي كل حاجه وانتي صح بس انا جاي لحاجه تانيه خالص مش عارف الحاجه دي هتفرحك ولا تزعلك
_خير يامستر قلقتني
_بصي لما نكون سوا اسمي خالد فاهمه مافيش اخت تقول لاخوها مستر
_حاضر
_ندي انا روحت بيتكم واتكلمت مع اختك وشوفت والدتك
انا هنا اتصدمت من الكلام وكان رده فعلي غريبه ضحك وعياط
_بجد ولا بتضحك عليا اقولي انت شوفت اختي شوفت ماما طب بابا واخويا اقولي ياخالد عرفت ازي توصلهم وليه مقولتش ليا
طمني عليهم نادين اختي كويسه اتكلم ساكت ليه
_عشان مش عارف اتكلم وانتي كده انا لما سمعت حكايتك حفظت العنوان اللي كنتي قايله عليه ونزلت القاهره وبمعارفي قدرت اوصل العنوان وكمان اسكن في البيت اللي انتم فيه
_طب احكيلي انت متعرفش هما وحشني اد ايه اقول طمني عليهم
وهنا خالد حكالي كل اللي حصل لغايه ماسالته علي ماما
_وماما اخبارها وكلمتها ازي
_هنا خالد بتوتر ماهو انا مكلمتهاش
_مش فاهمه ياعني ايه
_انا لاقيتها علي كرسي متحرك ومش بتتكلم ووالدك مسافر واخوكي كمان
_ياعني ماما ونادين لوحديهم عشان كده الولد بيضايق في اختي
_خالد انا عاوزه اشوفهم بس ازي انا مش قادره اوريهم وشي
_خلاص ارجعي ليهم واطلبي السماح واللي حسيته ان غيابك اثر فيهم
_لا مش هقدر اواجهم دلوقتي انا السبب اللي امي فيه ازي اقدر اواجهم وبابا هيتقبلني ازي لا صعب بس في نفس الوقت هموت وعاوزه اشوفهم
وعنا نزلت انهيار وبكاء علي حالهم وحالي غلطتي الوحيده اني سبتهم
_ندي اهدي انتي مش بتثقي فيا
_ايوه
_خلاص جهزي نفسك هتشوفيهم انهارده
_ازي
هقولك
في شركه الدعايه والاعلان
_استاذه مياده مالك في حاجه مزعالكي
_لا مضيقه شوي المهم انت اخبار الشغل والسكن اي
_كله تمام الحمدلله
_طب كويس المهم ترفع راسي وراس اسامه مع خالد خطيبي
هنا احمد لما سمع كلمه خطيبي كانها طعنه في قلبه بجد احمد كان بيحب مياده فوق ماتتخيلوا
_يلا هقوم ابلغ خالد بيك واشوفك بعدين
_تمام بالف سلامه منتظرك
_انت بتقول هسافر ازي معاك وازي ادخل عليهم كده
_اسمعي الكلام جهزي نفسك زي مااقولتلك
خالد خلص كل الاوراق اللي متعطله وفعلا خدني معاه علي القاهره وهشوف امي واختي
وصلنا البيت وطلعت الدور كان لسه سايبه العماره امبارح
وهنا خالد بيخبط علي نادين واول ماسمعت صوتها قلبي دق ورفرف من السعاده
_مين اللي بره
_انا خالد يانادين
_هنا فتحت الباب
ووووو

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية ليتهم يشعرون)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *