روايات

رواية حبيبي عبر الزمن الفصل الثامن 8 بقلم نور الشمس

رواية حبيبي عبر الزمن الفصل الثامن 8 بقلم نور الشمس

رواية حبيبي عبر الزمن البارت الثامن

رواية حبيبي عبر الزمن الجزء الثامن

حبيبي عبر الزمن
حبيبي عبر الزمن

رواية حبيبي عبر الزمن الحلقة الثامنة

فى صباح اليوم التالى استيقظت ميرال مبكرا وأخذت دش وصعدت الى الأعلى حتى تيقظ كينان وذهبت جهزت الحمام وجهزت ملابسة
قام كينان وجلس على السرير ونظر ليها وجدها تنظر إلى الارض ولم ترفع عيونها فتنهد وتوجه الى الحمام
رتبت ميرال الغرفة ونزلت جهزت فطاره وعلى السفرة وتوجهت إلى المطبخ وجلست الى حين انتهائه من القطار
نزل كينان ولم يجدها فتوجه إلى المطبخ ووجدها تجلس على الكرسي فجلس على الكرسي المقابل ليها
كينان : صباح الخير
ميرال بأدب : صباح الخير يا فندم
كينان : ميرال انا اسف بلاش تزعلي مني
ميرال : لا عادي يا فندم حضرتك عندك حق
كينان : ميرال خلاص انا اتخنقت وانتي عماله تتغزلي فى الولد ده
ميرال : كل الناس بتتغزل فيه مش انا لوحدي علشان هو حلو وقمر
كينان : علي فكرة انا احلي منه
ميرال : هنكدب بقي هو احلي
كينان بنرفزة : قومي يا بت اجهزى هنروح الشركة
ميرال : مليش دعوة
كينان : خلاص انا كنت هجيب ليكي ايس كريم بس شكلك مش عوزة
ميرال بسرعة : حالا هلبس بس تجيب الأيس كريم
كينان بضحكة : خلاص هجبلك روحى يالا اجهزى
توجهت ميرال الى غرفتها ولبست بنطلون ابيض وبدي ابيض وجاكت روز وجذمة وشنطة نفس لون الجاكت ورشت عطرها
نظرت ميرال الى المرايا وضحكت
ميرال : شكرا كينان ربنا يخليك للكل
وخرجت وتوجهت إلى السفرة ووقفت أمامه
كينان : يالا تعالى افطري معايا
ميرال : مليش نفس دلوقتي افطر حضرتك
كينان : خلاص انا كمان مليش نفس تعالى نشيل الاكل
حمل كينان وميرال الاطباق ووضعوهم فى الثلاجة و خرجو الى الشركة
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
فى الصعيد
🌹🌹🌹🌹
نزل الحاج محمد الى الاسفل وتجمع جميع أفراد العيلة على السفرة وبعد الانتهاء توجه الحاج الى المندرة
( المندرة : غرفة كبيرة يتجمع بها الرجال بعيدا عن النساء لمناقشة مشاكل البلد )
ذهب جمال الى الحاج محمد
جمال : صباح الخير يا جدي
الحاج : يسعد صباحك يا ابني
جمال : كنت عاوز طلب منك
الحاج : قول يا بني خير
جمال : كنت عاوز اطلب ايد ليلي منك
الحاج : اسمعني يا جمال انت كل يوم والتاني صايع مع اصحابك ومش بتشتغل لو بتحبها بجد
جمال بسرعة : والله بحبها يا جدي
الحاج بحكمه : ماشي هتصرف عليها اذاي ومنين مش لازم تشتغل الأول
جمال : عندك حق طيب ساعدني وانا هكون عند حسن ظنك
الحاج : ماشي بعد أسبوع فى شحنة خضرا وفاكهة هتطلع بحري تقدر تطلع بيها
جمال بفرحة : هقدر طبعا انا جمال عبدون حفيدك
الحاج بضحكة : ان شاله يا رب وانت حفيدي الحلو الراجل يالا روح على الارض وباشر الفلاحين بس اعمل حسابك اوعي تزعل حد منهم لولاهم مكنش عندنا الأراضي والخير ده كله
جمال وهو يبوس ايده : ربنا يخليك لينا يا رب
الحاج : ولو عاوز تروح تشتغل مع كينان انا موافق
جمال بسرعة : لا كينان مين انا عاوز اشتغل هنا حتى هنا حلو اوي
الحاج : يالا يا بقره شوف شغلك علشان مخصمش منك مرتبك
جمال : حاضر يا عسل
غادر جمال الى الارض وفرح الحاج محمد على رجوع حفيده للطريق المستقيم
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
جمال عبدون : شاب فى 26 سنة خريج كليه زراعة ابن عم كينان يحب ليلي ابنه عمه بشده
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
ليلي عبدون : فتاة جميلة وايه من الجمال تبلغ 22 عام ابنه عم كينان و جمال تدرس فى كليه فنون جميلة بوبونيرة البيت يعشقها الجميع
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
اتصل الحاج محمد على كينان
الحاج محمد : صباح الخير يا ولدي
كينان : صباح النور يا حاج اخبارك ايه
الحاج : الحمد لله يا ولدي ايه مش ناوي تيجي تحضر العيد معانا
كينان بضحكة : اذاي بس انت عاوز امي تقتلني لو مجتش طبعا هاجي
الحاج : عندك حق ديه ممكن تقتلك هتيجي امتي
كينان : يومين كده بس مش هاجى لوحدى هجيب معايا شخص
الحاج : ينور ويانس ضيفك ضفنا
كينان : يبقي على خير الله يومين وهكون عندك هخلص بس الورق الى ورايا هنا علشان اجازة العيد
الحاج : عملت ايه فى صفقة ايطاليا
كينان : رفضها ولما هاجي هحكيلك
الحاج : على خير يا بني هستناك
كينان : سلام يا جدى
الحاج : سلام يا ولدي
أقفل الحاج محمد مع كينان وقام توجه الى المنزل من الداخل ونده على الخدامه
الحاج : ام السعد يا ام السعد
ام السعد : أمرني يا كبير
الحاج : ابعتيلي ام كينان و ام مصطفي
ام السعد : امرك يا حاج
ذهبت ام السعد الى ام كينان و ام مصطفي وبلغتهم فخرجت الامراتان وتوجهو الى الحاج محمد
ام مصطفي : تحت امرك يا عمي خير
الحاج محمد : خير يا بنتي جهزو اوضة كينان وجهزو اوضة تانية
ام كينان : هو قرب يجي بالسلامة
الحاج محمد : كلها يومين وهيجي
ام مصطفي : طيب والاوضة التانية لمين
الحاج محمد : فى ضيف جاي معاه
ام كينان : حاضر يا عمي هنجهز كل حاجة
قطع كلامهم نزول بنت جميله تجري على السلم ورمت نفسها بين أحضان الحاج محمد
البنت : جدوووووووووو حبيبي
الحاج : قلب جدك وروحه
البنت : انا زعلانة منك ومخصماك بس ها يا حمادة
راجل : احترمي نفسك يا ليلي ايه حمادة ديه
ليلي : عندك حق مينفعش أقوله حمادة هقوله دودي ماشي كده
الراجل : ايوة كده صح
الحاج : انت هتقسم عليا انت و بنتك يا عمار
عمار : وانا مالى يا حاج انت مدلعها انت و كينان ملهاش دعوة بقي
ليلي : ايوه هو مدلعني وكمان انا مخاصمة كينو
الحاج بضحكة : لو سمعك بتقولي كينو ديه هيولع فيكي
ليلي بغرور : ولا هيقدر يعمل حاجة انا فى حمايتك اصلا
عمار : لما نشوف ياك متقلبيش قطة قدامه
ليلي بفخر : انا ليلي عبدون مبقلبش قطة انا بوبونية عيلة عبدون
الحاج محمد : واحلى بوبونية كمان
ليلي : هخلع انا بقي اروح المرسم
ام مصطفي : نفسي تعملي شغل البيت
ليلي : وانا مالي
ام مصطفي : ولما تتجوزي هتعملي اكل اذاي
ليلي بضحكة : النت يا مامي بيعلم الكل سلام بقي عوزة اخلص المشروع
( حتى امي بتطبخ من النت والنعمة اساليني انا )
وخرجت تجري الى المرسم الذي عمله لها كينان تحت اعتراض عمها صلاح بعد إكمال تعلمها ولكن وقف كينان لهم وفعل لها كل شيء
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
في القاهرة
🌹🌹🌹🌹🌹
قف لكينان مع جده ووجد ميرال تجلس امامه وتلعب فى التليفون
كينان : يا طفله
ميرال : نعم
كينان : جهزي نفسك هنسافر الصعيد
ميرال : ليه شغل ليك
كينان : لا هنقضي العيد مع اهلي هناك
ميرال بحزن : طيب انا هروح ليه انا هفضل فى البيت متخفش مليش مكان اروحو
كينان : انا قولت كلمة هتيجي معايا مفهوم
ميرال : ولو سالوك انا مين هتقول ايه
كينان : هقول مساعدتي الشخصية مش انتى بتسعدينى فى كل حاجة بتهتمي باكلي و شربي وهدومي وحياتي و شغلي كمان يعني مش هنكدب على حد
ميرال : حاضر
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
مر يومين دون احداث وتجهز كينان وميرال للسفر الى الصعيد لمقابلة عائلة عبدون
سافر كينان بالعربيات ولم يسافر بالطائرة ونطلق كينان فى الصباح وبعد مرور عده ساعات وصلو الى الصعيد على مشارف الفجر وكانت ميرال تنام وتضع دماغها على كتفه الى ان وصلو فقام بهدوء بحملها وذهب الى الغرفة التى امام غرفته ووضعها بهدوء ونزل حذائها وشغل المكيف ووضع عليها إحدى المفارش وتركها وتوجه الى غرفته وابدل ملابسه ونام
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية حبيبي عبر الزمن)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *