روايات

رواية جرح الحياة الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم رنا سليمان

رواية جرح الحياة الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم رنا سليمان

رواية جرح الحياة البارت الثاني والعشرون

رواية جرح الحياة الجزء الثاني والعشرون

رواية جرح الحياة الحلقة الثانية والعشرون

_اتجوزك!……انتي بتقولي ايه يا فرح
_هو دا الحل يا كرم…….لو معملناش كدة هيحاولوا بكل الطرق انهم يخلصوا مني علشان يستولوا علي كل حاجة
_حل يا فرح……….انتي كدة مش بتحلي الموضوع انتي كدة بتعقديه اكتر………..انتي فاكرة انك لما تعملي كدة هيسبوكي في حالك بل عكس دول هيحاولوا يأذوكي اكتر يا فرح
_ساعتها انت هتحميني منهم وتقف قصادهم
_انتي فاكرة الجواز دا لعبة تلعبي بيها ………..انسي اللي بتفكري فيه دا يا فرح لانه غلط وانا مستحيل اوافقك علي حاجة زي دي
_مش انا طول الوقت بتقولي انك جمبي وهتساعدني اقف في وشهم وامنعهم يضيعوا تعب جدو
_ولسة عند كلامي يا فرح………..انا مُستعد اعمل اي حاجة علشان احميكي منهم
_وانا قولتلك اللي هتقدر تساعدني بيه وانت بترفض تساعدني
_علشان دا مش حل يا فرح………اللي بتقوليه دا مينفعش في مليون حل غير دا لكن الحل دا مش هينفع ابدا
_بس يا كرم
_فرح……….انا قولت اللي عندي انا مش موافق علي اللي انتي بتقوليه دا ……….وانتي كمان بلاش تفكري في الموضوع دا وطلعيه من دماغك
خرجت من الفيلا من غير ما اسمع منها رد………قفلت الباب ورايا وفضلت واقف مكاني……….انا اه بحبها وبحبها اوي كمان بس اللي هي بتطلبه دا مينفعش………مينفعش ان انا وهي نتجوز بس علشان احميها من اهلها واللي ممكن يعملوه فيها………انا مستعد اضحي بحياتي علشانها بس صعب اني اعمل كدة……..صعب اني اتجوزها وانا عارف انها مش بتحبني ولا عمرها هتحبني في يوم ………الجواز مش لعبة في ايدينا الجواز دا حياة جديدة بين اتنين ولازم كل واحد يختار شريكه في الحياة الجديدة دي صح
مش يختار شريكه علشان بس يساعده في مشكلة……….اتنهدت بتعب ومشيت وانا مش عارف اعمل اية واساعدها ازاي
“علي”
_غلطانة يا هاجر……….عمي غلط في حقك اه ويمكن سابك في اكتر وقت انتي كنتي محتاجة ليه فيه بس هو دلوقتي رجع وبيحاول يصلح غلطه دا………..انتي لازم تديله فرصة تانية يا حبيبتي
_مش عارفة يا علي………اللي عمله فيها كان صعب لما سابني وانا صغيرة ومسألش فيا……….مش قادرة انسي واعدي اللي حصل دا عادي
_لازم تنسي يا حبيبتي……….لازم تنسي علشان تقدري تسامحي ………..متنسيش كمان انه ضحي بحياته وقتل ادم علشان ينقذك منه ودا معناه انه لسه بيحبك وبيخاف عليكي
_عارفة يا علي عارفة انه ندمان وانه بيحاول يصلح غلطه بس………بس انا مش قادرة اسامح عارفه انه غلط ويمكن اكون انانية ومبفكرش غير في نفسي بس اعمل اية………..طول الوقت بفتكر انه باعني ومشي من غير ما يسأل فيا مبقدرش اسامح
_انتي مش عايزه تنسي يا هاجر ولا عايزة تدي فرصة تانية ل ابوكي………انتي حتي مش عايزة تحاولي انك تديله فرصة تانية بس اللي يتعمليه دا غلط يا هاجر………..انا طول الوقت بقف جمبك وبساعدك تعدي اي حاجة صعبة بتقف قدامك وعمري ما سبتك بس المرة دي لا يا هاجر……….المرة دي انتي غلطانة وانا مش هقدر اقف جمبك في غلطك دا………..ابوكي بيحبك وحاول يعتذرلك بدل المرة الف وعمل كل اللي يقدر عليه علشان تسامحيه ……….لو فضلتي تعندي وترفضي انك تحاولي تسامحي حتي هتندمي يا هاجر……….هتندمي في وقت ندمك فيه مش هينفع ابدا ومش هتقدري تصلحي حاجة……….سامحي يا هاجر وبلاش تبقي انانية لانك هتندمي صدقيني
سيبتها وخرجت من الاوضه………قفلت باب الاوضة وقعد علي اقرب كرسي قابلني بتعب……..حطيت ايدي علي وشي وفضلت قاعد مكاني……….يمكن انا اكتر واحد عارف احساسها دلوقتي وقد اية هي مش عارفة تاخد قرار انها تسامحه او لا………..بس بردو عارف كويس لو الوقت فات قبل ما تسامحه هتندم ازاي لاني عيشت الاحساس دا واكتر واحد عارف ازاي هي هتندم وانها كمان مش هتقدر تسامح نفسها لو حصله حاجة وهي لسة مسامحتش علشان كدة لازم افهمها ان اللي بتعمله دا غلط وانها لازم تعقل وتفوق قبل ما يحصله حاجة ومتقدرش تصلح اللي فات……….الباب خبط………قومت من مكاني علشان افتح ……….اول ما لقيتها قدامي استغربت بدات تتكلم وهي باصة في الأرض
_مساء الخير يا علي ……….هي هاجر موجودة
_ايوة موجودة اتفضلي ادخلي يا فرح
دخلت………قفلت الباب وشاورت ليها علشان تقعد……….قعدت قربت من باب الاوضة وخبطت ………فتحت الباب لقيتها قاعدة علي السرير
_هاجر فرح قاعدة برا وعايزاكي
_فرح!
قامت من مكانها بسرعة وخرجت ليها……..اول ما شافتها جريت عليها وحضنتها وهي بتعيط
_في اية يا فرح مالك
_ملقتش غيرك اروحله يا هاجر………مليش حد غيرك اروح ليه دلوقتي
_طيب اهدي يا حبيبتي………اهدي وقوليلي اية اللي حصل علشان اقدر اساعدك
_جدو يا هاجر………جدو الله يرحمه كتب كل املاكه ب اسمي انا وادم وعلشان ادم الله يرحمه كات بقيت كل حاجة ب اسمي دا
_طيب واية المشكلة انه يكتب كل حاجة ب اسمكم
_المشكلة ان العيلة كلها معترضة ومش حابة ان دا يحصل وانا واكيد هيحاول يأذوني ب اي طريقة علشان احاول اتنازل ليهم عن كل حاجة……….انا مش خايفة علي نفسي يا هاجر يعملوا اللي عايزين يعملوه معايا بس……….بس انا لو قبلت اني اتنازل ليهم عن كل حاجة هضيعوا المصنع ومش بعيد يبيعوه وانا مش هسمح بكدة………هاجر انتي متعرفيش جدو تعب ازاي علشان يقدر يكبر المصنع دا جدو عاش حياته كلها علشان يكبر المصنع ويكون بالشكل دا وكان عارف انه لو سابه لحد من ولاده واحفاده الباقين يبقي كدة بيضيع تعبه
_طيب اهدي يا حبيبتي………..اهدي واكيد هنلاقي حل للموضوع دا……….بس اهم حاجة بطلي عياط واهدي ومتقلقيش انا جمبي وهساعدك لحد ما نلاقي حل
_متقلقيش يا فرح انا وهاجر هنكون جمبك ونساعدك لحد ما الموضوع دا يتحل واهلك مش هيقدروا يعملوا ليكي حاجة لاننا مش هنسمح بدا
_انا عارفة انك يمكن مش طايقني ولا حابب وجودي بسبب اللي ادم عمله دا علي بس انا معنديش حد تاني اروح ليه غير هاجر
_انتي ملكيش اي ذنب في اللي حصل دا يا فرح اخوك هو اللي عمل دا انا عمري ما هاخدك بذنب اخوكي وبعدين انتي غاليه اوي عند هاجر وهاجر بتحبك وبتعتبر انك اختها يعني اختي انا كمان ولازم آي حاجة تحتاجي ليها اوي اي مشكلة تقعي فيها تيجي وتقولي ليا انا وهاجر واحنا هنساعدك
ابتسمت ليا……..تلفونها رن………مسكته ورديت عليه
_ايوه يا حامد…….كسروا باب الفيلا!……….يعني اية يا حامد وانت كنت فين………طيب اقفل انا جاية
_في اية يا فرح
_حامد بيقولي عمتو وابنها وجوزها راحوا الفيلا ولما حامد منعهم يدخلوا كسروا الباب انا لازم امشي دلوقتي
_استني انا هاجي معاكي
_لا يا علي خليك انت
_يعني اية لا يا فرح……….علي لازم يجي معاكي افرضي اذوكي في حاجة
_متقلقيش عليا يا هاجر………..انا هقدر اتصرف لوحدي معاهم متقلقوش لو حصل حاجة هكلمكم
_بس انا مش هستني لحد ما يحصل حاجة يا فرح
_يا هاجر دول بالذات مش هيعملوا حاجة علشان مصلحتهم معايا متقلقيش
“فرح”
خرجت من عندهم ونزلت من البيت……….ركبت العربيه وسوقت لحد البيت………..كان جوايا خوف من اللي ممكن يحصل واللي ممكن يعملوا بس مكنتش عايزة ان حد يكون معايا ويبان قدامهم اني خايفة منهم ………وصلت الفيلا وركنت العربية ونزلت منها………دخلت الفيلا وبدات اتكلم بصوت عالي
_ممكن افهم اية اللي بيحصل دا……..ازاي تكسروا الباب وتدخلوا البيت وانا فيه
_اهدي يا حبيبتي شوية………..احنا حاولنا ندخل بالآداب بس اللي اسمه حامد دا رفض
_تقوموا تكسروا الباب يا خالد انت شايف ان دا صح يعني
_كان لازم نعمل كدة يا حبيبتي عايزاني اعمل اية وفي واحد بيمنعني اني ادخل بيتي
_شكلك نسيت انه بيتي انا وبس يا خالد وان جدو الله يرحمه كتبه ب اسمي انا وادم مش ب اسم حد تاني
_كلها دقايق وهيكون بيتي انا كمان………انا كلمت المأذون علشان يجي ويكتب كتبنا يا حبيبتي وهو قرب يوصل خلاص
_انت اكيد اتجننت انا مستحيل اتجوزك ……..لو كنت اخر راجل في الدنيا مستحيل اني اتجوزك يا خالد
_مش بمزاجك يا بنت خالي……..غصب عنك هنتجوز وكتب كتبنا هيتم
_السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
_اهلا يا مولانا اتفضل
راح لحد الباب واستقبلوا ودخلوا هما الاتنين……..كان ماسك في ايدي جامد………اتكلم بصوت واطي وقرب مني
_لو فكرتي بس تعملي حركة ذكاء قدام المأذون هتندمي يا فرح احسنلك تعقلي وتفكري قبل ما تغلطي اي غلطة
شدني من ايدي وقعدني………..فضلت ساكتة ومصدومة ومش قادرة اتحرك من مكاني ولا اتكلم حتي………فضلت باصة للباب وعندي امل انه هيجي وينقذني من اللي انا فيه دا……….عيني منزلتش من علي الباب لحظة وكنت قاعدة مستنية انه يوصل ويحاول حتي يمنع اللي ممكن يحصل دا

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية جرح الحياة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *