روايات

رواية بكاء القمر الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم منار محسن

رواية بكاء القمر الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم منار محسن

رواية بكاء القمر البارت الثالث والعشرون

رواية بكاء القمر الجزء الثالث والعشرون

رواية بكاء القمر الحلقة الثالثة والعشرون

عامر:هنعمل ايه كده كل حاجه بتظهر يا حازم هنمسك امتي الكبير
حازم بغموض:مش لما يبقا الكبير الاول
علي وعامر نظره له بستغراب
عامر:انت بتقول ايه وايه معني الكلام ده كبير اوي
حازم بغموض اكبر:للاسف انت الحادثه بتاعت خالتي فايزه خليتك تنسي تتعامل كأنك الوحش مش عامر على العموم دور في بيتك يا استاذ وهتعرف كل حاجه في وقتها المناسب
عامر بعصبية:بقولك ايه أنا بكره الالغاز أتكلم بوضوح
حازم بخث:وانا بحب الألغاز ومتنساش تخلي بالك من ليل لأنها امانه عندك يا ابو قلب طيب ونخف ضحك وهزار شويه
عامر بصدمه بغضب:انت بتتج.سس عليا يا حازم
علي بتهدات الأمور:اهدي يا عامر اكيد لاء بس بيأكد عليك
حازم ببرود:وممكن يبقا اه ليه لاء هو برضو مش لوحده فالبيت
عامر بعصبية:انا مش عيل عشان تراقبني يا حازم
حازم ببرود وهو يرحل:مش يمكن مش أنا اللي بتج.سس عليك خلي بالك من نفسك يا صحبي سلام
عامر هيتجنن من برود وغموض صحبه :لاء في حاجه ولازم اعرفها طريقه كلامه مطمنش
علي:انا حاسس ان السر مع البنت اللي عندك فالبيت انت مش قولت أنها بتعرف فالتكنولوجيا اكيد في حاجه وراها دور كويس يا صحبي هتوصل لل انت عايزه وانا هدور معاك مش هسيبك
عامر بغموض:انا لازم امشي دلوقتي وقام ورحل من امام على
علي:يا حول الله يارب هو ايه اللي بيحصل للاتنين دول ربنا يسترها
……………………….
عامر دخل البيت بهدوء غريب ونظر لي ليل نظرة غريبه
عامر بغموض:انا عرفت كل حاجه
ليل بهدوء:يبقا اللعب على المكشوف بس انا لسه زي ماانا
عامر بستغراب:خبيتي عليا ليه
ليل بهدوء شديد:الشغل شغل يا حضرة الرائد عامر ولا ايه
عامر:مش خايفه
ليل:هخاف من ايه شكلك متعرفش اني من أكفأ الظباط فالبنات فالمخابرات واني دارسة ومتعلمه أكملت بكسرة قلب وكمان أمي تعبانه وفالمستشفي بين الحياه والمو.ت يعني معنديش حاجة اخاف عليها
عامر:انا معاكي في كل حاجه هتعمليها
ليل:وده اللي كنت خايفه منه استاذ عامر انا اقدر اساعد نفسي ركز فالمهمه بتاعتك لو سمحت اللواء اكيد منبه عليك انا عرفت انك عرفت منه كل حاجه بعد الالحاح بس انا اللي خليته يقولك وده بعد الشرط بتاعي انك متدخلش في شغلي لانك متعرفش مين الفراشه الحارقه لأني بحر.ق اي حد يجي نحيتي يعني حوار الكبير سهل جدا عليا وليا فيها طار اسيبك أنا بقا وذهبت إلي الغرفه بدون كلام اخر
عامر وهو ينظر إلي طيفها ويقول في نفسه:جميله وغريبه وفيها حاجه كده تشد اي حد باين يا قلبي هتعملها ولا ايه بس بعد المهمه دي واطمن علي خالتي ونشوف الموضوع ده
……………………………………….
ممدوح بغضب:هطلع يعني هطلع انا بقالي اسبوعين هنا لازم امشي من المكان ده
راجل من رجال الكبير:لو سمحت ده أمر أن متطلعش من مكانك غير لما الكبير يقول
ممدوح بغضب وعصبيه:خليني اكلم الكبير هاات التلفون أكلمه يا حما.ر اخلص
اخذ الهاتف ورن على رقم الكبير
الكبير بخبث:خير طمني علي ممدوح
ممدوح بلهفه: انا ممدوح يا كبير ارجوك يا كبير طلعني انا مش قادر اقعد حبه كمان عايز أخرج من المكان ده لو سمحت
الكبير بعصبية:بقولك ايه انت وجودك هيخرب الدنيا ابعد دلوقتي بقولك يا ممدوح اسمع بقا انت بدمر اي حته بتروح فيها وتحط عين للبوليس علينا لو كررت الكلام ده اكمل بنبرة مرعبه هد.مرك يا ممدوح هد.مرك بقولك اهو وقفل الخط في وجهه
ممدوح بستغراب وخوف:انا شاكك أن ده مش الكبير اتغير بقا مرعب بس انا عايز اشوف فايزه هتجنن لازم اشوفها وجت خطه في دماغه وقرر يعملها مهما كانت العواقب
………………………………..
بدر بعصبيه:بقولك ايه حل من على دماغي انا مصدعه وعايزه اروح الدرس وسع كده بقا
علي بغضب:مش هوسع غير لما اعرف ايه اللي غيرك مني كده وأكمل بحزن هو انتي كرهتني
بدر بسخرية:هاه كرهتك دي كلمه بسيطه انا بستحقرك عارف ليه لان أنا شفتك متغرك برفان حريمي وي وبتشاور على وشه بقرف ووشك كله شفايف حريمي وحاجه اخر قرف عارف انا كنت في أول مراحل سن المراهقه بس حسيت بالنقص من نحيتك
علي مش فاهم هي تقصد ايه مصدوم من كلامها ونظرتها ليه
بدر:بجد مستغرب طب خد الصدمه انا اللي كنت فالمستشفي اه اه أنا الطفله بدر اللي مش تقدر تقوم تعمل سندوتش ليها عملت كل اللي حصل انت حقير يا علي انا بكرهك بكرهك بك ولسه هتكمل انقد علي شفايفها وهو يشعرها بما يشعر بيه من شوق وعذاب وألم من نظرتها له
بدر وهي تحاول أن تبعده عنها وهي تبكي حتي خارت قواتها واستسلمت لما يفعله دون أن تبادله اي مشاعر
ابتعد عنها على بعد فتره وهو ينظر لها بأسف وحب
بدر نظرة له بألم:انت أحقر انسان انا شفته يا علي لو كان في ذرة حب انت نهتها بأديك وصرخت بصوت عالي مش عايزه اعرفكك تاااااني انا بكرهك وإياك تقرب مني تاني ياا واكملت بسخريه يا صديق اخويا
ورحلت وهي تبكي بشده على ما فعله لقد حطم قلبها للمرة الثانية نظر على في اتجاها
علي وهو يحدث نفسه:هتبقي ليا يا بدر انتي بنت قلبي وكنت عارف انك انتي اللي جبتيني المستشفى انتي أضعف من انك تكرهي انا بحبك يا بدر وأكمل بدموع انا بحبك اوووووي ارجوكي ماتبعديش ونظر للسماء ياااارب ادعوك واتوسل إليك حببها فيا وقربها مني فالحلال يااارب هي متعرفش اني كنت لازم اعمل كده عشان ده شغلي ااااه يااارب
………………………
قمر بزهق:انا هخرج بجد زهقت يا ماما
سناء وهي تشاهد التلفزيون:امممم ومالو اعملي اللي عوزاه بس قبل اي حاجه المواعين تخلص والمطبخ كله والشقه تتنضف بس كده وبعدين انزلي
قمر وهي مصدومه:بس كده ايه متقولي اني انضف فوق الدولاب وتحت البلاط كمان
سناء ببرود:ومالو برضو اعمليه حتي عيب يبقا عليه تراب تحت البلاط بقا خليه يوم تاني اصل عيب المفروض معايا بنات
قمر بغضب طفولي:انتي بتتريقي عليا طب ما استاذ حازم موجود ايه يا ماما الظلم ده حتي حرام
حازم وهو يدخل من الشقه
حازم ببرود:اممم في ايه ليه الصوت ده كله مالك في ايه يا قمر معليه صوتك ليه
قمر:ماما مش راضيه تخليني انزل مع صحابي اغير جو انا زهقت
حازم ببرود:تعالي ورايا
قمر وتوتر:بس انا انا
سناء بخبث: روحي يارب يضربك وانتي بلوه كده
قمر بزهق:ليه بس كده انا مرعوبه لوحدي اصلا ليه كده
سناء وهي تنظر إلى الأمام: روحي روحي لما نشوف ايه اللي هيحصل
قمر حسمت أمرها وقررت تدخل ودخلت لقت حازم قاعد على السرير ومستني أنها تدخل
قمر بتوتر:هو فيه حاجه يا ابيه
حازم بخبث:أبيه امممم ومالو تعالي عايزك قربي
قمر:لاء مش قادره تعالي انت
حازم بحده مصطنعه:تعالي يا قمر قربي بقولك
قمر وهي تقترب ببطئ
حازم بهدوء:قربي بطلي برود خلصي
وقت أمامه بزهق:نعم خير
أمسكها من أيدها وشدها لحضنه
قمر بشهقه:هاه ابعد كده بقولك
حازم وهو يشدد على حضنها: اثبتي بقولك هاا قولي كنتي عايزه ايه بقا
قمر وهي تبعد شعرها بخجل وتوتر:كنت كنت عايزه اخرج اتخنقت من البيت والدروس
حازم وهو يشم رائحة شعرها:اممم طب ليه مجتيش ليا مش انا حبيبك
قمر بتوتر شديد:حازم ارجوك انا مكسوفه اوي ابعد
وهو في عالم آخر واقترب من عنقها وطبع عليه قبله رومانسيه شغوفه وكان يهمهم بتلزز
قمر بخجل وتوتر وهي تحاول أن تبتعد:حازم ابعد اه رقبتي ابعد ولكن اسكتها حازم بقبله يبث فيها عن مدا حبه وشوقه لها فهي محبوبة القلب والعقل
وهي ايضا ذهبت معاه في هذه القبله حازم كان خلاص هيفعل شئ يندم عليه فيما بعد فهي الان ليس زوجته
بعد بسرعه ونظر لها
حازم بهدوء: روحي اللبسي بسرعه هنخرج
قمر وقفه مصدومه من اللي حصل والموقف اللي اتحطت فيه
قمر بحزن:انا اسفه
حازم بجمود:اطلعي يا قمر برا بدل متهور عليكي وأكمل اللي حصل ف اخلصي و اللبسي يلا
قمر جريت بسرعه من الخجل ولم تتحدث بشئ
حازم بحب وتنهيده:اااااه هروح فين تاني معاكي خلاص مش قادر على بعدك يا قمري
…………………………..
ممدوح :انا لازم اخلص عليكي يا فايزه انتي مش لازم تعيشي مش لازم تعيشي انت دمرتيني ودمرتي حياتي
وكان هيفصل خلاص الجهاز بتاع التنفس الصناعي
شخص:استني عندك بتعمل ايه
وقتك خلص يا حامد خلاص ………

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية بكاء القمر)

تعليق واحد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *