رواية ذكرياتي الفصل الثالث 3 بقلم مارينا يوسف
رواية ذكرياتي الفصل الثالث 3 بقلم مارينا يوسف
رواية ذكرياتي البارت الثالث
رواية ذكرياتي الجزء الثالث
رواية ذكرياتي الحلقة الثالثة
وعد:ابتسمت وبعدين كشرت ولفيت قولتله..كان ممكن اصدق كلام العيال المراهقين الي بتقوله ده بس للاسف مبقاش ياكل معايا
سيف: بتضحكي علي نفسك انتي لسه بتحبيني
وعد: سوري ياسيف انت الي مغفل وفاكر انك عشان بتحبني يبقي بحبك بس للاسف هرجع اقولك اني مسحتك حرفيا مسحتك..
“لفيت ومشيت وانا بتنفس ب انتصار اني لغيت مشاعري وقدرت اخد قرار انو لا ومش هرجع لنفس الشخص الي اتخلي عني قبل كده طلعت نمت وصحيت تاني يوم نزلتلهم وكلهم كانو متجمعين ع الفطار”
زينه: صباح الفل ياست الكل
وعد: حدفتلها بوسه وقولتلها..صباح السكر يسكر
الجده: ده ايه الحلاوه دي يولاه
مامت زينه: الحب ولع ف الدره هنبخركو
وعد: طفحونا اللقمه وانتو ساكتين بجااا
الكل: بجا؟؟؟ داحنا الي عايشين ف اسيوط مبنقولهاش؟
وعد: مانا واخده بالي بس قولت اعيش ادور بقا
“ضحكو كلهم وكملو فطار وسط ضحك وحكاوي كتير ووسط نظرات سيف لوعد وهيا بتتجاهلو الواد كان بيطلع دخان من ودانو تقريبا؟”
وعد: ايه يجدعان هنبدا تجهيزات فرح الموكوسه دي امته؟
زينه: الواد يوسف خطشيبي هيجي النهارده يخدنا نشوف الدريسات
وعد: ولا يولاااا ايوا بجاا
الجد: وانا وسيف وبقيت العيال كلمنا بتوع الزينه والديكور هيجو لما تتحركو ونبدا
وعد وسيف ف نفس الوقت: امين ياجدوووز
“بصو كلهم لبعض واستغربو أنهم لسه بيقولو نفس الكلمه سوا زي زمان”
وعد: احم اا انا انا هطلع البس يازينه عشان نمشي
سيف: زينه انا جاي معاكو اشوف بدله
زينه: ياريت والله عشان تشوف الفستان كمان
وعد: انا انا افتكرت أن عندي حاجات هعملها مش هعرف اجي
سيف: افتكرتيهم لما قولت اني رايح وله ايه؟
وعد: وانت مال امك انت..سوري يمرات عمي
مرات عمها: حياتشي استمري استمري
زينه: اطلعي البسي يوعد بدل ملبسك ف الحيطه يحبيبتي اطلعي
“بصتلهم ب غضب وطلعت لبست واخدت شنطتها ونزلت”
وعد: جدوز بقولك ايه
الجد: قولي يحبيبت جدك
وعد: انا عايزه اعمل للبت زينه مفاجاه ف الفرح وعيزاك تسعدني
الجد: وه من عيني قوليلي عايزه ايه ونعملو
وعد: عايزك تتفق مع الفوتوغرافر الي هيحط صورها هيا ويوسف اني هحط صوري انا وهيا من واحنا صغيرين لحد دلوقتي علي اغنيه كده هقولك عليها بعدين
الجد: بس كده من عيني يحبيبتي
وعد: باست خد جدها وجت تتحرك لقت سيف..ياساتر
سيف: مفيش بوسه ليا طب؟
الجد: احترم نفسك يحيوان
وعد: في حشرات كتير اوي ف البيت ياجدو وفيهم حشره نفسي اضربها ب الشبشب بجد
سيف: شايف الي بتتكلم دي ياجدو لو قومتلها بس هتكش زي الكتكوت
وعد: كتكوت ده يبقي خالك ها واهبط كده عشان مش شيفاك اصلا
سيف: شيفاني وبتحاولي تتجهليني عشان دايبه فيا
وعد: مشكلتك ياسيف ياحبيبي انك عبيط وامك عارفه وانا مبعملش قيمه للعبط صراحه يعني
سيف: سمعت يجدو قلتلي ياحبيبي
الجد: عوضي علي الله ف الواد الي حيلتي يعني حبيبي هيا الي للفتت نظرك؟
سيف: بتموت فيا اقسم بالله
“الجد ضرب كف علي كف ومشي والتاني وقف يراقبها وهيا بتركب العربيه وراح وراها”
سيف: اطلعي يزينه يحبيبتي جمب خطيبك وانا هقعد هنا
زينه: بصت لوعد..احم من عيني يحبيبي
وعد: قفشت ف ايد زينه..والله لو قومتي ههينك
يوسف: حبيبي ياسفسيفو والله انا عايز خطيبتشي جمبي
وعد: ايه ياسوفا يحبيبي قله الادب دي؟
سيف: سوفا وحبيبك؟ انتي عبيطه متظبطي
وعد: وانت مال اهلك انت اخويا وبدلعو
سيف: اخوكي منين بروح امك انتي هتحوري
يوسف: سيف اهدي مالك
وعد: كلمه كمان وهلطشك ب القلم وهنزل تمام؟
سيف: عيارك فلت بس علي مين وربنا لتقعي تحت ايدي يوعد الصبر الصبررر
“اتحركو كلهم وشغلو اغاني ف العربيه و هيصو شويه وهيا قاعده جمبو متجهلا تماما وهوا كلعاده بيشيط وصلو محل الفساتين وبدأو يختارو فستان زينه”
زينه: الله يايوسف ده تحفه
يوسف: مش حسه انو مفتوح شويه؟ شويتين..
وعد: متحبكهاش يايوسف ونبي ده سكر اوي
زينه: ها ياسوفا بقا
يوسف: بضعف قدام سوفا دي اتنيلي خشي جربي
زينه: اعععع اخيرا تعالي معايا يوعد
“شدتها ودخلوا البروفا وعد لبستهولها واول مشفتو عليها عنيها دمعت وبدأت تعيط زي العيال”
*الفستان كان كمامو شفافه ومفتوح زي قلب من عند الصدر ومنفوش لتحت للناس الي بتحب التفاصيل*
زينه: بتعيطي ليه طب هعيط والله
وعد: شكلك حلو اوي يزينه مش مصدقه اني شيفاكي عروسه انتي كنتي لسه بشخه من يومين؟
زينه: ابو ام فصلانك انا كنت لسه هدمع..احيه والله هعيط تعالي هنا
“حضنو بعض وعيطو شويه واتصورو ف البروفه سوا وخرجت وعد الاول”
وعد: غمضو عنيكو عشان هنبهركو
يوسف وسيف: ياست ورينا اخلصي
وعد: عليا الطلاق مهتخرج غير لما تغمضو
“غمضو فعلا ووعد عدتلهم لحد 3”
وعد: فتحوو اعععععع
يوسف: احيه يبو سوسو احيه؟ انا هتجوز الحلاوه دي كلها لوحدي؟
سيف: اتلم يابن الجزمه دي اختي
زينه: شكلي حلو يعيال؟
كلهم: تحفهههههههه
سيف: كبرتي ياقرده وواقفه قدامي ب فستان فرحك؟
زينه: مش هتشدني من ودني بعد كده نينيني
سيف: دانا هجيلك البيت مخصوص اشدك من ودنك تعالي هنا
“حضنها قدامهم وهما مدمعين كلهم محدش مقتنع أن زينه العيله الصغيره كبرت وبقت عروسه قمر كده؟ وعد صورتهم وهما حضنين بعض ولثانيه افتكرت كل الي حصل وانها كانت المفروض تعيش كل ده زي زينه وسطهم دمعت شويه بعدين خدت نفسها ورجعت طبيعيه بس يوسف خرب الدنيا تاني”
يوسف: مش كان زمانكو متجوزين دلوقتي يولاد المهزقه انتو وكم..احيه انا اسف
سيف: غبي اقسم بالله غبيييي استني يوعد
زينه: ليه يايوسف كده بوظت الدنيا بجد هغير ونروح وراهم
“عند سيف ووعد الي مشيت وسبتهم”
سيف: جري وراها ومسك اديها..استني بقا فرهدتيني
وعد: مش قولتلك متتنيلش تقرب مني انت مبتفهمش
سيف: وطي صوتك انتي فاهمه؟ وبعدين اديقتي ليه مش انتي مسحتيني ومش عارف ايه
وعد: ومين قلك اني اديقت انا مشيت عشان اشوف فستان ليا؟
سيف: متحوريش عينك دمعت هناك
وعد: عيني دمعت عشان مبسوطه ب زينه غير كده انسا انا وله فكراك وله هممني موضوعك اصلا..
سيف: وعد انتي مزوداها بجد كفايه انا فعلا بحبك وعمال اعتذر
وعد: وانا مبحبكش وهرجع اعيد من الاول انت كنت فتره ف حياتي وعدت ونسيتك فكك بقا من الشغل ده
سيف: مش هسيبك وهتجوزك وهتشوفي
وعد: ده لما تشوف حلمه ودنك بقا وسع كده..
سيف: فرهديني برحتك كل ده هيطلع عليكي ف الاخر
وعد: شششش انا مش شيفاك اصلا
*كانت ماشيه من قدامو وخبطت ف واحد ولفلها”
وعد: سوري بجد انا اسفه
الولد: سوري ايه القمر ده يعمل الي هوا عايزو
سيف: والله القمر دي تبقا امك وسع كددده
وعد: احيه احيييه
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية ذكرياتي)