روايات

رواية عشقت معيدي الفصل الثالث 3 بقلم بتول أسامة

رواية عشقت معيدي الفصل الثالث 3 بقلم بتول أسامة

رواية عشقت معيدي البارت الثالث

رواية عشقت معيدي الجزء الثالث

عشقت معيدي
عشقت معيدي

رواية عشقت معيدي الحلقة الثالثة

•قبل ما نبدا الروايه مفهوم بسيط جدا عن لاشخاص الان في ناس كتيره اتلغبطت… •
( سليم شاب عنده 26 سنه معيد في جامعة الالسن كان يدرس خارج البلد لكن رجع مصر تاني واول لما رجع باباه حب يجوزه لي بنت عمو لي هي سيلان لان دي وصيه جده وعادات في عيله)
(سيلان بنت عندها 22 سنه تدرس في جامعه الالسن باباه غصبها علي ابن عمها لان دي تقاليد في عيله وبا النسبه لي. مامتها هي جالسه معاها غصب عن بابا سيلان بسبب سيلان وهي صغيره لان ماما سيدات عملت مشاكل كتير جدا لكن سيلان متعرفش بي حاجه لكن الاحداث الجايه هنعرف كل حاجه…)
( احمد اخو سليم شاب عنده 23 سنه بيكره سليم جدا بيقول بسبب التفرقه لكن هنعرف احداث القادمه اي السر الي مخبينه عن سليم)
وبا النسبه لي اسيل ( بنت عندها 24 سنه كانت خطيبه سليم لكن انفصلوا بسبب حقدها واتعرفت انها بتاعت فلوس)
واي شخصيه جديده ظهرت ابقي اعرفها لكم وبا النسبه الروايه انها غامضه هي فعلا غامضه لكن الاحداث القادمه بتكشف حاجه جديده وكل مره هتلاقوا حاجه جديده و الروايه 1الي 24 جزء ممكن اكثر..
نبدا الروايه ••••
احمد_ بصي كداا
فجاء دخلت الشرطه عليهم…
الشرطه _هيتم القبض على الاستاذ سليم المنشاوي بسبب اتهامه بسرقه اوراق من شركه فارس الهواري..
اب سليم _ازاي مستحيل ابني يعمل كدا مستحيل وبعدين دول اكتر ناس عدوه لينا وبتكرهنا…
البوليس _ للاسف يا استاذ محمد لكن لازم يتم حبس سليم..
اب سليم _بس هو حصله حادثه….
احمد_ كذاب مش حادثه…
اب سليم بتوتر _ اخرس….
البوليس _هنعرف حالته كويسه ولا لا وهنشوف هل ممكن ناخده معانا ولا لا وحالته الصحيه عامله ايه
بصت سيلان لي احمد بصدمه _ عملت اي انطق ليه كدا يا احمد كل دا….
احمد _ احكيلك بقا يا قطه ما أنتِ خلاص كدا بقيتي صديقتي أنتيم
___ فلاش باك ____
احمد _ الو يا استاذ فارس انا احمد المنشاوي اخو عدوك سليم المنشاوي
فارس _ وعايز اي بقا يا استاذ احمد..
احمد _ عايز منك خدمه نتقابل افهمك علي كل حاجه
فارس _ دا شكله حوار كبير يا احمد تعال و مستنيك بحماس…
بعد عشر دقايق من الوقت
دخل احمد الشركه…
فارس _ اهلا اهلا يا استاذ احمد اتفضل
احمد _ بص بقا من غير لف كتير مش انت عايز تنتقم من اخويا سليم
فارس _ ومين قالك الحوار دا بقا يا احمد
احمد _ مش عايزين لف ودوران كتير الكل عارف كدا من،زمان فا من للاخر عايزك في خدمه وعارف انك عايزها اوي يا فارس…
فارس _ احكي بقا يا استاذ احمد وقولي عايز اي…
بعد دقايق…
احمد _ اي رايك بقااا بلغ البوليس من هنا وهو هيكون ميت من هنا بس لو فاق يعني يحصل كل دا ومن اول رنه اعرف انه لسه عايش وتنفذ با الحرف الواحد
فارس _يا ابن للعيبه يا احمد دا انت طلعت بتكره اخوك للدرجه انك عايز تموته
احمد _واكتر كمان بس اصبر. انت بس حات الاوراق وانا اظبط الدنيا….
فارس _ لو حد مكاني مكنش هيا امنلك لكن انا عارف شرك يا احمد
_باك ___
سيلان بصدمه _ عملت كل دا يا احمد…
احمد بشر_ولسه….
سيلان _ طب سلام بقا اعمل خدمه وراجعه….
ذهبت سيلان الي مركز الشرطه…
سيلان _ لو سمحت عايزه اعمل بلاغ انت حضرتك لسه باعت شرطه في المستشفى للقبض علي سليم المنشاوي مش كدا
ظابط _ايوا يا فندم مظبوط…
سيلان _ ممكن حضرتك تسمع التسجيل دا…
ظابط _ يا ولاد ل… يا بقي تعملوا للفيلم دا كله علينا وليه يا استاذه سيلان احمد يعمل في اخوه كدا
سيلان _ صدقني لسه مش عارفه بضبط لكن شكله لسبب غامض هو بيقولي كره بس..
ظابط _ خلاص يا استاذه سيلان ممكن حضرتك تروحي واحنا هنتصرف…
سيلان _ طيب تمام هستنا كم في المستشفى…
بعد ساعه…..
____في المستشفى _______
في غرفه سليم با التحديد…
كان واقف الكل قدام سليم الذي نايم على السرير
ام سليم _يا حبيبي يا ابني اي الي حصل في العيله دي بس..
سليم بتعب _ متقلقيش يا امي…
اسيل بدلع _ الف سلامه عليكي ياروحي…
سليم بغيظ _ لله يا سلمك يا اسيل…
سليم نظر الي احمد بشك وقال
سليم _ متعرفش يا احمد يا تري مين عمل فيا كدا
احمد _ انا يا سليم الي عملت كدا ومتقلقش اعترفت بكل حاجه…
سليم _ تعرف لو مكنتش اخويا كنت سجنتك بايدي يا احمد لكن اقول اي للاسف اخويا….
بص لاب ولام لي بعض بنظره رعب….
لاب سليم _ اه اي يا جماعه تاكلوا اي…
قبل ما يكمل كلامه كانت سيلان والشرطه دخلوا الغرفه…
سليم بصدمه _ هو أنتِ يا سيلان…
الشرطه _ للاسف غلطنا هناخد للاستاذ احمد المنشاوي ليس سليم المنشاوي
احمد برعب _ ازاي انا معملتش حاجه…
سيلان _ بصوا اسمعوا كدا التسجيل دا…
الكل كان مصدوم والصدمه الاكبر كانت في. احمد الذي كان واقف في نص هدومه…
سليم _ اه يا حيوان مكفكش تموتني وكمان تروح تتفق مع ناس خاينه زي دي ….
احمد الذي ينظر الي سيلان بكره…
احمد _ اه يا حيوانه يا الي كنت فاكرك جدعه…
سيلان _للاسف يا احمد وقعت مع البنت الغلط…
اخذت الشرطه احمد في البوكس…
ام سليم ذهبت الي سيلان…
سيلان _ نعم يا امي محتاجا ني في حاجه…
لقت كف ينزل علي وجها…
ام سليم _ اقول اي ما أنتِ تر بيه امك يا زبالة بتحبسي ابني…
سيلان _ بس انا معملتش حاجه ونفسي اعرف امي عملتلك اي علشان تعملي فيا كل دا….
ام سليم _ امك يا هانم هي سبب في موت اخويا بجلته في القلب نصبت عليه وخلته يحبها واخذت كل فلوسه وفا للاخر قالتله مش بحبك يعني هي كانت بتخون ابوكي مع اخويا وهي سبب في موته وللاسف بابك رفض ان يطلقها بسببك….
سيلان التي كانت تسمع وعينيها تدمع ….
سيلان _يعني امي عملت اكبر غلطه في حياتها انها خلفتني وجيت الدنيا دي كلها ان انا اخد ذنب مش ذنبي حضرتك ممكن تحسبي امي مش انا امي الي ليها معايا حساب تاني واسفه ان امي عملت كل دا مدام هتشيلوني حاجه معملتهاش اصلا…
ذهبت سيلان والتي كان علي خدها دموع من كتر الصدمه…
اب سليم_ قولتلها ليه بس يا ام سليم…
ام سليم_ يارب تموت هي وامها ونرتاح منها شويه
سليم_ لو سمحت يا امي مسمحش لي حد ان يدعي علي سيلان وحسبي انها تبقي مراتي…
_______
سيلان دخلت الي البيت…
سيلان بعصبيه_ ماما مااما
ام سيلان_ نعم يا سيلان واي الي جابك دلوقتي…
سيلان_ نفسي اعرف ليه اشيل ذنبك ليه وليه خبيتي عني حاجه زي كده من لاساس…
فهمت ام سيلان كل حاجه….
ام سيلان_ اسفه يا بنتي لكن دا كان من زمان كنت طايشه كان مجوزني وانا صغيره انا خلفتك وانا عندي 15 سنه بسبب ابويا ودي كانت غلطه مني ….
سيلان_يعني اصدق اي ان جيت غلطه…
ام سيلان_ للاسف مكنتش عاوزه اجيب طفل من باباكي لكن دي ارادت ربنا…
سيلان_ وللاسف بقا أنتِ مش هتكوني امي ولا اعرفك..
وسابت سيلان مامتها وذهبت….
ام سيلان ببكاء_ لا يا سيلان ارجوكي اسمعيني انا الغلطانه وربنا بيعاقبني في كل حاجه دلوقتي….
_____
رجعت سيلان المستشفى ولقت الكل الذهب…..
رجعت الي القصر وهي حزينه جدا علي حالها…
اب سليم _ اطلعي يلا جوزك فوق يا سيلان…..
سيلان با ابتسامه حزينه_ حاضر يا عمو….
طلعت سيلان الي الغرفه…
ولقت…..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية عشقت معيدي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *