روايات

رواية انت قدري الفصل الرابع عشر 14 بقلم رحاب القاضي

رواية انت قدري الفصل الرابع عشر 14 بقلم رحاب القاضي

رواية انت قدري البارت الرابع عشر

رواية انت قدري الجزء الرابع عشر

رواية انت قدري الحلقة الرابعة عشر

ممدوح وقف قدام ريم وقال لاحمد
اختي مش هتروح معاك اي مكان ولا هيتقفل عليكم باب واحد…
احمد بسخريه
اومال لو ما كنتش انت اللي مجوزهالي بنفسك يا ممدوح، بطل هبل وما تدخلش بيني وبين مراتي لو سمحت..
ممدوح
لا بس انا اتفقت معاك ان الجواز هيكون علي ورق لحد المشكله ما تتحل وتطلقها وانت وافقت..
ريم بضيق
ده بجد؟!…
ممدوح بجديه
ايوه يا ريم وكان رافض اصلا يتجوزك من البدايه، وانك تستغل غيابي وتغير في اتفاقنا معلش انا مش هرضي بيه..
ريم بضيق
ولا انا وبصراحه كده انا عايزه اطلق..
الهام
لا لا طلاق ايه بس ما تتكلم يا احمد..
احمد بجمود
تعالي يا ممدوح نطلع السطوح فوق انا عايز اتكلم معاك شويه…
_ طلعو فوق وريم كانت قاعده مدايقه وعيونها اتملت دموع، والهام قعدت جنبيها وقالت..
الهام
احمد بيحبك يا ريم انتي مش شايفه خوفه عليكي..
ريم
لا مش شايفه ومش عايزه اشوف، انا واحمد اصلا ما نتفقش مع بعض ولا هينفع نكمل مع بعض، بعد اذنك يا طنط…
_ قامت ريم وطلعت اوضتها هي واحمد فوق، وعلي السطوح بتاع الفيلا كان ممدوح قاعد مدايق واحمد زعق فيه وقاله..
احمد بعصبيه
انت بتفهم منين يا عم انت، بقولك حبيتها وقولتلها كده وبقيت مراتي شرعاً زي ما هو قانوناً…
ممدوح بحده
انت كنت عارف اني عايش مش كده، كنت متفق معاك علي حاجه معينه وانت استغليت ان ريم لوحدها وعملت اللي عايزه ولما هتزهق هتسيبها لانك مش هتتحمل ريم انا عارفك وعارف اختي…
احمد بجديه
مش هسيبها لاني بحبها وهتحمل اي حاجه منها عايز اكتر من كده ايه تاني؟..
ممدوح بجمود.
ريم مش بتحبك ريم بتخاف منك يا احمد والدليل هروبها منك النهارده وقبل كده زي ما قولتلي…
احمد بسخريه
لو ريم بتخاف مني ما كانتش وافقت انها تبقي مراتي بجد..
ممدوح بهدوء
هي ريم قالتلك انها بتحبك؟..
سكت احمد وما ردش عليه وممدوح قاله
ما حدش يعرف ريم قدي انا اللي مربيها وافهمها من قبل ما تتكلم، ريم وافقت علي اللي انت عايزه خوف منك لانها كانت فاكره انها لوحدها، راجع نفسك وركز في تصرفاتها معاك هتلاقيها كانت راضيه بالامر الواقع مش اكتر، ريم لو كانت بتحبك كانت قالت لانها مش بتعرف تخبي حاجه ومش هقولك مثلا ان اختي هتتكسف لا ما بتتكسفش، ولو كانت بتحبك برضو عمرها ما كانت هتجيب سيرة الطلاق علي لسانها..
احمد بحزن
وايه اللي انت عايزه دلوقتي يا ممدوح؟..
ممدوح
انت اخويا يا احمد وهي كمان اختي ومش هتمني لريم احسن منك ولا ارجل واجدع منك بس اديها فرصه تحدد مشاعرها…
احمد بجديه
وهي معايا يا ممدوح ريم مش هتغيب عني لحظه واحده..
ممدوح
لا لا ما ينفعش ريم اختي وبس اعتبر نفسك خاطبها يا اخي.
اتنهد احمد بضيق وقال
اتكلم معاها الاول واشوف رأيها ايه وبعدين اقرر، هخلي ميرا تجهزلك اوضه…
ممدوح
احمد هي ساره تعرف اني عايش..
احمد بسخريه
صلح مشاكلك الاول وبعدين ابقي اسأل علي ساره..
_ نزل احمد ودخل اوضته هو وريم لقاها بتلم في هدومها ومعاها ميرا الشغاله..
احمد
انتي بتعملي ايه؟..
ريم
بجهز حاجتي تقلت عليك معلش الفتره اللي عدت..
احمد بجمود
ميرا اطلعي روحي جهزي اوضه لممدوح واديله خبر..
ميرا
تحت امرك يا دكتور احمد..
طلعت ميرا واحمد قرب من ريم وقالها
هو ايه اللي اتغير عشان تتصرفي كده، ما احنا كنا كويسين يا ريم..
ريم
انت كنت كويس انا ما كنتش كويسه، انا كنت برضي باي حاجه انت عايزها عشان لو ما كنتش وافقت كنت هتغصبني عليها…
احمد بحده
هو انا كنت هغصبك انك تكوني معايا يا ريم، بطلي كدب وبطلي تقولي حاجات عكس اللي جواكي..
ريم بهدوء
انا عايزه اطلق يا احمد مش عايزه اكمل معاك انا حره..
احمد
وانا مش لعبه في ايدك انتي واخوكي شويه اتجوز وشويه طلق..
ريم
يعني ايه كلامك ده؟..
احمد قرب منها وقال بعصبيه
يعني خلصت كده انا اللي خسرت في اللي حصل ده، انتو دخلتوني مشاكلكم خسرت شغلي اللي كان نفسي فيه قبلت اشتغل مع خالي وانا ما فيش حاجه كنت بكرها قد الشغل معاه، اتجوزتك بطريقه زي الزفت بقيت ديماً مضغوط وفي الاخر انا اللي وحش، ممدوح صاحبي بس انتي مراتي وما حدش ليه كلمه عليكي غيري انا وبس لا تقوليلي اخوكي ولا ابوكي بعد.ما ارجعكم ليه…
ريم بحده
انت هتغصبني اعيش معاك يعني، لو كان ممدوح مش موجود. انا كنت هخاف منك واوافق انما دلوقتي اخويا وابويا موجودين وما حدش هيقدر يغصبني علي حاجه..
احمد بعصبيه
بأشاره مني اخلي الاتنين يروحو في ستين داهيه، ودلوقتي نتفق بجد…
وراح اوضة اللبس وبدأ يغير هدومه وقالها
انتي هتفضلي معايا ومراتي وتنفذي كل اللي اقوله وتسمعي كلامي ومقابل كده هساعد ابوكي واخوكي مش موافقه يبقي هطلع نفسي من المشكله بتاعتكم دي وارجع لحياتي القديمه..
نزلت دموع ريم وقالتله
انت ليه بتعمل كده، يعني انت كده مثلا بتحبني ولا حتي هتخليني احبك؟..
احمد بجديه
ايوه بس انا ما بحبش اخسر انا اجدع واحد. ممكن تشوفيه انما احس ان حد بيستغلني لمصلحته واطلع خسران حاجه انا عايزها مش هيحصل يا ريم..
مسحت ريم دموعها وقالت
والمطلوب مني ايه؟..
احمد بهدوء
تقولي لاخوكي انك موافقه تقعدي معايا وتقنعيه، وامور الجنان بتاعتك ما تتكررش تمام يا ريم..
ريم بجمود
وانزل اشتغل ارجع لشغلي في المستشفي..
ضحك احمد بسخريه وقال
هههههه وده من امتي ان شاء الله وانتي بتحبي الشغل..
ريم
انا حابه كده وعايزه اشتغل، عشان لما حضرتك تزهق وتسيبني ما ابقاش حمل تقيل علي اخويا تاني واشيله همي..
احمد بغيظ.
لا اطمني وانتي قعدتك معايا ابديه يا ريم..
قرب منها وباسها من خدها بهدوء وقال
وكله هيبقي برضاكي..
بعدت عنه ريم وقالت بدموع
لا ما هو واضح بصراحه…
ـــــــــــــــــــــــــــــ
_ وتاني يوم الصبح دخلت ريم عند ممدوح اللي كان لسه صاحي وقالت..
ريم
لا فوق كده وصحصحلي..
ممدوح
في ايه يا ريم..
ريم
كامليا بعتتلي العلاج اللي انت هتمشي عليه وانت امبارح ما اخدتوش ووشك تعبان وشويه شويه هتقع من طولك..
ممدوح باهتمام
كامليا؟ هي معاها رقمك اصلا..
ريم
لا هي كلمتني من علي فون احمد، بس غريبه قالتلي ما اقولكش انها هي اللي قالتلي..
ممدوح بضيق
اممم طيب انتي بقي ما سمعتيش كلامي ليه امبارح..
ريم بهدوء
انا عايزه افهم دلوقتي انت اللي حصلك ده خلاك فقدت الذاكره، احمد جوزي يا ممدوح..
ممدوح قعد وقالها
ريممم انتي مش بتحبي احمد ومن زمان ودلوقتي..
ريم بضيق
مش شرط اكون بحبه يعني المهم اني مرتاحه معاه.، ويلا بقي عشان تاخد العلاج وبلاش حركه كتير انا المره دي مش هسيبك دقيقه واحده لحد. ما نشوف هنخلص من المشكله دي ازاي..
ممدوح
المشكله هتتحل يا ريم احمد وخاله مش مقصرين في حاجه، المهم انتي لو مش عايزه احمد. ما تفكريش في اي حاجه تانيه واطلقك منه حالا..
ريم ابتسمت وقالت
جرا ايه يا عم ممدوح اشحال ان ما كانش صاحبك وانت عارف انه ابن ناس ومتربي وربنا يسامحني بقي علي الكدب ده..
ضحك ممدوح وقالها
هههههه طيب لاخر مره اسألك يا ريم انتي مرتاحه مع احمد ولا لا؟..
اتنهدت ريم وقالت
ايوه ممكن بقي تاخد علاجك وتخلصني..
ممدوح
ويا متخلفه مش المفروض افطر الاول قبل العلاج ده، انا لو كنت بصرف عليكي فلوس حرام في كلية الطب كان زمانك بتفهمي اكتر كده..
ريم
يا عم ما اخدتش بالي استني هنزل اجيبلك فطار..
ممدوح
لا استني انا نازل اصلا عشان عايز اروح مع احمد مشوار كده..
ريم
لا خليك احمد طلع وقالي ما اخليكش تطلع من البيت..
ممدوح
هو احمد راح فين طيب؟..
ريم قامت وقالت
في داهيه..
ممدوح
نعم يا اختي..
ريم
في شغله يا ممدوح وبعدين ما تدخلنيش في تفاصيل هجهزلك الفطار وجايه…
ـــــــــــــــــــــــــــــ
_وفي المستشفي..
دخل طارق المكتب وكانت رباب نايمه علي المكتب وبتشخر بصوت عالي..
طارق
ايه البت دي ازاي دكتور احمد يشغل عنده واحده زي دي..
_قرب طارق منها وخبط ايده جااامد علي المكتب وقامت رباب بسرعه وقالت..
رباب
مين؟..
طارق
انتي جايه تنامي هنا؟..
رباب ببكاء
هو في حد يصحي حد كده يا عم انت..
طارق بعصبيه
انا اسمي دكتور طارق وتحترمي نفسك وانتي بتتكلمي معايا وتلتزمي في شغلك والا هقول لدكتور احمد وهصمم علي انه يمشيكي من هنا..
_كانت رباب باصه للارض ومغمضه عينيها وطارق زعق فيها بغيظ وقال..
طارق
انتي نمتي وانتي واقفه يا حيواااانه..
رباب بصتله بهدوء وقالت
انت بترغي كتير ليه ما كانوش 5000 جينيه دول اللي هتذلونا بيهم يا اغنيه ياولاد التيت انتو..
طارق
انتي بتقولي ايه طيب والله ل…
رباب بحده
بس يا عسل اقولك علي حاجه انت متعاقب..
طارق بسخريه
ومتعاقب ازاي ان شاء الله؟..
رباب
انا النهارده اجازه وبكره كمان وريني بقي هتخلص الشغل ازاي؟..
واخدت شنطتها وقالت
صباح الفل عليك يا رايق..
_ قالت كلامها ومشيت وطارق دخل مكتبه وكان متعصب منها جدا وقال لنفسه..
طارق
هي فاكره نفسها مين دي حتت ممرضه ايه اللي هقف عليها دي..
_ وطلع موبيله وكلم ساره اللي كنسلت في وشه وما رضيتش ترد عليه..
ـــــــــــــــــــــــــــــ
_ وفي الوقت ده في بيت عزيز الشناوي في اوضة ساره..
كانت واقفه قدام المرايه وهي ماسكه موبيلها بضيق وعملته علي وضع الطيران وقالت بضيق..
ساره
مش وقتك خالص يا طارق..
ودخلت عندها علياء وقالت
انتي ليه يا حبيبتي ما روحتيش الشغل..
ساره بحماس
مش فاضيه يا طنط ممدوح طلع عايش انا بجد حاسه اني في حلم وياريت لو كان حلم ما اصحاش منه ابداً…
علياء
ثواني ثواني انتي مش قولتيلي ان طارق معجب بيكي وانتي مبسوطه بأهتمامه..
ساره بسخريه
طارق ايه دلوقتي اولا طارق اصغر مني ثانيا انا بحب ممدوح وطارق كان حاجه بتنسيني ممدوح ودلوقتي ممدوح ظهر يبقي طارق مالوش اي لازمه في حياتي..
علياء بضيق
حرام عليكي كده يا ساره، طارق بعد عنك لما رفضتيه وانتي اللي قربتي منه وعشمتيه بوجودك وموافقتك، يبقي المفروض ااا..
ساره
المفروض اني اروح دلوقتي للممدوح اي حد تاني مش مهم..
_ قالت كلامها ومشيت، وراحت فعلا لممدوح وقعدت معاه في الجنينه وقالتله..
ساره
انا بجد. حسيت اني طايره من الفرحه لما عرفت انك رجعت..
ممدوح بخبث
واحتمال امشي تاني علي فكره..
ساره بسرعه قالت
شوف بقي مين هيخليك تغيب عنه دقيقه كمان انا ما صدقت انك رجعت..
ممدوح قرب منها وقال
ممكن اعرف طيب من غيري كنتي ناويه تعملي ايه؟..
اتوترت ساره وقالتله
ما كنتش هايشه اصلا انا كنت في حاله وحشه اووي يا ممدوح، بس تعرف رجوعك دلوقتي احلي من الاول…
ممدوح مسك ايدها وقال
رجوعي دلوقتي احلي عشان عرفتي مشاعري من ناحيتك مش كده..
ساره اتكسفت وقالت
احمم طيب انت ناوي علي ايه دلوقتي؟…
ممدوح بهدوء
هخلص بس من المشاكل اللي عندي وبعد كده علي طول هكلم باباكي اصل ما بقاش في حاجه تستخبي…
ـ في الوقت ده كانت ريم بصالهم من البلكونه بتاعت البيت ومعاها الهام اللي قالت..
الهام
الله شكلهم لطيف اووي يا ريم…
ريم
لا لطيف ولا حاجه، بصراحه كده مش بستلطفها..
الهام
بالعكس ساره لطيفه اووي وبنت جميله جدا، بلاش غيره علي اخوكي انتي وسيبيه يعيش حياته..
ريم
هو احمد. ما قالكيش رايح فين؟..
الهام
لا يا حبيبتي دي مهمتك انتي انا خلاص سلمتك مسؤليته..
ريم بسخريه
بطلي والنبي الطريقه دي عشان انا مش زوجه مناسبه لابو الغضب ده انا واحده مش عارفه تشيل مسؤلية نفسها والله..
_ فضلت الهام تضحك وريم فتحت موبيلها وصورتهم وبعتت الصوره لطارق وكتبتله..
ريم “انت اخويا زيك زي ممدوح والبنت دي مش سالكه من ناحيتك وكانت بتحاول تنسي بيك ممدوح”..
ـــــــــــــــــــــــــــــ
_ وفي الصعيد كان كمال قاعد مع فتحي اخوه في القسم وقاله..
كمال
انت هتسيبني يا فتحي اتحبس وحريمي وعيالي هيضيعو من غيري..
فتحي بحده
كنت قول لنفسك الكلام ده اهو بعد ما لعبت من ورايا حتت عيل لبسك مصيبه وكشف شغلنا للحكومه.. اسمع انت تعترف باللي حصل ده وبعد ما تعترف انا ههربك بره مصر بس قبلها تاخد حقك من الواد ده..
كمال بحقد
اقسم بالله انا مش هرتاح غير لما اشرب من دمه هو وعمك رشااد..
فتحي بسخريه
وما تعرفش الجديد ممدوح عايش..
كمال بصدمه
ازاي ده انا بايدي مموته، ازاااااي يعني..
فتحي
كله من ابن الابلسه اللي اسمه احمد ده، بس والله لو اللي في دماغي حصل لتكون نهايته علي ايدي..
ـ تفتكرو ايه اللي هيعمله فتحي..
ـــــــــــــــــــــــــــــ
_ وعدي اليوم وكان طارق خلص شغله وعو زمروح لقي الممرضه اللي قاعده مكان رباب وقالها بحده…
طارق
كلمي رباب وقوليلها ترجع تشوف شغلها ما ينفعش تبقي كل الملفات معاها وتغيب عن الشغل..
البنت
ما هي قافلت موبيلها يا دكتور طارق بس الصبح هكلمها واقولها تقولي علي اماكنهم..
_ نزل طارق وهو مدايق ورجع البيت وكان الوقت متأخر ومامته كانت نايمه، دخل اوصته واخد شاور وغير هدومه وكان هينام بس مسك موبيله وفضل يقلب فيه وفتح رسالة ريم وعيونه اتملت دموع وقال لنفسه بحزن..
طارق
بس انا مش كوبري يا ساره وهوريكي اللي هعمله..
ـــــــــــــــــــــــــــــ
_ في الوقت ده كان احمد رجع البيت..
ودخل اوضته خو وريم وكانت هي نايمه، دخل اوضو اللبس بتاعته وغير هدومه ونام جنب ريم وبصلها بهدوء وهي نايمه وقالها..
احمد
تستاهلي اللي بيحصل فيا عشانك يا هبله انتي..
_ فتحت ريم عيونها واول ما شافته صرخت بكل صوتها واحمد قام مفزوع وقالها..
احمد. بقلق
في ايه يا بنت المجنونه..
ريم وهي بتاخد نفسها بسرعه
سوري يا احمد بس انا فكرتني نايمه في اوضتي وفجأه لقيت راجل غريب قدامي كنت هعمل ايه يعني غير اني اصوت..
_مسكها احمد من ايدها وقربها ليه اووي وقالها بخبث..
احمد
واضح انك لسه لحد دلوقتي ما اتعودتيش علي اني جوزك وده غلط في حقي…
_ اتكسفت ريم جدا وفي الوقت ده الباب اتفتح ودخل ممدوح ومعاه الهام اللي ماسكه المكنسه وميرا برضو ماسكه مكنسه، وممدوح لما شافهم كده علي السرير اتعصب وقال…
ممدوح
يا نهار ابوك مش فايت انت بتعتدي علي اختي يا حيوان..
ـ قبل ما يرد احمد عليه كان ممدوح الاسرع وسحبها وراح وضرب احمد بالبوكس في وشه وحصل؟..
_ تفتكرو هيحصل ايه؟..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية انت قدري)

اترك رد