روايات

رواية قلوب أرهقها نبضها الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم نرمين قدري

رواية قلوب أرهقها نبضها الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم نرمين قدري

رواية قلوب أرهقها نبضها البارت الثاني والعشرون

رواية قلوب أرهقها نبضها الجزء الثاني والعشرون

قلوب أرهقها نبضها
قلوب أرهقها نبضها

رواية قلوب أرهقها نبضها الحلقة الثانية والعشرون

ندي بسعاده واضحة
سبكم منها و اسمعوا الخبر ده
مسك
اخلصي بقا بيجاد طلع عاوزة الحقه قبل ما ينام
ندي /انا ح ا م ل عملت تحليل الحمل وطلعت حامل انا بجد فرحانه جداااا
مسك بفرح :
– احلفي بالله الف مبروووك حببتي الف مليون مبروك
ندي /
عقبالك يا مسك يارب عن قريب
مسك /يا رب يا ندي نفسي قوي انا بحب بيجاد فوق ما تتخيلي ونفسي اشيل حته منه جوايا
ندي / يسعدكم يا حببتي ويبعد عنكم كل شر
قالت مروة وهي تصفق
الله و انا هبقي عمتو الحربايه و يقلولي عمتو الحربايه جت عمتو الحربية راحت
ضحكوا جميعهم في أن واحد
ندي/انتي ما تعرفيش تقعدي عاقله خالص
مروة /خالص الصراحة
مسك / و اسمعي الكبيرة بقي الأستاذة الاسبوع الجاي جاين يخطبوها مش عارفه هتكبر أمتي
ندي بفرح :
-الله اكبر علي الاخبار الحلوة اللي نازله ترف علينا الف مبروووك يا حببتي ربنا يتمم بخير. بجد فرحتلك قوي
ظلت فاطمة نظر من بعيد والفضول هيجننها تود أن تعرف ماذا بيقولون
وضعين رأسهم في بعض بقالهم نص ساعة
وفجاءة شهقت مسك :
يا لهوي بيجاد انا نسيتوا وسعوا كده انا طالعة وجرت علي السلم
ندي /يلا يا جبانه اجري اجري اطلعي ياختي خلي بيجاد ينفعك
مسك بصوت مسموع:
اه يا ختي هينفعني جوزي وحبيبي وروح قلبي وحياتي كلها
قالت فاطمة بغل واضح في كلامها
هو احنا مش هنخلص من قله الحيا دي ولا ايه بلاش الكلام ده والبيت في عيال صغيرة
رجعت ليها مسك بضهرها ولفت رأسها ونظرت عليها وقالت بغيظ فيها
جوزي حبيبي ورح قلبي موتي بغلك يا صفرة
ندي بصوت مرتفع
– مسك انتي كنتي بتنادي عليا و قولتي ايه اصلي مش سمعاكي من عندي كويس كنتي بتقولي يا صفره و لا يا حمرا مش واضحة قوي
مسك بضحك :
لا يا ندوش مش بنادي سلامتك يا قلبي كنت بجرب صوتي بس اصله كان واحشني
تركتها مسك تأكل في بعضها وصعدت لاعلي
قالت فاطمة في نفسها :
و الله مش هعدهالك يا بنت كلاف البهايم
طلعت مسك تجري فتحت الباب ودخلت
قال بيجاد :
-ما بدري يا هانم كنتي قاعدتي معاهم تحت
مسك بدلع
– الله بقي يا بيجو ندوش كانت بتقولنا علي حاجة انا ومروة
= يعني ما كنتش تتأجل لحد ما نرتاح شوية بصراحة أنا مشتقالك قوي يا مسكي وحشاني قوي بقا
– حقك عليا يا بيجو بس ندي كانت بتقولنا أنها هتجيب نونو في سكة يعني انت هتبقي عمو
بيجاد بفرحة صادقة :
=والله انا حبقي عمو بجد يا مسكي عقبالنا يارب يا حبيبي يا امجد ربنا يكمل فرحتك علي خير يا اخويا
مسك بشوق
– يارب يا بيجو نفسي بجد اجيب عيال منك يا حبيبي
بيجاد وهو يجذبها:
= تعالي بقي في حضني كده هو انتي قلتيلي عاوزة كام عيل اصلي ناسيت
مسك /
هههههههههههه بيجاد انت مش بتشبع خالص علي فكرة
بيجاد /
اشبع من مين من حبيبت قلبي و عمري تعالي بقي في حضني عاوز اقولك علي حاجات كتيرررر وعاوزين نجيب لابن امجد نونو يلعب معاه ولا ايه
مسك /
هههههههههههه ماشي يا عم نحيب نونو احنا كمان
بيجاد
مسك هو انا قلتلك أن انا بحبك قوي
و ذهبا في عالمهم الخاص
وبعد برهة من الوقت
مسك
يلا بقي بيجاد ننزل انا جعانه قوي احنا ما اكلناش حاجة خالص النهاردة
بيجاد
مش انتي يا قلبي اللي كنتي زعلانه علشان سبتي عطر و مرضتيش تأكلي وانا كمان ماكلتش علشان
يلا نزل وانا اكتر منك هموت من الجوع الصراحة
وفي المساء اتجمع الكل علي العشا
محمود /
حمد الله على سلامة يا ولاد ايه انبسطوا في اسكندريه ولا ايه
مروة بلهفة قوي قوي بجد انبسطنا جدااااا
بيجاد /بصراحة كانت رحلة حلو قوي وعندي خبر عاوزة أقوله لك يا حاج بس بعد العشا علشان هموت من جوع ما اكلتش حاجة انهاردة خالص
ندي /اعملوا حسابكم اناهاجي معاكم المرة الجاية
مسك / بجد يا ندي هتتبسطي جدا وخصوصا لما نتجمع مع عطر اختي بجد تحفة
فاطمة بغل واضح
ناس ليها الفسح وناس ما بتطلعش من المطبخ
اشجان /
ماجد فين يا ولاد ما رجعش معاكم ليه وحشني
بيجاد /
بلجلجة ماجد لسة عنده شغل ما خلصهوش وتقريبا كده ظروف شغله هتخلي لازم يقعد في اسكندرية. طول الشهر و ياجي هنا يومين أجازة بس
محمود/
هو الشغل كتير قوي كده
بيجاد/طبعا ده الشغل اللي واقف عليه شغلنا كله علشان كده هو مهتم بيه و بيفكر يمسك هو الشغل اللي هناك علي طول
مروة ومسك نظروا لبعض وكتموا ضحكهن
امجد /
فعلا ماجد طول عمره شاطر في شغل المينا و التخليص البضاعة
محمود /
علي البركة ماشي هو فعلا شاطر في كده ولو حب ياخد مراته معاه
ارتبك بيجاد وتغير لون وجه وقال :
مين ايه يروح فين
فاطمة قصرت عليه كلام وقالت بحسم
اروح فين لاء طبعا هي ناقصة خليه هو هناك احسن ريح وارتاح
نظرت لها مسك بتعجب علي كلامها وطريقتها وقالت باستغراب :
-يعني مش هيوحشك يا فاطمة
فاطمة و هي تشوح بيدها بعدم مبلاه :
يا ختي اسكتي بلا قله حيا يعني ايه يوحشتني والكلام الفارغ ده هو انتي فاكرة كل الناس قليلة الحيا شبهك
بيجاد بحده
فاطمة في ايه انتي مش واخده بالك من كلامك
فاطمة بلا مبلاه :
لاء واخده بالي بس مراتك هي اللي قالعة برقع الحيا مش انا. الي تربية زرايب بقي
قامت مسك وقفت أنا ما سمحلكيش لحد الإهانه وبس كده كفايا بقا
فاطمة /
هو ايه اللي كفايا انتي ليه بتزعلي من الصراحة مش انتي تربية زرايب ولا انا كدابه
مسك /
علي فكرة انتي مش محترمة
محمود بصوت مرتفع :
اايه ما حدش فيكم عاملي احترام وانتي يا مسك اهلك ما علمكويش ازي تتكلمي وانتي علي السفرة ما قالوش ليكي أن الأكل له احترامه
مسك /
انا يا عمي انا بردو انا عملت ايه هي اللي غلطت فيا الاول
محمود بعصيبة شديدة
انتي هتعلي صوتك عليا انا كمان ولا ايه خلاص مافيش احترام خالص
بيجادبصوت عالي
مسك علي فوق من فضلك يلا بسرعة
مسك و اقفت مستغربة من اللي بيحصل ومش عارفه تنطق
امجد /
خير يا جماعة حصل خير استهدو باله و تعالوا يلا الاكل هيبرد و تعالوا علشان عاوز افرحكم معايا بقي تعالي يلا يا مسك اقعدي تعالي يلا
مسك بخزلان:
الف هنا عليكم معلش انا طالعة انام تعبانة شوية
مروة /
بس انتي ما اكلتيش حاجة انهارده خالص ده اول اكل ها تاكليه
مسك وهي تكتم دموعها :
شكرا يا مروة انا شبعانه الحمد لله عن اذنكم انا طالعة انام وسابتهم و ماشت علي فوق طلعت سلالم بسرعة غريبة
فاطمة وهي تسحب طبق الاكل
انا هاكل انا جعانه ناوليني يا بنت يا مروة العيش من جانبك خلينا نأكل بقي بنفس كده كلوا يا عيال يلا
نظر لها بيجاد نظرة كلها بتعجب واستغراب و قرف ثم قام واقفا وقال :
سفرهدايما يا جماعة تصبحوا علي خير
اشجان /
انت ما اكلتش يا بني حاجة من الصبح
انا واقفة من صبح بعملك الاكل اللي بتحبه تيجي تقوم من غير. ما تاكل
بيجاد
/معلش يا امي سامحيني مش قادر اكل من فضلك سبيني علي راحتي بالله عليكي والقي نظره علي والده وهو طالع نظرة لوم وعتاب
مروة قامت هي الأخري وقال بغضب
تصبحوا علي خير
اشجان/
وانتي كمان مش هتاكلي يا مروة
مروة بقرف وهي تنظر لفاطنة/
لا شبعت الف هنا علي فاطمة مش المهم هي بتاكل مش مشكله الباقي بقي
فاطمة
قاصدك ايه يا مروة مش فاهمة
مروة/
لا قاصدي ولا قاصدك انا طالعة انام احسن
ندي/
عن اذنكم خوديني معاكي يا مروة
ماجد /
انا كمان شبعان يسلموا و الف هنا عليكي يا ام فرح. سفر دايما
اشجان نظرت لمحمود نظره هو فاهمها كويس أنه ظلم مسك
طلع بيجاد وجد مسك منكمشة علي نفسها دموعها علي خدها
بيجاد بحنان :
مسكي مسكي قومي ما تناميش حقك عليا أنا علشان خاطري
مسك
بيجاد من فضلك عاوزه انام لو سمحت
بيجاد
اصحي بالله عليكي أنا ادخلت لما لقيت بابا دخل في الموضوع علشان ما تركبيش نفسك غلط وحقك يضيع مسك /
خلاص يا بيجاد مش زعلان بس سبني انام
سمعوا خبط جامد علي قام بيجاد يفتح الباب
دخلت مروة وندي
مروة/
مساؤؤؤ غلاسة بقااا انا جاية ارخم
بيجاد /
تعالوا يا بنات شوفوا مسك مش عاوزة تصحي و عمال اقول لها متزعليش
ندي/
هي مش عارف هتصحي بس لاء دي هتقوم تلبس كمان
امجد عازمنا علي العشا في المركز علشان تحتفل بالحمل بتاعي
بيجاد/
واللهي فكرة وغمز ليهم يغلسوا عليها
ندي /
يلا بقي يا مسك قومي علشان خاطري واللهي هزعل منك علشان خاطر النونو بقي
مسك سامحيني يا ندى بجد تعبانه
مروة /
وسعي كده يا ندي بقولك ايه يا مسك انتي تقومي وتلبسي اشيك حاجة عندك واتشيكي و تغظيها و تسببها تاكل في نفسها
ندي
/ ايو بقا هو ده الكلام ولا انتي يا مسك رافعتي الرايا واستسلمتي انا معرفش عنك انك ضعيفة قوي كده
مسك
/لا انا مش ضعيفة انا كل اللي مزعلني أن انا معملتش حاجة و بابا الحاج جه عليا انا
مروة /
والله ابوكي الحاج بيجي علينا كلنا علشان خاطر فاطمة مش عليكي لوحدك يلا بقي ما تبقيش رخمة عاوزاكي عروسة
مسك /
ماشي انا كمان هموت من الجوع وقامت نطت من السرير
مروة /
و احنا كمان هنروح نلبس يلا يا ندي
خرجوا فقل بيجاد وراهم الباب وراح لمسك
بيجاد/ علشان خاطري وحيات بيجاد عندك ابعدي عن فاطمة خالص فاطمة سماوية و بتكره حتي نفسها
مسك /بيجاد انا كفيلة بفاطمة انا بس اللي مستغربة. بباك ليه كل عداوة دي ليا
بيجاد /كبري دماغك يا مسك علشان خاطري
جاهزوا جميعهم ونزلوا كان الكل قاعد تحت فاطمة شافتهم تنحت
اشجان /علي فين العزم يا شباب
مروة / ماجد عزمنا علي العشا برا
محمود /ما الاكل مالي المطبخ مش لاقي اللي ياكله
امجد /احنا رايحين نحتفل يا بابا
محمود / تحتفلوا بايه متفرحونا معاكم بقي
امجد /ما انا كنت ناوي اقولكم علي العشا بس ام فرح قامت بالواجب كالعاده
اشجان / فرحونا معاكم بقي نفسي افرح يا ولاد بقي
ندي / انا حامل يا ماما
اشجان / يا الف بركة يا الف نهار ابيض الف مبروووك يا بنتي كده بردو تخبوا خبر حلو زي كده
ندي/ انا ما قدرش اخبي عليكي يا ست الحبايب بس اللي حصل علي العشا الله يسامح اللي كان السبب
بيجاد /طاب ايه مش يلا علشان متاخرش
محمود/ وانتم ما اختوش معاكم ام فرح ليه قومي اللبس يا فاطمة و روحي معاهم
البنات نظروا لبعض
مسك ميلت علي ندي و بصوت واطي
مسك اعملي حسابك هي لو جات انا مش خارجة
ندي /اهدي امجد هيتصرف
لحظت اشجان غضب البنات غمزت لهم يطمنوا
ثم التفتت لمحمود وقالت :
– في ايه يا حاج فاطمة عيالها صغار علشان كده ماتقدرش تخرج معاهم
محمود / و ايه يا عني تاخدهم معاها
مروة شهقت
امجد./ معلش يا حاجة مرة تانية احنا اتاخرنا يلا بيجاد سلام يا جماعة يالا يا بيجاد اخلص بقا
خرجوا بسرعة و ما عطوش فرصة لمحمود يرد أو فاطمة تقوم من مكانها
اشجان /علي وشها ابتسامة معلش بقي يا فاطمة علشان عيالك انا داخلة انام تصبحوا علي خير
خرجوا واتعشوا برا وقضوا يوم حلو
وفاطمة قاعده بتأكل في نفسها
دخل محمود ينام
محمود انتي لسه صاحية يا حاجة
اشجان مستنياك يا حاج علشان ليا عتاب عليك
محمود /خير يا حاجة في ايه
اتعدلت اشجان في جلستها وقالت بعتاب
-يعني ينفع اللي حصل ده ياحاج ليه انت تحشر نفسك بنهم و لاء كمان تيجي علي البنت الغلبانه و تكسر خاطرها انت ناسي أن عندنا بنت وبتقول يارب استرها معاها ضمنا العيلة اللي هتخش وسطهم ايه
وانت اكتر حد عارف مرات ابنك فاطمة و أنها مش بتحب حد وغلطة في مسك لا وعاوز كمان تخليها تخرج معاهم و انت عارف. انهم مش عا وزنها معاهم
محمود /يعني انتي كنتي عاوزاني أنصف مسك علي فاطمة و تروح فاطمة تقول لابوها وشغلي يوقف صح
اشجان/انت كل اللي يهمك شغلك و بس لكن عيالك مش مشكله عندك
محمود / نامي يا اشجان وعدي الليله احسن
اشجان /هنام يا حاج بس خالي عيالك يبعدو واحد واحد من تحت ايدك اوعي تكون مفكر بيجاد هيستحمل كتير كده لو تقلت عليه اكتر من كده هيسيبك و يمشي مش هيصبر كتير كل لقمة تسسمموهالو افتكر من ساعة ما اتجوز ما قاعدتش يا كل اكله علي بعضها معانا تصبح علي خير ياحج محمود
محمود قاعد مع نفسة يفكر وغلاوتك يا حاجة انا مش حاستني لحد ما يمشي البت مش حا طول كتير هنا هانت
وهانت قوي بس مستني الخطة اللي هتخليها تروح وما ترجعش
وفي مدينة السحر والجمال عروسة البحر المتوسط
ماجد / الو يا هند يا حببتي نمتي ولا لسة
هند/لا لسة كنت مستنياك لما ترجع من الشغل علشان اطمن عليك بس انت اتاخرت قوي
ماجد/انا بخير معلش حقك عليا كنت بدور على شقة بدل قاعدت الفندق دي وفين و فين لما لاقيت شقة مناسبة
هند /طايب الحمد لله انك لاقيت شقة انت بقي شكلك مطول هنا
ماجد:
انا راشق هنا يا قلب ماجد من جوا
هند /علي فكرة ماما بدأت تلين شوية من ناحيتك يعني ممكن كده يومين و اقولك تعالي علشان نقنعها سوا
ماجد /وحيات ربنا بتتكلمي جد الحمد لله يارب و اخيراا
هند /يلا بقي سلام دلوقتي علشان متاخدش بالها مني
ماجد سلام يا حب
و عند عطر ومحمد
محمد /عطر انا نازل الشغل بكرة بدري هتقدري تقعدي لوحدك
عطر /اه عادي يا حبيبي ربنا يسهلك الحال
محمد/طايب يلا بقي نام علشان هصحي بدري
و في صباح اليوم التالي
استيقذ الكل في حالة نشاط
نزلت مروة وندي ومسك يعملوا الفطار سوا و ضحكهم مسمع المطبخ كله
دخلت عليهم اشجان وقالت بحب
– ربنا يسعدكم يا بنات ايه هتفطرونا ايه انهاردة
ندي /مسك عمللنا بيض بطريقة حلوة قوي يا ماما حتعجبك جداا
اشجان ازاي يعني البيض بيض
مسك / انا عمللكم البيض شبه البيتزا شوية كد بس هيعجبكم قوي
اشجان/ انتي كل حاجة من ايدك حلو يا حببتي
مسك /تسلمي يا ماما ربنا يجبر بخاطرك
نزلت فاطمة عليهم وجدتهم كلهم متجمعين في المطبخ
مروة يا فتاح يا عليم يا رزاق يا كريم عصبح
فاطمة /بت يا روحيه فين الفطار
روحية /الست مسك هي اللي بتعملوا انهاردة يا ام فرح
فاطمة /بزعيق واحنا من امتي بتغير نظام فطرنا انتي عاوزه أبا الحاج يهد الدنيا ولا ايه
روحية اتلجلجت ومش عارفه ترد
التفتت لها مروة وقالت بغيظ
/و بابا هيهد الدنيا ليه بقي يا فاطمة احنا بنخترع فطار ولا ايه
مسك /انا خلصت يا بنات البيض تحفة ولا ريحتة
ندي / انا جعت جداا بصراحة ريحة الاكل تجنن
يلا بقي نحط الاكل واللي عاوز يجي يجي واللي مش عاوز براحتة
حطوا البنات الاكل وتركوها في المطبخ بمفردها
قاعدو علي سفرة ذهبت وهي تستحلف لهم وجلست بجوارهم
محمود اكل بنهم الاكل كان حلو فعلا
محمود تسلم ايدك يا فاطمة الاكل النهاردة حلو بجد
فاطمة الف هنا يا حاج
مروة. ااااايه حيلك حيلك مسك اللي عاملة الاكل انهاردة علي فكرة
اشجان /تسلم ايدك يا بنتي الاكل كله يجنن
محمود /خلصنا بقا هنقضيها مجالات وبلاش ناكل
قام بيجاد واقفا و بغضب ونفاذ صبر:
بابا كفايا بقي

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اصغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية قلوب أرهقها نبضها)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *