روايات

رواية ودق قلب الحجر الفصل الخامس والأربعون 45 بقلم ميفو السلطان

رواية ودق قلب الحجر الفصل الخامس والأربعون 45 بقلم ميفو السلطان

رواية ودق قلب الحجر البارت الخامس والأربعون

رواية ودق قلب الحجر الجزء الخامس والأربعون

رواية ودق قلب الحجر الحلقة الخامسة والأربعون

وصل بدر وصبا الي بيت العابد والكل كان في انتظارهم اندفعت بهيه وهتفت…. يا الف اهلا وسهلا بمرات الغالي مرت ولدي الكبير يادي الهنا يا ولاد احتضنها بقوه اتوحشتك يا غاليه كان نفسي اجي لحدك بس التعب والسفر.
تنهدت صبا.. انا مقدره يا طنط والله كتر خيرك .
هتفت.. نورتي دارك يا ست الدار وست البنات دا النور هل علينا .
اقتربت شكران تحتضنها.. منوره الدار يا خيتي والله روحتك وجعت جلوبنا بس اهه انت في وسطينا ولا هنهملكيش واصل.
اقترب بدر واحتضنها وهتف….. جولي يا شكران الله يكرمك جوليلها هنشيلها علي راسنا.
اقتربت شكريه.. اهلا يا صبا البجيه في حياتك جلبي عندك بجيتي مجطوعه من شجره.
نظر اليها بدر غاضبا فاحتضن صبا وهتف.. ليه يا شكران كت انشليت والا رحت فطيس عشان تبقي مجطوعه صبا ست الناس ليها بدر العابد وعيله العابد كلها تحت رجلها مرتي بنفسها الدنيا ومافيها وتخلي بالك من كلامك مع مرتي فاهمه.
هتفت صبا محرجه.. براحه يا بدر فيه ايه.
هتف….. بس عشان كل واحد يعرف مجامه..
هتفت بهيه…. يلا اطلعي ريحي وغيري وانزلي عالوكل ماشي.. ابتسمت وهزت راسها وصعدت وبدر معها .دخلت وظلت واقفه تنظر لحجرتها احست بالحنين ولكنها استعادت نفسها اقترب بدر….. نورتي دارك يا جلب بدر مسك يدها وقبلها.
لتبتعد… تسلم يا بدر..
هتف…. طب حاجتك زي ماهيا مستنيه بس تنوريها بلبسك اياها.. اني هنزل..
هتفت ….هغير واجي وراك .
رفع وجهها ..اني الفرحه مش سيعاني يمين الله اني حاسس انك معايا ،تنهدت وصمتت اقترب وقبل راسها …يخليكي ليا منوره حياتي يا رب ثم استدار وتركها ونزل لتقترب امه.. ايوه اكده كنت هنجهر لو ما جاتش.
هتف ……ربنا بهديهالي ياما …. اني في المندره لحد ماتنزل ماشي.
خرج لتدخل عليه شكريه لتهتف حمدالله عالسلامه يا بدر.
هتف بدر… الله يسلمك يا شكريه..
اقتربت وهتفت.. مش كت خلصت يا بدر وجفلت جصه بت البندر.
هتف ….وانت مالك يا شكريه جفلت واتهببت ليكي ايه انت.
هتفت….. ليا سنين مستنياك يا بدر.
هتف…. ايه جولك ده مابتختشيش حد كان جالك استنيني.
هتفت …..ايوه البت لواد عمها واني استنتك سنين تبطل رط وجولت اخرتها هتبقي ليا.
هتف ….واني عمري ماهبقي ليكي يا شكريه.
هتفت…. امال تبقي للي مش رايداك ،،،اني اللي رايداك.
هتف …..انت مش رايداني يا شكريه انت رايده اللي حواليا رايده اللي حوالين بدر مافيش مره تتحمل ان راجلها يعط بره وتستناه.. انت رايده جوه بدر وفلوسه ونفوذه.
صرخت…… ويعني الهانم مارايداش ماهي دفعت فلوس جدتها منين.
هتف بعنف …..مرتي وادفعهلها مالك بينا دا ايه المرار ده.
هتفت…. ماهياش رايداك انت ايه واجع ليها اكده.
هتف…. ايوه واجع وهموت عليها مالك بيا.
هتفت…… يعني هتعيش مع واحده مش رايداك وتتشرط وانت تجول حاضر وطيب ايه المرار ده.
هتف.. عارفه لو عمري كله استناها ماهجلش لاه. عارفه لو تفضل بس جاري ابصلها لبعيد ماهجلش له. لو ماهتسامحنيش وبس تبقي جريبه ماهجولش لاه اني راضي منها بالجليل حتي بالمفيش راضي بس تفضل منوره حياتي اني هيا بالدنيا عندي لو بعدت دنيتي تسود.
هتفت…… لاه مامصدجاش بدر العابد يعشج بعد ماكان بيجيب النسوان بالعرفي.
هتف ….. بدر العابد كان جرف وحزن اسود كان منجوع زباله ودخلت حياتي نضفتني.. صبا ماهياش بالنسبالي ست.. صبا هيا بدر النضيف اللي بدا حياته بدخولها.. كت واغش وحزن اسود كت راجل مالوش امان. بدر الهابد حب وعشج صبيه دخلت جلبه نضفته ومسحت السواد والخلجه الشيطان من جواته.. عارفه لو حتي ماجربتش مني هفضل شايلها العمر كله انها حطتني علي طريج الرجال بقيت راجل يحب ويعشج ويطيب حبيبه..
هتفت…… بكره تطولها وترميها.
هتف.. عارفه رغم اني هموت علي طرفها بس ماعايزش اجرب منيها عشان ماتفكرش دجيجه اني ممكن اهملها بعد ماطولها لو هجعد العمر كله مالمسهاش ماهزعلش بس عشان تحس اني رايدها ليها وبس لو رايده دنيتي لو رايده داري وارضي هديهالها عن طيب خاطر بس ترضي واشيل وجعها.. جاي تجولي دي.. دي ست الناس كلها بس ترضي بيا.
لتظل شكران تنظر اليه بقهر
ليهتف.. اعجلي يا شكران هيجيلك اللي زيك وشكلك اني زمان كت شكلك بس لما جلبي دج ماعتش ينفع انت رايده جوه ونفوذ هياجي وكتير رايدينك يا بت الناس بدر لا حبتيه ولا عشجتيه اللي يحب استحاله يتحمل اللي كت بعمله اوعي لحالك واعجلي وفكري في مصلحتك.. لتظل تنظر اليه لتتركه وتذهب.. ليقف ينظر الي السما.. يفكر بحبيبته..
كانت صبا قد غيرت ملابسها لتنزل لتجده يقف مع شكران في الفراندا اقتربت وسمعت كلامه كله عنها رجف قلبها .ظلت واقفه متسمره تشعر بالارتباك والتخبط كيف يحبها وبعشقها ويريد منها الرضا فقط لتحس ببعض الراحه تنزل علي قلبها واللين تجاهه كانت تريد ان تذهب تقف بجواره وتقترب منه لتننهد وتستدير تعود احست به بيده علي ذراعها ليهتف راحه فين يا جلبي.
ارتبكت وتنهد ….مفيش كنت بدور علي طنط اساعدها.
شدها الي الشرفه.. لا انت تجعدي هانم اكده وكل حاجه تاجي لحدك لتطرق بوجهها خجلا هتف.. ايه رايك بعد الغدا اخرجك نجيب جصب لتتنهد وتسكت ليقول ايه ماهو َماينفعش تجعدي اكده. صبا لازم تخرجي من اللي انت فيه.
نظرت اليه…. اخرج.. ازاي يا بدر اللي جوايا كتير وصعب.
مسك يدها….. عارف يا جلبي بس احنا كلنا معاكي والله معاكي.
نظرت اليه وخفق قلبها همست… بدر هو بجد لو قررت امشي هتسيبني مش كده.
اغمض عينيه بوجع.. ليقول.. ابقي كذاب لو جولت هسيبك.. مسك يدها بس عمري ماهفرض نفسي ولا هكون متجبر عليكي عارفه لو جعدتي عمري كله مستني عالرف زي مابيجولو هستني
لتنظر اليه.. انت يا بدر هتستحمل تبقي عالرف.
تنهد…. ايه يعني بدر..بدر مالوش جيمه من غيرك يا صبا.. اقترب.. بدر انت نضفتيه وشيلتي الجرف اللي جواه ودخلتي بجلبك الدهب عالجتي غروره وجحوده.. مسك يدها يضعها علي قلبه كان فيه هنا حجاره تخنق جبل محطوط يهد الحيل شيلتيه واحده واحده كسرتيه وفتفتيه َجه مكان جلب بيعشق ..الله بيعشق لما عشجه ممزعه من بعدك. انا طايل ابقي عالرف .
ابتسمت لاول مره جعل قلبه يخفق ،،فهمست بلين هتستني عالرف كتير .
هتف بلوعه ،،شالله انجهر عمري كله والله يا جلبي .
همست ،،وهتشوف ستات كتير ..
اقترب واحتضنها ،،دعيني دي راحت منها نسوان الدنيا عيني مابتشوف الا حلبي اللي هموت وبس يبصلي .
نظرت اليه وهمست بحنان احس انه سموت من لينها …بس ابصلك .
كانت تنظر اليه بحب وكلامه مع شكريه هزها ليلين وجهها اقترب منها بهيام جارف همس بدر رايد حبيبه يبقي راضي وبس يبصلي وبس.. لتتوه في نظراته …هتف بلوعه خلعت قلبها ….حبيبي والله حبيبي بيبصلي اكده اخيرا مامصدجش… اقترب وانفاسهم تتصاعد ليلمس شفتيها بحنان وهيا مستكينه وهو لا يفعل شئ الا يشعرها به وفقط احس بتصاعد دقات قلبه وهيا قد تغيبت تماما …. لتنتفض عندما سمعت بدار ينادي ليشدها اليه يحتضنها هامسا…. اهدي بالله اهدي.. احس انه كان يريد ان يقتل اخيه .دخل بدار لتدفعه صبا وتخرج .
وقف بدار يركن علي الحائط مبتسما…خبطه بدر ايه اللي جابك يا حلوف.. عيل غتيت
ضحك بدار… جاي اتفرج عالغضنفر وجعت يا بيضه وطلعت حبيب.
تنهد بدر.. ايه فاكرني هفضل طول عمري مابحسش.. ليتنهد صبا دخلت دنيتي غيرتني يا بدار نفسي اعملها الحلو كله.
هتف…. طب ماتاجي نعمل حاجه تفرحهم.
هتف بدر …..تعمل ايه.
ليقول ….نسفرهم مثلا نجضي عشر ايام في حته حلوه اكده.
فكر بدر….. ايوه صوح طب اتفج انت وجهز واني معاك وهات الحزينه اختك معاك.. لينصرف بدار يجهز ما اتفق عليه مع بدر.
********
دخلت اميمه علي كرم ……كرومتي ..كرمله…. كرومه..
ليبتسم ويشدها اليه.. روح قلب كرومه.
هتفت…. كنت عايزه اعاود دارنا.
قطب جبينه….. نعم ياختي.
هتفت…… صبا جت وعايزه اروح اجعد معاهم.
تنهد…… وتسيبيني اهون عليكي اموت.
لتهمس ….يومين بس عشان خاطري.
هتف ….والله ماجدر باخدك في حضني مابعرفش انام الا اكده.
لتتذمر…. اكده هزعل منك مش بتحب تفرحني.
هتف…. يعني افرحك وانجهر اني لاه مش موافج.
لتنظر اليه غاضبه لتهتف …..خلاص مش عايزه ومش هكلمك تاني.
تنهد. وشدها.. ماني مش هجدر طيب.
هتفت…. طب تعالي معايا قطب جبينه …وحياتي يا كوكو وحياتي.
ابتسم لها وهتف ….اجول ايه حاضر يا عيون كوكو لتقفز فرحا وتحتضنه
هتفت ….والله انت عسليه وبموت فيك لتستدير .
شدها ليهتف.. لاه لاه انت بتجولي وتجري استني اهنه مين اللي بتموت فيا. لتخجل وتطرق ليهتف لاه لاه هرجع في كلامي اكده.. لتتنهد ليرفع وجهها حبيبي بيموت فيا صوح.. لتهز راسها بخجل رفعها ودار بها لتصرخ .ضحك واني بموت فيه وفي جلبه وفي كله كله.. خدتي عجلي يا بت الناس انزلها بهدوء راضيه عني يا اميمه.
تنهدت وهزت راسها بخجل هتف طب ايه هتسيبيني اكده اكل حالي كتير مش كفايه تلويع اكده جتتي شجحت.
لتتنهد وتهمس ….بطل بقه انت مفيش في دماغك الا اكده ماتخوفنيش جولتلك شويه.
تنهد بغلب.. اجول ايه اهوه هجطم لاجل حبيبي يرضي وبس..
لتبتسم وتضع يدها حوله وانا راضيه يا كرم وحاسه بحبك والله وجريب هتلاجيني جايلك وبجولك اني اهه تحت يدك اعمل فيا ما بدالك.
قبل راسها ويهتف.. لحد اهناك اني راضي باللي بتدهوني والله راضي لتقبله فشدها.. اني اه راضي بس حبيبي يبحبحها شويه..
لتهمس بخجل …..كرم بطل..
ضحك.. طب بحبحيها حبه الله يرضي عنك دانتي مجبساها عليا.
لتننهد اكني مجبساها اخص عليك..
داعب جسدها…… اه حبيبي وحشني طيب اعمل ايه. رفع َوجهها سببيني طيب احب فيكي حبه. لتخجل ….هتف طب بتحمري ليه اني عملت حاجه لسه.
دفعته…. اوعي لسه …. وذهبت تحضر ملابسها وهو يقف يراقبها بحب لتنتهي هتفت…. يلا نمشي ليهز كتفه فهتف…. مش جبل اما اخد حاجه حلوه انت بتروحي هناك تنسيني.
اقتربت.. يلا بقه يا كرومه بلاش رخامه.
هتف.. طب يمين بالله ماهمشي خطوه ايه جولك.
تنهدت…. انت بتدلع.
هتف ….هموت وادلع دا حبيبي كان بيدلعني دلع بس اني اللي بومه فجر..
اقتربت طب خلاص لتقبله علي خده.. ضحك ليه شيفاني سوسن بتبوسي مين ست اني اياك لاه عايزها جامده تدوخني. لتخبطه وتهتف انت ايه جله ادبك دي
هتف.. ماهو اني لو ماجليتش ادبي دلوك مانتش هتروحي في حته..
لتتنهد وتقترب لتقبله ليمسك وجهها لتهمس …..ايه اوعي
ليهتف.. لاه ابص في عيونك شويه ظل ينظر اليها وتتصاعد مشاعرهم لتهيم به وتذوب احس بها ليقترب منها لينهال عليها ويتوه فيها وفي حنانها وشغفها ليتوها معا كانت قد تاهت في عنفوانه ليشدد عليها ويلتصق بها احس انه سينفجر من تحمله ليحملها بهدوء ويريحها عالفراش ويهيم بها لفتره وهيا مستسلمه كانت مشاعر طاحنه وقرب مهلك ليتحامل علي نفسه ويستلقي ويشدها علي صدره لتنام علي صدره خجوله ….هتف كتير عليا اكده.. ليتنهد ويقبل راسها.. اهه خدت حاجه حلوه َحبيبي تاه وما زعلتوش مش اكده لتهز راسها بخجل هتف بس بالله عليكي ماهتحملش كتير. لتقبل صدره وتهتف بحبك يا كرمي
قبل راسها….. وكرمك بيموت فيكي يا جلبي.. ظلا معا لتقوم ويذهبا الي بيت اهلها .
**********
دخلت عليهم….. كانت مرحه لتصرخ ……انا جيت يا قوم لتستقبلها شكران وتحتضنها لتجد صبا لتتجه اليها …..نورتي دارك يا جلبي لتبتسم لها صبا …هتف…. بنورك يا اميمه..
هتفت بهيه…. الدنيا نورت شوفي ازاي يا اميمه بمرت الغالي ولدي.
اقتربت اميمه…. مرته وحبيبته ماكتش اعرف انك واعره اكده يا مرت اخوي.
هتفت صبا …..انا واعره.
ضحكت.. ياختاااي واعره بس دانت نار جايده دخلتي عالواد اللي كيف الجبل هدتيه اسكتي ماوعيتش اتوخري اكده اما اجعد الا اني ما مصدجاش …دا انجلب نحنحه وسبسبه وانجهر جهره لما مشيتي كنه اتلبس هم السنين ..جفشناه بيعيط تخيلي .
نظرت اليها صبا بذهول …….بدر بيعيط .
هتفت اميمه ..ايوه عيط وجلبه انهري والله وكل اما يجعد لحاله يبكي لا بياكل ولا يشرب ولما امي مسكته وجالتله سيبتيها ليه ،،جاب عيب الدنيا وحطه عليه ،،بدر كان استحاله يغلط حاله او حد بس يجول عليه كلمه .،جعد يعيب ويجهر حاله عشانك ،،بيحبك جوي يمين الله .ولما وعي انك لوحدك كان كيف المجنون. لتتنهد صبا.. اكملت اميمه ….خابره انك انوجعتي بس اهه وجعك جه بخير وبدر بقي بدر عن حج. اخوي كان حاجه تانيه كان يخوف كت بخاف منيه ،،،دلوك حاجه تفرح وتاخد العجل بقالي سند صوح مش عشان طبعه لاه عشان اتغير وعايز سند المحبه،،كنه كان يطيج صنف مره تتحكم وتسيطر اكده ،،عاشجك يمين الله .. ليظلا جالسين فتره طويله يقنعون صبا بتغير بدر . لتحتضنها صبا لتهتف.. شكران خلاص بقه يا صبا ارحمي الواد والله صعبان عليا كان جبروت وانهد مامصدجاش ان ده بدر العابد ارحنيه بالله عليكي.
هتفت بهيه….. شوف شوف مين اللي بيتكلم وانت مخبله الواد يلفلف طول النهار علي تجار الفاكهه حاسه انه هيفتح محل من حزنه ماترحميه.
هتفت…. ايه يا مرت عمي مش وحم.
هتفت.. والنبي ايه وحم وحم بفاكهه ربنا والاخر تجوليله عايزه برتجال اخضر يجبهولك منين مش ليه اوان ده يا بت يا جادره وهو كيف الاهبل ماشي يلفلف عشان يراضي .
ضحكت صبا لتنظر اليهم…… شوفو بقه اني صحيح طينتها علي َولادي بس كفايه اكده ولادي اتربو صوح يبقي نحن بقه الا يطفشو والراجل لو اتساب ماهيتجاب عمره.
هتفت شكران…. يا سلام طب يجرب اكده والله اوريه.
سمعت بدار.. هتوريني ايه اكتر من اللي موريهولي.
نظرت اليه غاضبه لتذهب وتخبطه ……مورياك ايه اني جول..
هتف…. مورياني الفرح كله لما طفح علي وشي.
هتفت…… بتتريح سيادتك طب والله….
هتف …..لاه لاه خلاص ارحميني لتنظر اليه استني اهنه حجه انت لو اتسابت مش هتتجاب والله اموتك.
نظر اليها ببلاهه.. اتساب فين يا جلبي انت هبله.
هتفت…. مرت عمي جالت الراجل لو اتساب مش هيتجاب وانت ابنها يبقي عارفاك والله يا بدار اموتك.
هتف.. لا هو غلب ومرار طافح. شدها لاحضانه بطلي عبط بلا يتجاب بلا يتجطرن اتساب فين اني لاجي وجت طول النهار بلفلف علي فاكه وبالليل بدادي واطيب.
صرخت…. انت مش عايز كمان تدادي.
هتف…. يا رب الصبر والنبي يامه ولدك هيموت محصور لتخبطه ليهتف.. طب واللي يفرح الجمر يحول ايه.
هتفت…… ايه فيه ايه،
هتف …..حجزت سبوع ليا وليكي نعاود هناك نفرح كلنا وندادي لما نشبع.
صرخت بجد يا بدار والنبي هروح البحر تاني هز راسه فصرخت وهللت.. لينظر لاخته وانت يا حزينه جولي لجوزك جايه معانا. لتصرخ اميمه وتحتضنه.. والفتاتان تتراقصان لتطرق صبا وتتنهد وتهمس…… طب وانا .. لتشعر بالحزن فبدر صامت ويقف بعيدا لتحس انها وحيده ظلت تراقبهم وهما يخططون للسفر .. انسحبت وصعدت حجرتها تدخل الشرفه وتقف حزينه لتحس فجاه بيديه تحاوطها… و

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية ودق قلب الحجر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *