روايات

رواية انتقام امرأة الفصل السادس عشر 16 بقلم مريم أشرف

رواية انتقام امرأة الفصل السادس عشر 16 بقلم مريم أشرف

رواية انتقام امرأة البارت السادس عشر

رواية انتقام امرأة الجزء السادس عشر

انتقام امرأة
انتقام امرأة

رواية انتقام امرأة الحلقة السادسة عشر

ليلى: شايف البت اللي هناك دي..
الگارسون: ايوه مالها؟
ليلى: روح اديلها الكوبايه..
مشي الگارسون..والأضواء بدإت تقل..
مروه بابتسامه: يلا يا عروسه..المأذون وصل..
ليلى بلهفه: أنا جايه وراحت قعدت جمب حسام اللي مهتمش ليها أصلا..
________________________________________________
قرب الگارسون من ساره: اتفضلي العصير يا مدام..
مسكت ساره الكاسه بتوتر وهي بتبص لحسام وليلى بعدها شربت شويه وحطتها على الطربيزه..
________________________________________________
حسام بصوت عالي: اكتب يا شيخنا!
المأذون وهو بيبص لليلى: اسمك يا بنتي؟
ليلى: لي…
قاطعها حسام: ساره أحمد..العروسه اسمها ساره أحمد!!
الكل اتصدم ومامته أطلقت شهقه من حسرتها..
ليلى حطت ايدها على بقها بصدمه بعدها اتكلمت برعب: حسام انت..
وقبل ماتكمل كلامها..كانت اشتغلت شاشه كبيره وكانت عباره عن تسجيل صوتي لليلى مع شخص..
ليلى: **..هو ده رقم العربيه بتاعتها..عايزاك تحط عينك عليها وتنفذ اللي قلتلك عليه من غير ما يعرف حد..البنت دي لا يمكن أسيبها تتربع على ممتلكات العيله!!
رد الطرف الثاني وكان يوسف: أنا مش عارف جايبه الغل ده منين؟..عالعموم ماشي..أنا هكون عند صحابي بڤيلا واحد منهم وهحاول أقنعهم..مع انو صعب يعني..
ليلى: اعمل اللي انت تقدر عليه..وانا هدفعلك زي مانتا عاوز..المهم اعمل حاجه..البنت دي لو اتجوزتو يبقى خلاص!!..عاوزك تعاملها زي البنات اللي تعرفها..عايزكم تعل*موا عليها وتخلو فيها بصمة عا*ر..فاهم!!!
يوسف: ماشي يا هانم..هحاول ألاقي حجه أقنعهم بيها نجيبها..بس إلا قوليلي..مش هشوفك الليله دي؟
ليلى بابتسامه خبيثه: لما تنجز أبقى أجيلك..
يوسف: من عنيا طبعا..هو انا عندي أغلى من ليلى؟!..بس أنا زعلان منك أوي..هتتجوزي الواد ده وتسيبيني.
ليلى بدلع: متخافش يا حبيبي كلها كام شهر هاخد اللي أنا عاوزاه وأخلعه وابقى ارجعلك..انت عارف ان جوازي من حسام ده هيكون مصلحه..فلوس وبس واكيد لما هيكتشف اللي هيحصل لساره مش بعيد يقتلها..المهم تحافظوا عليها..
واتقفل التسجيل لحد هنا..
حطت ليلى ايدها على بقها من خوفها وصدمتها..
والكل كان بيبصلها بذهول واشمئزاز..
قربت منها مامتها وضربتها بالقلم كذه مره: انتي واحده رخيص*ه يا ليلى!!..مكنتش متوقعه انك كده!!!..انتي..انتي ضيعتي سمعتي وسمعتك!!!…أنا هقتلك بين ايديا..
بصت ليلى لخالتها اللي بتبصلها بكره وبعدها لحسام..
حسام بعصبيه: انتي ڤيروس دمر حياتنا كلنا..!!..كنتي انتي ورا كل اللي حصل..أجرتي واحد مجرم بفلوس مبتسواش عشان يعمل فيها كده هو وصحابو..عشان أسيبها وآجي جري عليكي..فاكره اني غبي يا ليلى؟!!!..ولما خلصوا واتفقوا يقتلوها..الواد ده جي وقالك وانتي لعبتي عليه عشان يقنع صحابه يسيبوها تعيش عشان كنتي متأكده انها هتجيلي وأنا هرفضها مش كده؟!!!
كمل بعصبيه أكبر: كنتي فاكره انك تقدري تلعبي عليا لعبتك الوس*خه زيك..بس ساره فاجإتنا كلنا..وانتقمت منهم وقتلت حبيب القلب بتاعك..اللي انتي كنتي بتستغليه وبس!!!
: خدعتيه وخدعتينا كلنا!!!
ليلى بدموع: حسام اسمعني..ده كله كدب فكدب..هما بيحاولوا يفرقوا بينا…
وقفها صوت من وراها..
: أهلا يا ليلى..
الكل لف ناحية الصوت وكان آدم أخو يوسف من الأب..
ليلى بخضه: انت؟!
حط ايده جوه جيبه: آه أنا..اللي كلمتيه من شويه ولا أفكرك بتسجيل تاني؟
( جماعه فهمتوا..آدم ده هو المجهول اللي كانت بتكلمو في الفصل السابق..أصل الأخت عندها سجل طويل في الوس*اخه)
ليلى بهمس: انت غدرت بيا..ليه؟..
ضحك بصوت عالي: ههههه…مين اللي غدر بالثاني..انتي ولا أنا؟..أظن احنا متساويين..متتعبيش نفسك البوليس جايين..
وكمل وهو بيجز على سنانه: فاكره انك هتضحكي عليا زي ماضحكتي على اخويا..وكنتي سبب في قتله هو وأخوه!!
لأ يا ليلى أنا مش يوسف..قوومي!!
صوت حاجه بتتخبط على الأرض..
بص الكل عالمكان ولقوا ساره واقعه مغمى عليها..
قرب منها حسام وبدأ يفوقها: ساره..ساره قومي!!
رش مايه على وشها بس مبيتفوقش..لحد ما بدأ يطلع منها حاجه بيضا من بقها..فاتأكد انها اتسممت بحاجه..
قام بسرعه وقرب من ليلى وضربها ضربه وقعتها على الأرض: عملتيلها ايه يا**..
حطت ايدها مكان ما ضربها وابتسمت بسخريه: إذا كنت هروح فيها فالأفضل تروح معايا هي كمان عالأقل أكون كسبت شويه!!..
حسام بعصبيه: اتصلوا عالإسعاف حالا!!
كان لسه هيقرب من ساره لقى أمه بتوقفوا: حسام..أنا آسفه يا ابني..مكنتش اعرف كل ده!!
حسام وهو بيحمل ساره بين ايديه: بعدين يا ماما..ساره بتموت!!
مستناش حسام الإسعاف من قلقه وخوفه على ساره وطلع بيها المستشفى بتاعته بأقصى سرعه..
أما بالڤيلا فوصلوا البوليس وأخدوا ليلى و آدم وأمها عالتحقيق..
________________________________________________
دخل حسام وساره بين ايديه..
حسام بعياط: بسرعه!!!!..هي اتسممت!!!
جريو عليه الممرضين وجهزوا ساره تدخل العمليات بسرعه قبل ما السم ينتشر في جسمها أكثر..
وصل إياد ومراته ومروه هما كمان..ولقوا حسام قاعد وهموم الدنيا كلها على كتافه..
إياد بتوتر من حالة صاحبه: حسام..ساره كويسه؟!
حسام برعب: لسه داخله العمليات..عملتوا ايه؟
إياد: البوليس جوم وأخدوهم..وبيقولولك انهم هيمروا عليك انت وساره وياخدو أقوالكم في القضيه..
هز حسام راسه بقلق..
________________________________________________
طلع الدكتور بعد وقت مش طويل وجريو عليه كلهم..
حسام بتعلثم: ساره كويسه يا دكتور؟!
رد الدكتور بحزن: الصراحه وضعها سيء..اتعرضت لانهيار حاد ولتسمم كان سبب في وفاة الجنين في رحمها ولو منزلش حالا ممكن تمون هي كمان..خصوصا ان السم وصل لأجزاء كبيره من جسمها..
مسكه حسام من لياقة قميصه: انت بتخرف بتقول ايه؟!..مراتي هتعيش..فاهم؟!!…ولا أقولك..أنا هدخل..
مروه بدموع: حسام اهدى!!
زقها حسام بخفه: ماما!!..انا مش ههدى غير لما شوفها قدامي حية ترزق!!
قال كده ودخل الغرفه وغير هضومها وقرب يساعد الممرضين..
قعدت مروه وإياد ومراته..
مروه: يارب..يارب لطفك…يارب نجيها…يارب..
إسراء بصت لإياد: إياد..هو انا لو حصلي زي ساره..هتعمل زي حسام ولا هتسبني..
برقلها إياد بعصبيه: إسراء!!..بدل ماتدعيلها تقوم بالسلامه..بتهزري!!..هو ده وقته؟!!
سندت راسها على كتفه وراحت تدعي..
________________________________________________
جوه كان حسام بيحاول بكل الطرق ينقد ساره ومبيخليش حيله ولا حاجه إلا ويعملها..
الممرضه بقلق: دكتور..السم بدأ يطلع القلب!!
حسام بصلها بتوتر وكمل شغله..
________________________________________________
مرت ساعتين..وحسام خلص..والحمد لله قدر ينقد ساره بأعجوبه..
اتنهد بتعب وحط راسه على كفها براحه..
حسام بدموع وهو بيبص لتخطيط القلب اللي بيدق: الحمد لله..الحمد لله..
الممرضه: دكتور..لازم نطلع ونسيبها ترتاح .العمليه كانت خطيره عليها..
حسام: لأ..أنا مش هتحرك من هنا غير لما تقوم..
طلعت الممرضه وفرحت اللي بره..
مروه بفرحه: ألف حمد وشكر ليك يارب..
إسراء دمعت بتأثر وإياد حضنها
________________________________________________
فضل حسام نايم على كف ساره مده طويله..لحد ما حس بحركتها..
قام بلهفه من عليها وبصلها بشوق..
بدإت تفتح عنيها بألم: آه..
حسام بابتسامه: انتي كويسه يا ساره؟..ح..حاسه بحاجه بتوجعك؟
ساره وبتلمس على بطنها: ألم فظيع في بطني..هو ايه اللي حصل..ودمعت..
حكالها حسام كل اللي حصل وعيط معاها..
حسام: ساره..خلاص..حقك رجعلك…انتقمنا منهم كلهم…
ساره بفرحه: آيوه يا حسام..ايوه !!
حضنها بحب: اوعديني انك مش هتسيبيني تاني يا ساره..
ساره بتأثر: بوعدك يا حسام..بوعدك..
حسام: بحبك يا ساره..
قال كده واتفتح الباب..
إسراء بصدمه ومشاكسه: ايه ده انتو كنتوا بتعملوا ايه من ورانا..عيب ياولاد!!
شاورلها إياد تسكت واتكلم: الحمد لاه على سلامتك يا ساره..
مروه قربت منها وحضنتها: اسفه يا بنتي..حقك عليا..احنا السبب في اللي حصلك..وعمري ماهسامح نفسي اني دخلت وحده زي دي بيتي وامنتها .
ساره بدموع: متقوليش كده يا خالتي..انتي معلكيش حاجه وانا مسامحاكي طبعا.
إسراء وهي بتمسك تيليفونها: يلا بقى قولوا تشيييز..
مسكها إياد من قفاها: وحياة امك يا بت؟!
الكل ضحك..
________________________________________________
مرت أربع سنين على أبطالنا اتجوز فيها حسام وساره..
واتحكم على ليلى بالإعدام وأدم بخمس سنين لأنه الشاهد اللي منطقش بحاجه..أما أمها فخرجت براءه وسافرت بره البلد..
________________________________________________
في الجنينه قاعده ساره وحماتها مروه وبيتفرجوا على حسام وهو بيلعب مع ابنه آسر..
مروه بابتسامه: أنا فرحانه أوي يا ساره يابنتي..حاسه براحه رهيبه..وأنا بشوف ابني فرحان كده وبيضحك وكله بسببك طبعا..
ساره: الحمد لله يا خالتي..ربنا بيحبنا وعوضنا عن كل حاجه وحشه وفتح الحقيقه قدامنا..
جري آسر ناحية مامته ومسك فيها..
اتكلم بلخبطه: مامي..بابي عاوز يضربني..
ساره كشرت: وليه بقى ياروح مامي؟
آسر: بيقولي اني..باخد مكانه منك!!
ضحكت ساره ومروه..
وحسام قرب منهم وعلى وشه عصبيه: ابعد عنها يله!!
آسر: لأ..دي مامي وحدي..
حسام: نعم ياخويا..دي مراتي أنا!!
آسر ببراءه: لأ دي مراتي أنا..وبدأوا يتخانقوا..
ساره بضحك:هو انتو هتتخانقوا عليا ولا ايه؟!

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية انتقام امرأة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *