روايات

رواية قيامة ذكري الفصل الثالث عشر 13 بقلم عادل عبدالله

رواية قيامة ذكري الفصل الثالث عشر 13 بقلم عادل عبدالله

رواية قيامة ذكري البارت الثالث عشر

رواية قيامة ذكري الجزء الثالث عشر

قيامة ذكري
قيامة ذكري

رواية قيامة ذكري الحلقة الثالثة عشر

ايمان : انا مش بخير ابدا يا عمي .
ابراهيم : ليه يا بنتي ؟ خير حصل اي ؟
ايمان : ماما اتجوزت .
ابراهيم : رباب اتجوزت ؟!!!!
ايمان : ايوه يا عمي وايناس هتعيش معاها ، لكن انا مستحيل اقدر ، علشان كده جيتلك علشان مليش في الدنيا حد غيرك .
ابراهيم : ده بيتك يا بنتي وانا ابوكي ومرات عمك زي امك بالظبط ، من النهاردة انتي واحدة مننا ومتشليش هم اي حاجة .
ايمان : ده عشمي بردو يا عمي .
ابراهيم : وايناس اختك فين ؟
ايمان : ايناس هتعيش مع ماما .
ابراهيم : وهو جوز امك هيعيش في البيت عندكم ؟
ايمان : لأ ، احنا سبنا الشقة وايناس هتروح تعيش مع ماما في بيته .
ابراهيم : طيب خلاص ، ادخلي دخلي حاجتك جوه وغيري هدومك وتعالي علشان نتغدا مع بعض .
رباب اخدت ايناس واخدوا كل متعلقاتهم وراحوا عند علاء ، واول لما دخلوا علاء قالها : حمدلله علي السلامة ادخلوا اتفضلوا ، اومال فين ايناس يا رباب مجاتش معاكم ليه ؟
رباب : ما هي دي ايناس ، ايمان اللي مش جت معانا .
علاء : ليه ؟ هي فين ؟
رباب : راحت تقعد عند عمها .
علاء : وراحت عند عمها ليه ؟ ما ده من النهارده بيت امها وبيتها وبيت اختها !!!
رباب : سيبها علي راحتها دلوقتي يا علاء ، كام يوم كده اعصابها ترتاح وهبقي اروح اجيبها .
علاء : طيب يلا دخلوا حاجاتكم جوه وانا هنزل اشتري غدا علي ما تغيروا هدومكم علشان نتغدا مع بعض .
بعد تناول الغداء دخلت ايناس غرفتها الجدبدة بينما دخلت رباب غرفة نومها مع علاء .
رباب : انا مش عارفة بكره مخبي لنا اي ؟
علاء : كل خير يا حبيبتي ، مادام انا وانتي مع بعض يبقي كل خير ان شاء الله .
رباب : ربنا يسمع منك ، انا قلبي مقبوض وخايفة اوي يا علاء .
علاء : معلش ، الظروف اللي عدت علينا الايام دي صعبة اوي وخصوصا علي بنتك ايمان فسخ خطوبتها والفيديو بتاعها اللي اتنشر كل دي حاجات تتعب اي حد .
رباب : ايمان بريئة وملهاش ذنب ، الفيديو ده يخص ايناس .
علاء : معقول ؟؟
رباب : ايوه علشان كده صممت انها تقعد معايا علشان اعرف اسيطر عليها .
علاء : معلش كل البنات بتغلط ، هي كانت فاكرة انها لما تعمل كده هتكسب فلوس كتير ومفيش حد هيعرفها ، لكن للأسف .
رباب : هي فعلا كسبت فلوس كتير ، لكنها فلوس حرام وانا قولتلها اننا لازم هنتخلص من الفلوس دي .
علاء : هي فين الفلوس دي ؟
رباب : في الفيزا بتاعتها .
علاء : قوليلي الفلوس دي قد اي علشان اقولك تعملي بيها اي ؟
رباب : لسه مش عارفة يا علاء ، المهم دلوقتي عندي مصيبة تانية .
علاء : فيه اي تاني ؟
رباب : انا خايفة الناس اللي هنا يكونوا شافوا الفيديو ويعرفوا البنت بردو ، وساعتها مش هنعرف نعيش هنا بردو وهتبقي الفضيحة مطاردانا في كل مكان ؟؟؟ واوعي تنسي اللي مراتك دعاء عملته كمان !!!!!
علاء : متخافيش ، الفيديوهات البنت كانت لابسه ماسك علي وشها ومش باين ملامحها خالص يعني صعب اي حد يعرفها الا لو كان دخل شقتكم .
رباب : انا هاين عليا دلوقتي ادخل للبت الاوضة واخنقها واخلص من عارها .
علاء : انتي مجنونة !!! هتضيعي البنت و تودي نفسك في داهية !!! البنت غلطت صحيح غلط كبير لكن كل الناس بتغلط ، حاولي تنسي الموضوع ده دلوقتي وتعالي نفكر في نفسنا شوية وبعدين نبقي نشوف حل .
رباب : هنفكر في نفسنا ازاي مش فاهمة ؟
علاء : اطفي النور وتعالي وانا هقولك .
رباب : معلش يا علاء ، اعصابي تعبانة دلوقتي ، خليها بعدين .
علاء : ماشي يا رباب زي ما تحبي .
رباب : قولي بقي انت ناوي تعمل اي مع دعاء واولادك ؟
علاء : دعاء خلاص انا طلقتها ، اما بالنسبة للاولاد هبقي اشوفهم عادي واطمن عليهم من وقت للتاني .
رباب : هتشوفهم ازاي و فين ؟ هتروحلهم هناك عند دعاء ولا هييجوا تشوفهم هنا ؟
علاء : لسه مش فكرت في الموضوع ده وعموما مش هتفرق كتير .
رباب ” بحسرة ” : فعلا مش هتفرق كتير .
علاء : قصدك اي ؟
رباب : قصدي ان لو انت هتروحلهم هناك نار الغير هتحرق قلبي اما لو هما هيجولك هنا كل ما اشوف ابنك الحسرة علي بنتي هتدبحني !!!!!
دعاء نار الغيرة كانت كل يوم بتحرقها بعد اكتشافها جواز علاء ورباب وطلاقها منه كمان !!!
دعاء كانت عايزة تنتقم اشد الانتقام من رباب وبناتها .

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية قيامة ذكري)

اترك رد

error: Content is protected !!