روايات

رواية الخادمة وفرعون الصعيد الفصل السابع عشر 17 بقلم نوران أحمد

رواية الخادمة وفرعون الصعيد الفصل السابع عشر 17 بقلم نوران أحمد

رواية الخادمة وفرعون الصعيد البارت السابع عشر

رواية الخادمة وفرعون الصعيد الجزء السابع عشر

الخادمة وفرعون الصعيد
الخادمة وفرعون الصعيد

رواية الخادمة وفرعون الصعيد الحلقة السابعة عشر

نزلت هنا بقلق وخوف هنا من الأصوات وكل الأحداث اللي حصل
هنا : في ايه ايه اللي بيحصل هنا الدنيا مقلوبه كدا ليه ليه في شرطه وإسعاف حد حصله حاجه
حسين : لسه فاكره تصحي اطلعي على اوضتك حالا لحد ما الدنيا تخلص هنا اطلعي مش عايز رغي كتير ولا كلمه فوق
هنا : لا بس انا انا عايزه اجي معاك انا بجد قلقانه هو ايه اللي بيحصل هنا انا خايفه خليني معاك احسن
حسين : اطلعي على اوضتك رنا لوحدها ومغمى عليها خليكي معاها لحد ما نشوف هنعمل ايه وانا مش هسيبكم برده انا موجود متقلقيش لو ناديتي في اي وقت هتلاقيني
راح جاسر على المستشفى يشوف سميه
الدكتور : اكيد حضرتك عارف ان الخبطه كانت جامده جدا علي دماغها وهي ست كبيره عشان كدا احنا عملنا اللي علينا بس للاسف هي هتفضل في غيبوبه فتره طويله لحد اول ما تفوق هبلغ حضرتك تيجي
اما حسين ف كان في قسم الشرطه بيرتب الامور وبيشوف هياخدوا عقوبه ايه ويشوف هيعملو ايه
اول ما روح لقي جاسر قاعد وشايل الهم
حسين : مالك بس يا ابو الصحاب شايل طاجن ستك ليه الست مماتتش اكيد يعني
جاسر : سميه تعرف حاجه عن الموضوع ده انا متاكد عشان كدا حصل ليها ده هي دخلت غيبوبه وانا مستني عايز اعرف اي القصه
حسين : هتعدي يا صاحبي ما ضاقت الا وفرجت كل حاجه هتكون بخير روح نام بس وبكرا يحلها الف حلال
وثاني يوم الصبح
وفي مكتب
جاسر : نعم وبعدين انا مش هبقى مطمن وانا سايبهم هنا ومسافر اي مكان وفي نفس الوقت حاسس ان انا ظلمت رنا ومش فاهم ليه المؤامرات دي وليه عليها هي وهي اصلا مش معروفه لاي حد ليه حد عايز ياذيها هي بالاخص معقول عايزين يضغطوا عليا بيها بس انا ما ليش اعداء دماغي كل شويه تودي وتجيب مش عارف اوصل لحاجه
حسين : ده بس عشان انت شادد نفسك زياده عن اللزوم اما بقى موضوع رنا فانت بصراحه انا انا لو من البنت دي والله ما اطيق ابص في خلقه اهلك دي والله بكلمك بالامانه يعني أنا نفسي مش بطيق ابص في وشك دقيقه واحده يا جدع ده شوفت قد اي انت انسان صعب تخيل كده تخيل كده وحط نفسك مكانها واحده جايه من الملجا ما حسيتش بحنان ولا بام ولا باب واتظلمت من العالم كله ولما لقيت عيلتها اخيرا يبقى واحد قاسي بيتعصب عليها بيحبسها ما بيسمعهاش ما بيصدقهاش لا وايه والمفروض انها تتجبر كمان وتتجوزه عشان دي وصيه بصراحه انا لو منها هطفش من البيت الزفت ده وخصوصا لو شفت وشك
جاسر : بقول لك اتلم شويه اتلم شويه عشان ما شلفتش وشك اللي فرحان لي بيه ده وبعدين انا فعلا حسيت وحطيت نفسي مكانها وحسيت ان فعلا انا ظالمها حسيت حتى لو انا معجب او بدي نفسي انا وهي فرصه انا بضيعها زي الاول بس مش عارف اعمل ايه وفي نفس الوقت لازم نجهز للمهمه الجديده وانا مش قادره افكر ومش قادر استوعب اعمل ايه ولا ايه حاسس الدنيا كلها جايه على دماغي مش قادر ما تقول لي يا ديك البرابر عندك حلول
حسين : اولا يا ريت لو سمحت تحترم امي شويه ده انت برميل غتاته يا جدع يا بابا خلي بالك انا موقع قلوب العذاره كلهم فاحترمني عشان انصحك نصيحه لولبيه تجيب من الاخر
جاسر وهو بيضحك : يا شيخ اتلهي واتوكس هو انت نافع بس تصدق جات لي فكره دلوقتي ليه ليه ما خدش رنا وهنا معانا شرم وده مكان المهمه وفي نفس الوقت اقرب من رنا اكثر واضيع كل الفتره اللي فاتت دي وحاول اتعامل معاها بشكل كويس تبقى منها فسحه وتغيير جو ليهم ومنها خلصنا المهمه وهم نايمين في الفندق وانا مطمن عليهم انهم بعيد عن اي حد ولا ايه رايك
حسين : شوفت أفكاري بتنفعك ازاي ربنا يخليني ليك يا جدع ايوه كده يا بص اخيرا دماغك بدات تشتغل ده كانت قربت تصدي يا جدع انا هروح افرح البنات
شد جاسر من قفاه وهو بيقول : تفرح مين يا روح امك انت ليه محسسني ان انت بقيت من عيلتنا في ايه ما تظبط يلا في ايه دول عيلتي انا انا اللي هقول لهم غير كده تخليك ورايا اتفضل
حسين : غيران حقود حقود باين اوي الغيره عشان انا الحلاوه الدم الخفيف اللي الكل بيحبني وانت ما حدش بييجي يبص في وشك عادي عادي يا ابني البنت خلاص يعني اتدبست فيك ما تفكرش في الموضوع ده كثير مش هتعرف تبقى زيي
بصله جاسر بضيق بص حسين بعيد ومشي وراه
صحيوا البنات ونزلوا يساعدوا الخدم في الغداء خلصو الغدا وحطوه وراحو ينادو حسين وجاسر اللي كانو لسه طالعين من المكتب
جاسر علي سفره الطعام : الفتره دي حصل فيها مشاكل كتير وعك كتير ولخبطه ومقدر ان كلكم تعبتوا وانها كانت فتره ضغطه على اعصابنا كلنا علشان كده انا قررت ان احنا نسافر شرم كم يوم اهو تغيير جو
هنا : وربنا انت جامد وما فيش منك اخيرا اخيرا يا جدع اقسم بالله الواحد كان بدا يجي له اكتئاب تسلم يا حبيبي
ضربها حسين بالرجل من تحت وبص ليها بضيق اتوجعت وبصت ليه وسكتت حس جاسر أن في حاجه بينهم غريبه وابتسم وبص لرنا اللي كانت فرحانه جدا
و في العربيه كانت رنا وهنا قاعدين ورا وجاسر وحسين قاعدين قدام ورنا مشغله اغاني هي وهنا وعمالين يغنوا
روق روق صحصح لينا ده اليوم ده بتاعنا لوحدينا هنقضيها بالطول والعرض زى ما عربيتنا تودينا
كان حسين بيصقف معاهم بحماس
جاسر : بس يا هايف بطل الهبل ده صدعت اي رايكم تنامو فكره حلوه صح اتخمدو شويه بقا
رنا : من اللحظه دي مفيش حاجه يتقال عليها لا يا استاذ جاسر دي قوانين وشروط الرحله
هنا : ايوه طبعا نحط النقط علي الحروف من دلوقتي احنا رايحين نغير جو وننبسط مفيش لا
حسين : اللبس هو اللي هيكون في لا غير كدا اللي نفسكم فيه هنعمله ليكم بص لجاسر اللي بصله بضيق ف رجع قال اللي عايزينه جاسر هيعمله ليكم وبصوت واطي قال ابو شكلك داخلي في كل حاجه كدا
وصلوا للمكان ودخل البنات الفندق اما جاسر فقال
لحسين : بقول لك ايه مبدئيا كده وخلينا على نور انت معجب بهنا صح قبل ما تنطق بكلمه الموضوع باين قوي وما قفوش قوي وانت عارف ان الرحله دي هبقى مشغول مع رنا اقسم بالله لو عرفت انك عملت لها اي حاجه اقسم بالله لانفخك وانت عارف انا ممكن اعمل فيك ايه عشان كده انا هعتبرها يا عم انك طلبت ايديها مني وان انا بديكم في الفتره دي فرصه تعارف يعني تحترم نفسك تعارف ومش هتكونو لوحدكم نجيب ان شاء الله اي عسكري يقعد معاكم وو

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية الخادمة وفرعون الصعيد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *