روايات

رواية العرافة العجوز الفصل السادس والعشرون 26 بقلم عادل عبدالله

رواية العرافة العجوز الفصل السادس والعشرون 26 بقلم عادل عبدالله

رواية العرافة العجوز البارت السادس والعشرون

رواية العرافة العجوز الجزء السادس والعشرون

العرافة العجوز
العرافة العجوز

رواية العرافة العجوز الحلقة السادسة والعشرون

وبعد فترة طويلة من الصمت قالت له هند فريد انا عايزة اسألك سؤال وعايزاك تجاوبني بصراحة .
فريد ما انتي عارفة اني عمري ما بكدب أبدا .
هند لو مامتك طلبت منك تتجوز سمية هتتجوزها
فريد أيوه .
هند أنت بتقول ايوه ومش همك
فريد أنا عايز أقولك معلومة مهمة أوي لما أمي طلبت مني أتجوزك كلمت اسامة أخويا وقولتله وكان رأيه أني لازم أتجوزك علشان احافظ عليكي وعلي الولاد ووصاني لو حصله حاجة أتجوز سمية وأخلي بالي منها ومن مصطفي .
هند يعني ايه
فريد يعني أنا مش هستني أمي تطلب مني أنا هنفذ وصية أسامة و هطلب أتجوزها .
هند ده أنت ما صدقت بقي وعايز تنفذ وصية المرحوم !!!
فريد أنتي فاهمة غلط انتي عارفة أن سمية كانت بالنسبالي زي أختي بالظبط .
هند ما أنا كمان كنت زي أختك بالظبط وأتجوزتني كلنا بنكون زي اخواتك يا فريد في الأول وبتتجوزنا في الأخر !!!
فريد بعصبية قصدك ايه
هند قصدي انك عايز تتجوز نسوان الببت كلهم علشان تبقي عايش شهريار وسطينا .
فريد بعصبية أكبر لولا أني مقدر موقفك كان هيبقي ليا معاكي كلام تاني .
هند قولي بقي يا عريس ناوي تبدأ بردو معاها بجواز صوري
فريد أظن أنتي أكتر واحدة عارفة ومتأكدة اني كنت محافظ أن
جوازنا يفضل جواز صوري لأخر لحظة وأن بداية التغيير كانت من طرفك أنتي مش أنا
هند بقي كده بقي كده يا فريد بتعايرني أن أنا حبيتك
فريد مش قصدي انا برد علي كلامك بس .
هند خلاص كفاية أوي كدة أنا بجد أسفة أوي أني سيبت نفسي لحد ما حبيتك لكن أوعدك خلاص كل حاجة لازم ترجع زي الأول .
فريد أنتي فهمتيني غلط أنا قصدي ..
هند تقاطعه أنا زي ما قولتلك هنرجع زي الأول كل اللي بينا أنك عم الاولاد وجوزي قدام الناس وبس و أنت عيش حياتك زي ما تحب عايز تتجوز سمية أتجوزها براحتك ولو عايز ترجع لتغريد بردو برحتك .
فريد لكن أنا حبيتك !!
هند بسخرية أنت بتحب مين ولا مين يا فريد بتحبني أنا ولا بتحب تغريد ولا بتحب سمية !!!!!
فريد يعني انا علشان بقولك هتجوز سمية يبقي لازم أكون بحبها ! دي ضرورة ووصية أخويا ولازم أنفذها أما بالنسبة لتغريد أنا كنت بحبها في الأول لكن كل اللي بينا انتهي بعد أفعالها معايا ومع أمي أنما أنتي اللي بأفعالك معايا قلبي أنفتحلك وحبيتك بجد .
هند خلاص يا فريد الكلام ده ملوش لزوم عيش حياتك زي ما أنت عايز و أنا زي ما قولتلك هكون مراتك قدام الناس وبس .
مرت عدة أيام أبتعدت فبها هند
عن فريد وأصبحت معاملتها له سطحية للغاية !!
أنتقل فريد للحياة مرة أخري في شقته .
أبتعد فريد كليا عن هند والأولاد وأنطوي مع ذاته في شقته يفكر في كل ما يحدث .
بعد الكثير من التفكير اراد أستعادة علاقته بهند ومحاولة تبرير موقفه .
جاء فريد الي هند وقالها ممكن نتكلم مع بعض شوية
هند اتفضل .
فريد تعالي نتكلم جوه أحسن .
دخل فريد غرفتها وجلس بجوارها علي الفراش وقال لها يا هند أنا عايز أقولك أن كل اللي بيحصل ده قالته واحدة عرافة زمان بالحرف .
هند يا سلااام و أنت بتصدق كلام الناس دي
فريد اللي حصل وبيحصل ده كله يخليني لازم أصدقها !!!
هند هات من الأخر يا فريد وقول أنت عايز توصل لأيه
فريد عايز اقولك ان العرافة هي اللي قالت أن شريف هيمرض وېموت وقالت أن أسامة هيسافر وېموت وقالت كمان أني عمري ما هخلف أبدا واني هتجوز ارملة شريف واربي ولاده وده حصل واتجوزتك ونفس الشئ مع أسامة وكل الظروف بتوصلنا ان ده يحصل !!
هند أنت عايز تبرر أنك عايز تتجوز سمية بأي طريقة مرة تقولي أنك عايز تتجوزها علشان تنفذ وصية المرحوم ومرة تقولي العرافة قالتلكم كده !!!
فريد لأ عايز اقول اذا كان ده كله مكتوب انه يحصل يبقي نقبله ونعمله بارادتنا احسن من أننا نعمله ڠصب عننا ونحس أننا مغصوبين عليه .
هند لو كلامك ده صح يا فريد يبقي أنت اللي عايز تحققه بسبب خۏفك !!!
فريد لأ .
هند مادام لأ يبقي قول من الأخر يا فريد أن سمية عجباك ونفسك فيها !!!
هند شيل ايدك من عليا من فضلك .
فريد لأ أنتي مراتي وحبيبتي ومش هشيل ايدي .
هند أرجوك .
فريد أرجوكي انتي متبعديش عني اكتر من كده أنا بحبك .
بعد مرور أسبوعين كانت جهات البحث أنهت عملها بعد العثور علي بقايا ٨٧ چثة من الضحايا بينما ظلت باقي الضحايا ومن بينهم أسامة مجهولة المصير و لم يتم العثور علي أي أجزاء منها !!!
وبعد مرور أكثر من شهر أصدرت المحكمة حكمها بصدور شهادة ۏفاة لأسامة بتاريخ وقوع الحاډث !!!
أنتقلت الان إموال ومطعم أسامة الي الورثة وأصبحت لهم حرية التصرف فيها .
فوجئت سمية بفريد يقول لها كنت عايز أكلمك في موضوع .
سمية اتكلم يا فريد فيه ايه
فريد أسامة الله يرحمه كان موصيني وصية وقالي لو حصله حاجة أنفذها .
سمية وصية !!! وصية ايه
فريد أسامة وصاني لو حصله حاجة أتجوزك .
سمية ايييييه !!!! قول كده تاني قالك ايه !!
فريد أسامة بنفسه قالي كده قالي لو حصله حاجة أتجوزك .
سمية تصمت وتتصارع داخلها مشاعر
الصدمةوالتوتر الممزوج بالخجل حتي أنها نظرت في الارض ولم تستطيع النطق بكلمة واحدة !!!
فريد أنا كمان لما أسامة قالي الكلام ده كان عندي نفس احساس الصدمة اللي عندك ده .
نظرت له سمية نظرة حيرة ومازالت لا تستطيع النطق بكلمة واحدة
فريد أسامة قالي أنه مش هيكون مطمن عليكي أو علي مصطفي الا معايا !!
سمية لكن أنت عارف أنك بالنسبالي زي أخويا بالظبط .
فريد وأنا كمان ده نفس أحساسي .
سمية قولي الحقيقة أسامة هو اللي قالك كده ولا مامتك اللي قالتلك تقولي كده
فريد لا والله أمي مش لها علاقة بالموضوع أسامة الله يرحمه هو اللي قالي كده بنفسه .
سمية الصراحة أنا مش مصدقة أن أسامة يقولك كده ده كان بيحبني پجنون !! أزاي يفكر اني أتجوز واحد تاني بعده !!!
فريد قصدك أني كداب
سمية مش قصدي لكن أنا مستغربة ومش قادرة أصدق !!!
فريد أنا مش عايز منك رد دلوقتي لسه معاكي وقت كتير تفكري برحتك .
سمية افكر في ايه يا فريد !!!
فريد ننفذ وصية أسامة .
سمية مامتك وهند عارفين بالوصية دي
فريد أمي لسه متعرفش لأني عارف ومتأكد انها هتوافق وتبارك جوازنا أنما هند كنت لازم أقولها قبل ما أكلمك .
سمية وهند وافقت
فريد أنتي تفتكري أنها هتوافق بسهولة كده
سمية معرفش أنتوا العلاقة بينكم شكلها ايه علشان أعرف هتوافق ولا لأ .
فريد يبتسم مادام سألتيني عن موافقتهم يبقي انتي هتوافقي .
سمية أوافق علي ايه با بني !! بقولك انت اخويا .
فريد سمية معاكي وقت فكري برحتك فكري أن الموضوع مش أكتر من أننا ننفذ وصية المرحوم .
بعدها ذهبب فريد وصارح والدته بوصية أسامة
فريد ماما أسامة الله يرحمه كان موصيني وصية .
الأم وصية !!! وصية أيه
فريد قالي لو حصله حاجة أتجوز سمية .

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية العرافة العجوز)

اترك رد

error: Content is protected !!