روايات

رواية امبراطور الصعيد الفصل التاسع عشر 19 بقلم إيمان وائل

رواية امبراطور الصعيد الفصل التاسع عشر 19 بقلم إيمان وائل

رواية امبراطور الصعيد البارت التاسع عشر

رواية امبراطور الصعيد الجزء التاسع عشر

امبراطور الصعيد
امبراطور الصعيد

رواية امبراطور الصعيد الحلقة التاسعة عشر

ينزل الي الاسفل ليجد شهد تمسك بيد فتحيه وتسندها
اسر بقلق: خير يا امه
شهد: رجليها اتلوت
اسر بتنهيده وفي خاطره الحمد : سلامتك يا امه تعالي اتسند عليا
وانتي يا شهد حسابك بعد اما طلع امي
تقف شهد بذهول وفي خاطرها هل اخطأت فهي لم تفعل اي شئ
وفي اوضه فتحيه
اسر: اجبلك دكتورة
فتحيه : اني كويسه يا ولدي ما تجلجش عليا هرتاح شويه بس
اسر: طيب يا امه
يدخل اسر الي غرفتهم ليجد شهد بانتظاره
اسر : ايه الي جومك من مكانك
شهد :كنت نازله احضرلك الفطار
اسر بقليل من العصبيه: جولتلك جبل اكده ارتاحي ملكيش دعوه بحاجه.
شهد : حاضر
اسر ؛بتجولي اكده ومتسمعيش الكلام
شهد : وعد اهو
اسر: ايوة اكده احسن
شهد :بتخاف عليا جوي
اسر: في حد ميخفش علي بنته ومراته وحياته انته كلك علي بعضك حياتي
وعند رائد في الارض
كان يشعر بالرغبه في الشرب ويحاول كبت نفسها
رائد : استحمل يا رائد استحمل ليفكر في منه ولسانه ويحاول السيطرة علي نفسه
وفي بيت رائد
تنزل منه لاسفل لتجد زبيده في المطبخ لتراقبها حته تخرج
منه : اما وريتك بجا
لتمسك بي برطمان الشطه وتضعها في الاكل وتخرج دون ان تراها زبيده
اما رحيم
يرن هاتفه
رحيم بخضه : بتجول ايه متأكد
يخرب بيتك يا رحيم
ايه بقلق: مالك يا رحيم
رحيم بحسرة : الي كنت داخل معه الشركه في مشروع ليا خسر الفلوس كلها وتعبي راح علي الفاضي
ايه : في ستين داهيه المهم انته
رحيم: جزء من الفلوس دي بتوع الشركه الي في مصر واني اخدهم وجولت هرجعهم بس معدش معايا حاجه
تحضر ايه دهبها وفلوس كانت وياها
ايه : امسك دول وسدد الي عليك
رحيم : بتجولي ايه يا ايه مستحيل اجبل اني ابيعك حاجتك
ايه : احنا واحد يا رحيم صحيح لسه مخدنش علي بعض بس انته جوزي
رحيم : كتر خيرك يا ايه اني هردهملك ان شاء الله
ايه بابتسامه : مفيش داعي تردهم الي ليا ليك
يشعر رحيم بشعور غريب اول مرة يشعربه من ابتسامه ايه ووقفه جمبه
وفي بيت رائد اثناء الغدا
حمدي بغضب: ايه ده يا وليه
زبيده : معرفش هو كان حلو
حمدي : حلو في عينك هو ده منظر اكل
زبيده : يمكن الشطه زودها بالغلط
حمدي: دا انتي كبه البرطمان فيها الله يحرجك
تنزل منه من علي السلالم وتدعي البرائه
منه : عمي ده اكل مفهوش شطه ولا ملح خده
حمدي: كتر خيرك يا بتي شوفتي يا زبيده مش ذيك حطه برطمان شطه
كانت زبيده بتأكل في نفسها ومتغاظه من منه بس معرفتش تتكلم عشان حمدي اخد الاكل
اما نهال وحاتم كان بيتفسحوا لتقف نهال عند واحده بتقرا الكف
حاتم : وجفتي ليه
نهال : هخليه تشوفي كفي
حاتم : حرام
نهال : هزار بس مش هصدق كلامها
تعطي نهال كفه لي الست
الست : انتي متجوزه
نهال: اه
الست : انتي مش هتخلفي عمرك ما هتبقي ام عندك مشاكل في خط الانجاب اما خط الحب عندك بيدل انك عايشه قصه حب
نهال بصدمه : مش هخلف
يسحبها حاتم من يدها
حاتم : دا كدب محدش عارف علم الغيب غير ربنا بس
كانت نهال مصدمه
نهال بصدمه : مش هبجا ام
حاتم : يا نهال يا حبيتي انتي هتبجي ام عسل سيبك من النصب ده
تنزل دموع نهال
نهال : بس هي جالت اني عايشه جصه حب واني بحبك يعني كلامه صح
حاتم : لو كان كلامه صح ليه سألتك الاول انتي متجوزة وبعدين حرام انك تصدجي الكلام الفاضي
وبعدين حته لو مخلفتيش مش هسيبك
نهال : بجد
يمسح حاتم دموع نهال
حاتم : بجد عمري ما هسيبك
نهال:_ طب وديني لدكتورة
حاتم : حاضر
وعند فارس وميراث كانوا يستمتعون بوقتهم لتدخل ميراث الي الحمام تستفرغ عده مرات
فارس: مالك
ميراث: مش عارفه
فارس؛ غيري هدومك وهاخدك لدكتورة
ميراث: حاضر
يأخد حاتم لنهال لدكتورة وتعمل التحاليل
نهال بخوف: خير يا دكتورة هحمل ولا له لتنزل دموعها وهي تتكلم
حاتم : اهدي يا نهال عشان نسمع الدكتورة
الدكتورة: حضرتك اصلا حامل والي واضح علي الجهاز انك حامل في الاسبوع التالت
نهال بفرح : بجد
الدكتورة : ايوة
حاتم بفرح : جولتلك متسمعيش كلامه
الدكتورة: كلام مين
يحكي حاتم ما حصل لدكتورة
الدكتورله : مدام نهال انتي مؤمنه بالله وعارفه ان محدش يعرف الغيب غير ربنا وان قرأه الكف دي حرام الي بيخلي حد يقرا كفه صلاتها مبتتقبلش ٤٠يوم ف بالك بقا من الي بيصدقوا كذبوا المناجمين ولو صدقوا وده الغلط الي البنات بتقع فيه بتطلب من الناس انهم يقرا الكف وومكن يتعقدوا من حياتهم بسبب الكدب
نهال : عارفه بس هي خوفتني
بس الحمد لله انه طلع كدب
حاتم : الحمد لله
وعند ميراث وفارس
يخرج فارس وهو سعيد
فارس: اني النهارده اسعد واحد في الدنيا
ميراث: ربنا يكمل فرحتنا علي خير تعاله نصلي ركعتين وندعي اصلا جلبي مجبوض
فارس: هروح الشغل عشان متأخرش
ميراث: له هنصلي وندعي ربنا
يصلي الاثنان معا
ميراث في خاطرها يارب احميه يارب احفظه
جلست تدعي لها فالدعاء يغير الاقدار
وفي طريق فارس كان سيصدم بسياره لكنه نجا في اخر لحظه
ليخرج من السياره سليم ليسجد شاكرا لله
فارس: الحمد لله انك علي كل شئ قدير
وعند رائد يعود للمنزل ليجد منه حضرت له الطعام في غرفتهم
رائد :_ ايه دا كله
منه : الغدا مالك
رائد : كنت هشرب بس مجدرتش عشانك
منه : كويس تستاهل المفأجاه
رائد : مفأجاه ايه
منه : جبتلك دول شكولاته ولبان لما تكون هتشرب كل حاجه من دي
رائد : بتاكلي بعجلي حلوة تعالي هاتي الجرعه
منه : حبيبي مش دلوجتي اما نتغدا وتاخد الدواء
رائد.: حبيبي
منه : ايوة حبيبي
رائد : ياه بتجوليه حلوة جوي
منه : طب نأكل بجا
تمر الايام وبدا رائد يستجيب للعلاج وتتحسن صحته ومنه بتعمل مقالب في زبيده وفي يوم كانت زبيده ماسكه الهدوم واقعده تخيط ومنه شافتها ومن غير ما زبيده تشوف منه حطت منه زيت وابر وشويه خيوط😈😈 علي السلالم وتجري علي الاوضه وتقفل الباب
منه😈😈 : يلا يا زبيده شوفي الخدامه هتعمل فيكي ايه
حمدي نازل من علي السلالم ووقع من علي السلالم والابر دخله في رجله
حمدي بتوجع : اه
زبيده بخضه : يا لهوي سلامتك
حمدي : الله يحرجك يا بعيده ايه
الي عمله ده عايزه تكسرني كمان
زبيده بصوت عالي : انته الي وقعت وانا مالي
حمدي بغضب: بتعالي صوتك عليا يا بت##انتي مفكرة نفسك ايه
زبيده بغضب: انته الي مفكر نفسك حاجه انته ولا حاجه ابنك الي عامل كل حاجه وانته ملكش اي ستين لازمه انا تعالي صوتك عليا
يصفعها حمدي علي وجهها
حمدي : باني علي حجيجتك يا بت ##بتعيرني علي جعدتي انتي ناسيه نفسك ولا ايه انتي شحاته انتي واختك ولعبتي عليا واختك لعبه علي محمد الله يرحمه انتي كل همك الفلوس بس البيت ده بيتي
زبيده بسخريه : كان بيتك دلوجتي ولا انته نسيت
حمدي بسخريه : هو انتي مفكرني غبي يا بت البندر اني مكتبتش حاجه باسمك لاني كنت عارف انك عايزه فلوس وخلاص وانكشفتي علي حجيجتك ودلوجتي انتي طلاج بالتالته ووريني هتأكلي منين وبرة
زبيده بصدمه : بتطردني انا
فاطمه : في ايه يا جماعه
حمدي : وعايزه ايه انتي كمان
فاطمه : عايزه منك نص مليون سلف عشان خسرت فلوسي
حمدي : وجي تشحت مني اطلعي بره انتي واختك
وفي تلك الاثناء تذهب زبيده وتحضر سكينه من المطبخ
فاطمه : بتقول ايه انته ناسي نفسك
حمدي: يا غفر طلعوا الشحتين دول بره
يلتفت حمدي ليصعد لتمسك زبيده بالسكينه وتضربه
زبيده ؛ هقتلك اني متجوزك عشان فلوسك بس وضحيت بشبابي وجيت لارفك
تخرج منه وتصرخ من منظر حمدي
ليدخل الغفر ويمسكوا فاطمه وزبيده ويصل رائد
رائد بخضه : ابوي
ينقل حمدي للمستشفي ويدخل العنايه المركزه
الدكتور : مين فيكم رائد
رائد : اني
الدكتور: المريض طالب يشوفك
يدخل رائد لحمدي ويمسك بيده
حمدي بسعال : سامحني يا ولدي اني غلطت في حجك كتير جوي
رائد بحزن : متتكلمش عشان صحتك
حمدي: سبني اجول الي في جلبي
اني ظلمتك كتير عشان العجربه كانت بتوحيني عليك سامحني يا ولدي
رائد :مسمحك يا بوي انته ابوي من حجك تعمل فيا الي عايزه
حمدي : اني كنت بجسي عليك جوي وهي كانت بتوحيني عليكي بس يا ولدي انته ليه متخلتش عني ومشيت وسبتني
رائد : عشان انته بوي وامي الله يرحمها كانت موصيني عليك واني وعدته ابجا معاك دايما
حمدي بسعال : خلي بالك من اختك هي ملهاش ذنب ربنا يوفجك
ليصفر الجهاز ويموت حمدي وتنزل دموع رائد فهو ابوه برده
ويخرج
ايه ببكاء: هو كويس
رائد بحزن: ان لله وان اليه راجعون
يغما علي ايه فهي صدمه امها قتلت ابوها ليحملها رحيم الي غرفه في المستشفي وتركب لها المحاليل اما منه فكانت تبكي وتشعر بالذنب
رائد : خلاص متعيطيش
منه ببكاء: اني السبب
لتحكي له ما حصل
رائد : دا قدر ومكتوب وملكيش ذنب والحمد لله انها انكشفت علي حجيجته يمكن انتي سبب في حاجات كتير هتتغير
منه : بس خسرت ابوك بسببي
يضمه اليه ويطبط عليها
رائد : دا جدر ربنا وكلنا اموت
وبعد ٦ايام
اما عند ايه كانت مصدومه ولا تتكلم ليدخل لها رحيم
رحيم : لازم تأكلي ووتكلمي هتفضلي لحد امته اكده ايه فوجي انتي ملكيش ذنب انتي طيبه جوي وجدعه ملكيش ذنب في الي حصل اني مش قادر مسمعش صوتك جول يوم فاكره لما كسرت الفنجان ولما انتي جيتي ورايا ولما ادتني دهبك اني حبيتك جوي معرفش اذاي ومش قادر مسمعش صوتك اتكلمي يا ايه انا معاكي
تنزل دموع ايه ليضمه رحيم
ايه : واني كمان بحبك اوي
وفي بيت اسر
يصل ضابط من الشرطه
اسر: خير في ايه
الضابط.: في حاجه لازم مدام شهد تعرفه
اسر: ايه هي
الضابط : فاطمه النجار والده مدام شهد
اسر : ماله
الضابط : كانوا في ضباط من مصر جاين يمسكوها عشان متهمه في قضيه سرقه ولما اتقبض عليها انتحرت هي واخته عشان مستحملوش السجن
تسمع شهد الكلام لتنهار باكيه
اسر: بتعيطي ليه دلوجتي
شهد: هتفضل امي برده صحيح ني محبتنيش بس اني حبيت الصورة الي رسمته في خيالي وهفضل ادعله ربنا يرحمها
اسر: طول عمرك جلبك ابيض
وبعد مرور شهرين ينجح مشروع اسر ورائد واطلقوا عليه امبراطوريه الصعيد
منه : واخيرا
رائد : الفضل ليكي يا اوزعتي
منه بغيظ : تاني اوزعه
رائد : واحلي اوزعه في الدنيا
منه : طب يلا علي شغلك عشان اسر ما يجيش يخدك كالعاده
رائد : هو اني لاحجت اشبع منك يا صغيره
منه بغيظ :_ ايه انته مبتشبعش
رائد : له عمري ما شبع من حياتي
منه : حبيبي وانته حياتي بس الرزيله بالليل وذي ما وعدتك مش ههرب يعني
رائد.:ربنا يجمع بينا علي خير ويرزجنا ذريه صالحه
وعند حاتم ونهال كانت نهال تجلس علي السرير تأكل بشرهه
حاتم : يخرب بيتك يا مفجوعه
نهال : ايه يا حاتم مش بتغذا عشان العيل
حاتم بمرح: تتغذي انتي ناجص تأكليني وفين منابي في الاكل
نهال : ايه ده عايز تأكل من وكلي يا طفس
حاتم : اني الي طفس يا مفجوعه
نهال : كده اني ازعل
يمسك حاتم في خدوده
حاتم : انتي متزعليش يا جلبي
اما ميراث فكانت تمسك بكتاب الله تقرأ بعد الايات ليدخل فارس وهو يحمل بكس شكولاته وورد
ميراث: صدق الله العظيم
فارس: خلصتي يا حبيبتي
ميراث : الحمد لله
فارس: طب خدي دول
ميراث: شكولاته وورد
فارس: ايوة عجبوني فجبتلك
ميراث: بس دول كتير جوي
فارس: مفيش حاجه تغل عليكي يا جلبي
وعند رحيم وايه
كانت ايه تضرب رحيم بالمخده
رحيم : خلاص حرمت
ايه : عشان تبطل
رحيم : هو اني عملت حاجه
ايه: له خيالك الي بيقرصني
رحيم بمرح : بهزر معاكي يا جلبي
ايه : بالقرص طب ما اني بهزر معاك بالمخده😏
رحيم : طب ما تيجي نهزر بحاجه تانيه
ايه : نسيت اني حامل يا ذكي
رحيم : هو الفنكوش ده هيجي امته
ايه : دا انا لسه اول شهر
رحيم : اصله غتت اوي ملحجناش نعيش حياتنا
تضربه بالمخده
ايه : بتقول علي ملاكي غتت
رحيم : دا عسل ذي امه
ايه : ايوة اتعدل
وعند اسر كان يشعر بالغيظ من شهد لاهتمامه بالحمل
اسر: واني مليش في الحب ده شويه
شهد😅: تاني يا اسر انته غيور اوي
اسر بغيظ : اني الي مدلع الواد جبل اما يجي دا انته البوسه مبتجبهاش عشان ابنك
شهد : بهو انته
اسر :اني ايه خلي حزومبل ده ينفعك
شهد.: بتزعل حزومبل
لتضع يدها علي بطنها
شهد : شفت يا حبيبي بابا بيجول عنك ايه
اسر : حبك برص اني حبيبك مش هو
شهد : غيور
اسر بخبث: انتي مش في اخر التالت دلوجتي يعني خلاص تعالي بجا
شهد : عايزه رنجه
اسر: نعم هو ده وجته
شهد: مليش دعوه عايزه رنجه دلوجتي
اسر : طب هاتي بوسه وهجبلك
شهد : لا رنجه الاول
اسر : يوه منك حرام عليكي
شهد بقمصه : اني زعلانه
اسر: حاضر هجبلك رنجه
شهد : وبصل كمان
اسر : ونطلع في الجنينه ونعمل شم النسيم
شهد : ياريت
اسر: نامي يا بت انتي لما اروح واجي
شهد :_ بسرعه بسرعه
يخطف منها اسر قبله
اسر: دا حجي بجا
شهد بخجل : جليل الادب
وبعد شهور تنجب شهد ولد سمته يوسف
ونهال : تؤام نهله ومحمد
وايه بعدهم بشهور جبت نسمه
اما منه بعد عده شهور تنجب رحيم صغير ويعيش الجميع في سعاده ومحبه
وتوته توته خلصت القصه ويارب تكون عجبتكم ملاحظه ملهاش اجزاء تانيه
النهاية

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية امبراطور الصعيد)

اترك رد

error: Content is protected !!