روايات

رواية معشوقه الأسد الفصل الثالث 3 بقلم ريحان الأمل

رواية معشوقه الأسد الفصل الثالث 3 بقلم ريحان الأمل

رواية معشوقه الأسد البارت الثالث

رواية معشوقه الأسد الجزء الثالث

معشوقه الأسد
معشوقه الأسد

رواية معشوقه الأسد الحلقة الثالثة

رجعنا لمراد وهوا داخل المستشفى
مراد… في اي ي اسد حصلك حاجه
اسد… ليس فاكر هوا الحج سليم مش بعتك ليا من باللّيل ليه
مراد… والله كنت نايم وهوا مرداش يضحيني
اسد بسخريه… ايوه ماهوا شايفك سهران طول الليل
مراد بجديه…. اسد في اي
اسد… مافيش ي عم خبطت عيله بالعربيه واديني بتحمل غلط سواقتي بس والله هي اللي تستاهل حد قالها تجري علي الطريق قدامي
مراد.. اهدي بس هي حصلها حاجه
اسد… امبارح بالليل الممرضين كانو طالعين يجرو من العمليات كانت محتاجه دم وانا اتبرعتلها اياك يطمر بس
مراد… اهدي ي اسد مش كده
طبعا ده كله ورهف بتسمع الكلام من اوله بس مقدرتش تمسك نفسها
رهف… احنا ايوه طول عمرنا محبوسين في البيت ولما جينا نطلع ربنا وقعنا في نااس غلط زايك
مراد اعجب اعجب جداا بشكلها وشخصيتها القويه ودفعنها عن اختها بالطريقه دي
مراد بيهدي الوضع… خلاص ي انسه هوا زعلان بس علي اللي حصل
رهف بعياط… يعني كان هيموت املي الوحيد في الدنيا وهوا اللي زعلان
اسد… مخلاص بقي انتي مش حافظه غير الكلمتين دوول
وسابها ومشي
مراد… معلش ي انسه هوا اخويا عصبي شويه بس وقام طلعلها منديل علشان دموعها خدته منه وشكرته
مراد حب يخليها تفك شويه…. قوليلي بقي اسم القمر اي
رهف بصتله بغيظ… لا مش علشان خت المنديل هتعمل فيها سوبر مان وتجمد قلبك حزر مني علشان انا لما بتهور بعور
مراد بضحك غلي شكلها… خلاص ي ستي انتي بلاعه واتفتحت وبعدين انتي بق علي الفاضي ولا تقدري تعملي اي حاجه
رهف بصتله بغيظ وسابته ومشت
عند سليم في البيت
قاعد سليم في الصالون هوا وهانم
هانم… متعرفش اسد عمل اي مع البت دي
سليم… لما كلمني قال ميعرفهاش ولما تصحي هيجبها تعيش هنا لما يعرف اهلها
هانم… ماشي ي حج اهم حاجه ميوقعش نفسه في غلط
سليم… ربنا يبعد عننا الغلط ي هانم
هانم… يسمع منك ربنا ي رب
وليس مكملتش كلامها لقت وعد داخله وحضنه جدها من ضهره ومخبيه عيونه
وعد بضحك… لو شاطر قول انا مين
سليم بضحك… اي ده حوشي ي هانم الحرامي ده بعيد عني
هانم بضحك… والله انتو بكاشين
وعد… نانا لو سمحتي لما اضحك مع سلوم حبيبي متضحكيش معانا ماشي
هانم بزعل… وده ليه بقي ان شآء الله
وعد بتمسيل الزعل…. قولها ي سلومي مالهاش دعوه بينا
سليم بضحك… مالكيش دعوه ي هانم
وعد طلعت لسانها لهانم وبتضحك تلفونها رن
طيب انا طالعه اكلم صحبتي ي جماعه ولما الاكل يجهز ابقو ندوني ماشي
هانم… لا مش هنده علي حد
وعد… وانا مش بقول ليكي انا بقول لسلومي
سليم بضحك… حاضر ي قلب سلومك
هانم بضحك… عيال قليلت الادب صحيح
سليم… رينا يخليهم دوول احنا من غيرهم ولا حاجه
هانم…. عندك حق والله ي حج
طلعت وعد تكلم صحبتها ودخلت اوضتها اترمت علي السرير
وعد…. سمو عليكو مين معايا الرقم ده بيعاكس كتير علي فكره انا ممكن اجيبك حتي لو قدامي برده هجيبك
نورا بضحك فهي تعلم مدي مزاح صديقتها الوحيده…. طيب لما هوا هيبقي قدامك هتجبيه ازاي
وعد… ايدا الرقم طلع غلط سلام
نورا بضحك… خدي ي بت الهبله تعالي عايزه احكيلك علي حاجه
وعد بضحك… قول ي ابو المساتير
نورا… بصي عندي اقتراح ي ريك
وعد باقتناع… لا بجد راي جميل فعلا لازم نعمل اللي بتقوليه ده علشان هوا الصح
نورا بعدم فهم… هوا انا ليس قلت حاجه ي رب الصبر ولو بنص جنيه
وعد بضحك… قولي ي ستي
نورا… اسمعي نتكلم جد شويه
وعد… اهو ضاربه ودني في التلفون اهو
نورا بضحك فهي تعلم انه لا فائده من الحديث معاها…. عايزين نشتغل مع اخوكي في الشركه
وعد… طيب والله فكره حلوه ثم صمتت قليلا لتستوعب ما قالته صديقتها للتو فصرخت وعد…. بتقولي اي ي نورا انتي هبله اكيد اخويا مش هيرضي
نورا… ي بنتي احنا مهندسين فيكي اي عايزين نشتغل شويه وبعدين بقولك اخوكي مش حد غريب
وعد… طيب انا كده مش هشيل عيوني من عليه خالص
نورا… انتي ليس بتحبيه ي وعد
وعد… اكيد طبعا وكل يوم بحبه اكتر من اللي قابله
نورا باقتراح… طيب عرفيه ي بنتي
وعد..انتي هبله ي بنتي ده صاحب اخويا المفضل ومتربي معاها هيزعل اووي لما يعرف اني بفكر فيه بشكل مختلف
نورا…بصي ي وعد كل واحد فين جواه احساس اتجاه الشخص اللي قدامه فلو معترفش باللي في قلبه للشخص ده في نفس الوقت اللي ادرك ان في احساس غريب اتجاهه عبل ما يجي يقرر هيقول امتي هيكون الوقت عدي يمكن الشخص التاني عنده نفس احساسك بس كان مستني خطوه وخليكي بقي قاعده كده مع اني والله حاسه انك ما فهمتي اي حاجه
وعد باصتناط لها فهي تعلم ان جميع ما حكته صديقتها صحيح….لا سمعاكي كويس اووي كمان بقولك اي سبيني بس احل موضوع الشغل ده وبعدين ابقي اقولك هنعمل اي
نورا…طيب هستني منك فون اشطا سلام ي ابو الصحاب
وعد….سلام ي باشا
قفلت وعد مع نورا وقعدت تفكر في كل اللي حكته فهوا صحيح ميه في الميه فهي كررت واخدت خطوه لصالح حياتها فيما بعد
نروح عند ايهاب نايم وعمال يفكر في اول مره شاف فيها عشق في البيت عند الصخري
فلاش باااك
الصخري دخل هوا وايهاب وراه
الصخري…ادخل ي باشا البيت بيتك
ايهاب….انا عارف ي عم مش محتاج عزومه
سعيد…طيب لحظه بقي انادي علي بنت من البنات تعملنا حاجه نشربها ونكمل كلامنا في الشغل
ايهاب بعدم اهتمام….ماشي
سعيد…بت ي عشق انتي ي بت
طلعت عشق…نعم في حاجه
في الوقت ده رفع ايهاب عيونه شاف عشق وندم انه رفعها فسبحان من صور هذا الملاك في هذا البيت
سعيد….لا يختي روحي اعملنا حاجه نشربها
عشق….حاضر
ايهاب…مين دي ي سعيد
سعيد باستغراب…دي عشق بنتي
ايهاب…امم قلت بنتك طيب انا حابب اني اكون صهرك ي رايك
سعيد….بالسرعه دي انت اول مره تشوفها
ايهاب…ايوه وعايزاها النهارده قبل بكره وانت عارف لما بعوز حاجه
سعيد…ويتري بقي عايزها علي شهر ولا اتنين
ايهاب…لا دي العمر كله باذن الله
سعيد…طيب نخلص شغل ونكمل بعدين
بااااك
ايهاب بشر…والله ما هتكوني لحد غير ليا ي عشق
عند اسد في المستشفي
الدكتور…اسد بيه المريضه وضعها استقر تقدر تطلع ي النهارده ي بكره
اسد… طيب ي دكتور شكرا ليك
الدكتور…العفو ي اسد بااشا هنمضي تقرير بالليل وتطلع هي بس عندها شويه كتمات في جسمها وجروح بسيطه
اسد بعدم اهتمام…تمم ي دكتور اللي تشوفه صح اعمله
اومي الدكتور له واستاذن ورحل
علي جهه ما اشار اسد لفهد ذهب اليه فهد
فهد…. في اي ي اسد
اسد…بص العيال دي عايزك تجبلي عنهم كل حاجه تمم
فهد…ازاي يعني واحنا منعرفش اساميهم
اسد…لا البطاقه دي كانت في جيب البنت لما خبطها
فهد لذكاء صديقه…تمم ساعه وهتكون كل الاخبار عندك
اسد…تمم اسيبك تشوف شغلك
ذهب اسد وهوا يفكر ما هي قصه هؤلاء الفتيات
علي جهه ما كان يجلس الصخري
سعيد او الصخري….يعني اي اللي انتي بتقوله ده مين خبطها بالعربيه
الراجل…اسد بيه ي باشا
سعيد بزعر…ي نهاركو اسود اسد بيه بنفسه
الراجل…ايوه ي باشا وهي دلوقتي عنده في المستشفى
سعيد…عايزك دلوقتي تروم تخلص عليها سامع
الراجل… ازاي ي باشا وهوا رجالته حواليه في كل مكان
سعيد…مش عارف زاي ما بقولك كده سامع
الراجل بخوف…..سامع
ذهب الرجل واتي بسلاح وذهب للمستشفي في هذا الوقت كان مصرح لعشق الخروج من المستشفي
اسد…عملت اي ي فهد
فهد…بص ي عم العيال دي محدش يعرف عنهم حاجه تقريبا كده هوا ابوهم واحد مش بيطلعهم خالص من البيت وكان عايز يجوزهم غصب عنهم فهما لما عرفو كده هربو تقريبا اول مره يشوفو الشارع يعني نضاف ي كبير بس في حاجه غريبه لما روحنا المكان اللي احنا خبطناهم فيه بالعربيه واسالت علي ابوهم الناس كلها كانت خايفه اي السبب
اسد… سيبه بعدين الموضوع ده المهم كده دلوقتي دوول لو راحو لابوهم هيتقلهم
فهد…اكيد احنا كده معندناش غير حل واحد
اسد… اي هوا
فهد…انك تقعدهم في مكان وتحرصعليهم لان ده واجبك بعد اللي حصل لحد اما تصحي ونعرف منها كل حاجه
اسد بعدم صبر…كانت طالعه سوده طيب قولي اسمهم اي
فهد….تقريبا البت اللي اتخبطت عشق والتانيه دي رهف
اسد… طيب ماشي يلا بين بقي هخدهم علي العماره اللي حمب الشركه علشان الدكتور كتبلها علي خروج
راح اسد عند رهف
اسد… لو سمحتي ي رهف
رهف باستغراب…عرفت اسميازاي
اسد بسخريه…انا لما بعوز اعرف حاجه بعرفها
رهف بنفس السخريه….ليه كنت وزير ولا رئيس جمهوريه
اسد…لا كنت انا صاحب اكبر شركات في الشرق الاوسط وصاحب المستشفى اللي حضرتك واقفه فيها دي
رهف بعدم استوعاب ما قاله… ربنا يباركلك ي عم كنت بتنادي ليه
اسد… تعرفي حد تروحي عنده انتي واختك نوصلك
رهف بعياط…والله ما لنا اي مخلوق خلقه ربنا غير انا واختي مالناش غير بعض
اسد صعبت عليه… طيب خلاص هخدكو عندي لحد اما اختك تصحي نشوف حل
رهف بابتسامه واسعه… بجد ي اسد بيه
علي دخلت مراد راها بتضحك مع اسد حس بغيره مع انه ميعرفهاش من يوم حتي
مراد… ايده اللي يشوفك وانتي مبسوطه دلوقتي ميشفكيش طول اليوم
اسد… يلا ي مراد بطل كلام وتعالا يلا علشان نروح بيتنا انا جعان نوم
مراد وهوا بيبص علي رهف… يلا ي اسد
خلصو كل الاجراءات وهما طالعين من المستشفى سمعو صوت ضرب نااار
فهد بزعيق…. حاسب ي اااااسد
وعم الصمت من الصدمه
ي تري بقي ايه اللي حصل ومين اللي اتصاب

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية معشوقه الأسد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *