روايات

رواية قطر الجواز الفصل الثاني 2 بقلم رحاب القاضي

رواية قطر الجواز الفصل الثاني 2 بقلم رحاب القاضي

رواية قطر الجواز البارت الثاني

رواية قطر الجواز الجزء الثاني

قطر الجواز
قطر الجواز

رواية قطر الجواز الحلقة الثانية

_عدي شهرين ع جواز امنيه وامجد وكانت امنيه عايشه معاه فبيت اهله بس كانت قاعده فاوضتها اغلب الوقت مبتخرجش غير لما يرجع امجد من الشغل..
وفي يوم كانت قاعده بتتفرج ع التلفزيون فاوضتها، وجه حماها وخبط ع الباب وهي قامت فتحت…
امنيه ـ
في حاجه ي عمي..
ابو امجد _
بقولك ي امنيه ي بنتي..
امنيه بهدوء _
خير ي عمي اؤمرني..
ابو احمد _
الشنطه بتاعت صباح كانت ع الكنبه بره وكان فيها فلوس والفلوس دي اختفت من الشنطه مشوفتيهاش؟..
ردت عليه امنيه _
لا ي عمي انا طلعت روحت جيبت مايه من شويه و ماخدتش بالي من الشنطه اصلا…
ابو احمد بعصبيه _
اومال هيكون مين خدهم مفيش حد غريب هنا غيرك ممكن يعمل كده…
امنيه بدموع _
والله العظيم انا عمري معمل كده ولا امد ايدي ع حاجات حد، حتي لو مش لاقيه اكل…
وقفت صباح وامها جنب ابوها وقالت بزعيق _
انتي هتستهبلي ي بت انتي محدش غيرك خدهم فطلعيهم احسن..
بكت امنيه اووي وقالت _
والله مخدتهم ولا شوفتهم اصلا..
ام امجد بسخريه _
يعني هي اول مره يعني مانتي واخده من ورا ضهري الصابون واكياس الرز ومودياهم لامك..
اتعصبت امنيه وردت عليها ـ
انا اهلي مش ناقصهم حاجه عشان اخد حاجة حد واديلهم..
ابو احمد بزعيق _
بس يجي جوزك ولو معرفش ياخدهم منك ويربيكي انا هربيكي كويس..
_مشيو وسابوها وهي دخلت الاوضه وفضلت ابكي، وبعد شويه جه امجد ودخل الاوضه وهو خايف جدا..
جريت عليه وقالتله وهي بتبكي _
الحقني ي امجد اهلك متهميني اني اخدت فلوس من شنطة صباح وانا والله ما عملت كده..
امجد بحزن _
عارف ي امنيه انك متعمليهاش بس..
امنيه بقلق _
بس اي، اطلع قولهم كده ودافع عني..
امجد بخوف _
مقدرش ابويا ممكن يضربني…
بصت ليه امنيه بسخريه وعيونها دمعت وقالت _
طيب وبعدين هتسيبهم يتهموني بحاجه معملتهاش..
طلع امجد من جيبه فلوس وقالها _
بصي ي امنيه انتي اطلعي اديهم الفلوس دي وقوليلهم كنت فاكراها بتاعت امجد واخدتها، بس والموضوع هيخلص..
ردت عليه امنيه بعصبيه _
انا مستحيل اعمل كده، ده كاني بقولهم ان انا اللي اخدتها..
امجد _
لا هتعملي كده عشان خاطري انا هتعملي كده..
بكت امنيه وقالتله _
وخاطري انا فين، لا ي امجد مش هعمل كده انا ما اخدتش حاجه والله…
_خلصت كلامها واتصدمت لما لقيته نزل بايده ع وشها…
امنيه وهي بتبكي _
انت بتمد ايدك عليا ي امجد، حسبي الله فيك انت واهلك ولاخر يوم فعمري مش مسامحه فحقي..
امجد _
عشان بعد. كده تسمعي الكلام..
_طلع امجد. وادي الفلوس لاخته وقالهم انه لاقاهم جوه مع امنيه..
ام امجد _
شوف البت الكدابه وتبكي وتمثل علينا انها بريئه..
صباح بخبث _
والله انا كنت هسامح فيهم عشان متحصلش مشاكل بينها وبين امجد..
ابو امجد._
اصيله ي صباح من يومك وانتي قلبك ع البيت وع اخواتك..
صباح _
طيب اقوم انا اجيب حاجتي من جوه وامشي عشان متاخرش..
ابو امجد _
طيب يلا وانا هقوم اوصلك، وانت ي امجد جدع ي واد لو مكنتش رجعت الفلوس كنت هديك علقه من بتوع زمان..
امجد بخوف _
لا يابا متقلقش ابنك راجل برضو…
_دخلت صباح اوضة امها وطلعت من جيب بلوزتها الفلوس اللي خبتهم واتهمت امنيه انها اخدتهم..
صباح بحقد _
معلش بقي ي امنيه كنت مزنوقه فقرشين ومحدش كان هيرضي يديني غير بالطريقه دي هههههه..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاني يوم كانت امنيه فالمطبخ بتجهز الغدا ليها ولجوزها ودخلت عليها حماتها وهي متعصبه..
ام امجد _
بتعملي اي هنا ي زفته انتي؟..
ردت عليها امنيه بهدوء _
هكون بعمل اي ي حماتي بجهز الغدا..
زقتها ام امجد جامد وزعقت فيها _
شالله معنك طفحتي غوري من وشي اياكي اشوفك النهارده خالص…
بكت امنيه وقالتلها _
انا عملتلك اي طيب عشان تعملي فيا كده؟..
ام امجد بغيظ _
اتمسكني ي ختي اتمسكني زي مبتعملي ع ابني وواخده فلوسه كلها ي تربية الشوارع…
وشدتها من شعرها جامد وقالتلها بحقد _
اياكي تطلعي بره اوضتك النهارده انا بشوفك بتعصب، غوري من قدامي…
_دخلت امنيه اوضتها وفضلت تبكي ع اللي حصل، وبعدين رن موبيلها وكانت مامتها..
مسحت دموعها وردت _
الو ي ماما..
الام _
ايوه ي حبيبتي عامله اي، قلبي اتقبض عليكي مره واحده فقولت اكلمك…
ردت عليها امنيه _
انا كويسه ي حبيبتي متقلقيش عليا..
ام امنيه بخوف _
مال صوتك طيب ي بنتي في حاجه معاكي…
كدبت امينه عليها عشان متحصلش مشاكل وقالت _
مفيش حاجه بس كنت نايمه فصوتي متغير، قوليلي بابا عامل اي فالشغل طمنيني..
_فضلت تتكلم مع مامتها، وامجد جه بره فقابلته امه اللي عملت نفسها زعلانه..
امجد _
مالك ي امي في اي؟..
ام احمد _
مراتك كانت بتعمل الغدا وانا تعبانه يبني فقولتلها لو هتعبك ي امنيه اعمليلنا اكل ليا انا وعمك معاكي راحت سيبالي المطبخ وزعقت فيا ودخلت تكلم امها وتحكيلها ع اسرار بيتنا، يرضيك ي قلب امك..
اتعصب امجد ورد ع مامته _
لا طبعاً ميرضنيش ي ماما انا هوريها مقامها ولا تزعلي نفسك انتي..
_دخل احمد اوضته وهو متعصب جدا ولقي امنيه لسه بتتكلم فالموبيل مع امها، فقفلت امنيه معاها وسالت امجد…
امنيه بقلق _
مالك. ي امجد في اي؟..
امجد _
انتي كنتي بتكلمي مين؟..
امنيه بهدوء _
دي ماما بتطمن عليا..
امجد بغيظ ـ
وفين الغدا؟..
امنيه بحزن _
انا كنت بجهزه وحماتي زعقتلي وقالتلي امشي من وشي..
شدها من شعرها جامد وزعق فيها _
انتي بتكدبي ع امي، انا امي هتعمل كده معاكي لي، وكمان بتطلعي سر بيتنا بره لامك انا هربيكي..
_مسبهاش امجد غير لما اداها علقة صعبه وكان صوت بكاها واصل بره، وام امجد قاعده بتتفرج ع التلفزيون وتضحك بصوت عالي…
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_وبعد كام يوم طلعت امنيه ع السطوح عشان تجيب حاجه من جهازها اللي بقي مركون هناك بس اتفاجئت بان جهازها كله مش موجود، فنزلت بسرعه وسألت امجد..
امنيه _
امجد الحقني الجهاز بتاعي مش موجود فوق..
رد عليها امجد ببرود _
اخدته امل اختي لبنتها..
زعقت امنيه فيه _
وازاي انت تخليهم ياخدو جهازي اصلا ده انا ملحقتش اتهني بيه…
امجد ـ
مانتي عارفه ان بنتها اتجوزت وسافرت وهما ظروفهم ع قدهم فاخدو الجهاز وانا ي حبيبتي هبقي اجيبلك غيره..
بكت امنيه _
طيب كنت قولتلي وبعدين بابا اداين بفلوس كتير عشان يجيبلي الحاجات دي ليا انا مش لبنت اختك..
زعق امجد فيها وقال _
مخلاص بقي ي امنيه هو انتي اصلا بتسمي ده جهاز خليني ساكت احسن..
_طلع امجد بره الاوضه وسابها تبكي ع جهازها اللي ملحقتش تتهني بيه…
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_وبعد كام يوم كان امجد فالشغل، وامنيه قاعده فأوضتها، وحماتها قاعده بره مع بنتها صباح..
كلمت صباح امجد فالموبيل وقالتله…
صباح _
ازيك ي حبيبي عامل اي؟..
امجد بهدوء ـ
انا كويس الحمد لله ي صبوحه، انتي عامله اي مش ناويه تيجي..
صباح _
انا فالبيت عندكم ي امجد هستناك نتعشي سوا كلنا ومعانا امنيه،انا كنت هروح اسلم عليها خوفت تبقي لسه زعلانه مني ..
امجد ـ
لا متروحيش انا هكلمها اخليها تطلع تسلم عليكي وتقعد معاكي..
صباح بهدوء ـ
ماشي ي امجد ي حبيبي..
_وبعد شويه رن امجد ع امنيه وردت عليه هي ع طول..
امجد _
امنيه اطلعي سلمي ع صباح اختي بره واقعدي معاها دي ضيفه عندنا..
امنيه _
ي امجد انا لو طلعت مامتك هتزعقلي وهتكسفني..
امجد بحده _
ازاي يعني هتزعقلك من غير سبب، اطلعي ي امنيه وبلاش حركاتك دي عشان مزعلش منك..
_قفل امجد معاها وطلعت امنيه سلمت ع صباح واول محماتها شافتها اتعصبت وقالتلها…
ام امجد _
انتي اي اللي طلعك غوري ادخلي جوه ومشوفش وشك..
اتعصبت امنيه وقالتلها _
ع فكره امجد هو اللي قالي اطلع اسلم ع صباح..
صباح بهدوء _
خلاص ي ماما محصلش حاجه تعالي اقعدي ي امنيه..
امنيه بحزن ـ
لا شكرا انا هرجع اوضتي..
صباح _
ع راحتك..
ام امجد بزعيق _
انتي فاكره نفسك اي ي بت انتي انا هنا الكل فالكل، امجد ابني انا وحبيبي اناا انا اللي حملت فيه وخلفته ابن بطني انا، مش هتيجي وحده زيك تاخده مني..
بكت امنيه وردت عليها _
وانا مش هاخده منك اهو عندك و..
شدتها ام امجد من شعرها وزعقت فيها _
بقي كمان هتردي عليا انا هوريكي ازاي تردي..
صباح وهي قاعده مش راضيه تقوم تحوش عن امنيه وقالت _
خلاص ي ماما محصلش حاجه بالراحه عليها..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_ بعد شويه كان باب بيت اهل امنيه بيخبط، فـ فتحت مامتها واتصدمت لما شافت امنيه واقفه قدامها ووشها وارم وشعرها متقطع..
ام امنيه _
يالهوي اي اللي عمل فيكي كده ي امنيه؟..
حضنتها امنيه وقالت وهي بتبكي _
انا اتبهدلت ي ماما واتقل بيا…
_خدتها مامتها ودخلو وقعدو وهي متعصبه من اللي حصل لبنتها..
ام امنيه _
معاش ولا كان اللي يمد ايده ع بنتي، جوزك اللي عمل كده؟..
امنيه وهي بتبكي _
لا مش جوزي دي امه ومش اول مره تعمل كده ي ماما..
اتغاظت ام امنيه وردت عليها _
وانتي ساكته لي مجتيش لي من اول مره..
امنيه بحزن _
كنت عايزه اعيش ي ماما، يعني لما هاجي اي اللي هيتغير امجد ملوش شخصيه ولا كلمه مع اهله انا غلطت عمري اني وافقت بيه من الاول..
ام امنيه _
وانتي عشان تعيشي يحصلك كده وكرامتك تتهان، لا يبقي بلاش منها الجوازه احسن..
امنيه بحزن _
بس انا مش عايزه اطلق ي ماما، مقدرش اعيش وانا مطلقه..
ام امنيه _
لا انتي اول وحده تطلق ولا اخر وحده، ورجوع هناك مفيش غير لما يحترموكي ويعرفو قيمتك وانك بنت ناس وتيجي حماتك لحد هنا وتعتذر عن اللي عملته فيكي ده..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_وتاني يوم جه امجد وباباه عشان يرجعو امنيه وكان اشرف ابو امنيه متعصب جدا من اللي حصل لامنه..
ابو امجد بهدوء _
خلاص ي استاذ اشرف حصل خير وانا جاي اعتذر عن اللي حصل..
اشرف بعصبيه _
هي لو كانت بنتك اللي اتعمل فيها كده كنت هتقول برضو حصل خير ي ابو امجد..
ابو امجد بعصبيه _
بس انا بنتي مش بتمد ايدها وتاخد حاجات غيرها، ولو عملت كده يبقي انا اللي امد ايدي عليها واربيها..
اتعصب اشرف وزعق فيه _
قصدك اي ي راجل انت، انا بنتي متربيه احسن تربيه..
ابو امجد بسخريه _
اومال حماتها مدت ايدها عليها لي، مش لما بنتك الاول اخدت الفلوس اللي فالدولاب بتاعي والله واعلم جابتهملك ولا ودتهم فين…
اتعصب اشرف وقام وزعق فيه _
بتخرف تقول اي جدع انت…
وقف ابو امجد هو كمان وزعق وقال _
بقول اللي حصل من بنتك اللي من يوم مدخلت بيتنا وهي بتمد ايدها ع حجاتنا…
اشرف بسخريه _
وانت ي امجد مصدق كده ع مراتك…
امجد بضيق _
اللي بيقولو ابويا صح…
اشرف بعصبيه _
لا مدام المواضيع وصلت لهنا فـ عليا الطلاق بالتلاته بنتي مهي راجعه معاكم ولا عندكم تاني، ولحد هنا واللي بينا خلص ي ابو امجد وتخلي ابنك يطلقها بالذوق بدل مندخل المحاكم بينا…
اتغاظ ابو امجد ورد عليه _
فستين داهيه ده احنا اللي ربنا خلصنا منكم، طلقها ياد ي امجد ونبقي نرميلها نص المؤخر احنا ناس تعرف الاصول برضو..
ادايق اشرف ع حظ بنته ورد عليه بسخريه _
انتو لو كنتو تعرفو الاصول مكناش وصلنا لهنا ي ابو امجد…
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_بعد اربع شهور كانت فيهم امنيه ع طول زعلانه وبتبكي ع انها بقيت مطلقه، وفكرت انها كده خلاص مش هتتجوز تاني ومش هتخلف ولا هتبقي ام..
_بعد كام يوم كانت ام امنيه بتكلم اخوها فالتليفون وبعدين قفلت معاه وىاحت لامنيه اللي كانت واقفه فالصاله بتروفها وقالتلها…
ام امنيه _
امنيه ي امنيه جالك عريس ي حبيبتي…
فرحت امنيه جدا وسالتها _
بجدي ماما جالي انا عريس مين ده؟..
ام تمنيه _
واحد صاحب خالك متعلم وواخد كليه والناس كلها بتشكر فيه بس اا…
امنيه بقلق _
بس اي ي ماما كملي؟..

يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية قطر الجواز)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *