روايات

رواية نوح ورؤى الفصل الثامن والثلاثون 38 بقلم ريتاج محمد

رواية نوح ورؤى الفصل الثامن والثلاثون 38 بقلم ريتاج محمد

رواية نوح ورؤى البارت الثامن والثلاثون

رواية نوح ورؤى الجزء الثامن والثلاثون

نوح ورؤى
نوح ورؤى

رواية نوح ورؤى الحلقة الثامنة والثلاثون

كان هو بالبنطلون ومش لابس التيشرت وكان لسة هيروح ياخدة من الدولاب
بس لقى ماسة جاية علية وبتحضنة جامد وبتعيط
عبد الرحمن بقلق وهو بيحاول يطلع راسها من حضنة يشوف وشها:في أيه؟؟
ماسة بشحتفة وهي دافسة راسها فصدرة:مش عايزة امشي من هنا!!
عبد الرحمن :وهو مين هيمشيكي يعني..بصيلي وقولي
ماسة من غير ما ترفع راسها وبعياط:بابا برة يا عبد الرحمن وضربني جامد وشدني ج جامد من وداني
وقا قالي ..ك كفاية صياعة ويلا عالبيت
ولما رفضت ضربني
عبد الرحمن هز فرجلة جامد وهو بيطبق شفتة السفلية على العلوية
بغل من إبراهيم وحضنها اكتر وقال وهو بيبوس راسها بعد ما حاول يمشي :اهدي ياقلبي محدش هيقدر ياخدك فحتة طول منا موجود !!
ماسة بعياط:بس دا دا مستنيني برة عالباب
عبد الرحمن:طب اوعي كدة اما اخرجلة
ماسة بعياط وهي بتمسك فيو اكتر
:لا متخرجش ياعبد الرحمن …
عبد الرحمن بحدة:انتي اتهطلتي ولا ايه هو ايه الي متخرجش ياعبد الرحمن
هو ياكلني ولا ايه؟
ماسة:لا بس عشان متتخانقوش
عبد الرحمن بعدها براحة وهو بيقول:ياستي ابعدي بس كدة
وخرج
كان ابرهيم لسة واقف عند الباب وقال بصوت عالي:كل دة يابنت الكلب جوة
عبد الرحمن بحدة:يانعم فية حاجة
إبراهيم عمل نفسة مش شايفة ولا سامعة وقال بتجال لوجودة^متنجزي يابت انتي بدل ماجي اجيبك من شعرك !!
عبد الرحمن بزهول:تجيب مين من شعرها لامؤخزة
ابراهيم:ونت مالك انت هو كان حد وجهلك كلام
عبد الرحمن:طب شوف انت رايح فين ياعمي عشان مفيش حد هيخرج من هنا!!
ابراهيم:ونت مال امك بنتي وانا هاخدها غصب عن عين التخين
ومحدش يقدر يتكلم
عبدة:طب وفر على نفسك الكلام وامشي عشان متتعبش معايا
عشان كل دة عاملك اعتبار ومحترم انك عمي
إبراهيم بتريقة:لا ونبي تعالى خدني قلمين يلا …غور يلا شوف انت رايح فين
وناديلي بنت الكلب دي من جوة
عبد الرحمن بضحك:دانت شكلك فاكرني بهزر بقى…وبحدة مفاجأة:قولت مفيش حد هيخرج من هنااااا !!!!!!!!!!!
ابراهيم: الكلام دة تمشية على نفسك مش عليا
عبدة بسرسج:والي خلق الكون ما هتخرج من هنا والي عندك هاتو
وقصر معايا ياعمي عشان انا لساني زفر
ومتربتش
إبراهيم بقسوة وصوت عالي:مهو لو الكلام مش جايب همة يبقى بالأفعال ياروح امك
وراح زقة جامد ودخل بسرعة عشان يجيب
ودخل عند ماسة بسرعة وجابها من شعرها وهي اصلا كانت قاعدة بتعيط
،مسكت ايدة الي على شعرها بوجع بسبب انة كان ماسكها جامد وهي بتعيط
عبد الرحمن عروقة برزت وكان لسة هيروحلة يوريلة وهو اصلا كان جاب آخرة منة من كل الي بيعملة فيها
بس فجأة لقى حد مسك ايد إبراهيم وهي على شعر ماسة بهدوء وشالها جامد وزقة لدرجة ان إبراهيم رجع لورا
وخد ماسة وراة
الي مسكت فية بخوف من إبراهيم
إبراهيم بتريقة:ويطلع مين الجميل هو كمان ؟؟
سليم دير وشة وهو بيضحك ضحكة جانبية مستفزة وقال وهو بيبصلة: معقول مش عارفني يا …هه بابا!!!
ابراهيم:اصلاااااا
طب غور بقى من وشي وهات البت
ومد ايدة ياخد ماسة لقى سليم مسك ايدة قبل ما توصل لماسة
وهو بيقول بضحكة:العنوان غلك ياحج
مفيش خد هيروح معاك!!
ابراهيم بشخيط :**** هو انا مش هعرف اخد بنتي ولا ايه اوعيييييي وزقة جامد
بس سليم كان عامل زي الحديد متحركش
سليم:خلصت !!!..مفيش حد بردك هيروح معاك
تبرايهم بص لماسة بغل وحرفيا كانت بصتة وحشة اووويييييييي وقال بزعيق :يحرق ابو الي جابك دنا لما امسكك هطلع ***** ا**
ماسة كانت خايفة اوي فمسكت ف سليم اكتر
سليم كز على سنانة وقال: انت ملكش حد هنا اتفضل براااا
ابراهيم:اوعا ياعم وزقة عشان ياخد ماسة
بس على غير المتوقع سليم هو الي زقة وزقة جامد وقال بصوت جهوري:هووو فيي اييييييييه مش قولتلك مفيش حد هيروح معاك لازم اعيد وازيد عشان تفهم
اتفضل اطلع بررة
إبراهيم راح عند الباب وكان خارج بس لف ورفع صباعة السبابة ووجهة عند وش ماسة وأقل بتحذير:انا ماشي …بس ورب العزة لو شوفتك ف اي مكان ولمحتك ل******
ويانا يانتي يابنت الكلب !!!
ومشي !؟!!.
ورزع الباب وراة
ماسة راحت قعدت على الكنبة وهي بتقول بعياط:هو انا لية حظي كدة ،انا والله معملتلوش حاجة عشان يعاملني كدة،هو لية بيكرهني
هو انا عملتلة ايه؟، هو انا وحشة ….يارب اموت عشان يستريح
عبد الرحمن وسليم بسرعة:بعد الشر !!
متقوليش كدة تاني
عبد الرحمن قرب عليها وقعد جنبها وخدها فحضنة وهو بيحط ايده على شعرها
وقال بحنية وهو بيبوس راسها:انتي مش وحشة ولا حاجة
هو بس الي معقد وبيطلع عقدة عليكي
ماسة بعياط:طب مدام هو كدة وبيطلع عقدة عليا لية خلفني بقى
مكنوش خلفوني بقى مدام انا هعيش كدة بالمنظر دة
عبد الرحمن طبطب على ضهرها…
وقال بدراما عشان يضحكعا:معلش يابنتي محدش فيها يختار امة،ولا ابوة،ولا اخواتة يماسه!!
ماسة بصتلة كدة وقالت بنص عين:تقصد ايه ياعبد الرحمن ؟!!
عبد الرحمن بخوف مصطنع:مجصدش يامعلم برعي
ماسة ضحكت وزقتة وقالت:برعي فعينك
امشي يلا شوف انت رايح فين
عبدة بيسمة:ايوة كدة اضحكي خلي الشمس تطلع
ماسة بسماجة:احنا بالليل
عبدة:بجد!
ماسة:ايوة
عبدة:الله يخليكي والله
ماسة:نعم
عبدة:الله يخليكي ،يخليكي
ماسة:ربنا يخليني اه،ربنا يكرمك
عيدة:إلهي تنستري
ماسة:ربنا يسعدك
عبدة:ربنا يرزقك
ماسة:الله يصلح حالك
عبدة:ربنا ييسر أمرك
ماسة:لبيك اللهم لبيك
عبدة:طلع البدر علينا
ماسة:إلهي انت تعلم كيف حالي
سليم:بس يهفأ منك ليها
ماسة بلهجة الاتراك المدبلة: سليم خانو شو اخبارك؟
سليم :شو اخباري ؟؟
بخير يا اوختشي
عبدة:لماذا يعيش السمك ف الماء؟؟
ماسة :لماذا الاثنين قبل الثلاثاء؟؟
عبدة:لماذا نحن هنااا ؟؟؟
ماسة:سؤالُُ صعبُُ سؤالُُ صعبُُ سؤالُُ يراودني
سليم:بس يزفت منك ليها
عبد الرحمن بضحك:شوفتي جيبالي التهزيق مالي يسوا والي ميسواش ازاي
ادي أخرت الي يتفرج معاكي على كراتين
سليم:مين دا يحبيبي الي يسوا وميسواش
عبدة بخوف مصتنع: اكيد مش انت يعني يسولي ياحبيبي
سليم :طب وسعلي منك ليها اما اقعد معاكوا
عبد الرحمن اتاخر وسليم قعد
سليم :اي رأيكوا بما انكوا يعني بومْ كدا ووش فقر وصاخيين يعني
اخرجكوا واكسب فيكوا ثواب
ماسة بحماس:احلف؟!!!!
سليم:وحيات ابو زحلف
ماسة :عاااااا قومني يلا بسرعة اما ادخل البس
ووقفت وبصت لسليم وهي بتشاور علية وبتقول بحماس:انت الأخ مش بوم طخ!
عبدة بصدمة مصطنعة وهو بيشاور على نفسة:طب ونا ..ونا
ماسة:انت ايه بس
عبدة:انا الي كلي جروح وم الزمن مجروح
انا انا انا انااااااااا
انا توهت مني انا مش انا …انا نبر ون تريت تري ريريري تري تريريري
سليم ضربة على قفاة بضحك وقال:بس يهطل
ماسة بضحك :يساتر ياربب
عبدة مسك المخدة بتاعت الكنبة واكنة بيطبل عليها وقال:طب لما نقول الجاكت البامب الكل يقول استر يارب
ماسة:تري تريري ري تري تريري ري
عبدو:عروضنا من غير حدود مع اسبيدر العنكبوت
ماسة:تري تريري ري تري تريري ري
سليم ضحك وضرب كف على كف وقال:لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم ،فوضت أمري إليك يارب
من المعاتية دول
ادخلوا البسوا يلا عشان فخلال ربعاية لو ملاقتكوش جهزتوا
هنزل لوحدي
ماسة وهي باصة لعبدة بصرامة:انا اعرفك يلا
عبدو بخوف مصتنع:محصلش ياريس
ماسة ضحكت ودخلت تلبس
وكذلك عبد الرحمن
……..
بعد مدة كانوا خلصوا وخرجوا
سليم وداهم جنينة حلوة اوي المنظر فيها يرد الروح
كلها شجر واعشاب وورود
وراح هو اشتري كوتشينه
وجابلهم ايس كريم وحاجة ساقعة
وقضوا وقتهم بين الضحك والهزار ولعب الشايب
وكينت
وكوتشينة عادية
وبعد ما خلصوا اتمشوا شوية. هما التلاتة لحد البيت
وبعدها طلعوا غيروا وناموا
……….
تاني يوم الصبح
صحى عبد الرحمن
وسليم
عشان يروحوا شغلهم اتفاجئوا بماسة
قاعدة فالصالة
وحاطة ماسك القهوة على وشها
وخيار
عبد الرحمن وهو بيفرك عينة:أعوذ بالله من الشيطان الرجيم
انتي صحيتي امتى ؟؟؟
ماسة ببرود:ونت مالك انت، وبعدين اي أعوذ بالله من الشيطان الرجيم دي هو انت شوفت عفريت
عبدة وهو بيميل بقة يمين وشمال:انيييل
ماسة شالت خيارة واحدة من على العين وبصتلة وقالت:انيللل!!!
هو انا شكلي وحش
عبدة:وحش بس
خدي شوفي كدة وطلع موبايلة وفتح الكاميرا
وراها شكلها
ماسة وهي بتبص على خدها :امم الحتة دي مش حاطة فيها حلو
عبدو:اصلا ؟؟
بس بامانة بامانة اي الي مصحيكي
ماسة:مفيش قررت انزل الشغل
سليم من جوة بصوت عالي:نعم ياقلبي،بتقولي حاجة!!
ماسة باستغراب:ايه بقول هنزل الشغل
سليم خرج وكان بيلبس البليزر بتاع البدلة وقال:والقرار دا ياروحي خدتية من دماغك كدا ولا ايه ؟
ماسة:مالك اسوولي ياحبيبي هو فية
وبعدين هو اية الي خدوا من دماغي منغ كدا كدا بشتغل
سليم:هو انا مقولتلكيش
ماسة:لا
سليم:كان فية منو وخلص يروحي مفيش شغل تاني
لما تشوفيني انا واخوكي مش عارفين نصرف عليكي
ابقى انزلي اشتغلي ياختي
ماسة:سليم انت بتهزر صح قول انك بتهزر
سلبم:للاسف مبهزرس
ماسة:طب يعني انتوا هتسبوني لوحدي كدا كل يوم لحد الساعة التانشر او واحدة بليل
هعمل اي ياسليم انا ولوحدي
سليم:معرفش
بس مفيش شغل
ماسة:وربنا هعيط، انت لية بتنكد عليا
سليم:ماسة مش عايز دلع قولت مفيش شغليعني مفيش
ماسة:سليم وربي هعيط
وبدأت تدمع
عبد الرحمن بجدية:خلاص ياسليم سيبها تنزل
الشغل
سليم:ياعم لا ياعم
عبدة:خلاص ياسليم سيبها تنزل قولت
سليم بتفكير:طب بصي هنعمل ديل ،هتنزلي الشغل وعادي جدا بس والي خلقني وخلقك لو حصل فيكي حاجة تاني
ما هسني على حد عندك ف الشغل ومنتيش نزلاة تاني
اتفقنا !
ماسة بفرحة:اتفقنا
سليم دخل وسرح شعرة قدام التسريحة
وخرج
ومشي على شغلة
اما عبد الرحمن فدخل يلبس وكذلك ماسة
عشان هتخرج معاة
بعد مدة خرجت وكانت لابسة بنطلون ابيض شيرلستون
تيشرت بنص ابيض
فوقية بليزر بيبي بلو رسمي بس قصير
)مش قصير قوي مناسب ولا قصير ولا طويل
هو مناسب)
وطرحة بني فاتح حبة
وهيلز بيضة
وكان شكلها جميل أوي
حطت بس ليب جلوس
وبرفان الروز
واكتفت بكدا
)بنتنا جميلة يجودعان من غير حاجة♥️)
عبد الرحمن كان خلص هو كمان وكان لابس
بنطلون جينز غامق
على قميص ازرق فاتح وكان قافلة وفاتح اول زورارين ورافع الاكمام
وكان حاطط النضارة ف القميص من فوق وكوتشي ابيض
وبرفانة بقى الجامد
شاف ماسة وقال ببسمة:قمر ياقلبي
ماسة ببسمة:عليا الطلبات انت القمر
والعسل
عبدو:الله يسعدك يابنتي دنيا وآخرة
ماية ببسمة وتريقة:شكرا ياحجة !
عبدو:حجة؟؟
طب امشي قدامي ياختي قال حجة قال
ونزلوا ركبوا العربية
وعبد الرحمن اتجه على الشركة وراح هو على شغلة
عند ماسة
دخلت الشركة
منار شافتها وابتسمت وراحتلها وحضنتها وقالت:شكلك طرش
ماسة ببسمة:طرش!!دا لفظ يتقال فشركة زي دي
منار بتفائل: ياستي شركة ايه بس ما اخرتها متر فمتر
ماسة:ربنا يحفظك يابنتي قنبلة تفاؤل
منار:الا قوليلي عاملة ايه سمعت كدة طراطيش كلام عن الي حصل صح
ماسة بضحك:لا غلط
منار:بس يابت المهم انتي عاملة اي
ماسة:عاملة محشي
منار:دنتي باردة يابنتي والله ،المهم عارفة مستر نوح هيتفاجئ
اكيد مش هيبقى متوقع انك تيجي
ماسة:لية يعني
منار:مم. مثلا عشان كنتي تعبانة
ماسة:هيح متفكرنيش دول كانوا يومين زفت كلهم قاعدة ف البيت
منار:طب امشي بقى يلا عشان مأخركيش
وابقى تعالي بعد ما تخلصي
ماسة:طيب
عايزة حاجة ياقلبي
منار:سلامتك
ومشيت ماسة واكيد انتوا حفظتها انها ركبت اسانسير نوح الخاص
ف الوقت دا كانت هناك عيون بتراقب ماسة بحقد
وطبعا هي جيجي معدومة الكرامة
راحت لمنار بعصبية وقال:افهم اية بقى من الي شوفتة دة
منار بحدة:افندم
جيجي:هو مش نوح مانع اي حد يركب اسانسيرة الخاص
ازاي حتة البتاعة دي تركب كدا عادي
منار ببرود:والله معرفش لو عايزة تعرفي ازاي روحي اسألي مستر نوح بنفسك
أصل البعيدة طرشة اكيد
جيجي:لية يعني
منار:يعني انتي مسمعتيش مستر نوح وهو بيقولك ان هو سامح بحد واحد بس غير يركب الاسانسير بتاعة
لهي ماسة بقى تبقى هي الحد
جيجي بغل فسرها:ماشي ينوح
وربي ان ما مموتهااك مبقاش انا جيجي
وراحت للاسانسير العام وركبتة بغيظ….

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية نوح ورؤى)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *