روايات

رواية سيفي الحامي الفصل الرابع 4 بقلم منيرة سيف

رواية سيفي الحامي الفصل الرابع 4 بقلم منيرة سيف

رواية سيفي الحامي البارت الرابع

رواية سيفي الحامي الجزء الرابع

سيفي الحامي
سيفي الحامي

رواية سيفي الحامي الحلقة الرابعة

وليد – عاش يشباااب عاش انتهت المسابقه والنتيجه كاااااانت مركز اول بين استاذ سيف وياسر وعادل اما التاني كان بين حسن ومحمد والتالت بين احمد وياسين .. مبروك لكل اللي فازوا والباقي متيأسش لسه ف مسابقه كمان نرتاح ونتغدى اشرحلكوا اللعبه التانيه
ليل لإيمان – شوفتي سيفو كان جامد ازاي اصلا كنت متاكده انه هيبقا الاول
ايمان – والنبي يختي ع اساس ياسر طلع الاخير ما معاه ف نفس المركز
ليل – ايدا ايدا من امتى الحمقه دي يعني
ايمان بتوتر – فين الحمقه دي برد عليكي عادي اصلا
ليل – عادي اصلا .. هتروحي فين يعني هنشوف
ايمان – يلا يبت عشان نتغدى
*بعد الغدا*
وليد – بصوا كل ثنائي منكم كان ف المسابقه هيبقوا ثنائي ف اللعبه دي بردو
واللعبه بقا البوله (طبق ازاز غويط) اللي قدامكوا الورق اللي فيها فيه كلام كتير كل ثنائي هيختار منه واحد يقرأ هو الورقه ويقول استخدام الكلمه اللي ف الورقه ايه ولكن تحت كل كلمه ف الورقه ف كلمتين او كلمه او تلاته دول مينفعش يتقالوا ف الشرح ولو اتقالوا تبقا خسران والطرف التاني بقا يخمن الكلمه كل ثنائي ليه دقيقتين يجمع فيهم اكبر عدد ورق وهيبقا ثنائي قصاد ثنائي واحد يكسب والتاني يخسر .. يلا مين اول 4 هيبدأوا
ياسر – احنا
سيف – واحنا
ليل – ماتصبر خلينا بعدين
سيف – لا يانا يا الواد ده النهارده
ليل بضحك – يا سيف هو عملك حاجه الواد عايز يبين نفسه جامد قدام ايمو ماتسيبه يشوف رزقه الله
سيف – اخرسي انتي
وليد – تمام يلا يشباب اقعدوا مين هيبدأ الأول
سيف – هو الأول
ياسر – واشمعنا بقا
سيف بغضب- مزاجي بقا
وليد بضحك – شباب شباب ايه انتوا هتتخانقوا .. ابدأ انت يا ياسر معلش استاذ سيف ضيف عندنا
ياسر بضيق – تمام
وليد – يلا 3 2 1 ابدأوا
ايمان – ركز معايا حاجه مينفعش نستغنى عنها ف البيت ابداً
ياسر بتفكير – ااا الخلاط
ايمان – لا ي ياسر ركززز بنستخدمها عشان نشوف اخبار الدنيا
ياسر – اااه التليفزيون
ايمان – عاش حاجه حوالينا دلوقتي
ياسر – رمل
ايمان – لا غيرها
ياسر – سما
ايمان – لا ركززززز حاجه جايه من الشرب
ياسر – اه مايههه
ايمان – لا بقا حاجه فيها المايه اللي قولت عليها
ياسر – النيل
ايمان – يخربيتك بقولك حاجه حوالينا هو النيل حوالينا
ياسر بتفكير – اه اه البحر
ايمان – يجدعععع اخيرا حاجه بنشربها بعد الاكل
ياسر – نسكافيه
ايمان – يعم بقااا بقولك بعد الاكل بنحبس بيها
ياسر – شااااي
*بعد شويه خلصوا الدقيقتين وكان الاسكور بتاعهم 5 ورقات*
وليد – كده ياسر وايمان جابوا 5 ورقات دور استاذ سيف و ليل يلا مستعدين
سيف بغرور – مستعدين
وليد – اوك 3 2 1 ابدأوا
ليل – حاجه بنشغلها دايما ف الصيف
سيف – تكييف
ليل – لا زيه
سيف – مروحه
ليل – صح حاجه بنقف قدامها قبل ماننزل
سيف – مرايه
ليل – مظبوط حاجه مينفعش ننزل من غيرها
سيف بتفكير – ااااا الشوز
ليل – لا لا حاجه ف اللبس بردو بس غير ده
سيف – ايه طيب البنطلون
ليل بضحك – اكيد لا يا سيف حاجه كده كماليات لبس بس اساسيه واحنا كبنات بنلبسها اكتر
سيف بتفكير – اااا طيب الشنطه
ليل – بالظبط بنحتاجها دايما واحنا رايحين مشاوير
سيف – فلوس
ليل – لالا بنروح المشوار بيها
سيف – عربيه
ليل – صح حيوان اليف
سيف – سلحفاة
ليل – انت بتجيب الافكار دي منيييين حيوان اليف يا سيف كيوت
سيف – كلب
ليل – لا يا سيف اللي قولتلك نفسي اجيبها قبل كده
سيف – قطهههههه
ليل – صح من خشب وموجود ف كل البيوت ف اوضة النوم
سيف – سرير
ليل – عااش موجوده ف ال..
وليد – الدقيقتين خلصوا للاسف
سيف بحماس – طب الاسكور كام
وليد – اسكور ياسر كان 5 اسكور استاذ سيف 6 هاردلك يا ياسر
سيف بفرح – yesss
ليل بهزار – مش سمعالك صوت يا ايموووووو
ايمان – بت ابعدي عني
*خلصوا لعب ع بليل*
وليد – طيب يشباب كده رحلتنا خلصت اتمنى تكونوا اتبستطوا وإن شاء الله مش اخر رحله ونطلع مع بعض تاني انا فرحت اني طلعت معاكوا بالتوفيق ليكوا كلكلوا دلوقتي بقا كل واحد يروح يلم حاجته وبعد ساعتين هنتقابل بره يكون اتوبيس الرحله جه ياريت محدش يتأخر عن ساعتين
سيف لليل – يلا ولا ايه كده كده مش هنركب معاهم
ليل – ماشي يلا
*لموا حاجتهم واتجهوا للعربيه*
سيف – هاتي شنطك ياسندريلا
ليل بضحك – سندريلا
سيف – احلي كمان بالفستان ده
ليل – كداب بس ماشي
سيف – عيب عليكي
*وصلوا العربيه وحطوا شنطهم وقعدوا يرغوا كتير ويصوروا فيديوهات تيك توك لحد ماوصلوا وكانت الساعه 6 الصبح*
سيف – يلا ادخلي
ليل – طب هات الشنط
سيف – ادخلي هدخلهالك
الماما – اهلا اهلا وصلتوا بالسلامه
ليل – لا لسه
الماما – اتلمي يبت
*سلموا ع نهى*
سيف – جبتهالك كويسه اهي مفيهاش خدش
الماما – تسلم يحبيبي مكنتش قلقانه والله طول ماهي معاك
سيف – تسلميلي ينهانيهو يلا ادخلي كملي نوم وانتي ارتاحي بقا ياليل شويه وانا كده كده واخد النهارده بردو اجازه اسمك مشفهوش ع فوني سامعه
ليل – انت تطول اصلا دانا منورالك حياتك
سيف – يشيخه اتلهي يلا باي يخالتو
الماما – باي يحبيبي ادخلي ارتاحيلك شويه بقا
ليل – ماشي تصبحي ع خير ينهانيهو
الماما – دي كلمة سيف متقلديهوش
ليل – انا وهو واحد ي اماه
الماما – يختي ربنا يهديكوا
*خدت دش ودخلت اوضتها وقعدت تتفرج ع الصور وفيديوهات الرحله كلها وافتكرت ثائر وحزنت وكان عندها فضول تعرف سيف هيعمل ايه معاه تاني*
*تاني يوم*
سيف – انا مش قولتلك يبت انتي مشوفش اسمك ع التليفون
ليل – معلش معلش عايزه اسالك ع حاجه
سيف – ارغي
ليل – هو انت هتعمل ايه تاني مع ثائر
سيف – الموضوع شاغلك ليه
ليل – والله مش عشان حاجه بس عشان ابقا عارفه يعني وفضول
سيف – هقول لأهله
ليل – ملهاش لازمه
سيف – انا مش فاهمك
ليل – الفكره اني مش عايزه اضره
سيف – وهو يضرك عادي
ليل -….
سيف – هبلك وطيبتك دول مش هينفعوا اعقلي كده انا مش همو.ته انا عايز احميكي مش اكتر مع اني نفسه امو.ته
ليل – طيب اللي انت شايفه صح اعمله
سيف – شطوره ياليلو روحي بقا شوفي وراكي ايه خلصيه
ليل – مش ورايا حاجه يخويا رجعنا للملل قاعده 24 ساعه ف البيت لما هيجيلي اكتئاب
سيف – الحمد لله ع نعمة الشغل
ليل بحماس – طب ماتاخدني معاك
سيف – هبله صح
ليل – ليه والله فكره حلوه
سيف – واخدك معايا ازاي يعني ساحب بنت اختي ورايا
ليل – لا مش بنت اختك بنت خالتك
سيف – بطلي عبط
ليل – طب والله فكره حلوه
سيف – لا طبعا
ليل – طب هقولك شغلني ف الشركه انا كده كده محتاجه تدريب بدل مااتدرب عند الغريب اتدرب عندك
سيف – قصدك بدل ماتبوظي عند الغريب تبوظي عندي
ليل – وايه يعني فدايا وبعدين احسن مااشتغل عند حد غريب ويقعد يضايقني بقا وكلام من ده
سيف بتفكير – امممممم
ليل – ها موافق
سيف – لا
ليل – تعرف انك رخم
سيف – عشان كده بقا مش موافق
ليل – كده اللي هو ايه
سيف – معاملتك ليا دي مش هتنفع ف الشغل انا رئيس شركه اينعم هي شركه مش كبيره اوي بس مازال المسمي قائم ولو حد م الموظفين شافك بتقوليلي رخم ولا لسانك الطويل ده اتكلمتي بيه معايا هبقا رئيس مهزق
ليل – وجهة نظر بردو بس حلها عندي هحاول ابقا محترمه
سيف – بذمتك انتي مقتنعه
ليل – للاسف لا بس اديني فرصههه احاول عشان خاطري
سيف – طيب افكر الاول وبعدين اشوف
ليل – وحياتي يسيفووو وحياتيييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييي
سيف – لا مانا مش انكل دان
ليل – طب خلاص فكر براحتك كده كده انت الخسران
سيف – بعشقها
ليل بإستغراب – مين دي
سيف – الخساره يروحي يلا بايي
*قفل سيف السكه ولكن فعلا قدرت ليا تقنعه بس بردو كان محتاج يفكر ويشوف ابعاد القرار ده ايه لكن دلوقتي كان محتاج يخلص موضوع ثائر الاول قام سيف لبس وخبط ع شقة اهل ثائر*
سيف – السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انكل – وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته اهلا يبني
سيف – كنت محتاج اتكلم مع حضرتك
انكل – اكيد اتفضل اعملي شاي ياسميه
سيف – لا لا ولا شاي ولا حاجه تسلم هما كلمتين هقولهم وامشي
انكل – اتفضل يبني
سيف – هدخل ف الموضوع ع طول انا عارف ان حضرتك شخصية محترمه وانا بعزك وبحترمك جدا ولكن حصل موقف مش حلو بالمره من ابنك لليل بنت خالتي
انكل – خير يبني قلقتني
*حكاله سيف كل اللي حصل بالظبط وباباه مكنش مدي اي تعبير غير الذهول ومكنش عارف يقول ايه*
انكل – انا اسف يبني والله ودلوقتي هخرج معاه واروح اعتذر لأهلها
سيف – لا اهلها اصلا ميعرفوش حاجه مفيش غيري اللي يعرف وده احسن عشان لو اهلها عرفوا مكنوش هيسيبوا ابنك وحقهم ف هي بطيبة قلبها سامحته لكن انا مش قادر اسامحه ف انا اسف ف اللي هقوله لكن انا عايز حضرتك تشوف شقه تانيه وتنقل فيها لاني مش هعرف اكون متطمن خالص وابن حضرتك ف نفس العماره كده وانا والله مش بهدد حضرتك ولكن حضرتك لو منقلتش انا هبقا مضطر اني احبسه واسف والله ع كلامي بس من حقي ابقا خايف عليها واحاول اعيشها ف امان وابن حضرتك هيهدد امنها ده تماماً
انكل – لا حقك يبني مقدرش اتكلم وانا متشكر انك مضرتهوش بس اديني اسبوعين هشوف شقه تانيه وهنقل فيها ع طول واسف تاني مره ع اللي حصل ده
سيف – تمام انا اللي اسف لحضرتك واحب افكرك اني مش عايز اي حد يعرف بالموضوع ده استأذنك
انكل – حاضر ووصل اسفي الشديد لليل
*رجع للبيت وارتاح انه خلص م الموضوه وابتدي يفكر ف كلام ليل ووصل لانه يوافق ع الاقل عشان تبقا تحت عينه لحد ما اهل ثائر يمشوا*
*راح سيف لشقة خالته عشان يقولها الموضوع وياخد رأيها*
الماما – اهلا ياسيف ادخل يحبيبي
سيف – ازيك يخالتو عاملين اكل ايه
الماما – عامله حواوشي استنى اجبلك تدوق
سيف – خدي بس عايز اكلمك ف حاجه
الماما – اجيب الحواوشي الاول
ليل – يا اهلا وانا اقول الجو كتم ليه فجأه
سيف – عشان انتي موجوده يختي
ليل – جاي عندنا ليه
سيف – انتي مالك انتي ده بيتي اكتر ماهو بيتك اصلا
الماما – هو صح دوق بقا وقولي ايه رأيك
ليل – وانا فين
الماما – المطبخ عندك روحي حطي
ليل – انا اللي بنتك يحجه مش هو
الماما – لا هو قول يحبيبي كنت هتقول ايه
سيف – تسلم ايدك يخالتو كالعاده يعني اكلك محدش يعرف يعمله
ليل – قصدك ايه هه انا فهماك
سيف بضحك – الله مقصدش حاجه اللي ع راسه بطحه بقا
الماما – سيبك منها
سيف – بصي يستي ايه رأيك لو ليل جت اشتغلت معايا ف الشركه
ليل بصدمه – ايه قول وحياة امك والله وافقت
الماما – بس انا لسه يروحمك
ليل – احم اني اسف
سيف – سيبك منها ها ايه رأيك
الماما – رأيي موافقه طبعا ع الاقل هرتاح منها طول النهار
ليل – اخص ع امهات اخر الزمن
الماما – اتلمي ياللي متربتيش
ليل – حاضر
سيف – اترزعي خليني اقولك هتعملي ايه
ليل – هشتغل معاك يعني هعمل ايه
سيف – تصدقي فعلا مش محتاجه حاجه يعني
ليل – طبعا
سيف – اولاً
ليل – اوعااا ابتدي يمارس عليا روح المدير
سيف – انتي متعرفنيش ف الشغل يعني لسانك لو طول هقطعهولك
ليل – تؤمر يباشا
سيف – لا اسمها حاضر يفندم واسمها حضرتك
ليل – حضرتك
سيف – شطوره ثانياً اللبس
ليل – ماله بقا دانا فاشونستا ف نفسي
سيف – انتي رايحه شركه وشغل يعني لبسك كله فورمال
ليل – كده هنحتاج نعمل شوبينج
سيف – ثالثاً حضرتك هتقعدي مع السكرتيره وانا هفهمها هتعمل ايه معاكي وتعملي كل اللي هتقولك عليه
ليل – انا هشتغل عندك ولا عند السكرتيره بقا
سيف – عندي بس لازم تتعلمي الاول
ليل – اما نشوف اخرتها
سيف – رابعاً هتفضلي قاعده لحد مااخلص شغل وهنروح سوا زي ماهنيجي سوا
ليل – ليه بقا انت متعود تروح كل موظفينك
سيف – اه بحب اتطمن عليهم بنفسي خامساً لازم تخلي بالك كويس اوي عشان مينفعش يبقا ف غلطات
ليل – ليه هو انا روبوت
سيف بتوعد – سادساً اللي اقوله يتسمع من غير مجادله ولا مناقشه
ليل – وايه كمان
سيف – مش فاكر تاني لما افتكر هقولك
ليل – هتذلني عشان هتشغلني ف الشركه
سيف – شركتي
ليل بصعبانيه – طب ومش انا وانت واحد ياسيفو يعني المفروض اقعد معاك ف المكتب اصلا
سيف – طب اتعدلي عشان مش هتصعبي عليا بردو يروح سيفو
ليل – اوووف
سيف وهو بيقوم عشان يروح بيته – اعملي حسابك بكره الساعه 7 الاقيكي جاهزه ومستنياني عشان نروح سوا يلا سالووو
ليل – سالو يخويا *اتنهدت* كده هنحتاج نشوف دولاب نور بيقول ايه
*قامت ليل وجهزت لبسها من دولاب نور اللي كان فورمال جدا ومناسب لجسمها اكتر من لبسها العادي وخلص اليوم ونامت بدري عشان تقدر تقوم من 5 تلبس*
*صوت المنبه*
ليل بنوم – يوووه بقا مينفعش اقوله ابدأ من بكره طيب لااا الاسترونج فين
*قامت بسرعه خدت دش ولبست وحطت ميكب خفيف يليق بالمكتب وفردت شعرها وكانت احلى من اي وقت عدى حتى هي أعجبت بنفسها*
ليل – يلاهوي ع طعامتي اي ده دانا هلبس فورمال ع طول البليزر عليا شياااكه بس احمم نهدي بقا لازم نتقمص الدور عشان استاذ سيف ميطردناش
*رن تليفونها والساعه كانت 7 بالظبط*
سيف – الو خلصتي
ليل – ايوه
سيف – انا قدام الباب
ليل – طالعه
*بعد ماقفلوا كلم سيف نفسه*
سيف – مالها دي
*استنى دقيقتين وطلعت الأميره ليل عليه*
سيف – متاخره 5 دقا واااو
ليل بغرور مصطنع – هنتأخر ع الشغل هتفضل واقف منبهر كتير اسحب الاسانسير
سيف – هو انا فعلا منبهر بس ف حاجه نسيتيها انا المدير حضرتك مش انتي حلاوتك مقويه قلبك
ليل – معلش بحاول اتدرب
سيف بضحك – لا عاش
______________________

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية سيفي الحامي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *