رواية خلف الظلام الفصل الحادي عشر 11 بقلم أروى اسماعيل
رواية خلف الظلام الفصل الحادي عشر 11 بقلم أروى اسماعيل
رواية خلف الظلام البارت الحادي عشر
رواية خلف الظلام الجزء الحادي عشر

رواية خلف الظلام الحلقة الحادية عشر
خدت العينة منها و سبتها مش فاهمة حاجة و كنت موصي أحمد أنه يراقبها كويس و يخلي باله لو في أي حاجة غريبة حصلت لحد ما العينة تطلع و أجي و حصل اللي كنت متوقع طلع في نسبة مخدر بيخلي الشخص مهلوس و تاني يوم ميفتكرش اي حاجة بس في نفس الوقت مش هيخليه يشوف شخص ميت مهما حصل خدت النتيجة و روحت لأمل عشان اطمنها و قولت:طلع زي ما كنت متوقع .
أمل:طلع أيه مش فاهمة ي خالد.
خالد:كان في نسبة مخدر يخليكي تهلوسي و تنسي كل حاجة تاني يوم .
أمل:يعني اللي عندي دي مش حالة مرضية طب و عماد اللي بشوفه و هو ميت ازاي ده .
أحمد:يبقى أكيد بسبب المخدر خلى عندك تهيأ للشخص مش اكتر.
خالد:لاء انا قولت هلوسة و نسيان مقولتش تهيأ .
أحمد:المعنى هي مش الهلوسة هي التهيؤ برضو.
خالد:لاء و لو افترضنا انك صح انها لما تهلوس هتفتكر ناس ميتين من اكتر من 15 سنة ليه اكيد يعني عماد مش دايما على بالها.
أمل:معاك حق ي خالد بس العمل ايه دلوقتي و انا ليه شوفت عماد و هو ميت اشمعنا هو .
خالد:و مين قال انه ميت.
أحمد:خالد أنت شكلك اتجننت رسمي بقا دي بتقولك في حادثة قطر و من سنين ازاي يبقى عندك ذرة شك انه عايش.
أمل:فعلا أحمد عنده حق انت بتفكر في اي ي خالد.
خالد:انتي شوفتي جثته ولا كان ملفوف بالكفن بس.
أمل:أنا طبعا مشوفتهوش والدي منعني احضر العزا بس هوة راح لقاه بالكفن بس ليه اب ممكن يمثل في موت ابنه اكيد انت فاهم غلط.
خالد:طيب ي ستي نسبة المخدر ده جه ازاي في دمك احنا هنا مفيش اي دوا يؤدي الى الهلوسة نهائي و انتي قولتي ليه اشوفو هوا بالذات يبقى هوة اللي ادياهولك و هو حي مش ميت.
أمل:معرفش ي خالد بس ليه يعمل كدة .
خالد:هوة مش يبقى ابن عمك مدحت ولا حد تاني.
أمل:ااه هوة انا اصلا معنديش غير عم واحد.
خالد:طب هي الحالة لو افترضنا انه مرض بتيجي من امتي.
أمل:داخلة في سنة..
خالد:يعني من وقت مشاكلك مع عمك صح .
أمل:صح .
خالد:يبقى كدة اتحلت هوة اللي عمل كدة عشان تخسري القضية و لما فشل جابك هنا.
أمل:تصدق عندك حق بس لاء مش مقتنعة انه حد يدعي انه ابن ميت كل السنين دي عشان غرض شخصي ليه.
سبت أمل في حيرتها و خرجنا انا و أحمد نشرب قهوة يمكن نحل اللغز ده و لقيت أحمد قال انه شاف حاجة غريبة في الاوضة و هو بيرتبها سألته بكل شغف اهي هية قال:كان في ميدالية مكتوب عليها عماد بس و في ضهرها لقيت مكتوب أ-ي -ن-ق بس مفهمتش ايه الحروف دي و برضو استبعدت انه عماد ابن عمها عشان مات من زمان فهمتش حاجة و قولت مش مهم و مقولكش بس لما حكيت اللي عندك اقتنعت بكلامك و قولت اقول يمكن تساعد.
خالد:طب هي فين الميدالية دي .
أحمد:اهي معايا في جيبي اتفضل.
خالد:دي لسة معمولة جديدة يعني من شهر او اقل كمان بس ي ترى ايه الحروف دي و معناها ايه.
————————————————————————————————-
عماد:طلبتني ي حاج هنفذ الليلة ولا ايه.
مدحت:ااه ي عماد الليلة بس جاهز تنتقم لابوك و لنفسك من اللي عملته البت أمل دي فيك و فيا .
عماد:طبعا ي حج جاهز دا انا كنت هموت بسببها بس لولا ساتر ربنا خلصت بكسر بقا اخوها يفضلها و يرميني طب انا هحسره على اخته زي ما حسرته على ابوه .
مدحت:ااه الله يرحمك ي يحيي كنت مغفل بصحيح و خلصت منك بسهولة و بنتك زيك مغفلة و هخلص منها عشان تعرف ترفع قضايا عليا في المحاكم عشان الفلوس قال دا انا اللي ليا عندها مش هيا .
عماد:مغفلة اوي بصحيح ي حج المهم انفذ الليلة على 12 ولا 1.
مدحت:خليك 1 يكون مفيش صوت خالص و الكل نام عشان ننفذ بهدوء.
عماد:تمام ي حج .
————————————————————————————————-
خالد:بص بقى ي أحمد انت هتفضل عند باب اوضة امل كأنك بتحرصها بس انا هغير اوضتها عشان كل حاجة تبقى امان اتفقنا.
أحمد:خلاص ي خالد اتفقنا .
أمل:بس ليه كل ده.
خالد:حاسس في حاجة هتحصل النهاردة خليكي معايا بس و اسمعي الكلام.
أمل:ماشي ي خالد بس انا مش مقتنع بكل اللي بيحصل ده.
نقلت امل اوضة تانية و روحت انا انام في اوضتها عشان لو حصل اي حاجة اتصرف و امسك عماد اللي عامل نفسه شبح ده و حصل الي كنت حاسس لقيت شباك البلكونة بيتفتح و حد بيقرب على السرير و و بيقول امل يحيى و اخيرا جه وقت انتقامي منك من اللي عملتيه فيا و في امي و و لقيته قرب على السرير و هو بيردد نهايتك قربتك و فجأة…….
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية خلف الظلام)