رواية دربي الوحيد الفصل الخامس 5 بقلم فدوى خالد
رواية دربي الوحيد الفصل الخامس 5 بقلم فدوى خالد
رواية دربي الوحيد البارت الخامس
رواية دربي الوحيد الجزء الخامس

رواية دربي الوحيد الحلقة الخامسة
شاف باباه مغمى عليه.
قرب منه بلهفة : بابا أنتَ كويس .
ضربه بخفه على وجه
فتح عينه بهدوء : مراد ، أنا أسف على كل حاجة، أنا عملتها فيك.
مراد : خلاص و الله أنا مسامحك….
والده : أنا أسف يا مراد، و سامحني .
قال آخر كلمات فى حياته، و بعدها راح عند ربه .
مراد بصوت عالى : باااااابا …لا ..لا
مراسم الدفن خلصت، مراد روح بيته و هى حزين جدًا، مكانش يتوقع أنه هيبقى زعلان خالص على والده، بس للأسف حصل العكس، هو بالفعل سامحه على كل حاجة، قعد يفكر فى حاجات كتير لحد ما نام .
__________________
حست أميرة بملل شديد جدًا، بعد ما حبيبة راحت تجيب حاجات، مسكت تليفونها و هى بتشوف حبه أخبار و لقت الخبر دة .
” وفاه رجل الاعمال محمود المنصورى أو منصور كما شهرته، والد اليوتيوبر مراد ”
أميرة حست أنها زعلانه، و قررت تعمل فكرة مجنونة، خدت تليفونه، وكلمته.
______________
حبيبة نزلت تشترى حاجات، و بالصدفة قابلت أحمد.
أحمد ببسمة : ازيك يا حبيبة .
حبيبة : الحمد لله كويسة .
أحمد : يدوم .
هو أنا أكلم عمك أمتى ؟
حبيبة بحزن : فى أى وقت بعد إذنك .
مسك إيدها قبل ما تمشى : فى حاجة
مديقاكي .
حبيبة بابتسامة وجع : عمى هيقفلها معاك فلو مش عايز يقرفك بلاش تقوله .
أحمد : لية ؟؟
حبيبة : عشان عاوز يجوزنى ابنه عصام، و يأخد الورث بتاعي .
أحمد ببسمة : لا متخافيش مش هخليه يقرفني، ولا حاجة .
حبيبة ببسمة : بجد.
أحمد: جد الجد كمان .
حبيبة : طب بعد إذنك دلوقتى عشان أميرة هتلاقيها جعانه أوى، و هتنفضحني .
أحمد بضحك : تماام.
______________
خدت الرقم الى على البيدج بتاعته، و اتصلت عليه .
فى الفترة دى طبعا كان نايم و صحى على صوت الفون بإنزعاج بص ليه، و كنسل على المكالمة .
أكيد طبعا أميرة مش هتسكت خالتها تتصل لحد ما رد بإنزعاج .
مراد بغضب : أية قلة الزوق دى، حد يتصل كتير كدة .
= اهدى شوية يا عم .
مراد بغضب : متتكلم كويس يا بتاع أنتَ .
= بسماجة : ما أنا بنت مش ولد.
مراد : و عايزة أية يا بنت.
= عايزة اتكلم .
مراد : و الله .
= أة و الله .
فجأة السكة اتقفلت فى وشها.
= بإنزعاج : عيل رخم.
بخبث: بس بردة هكلمه تانى.
مراد : تلاقيح على الصبح .
اية دة ؟؟ دى بترن تانى .
مراد : الو ..انجزى عايزة أية ؟
= أنا أميرة.
مراد : و أنا مراد نعم ! عايزة أية!
= أنا أميرة محمد يا غبى.
مراد : أة ..نعم يا أميرة عايزة أية ؟
= عايزة اكل
مراد : و أنا مالي .
=ما حبيبة نزلت تجيب الأكل، و اتأخرت، و أنا جعانه.
مراد : ما قولتليش بردة يعنى أعمل أية؟!
= اعزمني .
مراد : أميرة روحى نامي أنا مش فاضيلك.
=لا فاضى يلا اعزمني عشان جعانة.
مراد : و أنا مش جعان.
= عادى انا هأكل و أنتَ تدفع.
مراد : و الله .
= ببراءة : أة و الله شوفت سهلة ازاى؟
ابتسم على المجنونة إلى بتخليه يضحك
مراد ببسمة : تماام ..نتقابل فى كافية *****
= لا دا غالى أوى، احنا ممكن نشترى سندوتشات، و نتقابل و نتمشى على البحر ..هاا أية رأيك ؟
مراد : تمام..هعدى عليكِ كمان نص ساعة .
=تمام.
دخلت حبيبة من الشقة و هى فرحانة أنها قابلت أحمد و ملحظتش أن أميرة قاعدة قدامها بتبصلها.
= بصوت عالى : حااابيبااااه.
حبيبة بفزع : أية فى أية ؟
=بخبث : أنتَ إلى فيك أية يا جميل.
حبيبة بتوتر : هاا..فيا أية ما أنا كويسة أهوة، أصل يعنى …..
=أصل أية ؟
حبيبة : قابلت أحمد .
=و حصل أية ؟
حبيبة : محصلش حاجة، قولتله إلى عمى ممكن يعمله معاه.
= و هو قال أية ؟
حبيبة : قالى مش مهم .
= راجل بصحيح، المهم أنتِ سمعتي أن أبو مراد مات.
حبيبة : اة سمعت.
=أنا اتصلت عليه، و خليته يعزمني، لعله يخرج من الحالة إلى هو فيها .
_شكلك أنتِ كمان وقعتي .
= لا يظريفة، مش وقعت، ولا هقع.
_____________
بعد نص ساعة
أميرة كانت جاهزة، و مراد كمان جاهز، رن عليها تنزله.
نزلت أميرة و هى نازلة و شافت مراد، وقفت متنحة شوية و هو نفس الحكاية .
فاقت أميرة .
= ببسمة: يلا
مراد : يلا .
على البحر و هما بيتمشوا
= أية رأيك فى البحر.
مراد : هادئ و جميل .
= بتحبه؟
مراد : أكيد طبعا مين مش بيحبه .
= زعلان .
مراد بحزن : أكيد طبعا .
= البقاء لله .
مراد : و نعم بالله ..أنتِ كنتِ عارفة ؟
= اة .
مراد : و اتصلتِ لية ؟
= قولت اطلعك من مود الكأبة.
~ببسمة : شكرا ، كنت محتاج حد معايا .
=ببسمة : الشكر لله .
مراد : أميرة .
= نعم.
مراد : كنت عاوز أقولك حاجة.
= اية ؟
طلع علبة فيها خاتم جميل، و نزل على رجله زى حركات الأفلام.
مراد : أميرة تقبلي تتجوزيني.
= بصدمة و دموع : لا ……………
” تبدو الاشياء فى ظاهرها كجنة تتلوح من بين حين و آخر، و فى الخفاء و كأنها سراب صعب المنال “
يُتبع ..
- لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
- لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية دربي الوحيد)