رواية 30 يوم حياة الفصل التاسع 9 بقلم أميرة اسامة
رواية 30 يوم حياة الفصل التاسع 9 بقلم أميرة اسامة
رواية 30 يوم حياة البارت التاسع
رواية 30 يوم حياة الجزء التاسع
رواية 30 يوم حياة الحلقة التاسعة
منه…اخلصي قوليلو بسرعه قبل مايمشي
وعد…انا خايفه
منه…اخلصي يابت
وعد….بارتباك زيييين
زين…ايوه ياوعد
وعد…ااااا انت نازل
زين…بابتسامه اه مالكم في ايه اعدين تتوشوشو ليه شكلكم عاملين عامله
وعد…احنا لا خالص ليه بتقول كده
زين…احساس عملتي ايه فالحاجه بتاعتي اللي فالاوضه🤨
وعد…والله ماعملت حتي أسال منه
منه ..اه والله يازين هي بس عايزه تستأذنك علي حاجه.
وعد ..بصتلها وعد وهي بتبرقلها انا لا خالص
منه…والله عايزه تقولك علي حاجه
زين…في ايه ياوعد قولي عايزه ايه انتي مكسوفه مني ولا ايه اظن احنا مفيش بينا كسوف وبعدين اتعلمي من البت الرخمه دي لما بتكون عايزه حاجه بتدخل زي القطر مبتتكسفش😂
منه…بقي كده ماشي يازين انا مخصماك وزعلانه منك😔
زين…بضحك اتفلقي اصلا متقدريش
منه….بصراحه اه مقدرش ازعل منك🙈😘
زين….قولي ياوعد وسيبك من المجنونه دي
وعد….بدون مقدمات زين انا انا عايزه اطلع رحله🙄
زين…رحله رحله ايه
وعد…العين السخنه
زين…حاضر عيني نخلص بس من فرح صالح ولاحه والبنات ونعدي زحمه العيد وكده كده احنا ان شاء الله بنجهز للرحلات اللي بنعنلها كل سنه في الحته.
وعد…ايوه بس انا مقصدش الرحلات اللي بتعملوها فالحته هنا
زين….بتركيز امال تقصدي ايه ياوعد
حست وعد انها ارتبكت من نظرات عينه بس حبت تكون شجاعه وتكمل كلامها اللي ندمت انها فتحته
وعد….في رحله صحابنا عاملينها وانا بصراحه نفسي اروح معاهم
زين…نعم ومن امته يا وعد بوديكي انتي او منه في مكان لوحدكم ويوم ما تحبي تخرجي تسافري اكيد مش موافق طبعا وبعدين مين صحابك دول
وعد…ياسمين
منه…واخوها هشام هو اللي عاملها بيعمل زيكم رحلات كده يازين
بصتلها وعد عشان تسكتها ومنه عايزه تضحك
زين…ياسمين وكمان اخوها هشام اولا انتي عارفه اني مبستريحش لياسمين دي عشان مشكلكم خالص وهشام اخوها عيل تافهه بتاع بنات وانتوا بردو عارفين
وعد…ايوه يازين بس هما معاهم اهلهم
زين…وحتي لو احنا معاكم مفيش مرواح وياريت نقفل عالموضوع ده
وعد…عايزه تستفزه اكتر وزين بيحاول يبان هادي لاكن من جواه كان بيغلي من الغيظ.
وعد…بس انا كان نفسي اروح مع صحابي
زين….بسيطه يوم ما نطلع ابقي قوليلهم واللي حابب يجي اهلا وسهلا انتي عارفه طبعا عدد الباصات اللي بنطلعها فالحته بتبقي اد ايه بس بردو ولا ياسمين ولا اخوها تقوليلهم
وعد….بس هما اهلهم مش هيوافقوا
زين…وعايزناني انا اوافق صح
وعد…لا مش كده بس انت واثق فيا يعني
زين…اكيد واثق فيكي والمفروض بردو ان صحابك اهاليهم واثقين فيهم ولا هما مش اد الثقه دي
وعد…لا طبعا بس اكيد هيرفضوا لنفس السبب اللي انت بترفض عشانه
زين…يبقوا ناس محترمين ولازم نوافق ونحترم قرارهم
وعد ..ايوه بس لنت كمان مش عايزني اقول لياسمين وهشام وانا بصراحه طالعه الرحله عشانهم
زين…وعد انا لحد الوقت بتكلم بهدوء وبحاول اقنعك وانتي مصممه تضايقيني
وعد…انا مش بضايقك انا بحاول اقنعك مينفعش ترفض من غير سبب
زين….لا ينفع ياوعد واظن لما بنت تطلع رحله مع ناس مجرد صحابها و الرحله هيبقي أغلبها شباب اظن ده سبب كافي يخليني ارفض زهقانه محتاجه تخرجي شاوري عالمكان اللي عيزاه انتي ومنه وانا هوديكم بنفسي او خدوا امي معاكم لاكن سفر بنات لوحدها معنديش الكلام ده
وعد…وانا مش عايزه اروح في مكان خلاص ومشيت من ادامه وهي متعصبه
زين…وعدددد
وقفت وعد وهي قلبها بيدق من صوته
وعد…نعم
زين…بهدوء اظن مش صح اكون بكلمك وتمشي وتسبيني ولا صح انك تزعلي من الاصول
وعد…خلاص بلاش سفر نخرج مع بعض انا وصحابي ومنه هتبقي معانا هي كده كده عرفاهم
زين….انتي مصممه تضايقيني طب بصي ياوعد خروج مع صحابك مش هيحصل وخروج من غير اي حد فينا بردو مش هيحصل عايزين تخرجوا معايا او مع امي انا موافق عايزين تستنوا لما نسافر مع بعض موافق اكتر من كده معنديش ولو علي صحابك عايزين يجولك هنا ينوروا
اظن انا كده عداني العيب سلام عليكم نزل زين بعد ما رزع الباب
بصت وعد لمنه
وعد…ايه
منه…مش عارفه بس عموما هو باين انه مضايق من هشام ده
وعد…طيب هنعمل ايه الوقت
منه…ولا حاجه ننفذ الخطه اللي بعدها
وعد…اللي هي ايه
منه….تفضلي اعده ساكته وتعملي انك زعلانه ومتتكلميش معاه خالص واي وقت هياخد الخطوه ويكلمك انا لو معاكم هخلع والباقي عليكي اتحركي يا اختي انا مش هفضل اخطط كده كتير حسسيه بيكي كلمتين حلوين حنيه دمعتين ملهمش لزمه يابت انا اللي هقولك تعملي ايه
ضحكت وعد…انتي مسخره زين لو عرف اننا متفقين عليه وبالاخص انتي هيعلقك
منه…بضحك كله يهون عشان عيونك يا جميل😘
وعد…😘😘
……….
في محل كيمو كان المحل زحمه وكله جاي يشتري سحور اخر يوم رمضان
عامر وايهاب كانوا شغاليين معاه ومش ملاحقين عالطلبات
عامر…ولا ياكيمو انت هتقفل فالعيد ولت هترجع السندوتشات
كيمو…لا هقفل وهرجع بعد العيد ان شاء الله عايز ارتاح شويه وبعدين عشان فرح صالح ولاحه تالت يوم وقبلها بيوم هنبقي بنحضر للفرح يعني مفيش وقت للمحل بصراحه
ايهاب…كنت هقولك كده علي فكره
كيمو….وانتوا ايه نظامكم فالعيد في شغل بليل طبعا
عامر اه طبعا انا عندي اوردرين في نايت كلاپ اول يوم العيد وتاني يوم العيد عندي عيد ميلاد تالت يوم طبعا اعتذرت عن الشغل بس عندي رابع يوم العيد فرح كبير ادعيلي ياكيمو ده فرح ناس تقيله واللي مرشحني صاحب العريس كنت بغني في نايت كلاپ قبل كده وكان سهران هو وصحابه واتعرفت عليه ولقيته بيكلمني من كام يوم وروحت واتفقت معاه هو والعريس
كيمو. ربنا معاك يارب ويزقك ياعامر…طب وانت يا بوب
ايهاب….انا عندي اول يوم حفله في ساقيه الصاوي وتاني يوم عندي فرحين وطبعا التالت اعتذرت ورابع وخامس هكون فالمركب اللي بغني فيها علي طول
كيمو…ربنا معاكم يارب
ايهاب…يارب
…………
في مكتب عادل
المساعد بتاعه
خبط عالباب ودخل
عادل….ايوه ياسمير
سمير…في راجل كبير بره عايز يقابلك
عادل…في حد غيره
سمير…لا
عادل…طيب دخله
سمير….تمام بعد اذنك
عادل…اتفضل
ثواني والباب خبط وأذن عادل ليه بالدخول
حاج محسن…السلام عليكم ياابني
عادل قام وقف عليكم السلام اهلا اتفضل ياحاج
محسن…معلش يا ابني اني جيت من غير معاد انا فالحقيه معرفكش بس واحد صاحبي عارف حكايتي وعارف اني بدور علي محامي شاطر فا رشحك ليا انا ساكن قريب منك هنا
عادل متقولش كده ياحاج ده مكانك تيجي وقت ماتحب اتفضل عرفني علي نفسك وقولي اقدر اساعدك ازاي
محسن…انا اسمي محسن عبد الحكيم عندي 60 سنه عشت كول حياتي متغرب وشغلي كله بره في الخليج كنت بشتغل سواق في شركه كبيره والكفيل بتاعي كان ابن صاحب الشركه انا سافرت من مصر وانا عمري 20 سنه ورجعت من خمس سنين يعني قضيت فالغربه 35 من عمري كنت بروح وباجي علي مصر اتجوزت وخلفت ولد وبنت الولد عنده 39 والبنت عندها 35 المهم اشتغلت حجات كتير اوي لحد ما وصلت لشغلتي فالشركه دي وبقيت سواق كل فلوسي كانت راحه علي ولادي وعلي جهازهم كبرت وعلمت وجوزت ولما قررت اجي مراتي اتوفت رجعت قولت ايه اللي هينزلني خليني مكمل بس وصلت لسن 55حسيت اني خلاص كفايه عليا اوي كده ارتاح بقي العيال اتعلمت واتجوزت والقرشين اللي جمعتهم يعيشوني اللي فاضل من عمري نزلت وطبعا طول السنين دي مكانوش ولادي بيسألو فيا غير لما يحتاجو فلوس اعدت اربع سنين من بوم مانزلت كنت بشوفهم كل 3 شهور مره وياريتهم كلنوا بيتجمعوا ويعملولي يوم لا ده لما كانوا بيعدوا بالصدفه مكالمه التليفون كانت كل شهر مره ميعرفوش اذا كنت عايش ولا ميت المهم من سنه ابني الكبير هو وبنتي وطبعا جوز بنتي ومرات ابني كانوا معاهم اتفقوا انهم يعملوا مشروع مان اظامهم حتت ارض كبيره فا قالوا يشتروها ويبنوها ويسكنوها ايجار جديد لقيتهم اتصلوا بيا وقالولي انهم جايين يتغدوا معايا فرحت مع اني كنت مستغرب بس فرحتي بولادي واحفادي نستني جم وعرضوا عليا الفكره قولتلهم حلوه اوي اتكلوا علي الله وربنا يرزقكم الحلال فرحوا وبعدها لقتهم بيقولولي خلاص ادام الفكره عجبتك يبقي انت اللي هتمولهالنا قولتلهم ياريت اللي معايا كان يسد قالولي هات اللي معاك واحنا نكمل او نقسط قولتلهم تقسطوا بقيت المبلغ طب والبناء والتشطيب هتجيبوا تمنه منين
قالولي هنتصرف المهم الارض متروحش علينا ندخلنا في كلام كتير وجدال اكتر طبعا انا رفضت قولتلهم لو كان معاكم مبلغ وباقي غلي مبلغ صغير كنت شاركت لاكن انتوا مش معاكم خالص واللي معايا يعيشني مبسوط ليه اديكم كل الفلوس واعد استني اكل منك ولا من اختك ابني قالي هتعيش معانا ونبيع الشقه ونكمل علي باقي الفلوس قولتلهم كمان عايزني اسيب مكاني سألتهم معاهم اد ايه قالو 100 الف ابني وجوز بنتي قولتلهم والارض بكام قالو مليون ونص يعني معني كده انهم عايزين مني مليون و400 الف قولتلهم انا اصلا معيش المبلغ مش موافق ليه امرمط نفسي في اخر سنين عمري ابني اتحول هو وبنتي واتصدمت صدمه عمري لما لقيته بيقولي يا تديهملنا بالذوق يا هناخدهم غصب عنك وهنرفع عليك قضيه حجر وردت بنتي وقالت كلمه ضاعفت صدمتي اكتر لما قالتلي مامت كده كده ميت هتعمل ايه بالفلوس دي وبعدين مسيرنا ناخدهم مع العلم ولادي مش محتاجين اي فلوس واحد شغال في مجال السياحه والتانيه مدرسه بتعلم اجيال
وطول السنه دي بقي وهما بيحاولوا معايا بكل الطرق لحد ما حسيت ان قلبي ابتدا يخاف منهم حاسس انهم بيتفقوا عليا خصوصا ان الارض اتباعت لكن زنهم علي أخد الفلوس مش طبيعي اناخايف يتقفوا علي موتي صدقتي يا ابني انا مش خايف من الموت اد مانا خايف علي ولادي من الذنب
صحيح ولادي قلبهم اتشال واتحط مكانه صخر بس انا اب يا ابني وعايز اقولك ان طول سنين سفري كنت ديما بكلمهم ولما كنت باجي مصر مكناش بنأعد يوم فالبيت كنت ديكا اخرجهم اقول عشان اعوضهم فتره غيابي عنهم وميحسوش اني مقصر في حقهم نزلت دموعه بقهر ووجع صدمتي فيهم متتوصفش خصوصا انهم قالولي الكلام ده في وشي قولي ياابني اعمل ايه ولا اتصرف ازاي قلبي واجعني اوي مش قادر اخد قرار ضدهم فكرت اعاقبهم واكتب وصيتي واتبرع بفلوسي لمكان يستاهل واوجعهم بس صعبانين عليا بقول يمكن ظروف الحياه معاهم ضاغطه عليهم بحاول الاقيلهم مبرر مش عارف اعمل ايه ضغطي واطي علي طول من التفكير قولت أسأل حد خبره يقولي اتصرف ازاي غو حتي يقولي اني كنت غلطان اني سافرت وسبتهم فا مبقوش حاسيين بيا وقلبهم بقي مليان جفا من ناحيتي يمكن اكون انا اللي غلط
عادل…بحزن امسح دموعك يا حاج محسن. واهدي شويه اولا انت مش غلطان انت اب لقي رزقه في بلد تانيه سافر واتغرب وطلع عينه عشان يعلم ويكبر ويجوز انت أديت رسالتك علي اكمل وجه يا حاج محسن بس ولادك الطمع عاميهم مش مقدرين قيمه الرزق اللي في حياتهم غيرهم ابوهم ميت وبيتمنوا بس يطبطب عليهم…
انا بس هستأذنك اديني عنوان بنتك وابنك
حاج محسن…ليه
عادل…فالحالات اللي زي دي بنختار الحل السهل الاول وهو اننا نعمل أعده وديه يمكن نطلع منها بفايده نقدر نشيل الغشاوه اللي علي عيونهم وقلبهم
حاج محسن…طب ولو موصلناش بفايده للحل ده هنعمل ايه
حاج محسن ..وقتها مفيش ادامك غير حل من اتنين انك تعمل زي ما قولت وتكتب كل حاجه ليه بأسم مؤسسه خيريه طبعا ده في حالت لا قدر الله بعد الوفاه او انك تكتب فيهم محضر بعدم التعرض وهتكتب فالمحضر كل اللي حكتهولي ده وتطلب انهم يمضوا علي عدم التعرض ليك ولو حصل حاجه ليك هما اول ناس بتتوجه لهم التهمه
حاج محسن…هقف ادام ولادي فالمحكمه
عادل.. لو حكمت يبقي لازم عشان هما لو سبقوا هيقفوا عادي ادامك فالمحكمه وساعتها مش بعيد يطردوك من حياتهم خالص وحتي عرضهم بانك تعيش معاهم هيبقي مرفوض منهم المهم مش هنسبق الاحداث خلينا الاول فالحل الودي يمكن
لاعل وعسي ان قلبهم يحن ويرجعوا لحضنك
حاج محسن…يارب يا ابني
عادل ..اتفضل اكتبلي هنا عناوينهم وارقام موبايلاتهم الشخصيه واديني رقمك انت كمان وعنوانك عشان لو احتاجتك وعشان أسأل عليك
حاج محسن…ربنا يباركلك يا ابني ويخليك لاهلك كتبله كل حاجه فالورقه واداها لعادل
عادل…تمام يا حاج محسن روح انت وارتاح ومتقلقش
ان شاء الله ربنا هيحلها من عنده
حاج محسن…طيب متفقناش يا ابني علي اتعابك
عادل.. اتعاب ايه بس ياراجل ياطيب
حاج محسن…لا شوف ده شغل وانا معايا ومستوره الحمد لله
عادل…عارف والله يا راجل يا طيب بس انا لسه معملتش حاجه عشان اخد تمنها خلينا بس نخلص واللي فيه الخير يقدمه ربنا
حاج محسن…ربنا يسعدك يا ابني سلام عليكم
عادل…عليكم السلام
فضل عادل اعد مضايق عشان الراجل ده…اتصلت عليه فالوقت ده شمس
عادل…الو
شمس…ايوه ياعادل عامل ايه
عادل…بخير يا حبيبتي انتي عامله ايه
شمس…الحمد لله مال صوتك
عادل…ابدا مفيش
شمس…وانا هغيب عن صوتك يا عادل قولي مالك
عادل…ابدا والله بس قضيه كده راجل كبير ولاده واقفين قصاده وعايزين يرفعوا قضيه حجر عليه عشان فلوس لدرجه ان الراجل خايف يموتوه
شمس…ياساتر يارب هو في كده
عادل…واكتر من كده والله ياشمس انا شوفت وسمعت قواضي غريبه
شمس…ربنا يرحمنا يارب بس فك كده بقي ده بكره الوقفه وبعده العيد
عادل…بضحك لا ياشيخه
شمس…علي فكره انت رخم انا غلطانه اني بضحكك
عادل…خلاص حقك عليا
شمس…بقولك ايه انا راحه انا وامي اشوف فستان البسه عشان فرح بوسي
عادل…يابنتي انتي مجبتيش مع بوسي وهي بتختار فستانها ليه
شمس…ملاقتش حاجه عجباني والله
عادل…طيب روحي يلا عشان تلحقوا الدنيا زحمه واباكي ياشمس تجيبي حاجه ضيقه
شمس…انت تعرف عني كده
عادل…بصراحه لا بس اهو لازم اقولك وخلاص
شمس…ماشي ياقلبي انت مطول فالمكتب
عادل…لا خالص انا اصلا قايم الوقت مفيش حد بره وكل الشغل متأجل لبعد العيد انا مكنتش هفتح النهارده بس سبحان الله شكلي فتحت عشان الراجل الغلبان ده
شمس….سبحان الله المهم هروح بقي عشان متأخرش هكلمك لما ارجع
عادل…بس خلي بالك من موبايلك عشان لو كلمتك
شمس…حاضر يلا باي
عادل…باي
………..
في محل كيمو
كيمو…ولا ياعامر ما تروح تقول للولا لاحه يجبلنا شاي
عامر…انت بروح امك هافضل تديني في اوردرات كده كتير
عادل..السلام عليكم مالها امي يالا
عامر…الله يبارلك تعالي خد اخوك من ادامي بدل ما أغزهولك
عادل.. ليه مانتو حبايب
عامر…لا خلاص بطلنا
كريم ..ولا ياعادل انت رايح فين وسايب مكتبك ليه
عادل…خلاص اجزت خدت اجازه العيد
مريم…ورايح فين
وقف عادل رفع كم القميص ولا اي مكان جاي اساعدكم
كريم…تساعد مين ياعم لا روح شوف رايح فين بالزمه استاذ عادل المتر بنفسه يجي يساعدنا ويبيع فول وطعميه
عادل….وفيها ايه ياعم
عامر…مسك كريم من التيشرت نعم ياروح امك واشمعني اخوك مانت ساحلني انا واخوبا من اول رمضان وقارف اهلي بكل المقالب بتاعتك
كريم …بضحك يالا مقصدش انت حبيبي بس دي جمله بتتقال قبل ما يطلع عينه
عامر…اه اذا كان كده ماشي وبص لعادل يلا يا اخويا روح اطلبلنا شاي
عادل…بضحك بس كده ترمرني ياعامر باشا
عامر…وانبي انت برنس ومفيش منك
…..
في شقه يوسف
صحيت روحيه من النوم
روحيه لنفسها انا فين وشقه مين دي وصوره مين دي
ااااه ده الولا يوسف ابني
ولا يا يوسف انت فين ياموكوس اااه يا ناي الواد ده بيروح فين ويسبني لوحدي كده والنبي مانا اعدالك فيها
٥تحت روحيه الباب وخرج وقفت علي ادام باب البيت تبص شمال ويمين
لمحها زين…
زين….ولا ياعمر
عمر…نعم ياعم زين
زين…خليك هنا لحظه خلي بالك من الورشه هاجي بسرعه
عمر…تحت امرك ياعم زين
جري زين ولحقها قبل ما تمشي
زين…علي فين ياروحيه
روحيه…بأبتسامه ازيك يازين
زين…اللهم صلي عالنبي افتكرتيني اهو وصحتك بقت بومب بتضحكي علينا ولا ايه ياروحيه
روحيه…ليه ياولا وانا تعبانه ولا ايه
زين…انتي زي الفل وقمر
روحيه…ياختي انشالله يخليك بتفكرني بالمرحوم
زين…مابلاش سيره المرحوم دي ياروحيه انا لسه مدخلتش دنيا
روحيه….انت ياواد تطول تبقي زيه
زين…لا ياستي ماطولش قوليلي بقي راحه فين
روحيه…مش عارفه زهقانه ومش لاقيه يوسف قولت اخرج اشوفه
زين…هو فالشغل شويه وهيجي تعالي اطلعي اعدي مع مديحه لحد مايجي
روحيه.. لا مش عايزه الوليه دي بتناقرني
زين…دي بتحبك يا مفتريه
روحيه…وانا كمان بحبها والله بس انا نفسي اتمشي فالسيده اوي يا زين بقالي كتير ما تمشتش ونفسي اروح ابراهيم زمان كان بياخدني كل يوم نجيب طلبات البيت ونرجع
مسك زين ايد روحيه حطها في ايده طب يلا بينا
روحيه…علي فين ياولا
زين…هخطفك يا روحيه وهلففك السيده كلها واجبلك دره وفشار وأشربك حمص الشام ونخربها
روحيه…بضحك طب وشغلك ياولا
زين…يتحرق الشغل وانا عندي كام روحيه
زين ..ولا ياعمر خلي بالك من الورشه
ادهم…علي فين يا زين
روحيه…هخطف روحيه شويه وجاي
ادهم…طب والورشه
زين…امانه في رقباتكم
هيما…رايح فين يالا تعالي محدش فاضيلك
زين…ارجع الاقي الوشه ناقص منها مسمار واللي هلق الخلق انزلكم الصاله دي عالارض
ادهم…بضحك واحنا مالنا ياابن المجنونه
هيما.. الله يخربيتك يازين روحيه جننتك
😂😂😂😂😂😂😂
هيما…ولا ياعامر خلي بالك من الورشه
عامر…الله يحرق عامر عاللي جابوا عامر علي ام دي صحوبيه مبقتش عارف انا شغال في بنك ولا مطرب ولا بتاع فول ولا ميكانيكي
لاحه…طب اخلص وحياتك امك وتعالي خد الشاي
عامر…انتوا منكم لله 😭😭
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية 30 يوم حياة)