رواية بنت أكابر الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم ياسمين علاءالدين
رواية بنت أكابر الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم ياسمين علاءالدين
رواية بنت أكابر البارت الثاني والعشرون
رواية بنت أكابر الجزء الثاني والعشرون
رواية بنت أكابر الحلقة الثانية والعشرون
تقابل شبل مع يونس ليتحدثو في امر زواجه.
يونس: انا عمري ما كنت افكر اعمل كده. بس اختك دماغها صلبه
شبل : اللي حصل حصل يا يونس. بس دلوقت اهل شاديه. بيفولو ان اللي قتل بنتهم ماسه.
يونس: كيف يعني
شبل : انهارده جت امها وابوها. وقالولي ان ماسه هي اللي قتلتها. لانها ملهاش اعداء
يونس: وقولتلهم ايه
شبل: قولتهم ان ده محصلش. بس هما مش مصدقين. بس طبعا ان عارف ان بالمشكله دي ممكن يحصل ايه
. الراجي دخل عليهم وهو علي ملامحه الجديه الغضب
.
يونس: في ايه يا بوي
الراجي: اهل شاديه . طالبني بتار بنتهم . وبيقولو ان ماسه هي اللي قتلتها
. يونس : وماسه هتقتلها ليه
الراجي: بيقولو انها هي الوحيده اللي ليها عدواه معاها . خصوصا اما روحنا ندور علي نوح ابنك وهي كانت معانا.
.
شبل : دي شراره حرب تاني يا يونس. واللي عايز يصطاد في الميه العكره دي فرصته
الراجي: فعلا يا ولدي. هما طالبين بالتار.
يونس: تار ايه الي عايزينهم . بنتهم دي خطفت ولدي . يعني لو كانت لسه عايش كنت هقتلها بيدي
شبل : مفيش غير حل واحد . نعرف مين قتل شاديه.
يونس: هنعرف كيف .
شبل : مخبرش . فكر.
…………………
كانت تجلس وفي احضانها نوح ابنها.
دهب: نوح نام. خليه علي السرير
ماسه بخوف: لا .
دهب: متخفيش كده . نومه علي السرير احسن ليه
ماسه: مش هيبعد عني
نظرت لها ووجدت الخوف واضح عليها
دهب: ماسه.متخفيش عليه . هنا محدش هيآذيه
ماسه : وافرضي خطفوه تاني. اعمل ايه انا. انا كنت بموت حرفيا وهو بعيد عني
دهب: بس دي مشكله وخلصت. انسيها وكملي الحياه
.ماسه : انتي مش حاسه بالنار اللي جوايا .
دهب : ابنك هو ابني. زي فراس تماما. وهو كمان ابن اخويا. يعني غالي عليا
ماسه: سبيني براحتي يا دهب . نوح مش هيبعد عن عيني ابدا
دهب : بكره يكبر ويروح المدرسه
ماسه : هروح معاه
ضحكت دهب. : يا سلام
ماسه باصرار : مش بهزر . بتكلم بجد نوح مش هيبعد عني.
لم ترد ان تزيد عليها دهب. فهي ما زالت تعاني من صدمه اختطاف نوح. مع الايام ستتخطي حاجز الخوف هذا وتعيش طبيعي .
…………..
يونس وشبل والراجي كاتة يفكرون في حل للخروج من هذه الازمه. يجب ان يجدو الفاعل عاجلا . قبل ان تحدث مشكله كبيره ..
شبل : موبيل شاديه . اكيد كان معاها موبيل وبتكلم حد
يونس : معرفش. هشوف كده
الراجي : كمان هندور في المكان اللي انقتلت فيه. ممكن نلاقي دليل
يونس : صح . ازاي غابت عني الفكره دي .
شبل : لازم نبدا من دلوقت .
موبيلها اكيد مع جثتها
يونس وقف. : هاخد الرجاله واروح
شبل : يونس في حاجه تاني.
يونس : في ايه
شبل : شوق. انا حاسس ان ليها يد في كل ده. مش بقول كده علشان انت اتجوزتها. بس عندي احساس ان هي السبب
يونس : نفس احساسي. ضربتها وحبستها ومش عايزه تنطق
شبل : استخدم طريقه تانيه.
يونس : طريقه ايه
شبل : طريقه تانيه يا يونس. هو انا اللي هقولك يعني
يونس : لا . انا وعدت ماسه
شبل : اتصرف يا يونس. سلام
خرج شبل وترك يونس يفكر.
.
خرج مع الرجال وذهب الي مكان الذي انقتلت به شاديه وراح يبحث في المكان مع الرجال. ليجد سلسله واقعه علي الارض.
اخذه ونظر له .. اكيد اللي قتل ست. لكن هو لايعلم لمن هذه السلسله . بحث في كل مكان ولم يجد شئ اخر .
ذهب الي بيت شاديه. ليجد ابيها وامها
ابو شاديه : حق بتي. انت كبير القبيله . وهترجعي حقي حتي لو كن مرتك
يونس : مرتي مقتلتش حد . وعندي الدليل
ابوشاديه : وايه هو
اخرج يونس السلسله من جيبه : ده الدليل.
اللي قتلت شاديه هي واحده ست ودي السلسله بتاعتها. عليه دم شاديه ومقطوعه .
ابو شاديه: ده دليل ايه. ما هي ممكن تكون لمرتك
يونس : مش ليها. انا عارف حاجه مرتي
. موبيل شاديه فين
ابو شاديه: هنا كان معاها في ملابسها
يونس : اكيد اللي قتلتها اتصلت بيها.
دخل ابو شاديه واخضر الهاتف. ليبحث يونس به. ووجد رقم شوق .
يونس : ليلتك طين.
ابو شاديه: عرفت مين اللي اتصل
يونس : اه . .حق بتك هيرجع . مع انها خطفت ولدي . بس الحق حق .
ابو شاديه: مين اللي قتلتها
يونس : هتعرف بليل . بعد صلاه العشا .تعال علي الخيمه
خرج يونس وهو يتوعد لشوق. في الطريق تحدث مع الشيخ الراجي وقص له ما وجده . وكيف تاكد ان شوق هي من قتلت شاديه وكانت السبب في خطف نوح
…………………..
في هذا الوقت كان شبل في البيت يطمان علي دهب وماسه
جلسو معا وحكي لهم ما حدث.
شبل : وانا شاكك في شوق
ماسه : يونس قال ايه
دهب : يونس بيحبك يا ماسه وعمره ما كان يفكر يتجوز غيرك . بس انتي اللي اصريتي عليه يعمل كده
ماسه: وكنتي عايزاني اعمل ايه . هي دي الطريقه اللي بيها ارجع نوح تاني
شبل : وعملتي اللي في دماغك . ودلوقتي سيبي يونس هو هيتصرف ويحل المشكله . بس بلاش تكوني عنيده خليكي في صفه مش ضده .
وقفت ماسه : انتم كلكم بتتكلمو اني عملت كده بمزاجي. محدش حاسس بالنار القايده اللي جوايا .
دهب : حاسين بيكي يا ماسه. وعايزين راحتك كمان
شبل: انتي اوقات بتتصرفي غلط .
ماسه نظرت له بدموع ايمكن يكون كلامهم حقيقه وهي تصرفت بطريقه خاطئه
……………..
رجع يونس الي البيت وصعد لغرفه التي توجد بداخلها شوق.
فتح الباب لتنظر له بابتسامه وجد الطعام بجانبها
ليصرخ بهم : مين دخل الاكل هنا
ام يونس : انا. هسيبها تموت يا ولدي
يونس : ليه يا امي تكسري كلمتي
ام يونس: مجليش قلب يا ولدي اسيبها من غير اكل .
يونس : ماشي يا امي ..
دخل الغرفه مره اخري لتقدم وتقف امامه
شوق: واحشتني
يونس : خطفتي ابني ليه.
شوق : محصلش. كدابه عايزه توقع بيني وبينك . يونس انا بحبك من وانا صغيره ومحدش لمسني . حتي اما جوزتني غصب عني. مخلتهوش لمسني
ماذا يفعل بها الان ..
يونس : انا فهمتك اني بحب ماسه. وعمري ما هكون غير ليها
شوق : هي وافقت اننا نتجوز . خليني معاك يا يونس
يونس قلبه طيب. ولكن هل سيتركها تستعطفه لتوقعه في شركها
اقتربت منه وضمته وعي تمثل البكاء
شوق: بحبك صدقني. وراضيه انها تكون معاك بس خليك معايا. يوم ليها ويوم ليا.
نفخ بغضب : شوق. قولي الحقيقه انتي كان ليكي يد قدفي خطف نوح ولدي
شوق بكدب : لا
يونس : هما لاقو سلسله دهب هناك جنب جثه شاديه
توترت شوق : لا . محصلش
اخرج يونس السلسله : اهي يا شوق. وعليها كمان دم شاديه
شوق : دي مش بتعتي . مش ليا.
يونس: بس ابوكي قال انها بتعتك
شوق : لا مش بتعتي . شبهه سلسلتي . بس مش هي .
يونس : قولي الحقيقه يا شوق. يمكن اقدر اساعدك
شوق : مش ليا . مش ليا
يونس : انتي تعرفي شاديه قبل كده.
شوق : لا
يونس : رقم موبيلك عند شاديه ازاي . وانتي اخر واحده كلمتيها
شوق بكت فقد حاصرها يونس وضغط علي اعصابها. ..
يونس : قولي الحقيقه يا شوق
فقدت اعصابها صرخت
شوق: ايوه انا اللي قتلتها. وانا اللي قولتلها تخطف نوح . انا اللي من حقي اكون مرتك ومكان ماسه . انا اللي عايزه اخلف منك.
فتح يونس الباب ليدخل ابيها طايع والشيخ الراجي
يونس : اهي قالت الحقيقه وبتك هي اللي قتلت شاديه وخطفت ولدي .
صفعها طايع بالقلم علي وجههك لتسقط علي الارض وهي تبكي
يونس : انتي طالق . طالق .طالق.
بكت بحسره والم فكل ما خطتت له قد فشل ..
مسكت السكينه
يونس : ارمي السكينه دي
. شوق : لا .انت طالقتني وبتكرهني
يونس: ارمي السكينه يا شوق وهنتكلم بالعقل
شوق: لا .
قطعت رقابتها واترمت علي الارض تنزف
اتصلو بالمستشفي سريعا .
نقلوها الي المستشفي. ولكن توفت في الطريق .
وهكذا انتهت شوق وكانت نهايتها بيدها .
….
في المساء كان الجو مشحون فقد علم الجميع ان شوق هي من قتلت شاديه وهي السبب في كل ما حدث
- لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
- لقراءة باقي حلقات ارواية اضغط على (رواية بنت أكابر)