روايات

رواية قدر الزين الفصل الثاني 12 بقلم بدور عاطف

رواية قدر الزين الفصل الثاني 12 بقلم بدور عاطف

رواية قدر الزين البارت الثاني عشر

رواية قدر الزين الجزء الثاني عشر

قدر الزين

رواية قدر الزين الحلقة الثانية عشر

تجهزت جهاد و نزلت إلي العمل
جهاد،،اوفف دا اي الأرف دا انا كان مالي و مال الزفت الشغل ما هو لو يديني البطاقه كمت فلسعت و ما ورتهلوش وشي
انتي يا هبله بتكلمي نفسك
جهاد بخضه،،انت
مالك،،امال عفريتي اركبي
جهاد،،اركب فين لامأخذه
مالك،،مش عاوز كتير كلام اركبي العربيه اخلصي يعني هتركبي فين
جهاد،،نعم عربيه اي بقا الي اركبها و كمان يومين تقولي اطلعي ع الشقه ولاه انت بقولك اي هات البطاقه و كل حي يروح لحاله
مالك بصدمه،،شقه اي الله يخربيتك اركبي اخلصي ورانا شغل يلا و إلا قسما بالله لانزل اجيبك من شعرك الي انتي فرحانه بيه دا
جهاد،،لا مش راكبه و هروح مشي
مالك،،بقا كدا ماشي انتي حره ثم انطلق سريعا و ترك خلفه تلك المصيبه 😂
جهاد،،عاااا يا حيوان كدا الهدوم اتبهدلت و الله ما هسيبك
تحركت و اكملت طريقها حتي وصلت للشركه
صعدت الي مكتبها و وضعت حقيبتها ثم ذهبت للحمام حتي تنظف ملابسها
جهاد،،حيوان و متخلف و رزل ابو شكلك
خرجت جهاد و جلست علي مكتبها ثم صعد رنين هاتف المكتب
جهاد،،عاوز اي

 

 

 

مالك،،في واحده محترمه تقول لمديرها عاوز اي
جهاد،،اه انا و لو مش عاجيك ارفدني
مالك،،ههههه فكرتيني بمقولة احمد حلمي لو مش عاجبك طلقني
جهاد بصرخه مكتومه،،هتقول عاوز اي و لا اقفل
مالك،،هو انتي بتكلمي خطيبك انا مديرك تعاليلي
ثم اغلق الهاتف
جهاد،،بتقولي تعاليلي دا انا هطلع عينك و هخليك تقولي مش عاوز اشوف وشك تاني
تحركت و ذهبت اليه
جهاد،،يا نعم
مالك،،اتعدلي كدا عشان ما اتغباش عليكي
جهاد،،اكتير من كدا غباء هتعمل اي تاني
مالك بحده،،بت انتي اتلمي و إلا و الله ما هرحمك
جهاد بحده،،ياما ياما ياما خوفت انا كدا
مالك،،بقا كدا طيب ثم وقف و توجه إليها فكادت ان تبتعد فامسكها من يدها و قال ،، اي هتبعدي لي خوفتي بس انتي لسه ما شوفتيش خوف و انا بقا لسانك دا هقطعهولك و هوريكي يلا ع الشغل
تحركت جهاد و بدات في عملها دون اي كلام ام هو فكان ينظر لها و يري تعابير وجهها فقد استفزها و الان هو مستمتع بذالك
عند قدر استمعت لكلامه و حلت الصدمه علي وجهها
ام هو فلاحظ ذالك ثم قال،، مالك
قدر،،ها ابدا مافيش
زين،، متأكده
قدر و هي تقف،، أيوه ثم اخذت تنظر حولها ،،هو احنا فين
زين ،، في كوخ وسط الجبل
قدر،،ايه و احنا جينا هنا ازاي
زين،،العربيه عطلت و انتي كنتي تعبانه فشوفت الكوخ دا و خدتك و جيت علي هنا بس مالقتش حد فقعدت لان الجو كان وحش اوي كمان
قدر،،شكرا
زين،، علي اي و بعدين انا انقذتك مرتين لحد دلوقت افتكر محتاج مكافأه علي كدا
نظرت له قدر و قالت،،م مكافأت إي
زين،،هقولك
كانت شمس تجلس بإنتظاره و القلق يحتل وجهها
نجمه،،يا ماما اي بس كل دا اهدي مش كدا
شمس،، ما هو مش معقول سافر و حاجته هنا طيب راح فين و لولا اني عارفه انه هيزعل كنت خليتهم يدوروا عليه
نجمه،،يا ماما هو صغير و بعدين قدر كمان معاه
شمس،،يوووه محدش حاسي بيا اعمل اي بس يا رب استر
عوده إلي زين
زين،،ها قولتي اي
قدر،،بس لي انا
زين،، تقدري تقولي ثقه دا غير ان محدش يعرف دا غيرك انتي
قدر،،طب و اهلك هيوفقوا
زين،،طبعا لازم يوفقوا لان هما ضد الكلام دا
قدر،،بس انت عارف انت بتقول اي دا ..
قاطعها زين قائلا،، عارف و دا اعتبريه عرض و هتاخدي مبلغ كويس اوي يعني مش هتخسري حاجه و منها هتحلي مشكله
يعني الحل في ايدك انتي و كمان البلد كلها عارفه انك جايه معايا يعني الموضوع متظبط فاضل موفقتك ها قولتي اي
نظرت له قدر و قالت في نفسها،، لدرجه دي ربنا بيحبني انه خلي كل حاجه تيجي بسرعه كدا ، احم موافقه
زين،،تمام بكره نجهز كل حاجه و هكتبلك شيك علي بياض تحطي فيه الرقم الي يعجبك و دا هيكون تعويض ليكي و كمان تمن الي هتعمليه
قدر،،ما فيش داعي طالما هحل مشكله ممكن تحصل
زين،،لا دا حقك و لازم تاخديه

 

 

 

قدر في نفسها،،حقي جايلي جاهز علي طبق من دهب و دلوقت جه الوقت الي انتقم فيه منك يا افعي
عند جهاد كانت قد انتهت من عملها و تجهز نفسها للذهاب
مالك،، مش عاوزه توصيله
جهاد،،لا شكرا
مالك،،براحتك سلام يا قطه
انصرف مالك ام هي فنظرت لأثره و اخذت تسبه في عقلها ثم اخذت حقيبتها و ذهبت
بعد فتره عادت للمنزل و وجدت والدتها في المطبخ
جهاد،،اي يا سوسو كل دا هو انت عازمه حد و لا اي
سعاد،،اه جايلنا ضيف ادخلي جهزي نفسك علي ما اظبط الحاجه دي
جهاد،،ضيف مين
سعاد ،،لما يجي هتعرفي اوعي بقا ما تعطلنيش
جهاد،،مممم شمه ريحه مش ولا بد
نظرت لها سعاد و قالا،،قولي الي عندك
جهاد،،لا انتي الي تقولي مش انا
سعاد،،طيب الي جاي عريس و ابن ناس و كويس و انا موافقه
جهاد،،طب الف مبروك ابقي اعزميني في الفرح بقا قالت ذالك و كادت ان تذهب
سعاد،،خدي هنا ما هو انا مش هلاقيها منك و من الزفت الي سافرت و قالت عدولي هتقبليه غصب عنك و ام نشف هو هيقبل بيكي و لا لاء
جهاد،،نعم نعم و ما يقبلش لي دا انا قمر و الف مين يتمناني
سعاد،،طب يا قمر ابقي اتكرمي و طلي عليه ام نشوف هيوافق و لا هيفلسع
جهاد،، هه انا الي مش هوافق اصلا بس هطل طله كدا اهو نجرب
سعاد،،طب انجري البسي عشان زمانه جاي
جهاد،،طب مش هاكل
سعاد،،لا ما فيش اكل غير للما يجي
جهاد،،من اولها بتبعي بنتك عشان الغريب تشكري اسعاد
ذهبت جهاد الي غرفتها ام سعاد فوقفت تنظر لها حتي اختقت و قالت،، ربنا يعلم الي في قلبي بس دا الصح عشان احافظ عليكم و احميكم من الي ممكن يحصل
بعد مده رن جرس الباب فتوجهت سعاد و فتحت له و دخل
استاذنت منه لتنادي علي ابنتها
و بعد مده دخلت جهاد و وجهها في الارض فهي رغم حديثها و افعالها خجوله جدا و زاد عليها التوتر من ذالك الموقف
سعاد،،هروح اجبلكوا حاجه تشربوها قالت ذالك ثم تركتهم و ذهبت
كان يجلس ينظر لها ثم قال بصوت عذب،،أنسه جهاد
جهاد بصوت يكاد لا يسمع و وجهها في الارض،،نعم
ابتسم علي وضعها هذا ثم وضع قدم فوق الاخري و قال،،طب ما انتي رقيقه و بتنكسفي زي البنات اهه امال عملالي فيها جعفر لي
استمعت للصوفت فرفعت راسها سريعا و حلت الصدمه عليها
عاد زين الي المنزل و معه قدر فتوجهت إليه شمس و قالت،،كنت فين يا زين كدا تقلقني عليك
زين،،ما تقلقيش قدر تعبت و روحنا المشفي و لسه خارجه

 

 

 

 

شمس،،بجد الف سلامه عليكي يا بنتي عامله اي دلوقت
قدر،،الحمد لله
زين،،امال بابا فين
شمس،،في المصنع
زين،، طيب بالنسبه للموضوع الي كلمتك فيه امبارح فاكراه
شمس،،موضوع اي
زين،، اي يا شموسه نسيتي و لا اي ثم مال علي اذنها و قال،،مش عاوزه تفرحي بيا و لا اي
ابتسمت شمس و قالت،،طبعا يا حبيبي
زين،، حيث كدا بقا قوليلي مبروك لاني هتجوز قدر جهزي بقا لفرح ابنك و عاوز فرح تحكي عنه البلد كلها
حلت الصدمه علي وجهها فكان الاتفاق انه سيخبر اهله بأنه تزوجه و بهذه الكدبه تستطيع ان تتقرب منه و لكنه صدمها بهذا الخبر فإبتسمت بداخلها و قالت،، فعلا قراط حظ و لا فدان شطاره و كل حاجه جايه بدون تخطيط و لا تعب و اوعدك يا زين هتكون جوازه مش هتقدر تنساها العمر كله و بالنسبه لفرحتك يا افعي مش هتدوم اهلا بيكي في جحيم القدر

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة جميع فصول الرواية اضغط على ( رواية قدر الزين )

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *