روايات

رواية قمر مشوه الفصل الرابع 4 بقلم عزة يحيى

رواية قمر مشوه الفصل الرابع 4 بقلم عزة يحيى

رواية قمر مشوه البارت الرابع

رواية قمر مشوه الجزء الرابع

رواية قمر مشوه
رواية قمر مشوه

رواية قمر مشوه الحلقة الرابعة

شهد/في ايه يا عزه
التفتت عزه الي قمر التي كانت علي بعد قليل منهم ثم التفتت مره اخري الي شهد
عزه/اصل يعني
شهد/ما تخلصي يا عزه في ايه
عزه/اصل ام قمر تعيشي انتي
شهقه كبيره خرجت من شهد و جحظت عينها بشده و نظرت باتجاه قمر اللتي جحظت عينها هي الاخر و شلت اطرافها و هبطت دموعها دون شعور و لم تصدق ما استمعت اليه
و ذهبت شهد نحوها وقفت امامها تنظر اليها و هي تهبط دموعها هي الاخري
شهد/قمر…. قمر…. قمر
قمر /………………
لم تشعر قمر باي شيئ ولم تستمع الي شهد بل كان يتردد بذهنها ام قمر تعيشي انت ام قمر تعيشي انتي
هل تركتها هي الاخر كما تركها والدها من قبل
تركتها من قبل ان تفرح بها و انها حققت حلم والدها
تركتها وحيده بدون سند لم يتبقي لها احدا
تركتها و هي ضعيفه لم تتحمل أعباء الحياه وحدها
يا الله ما كل هذا يا الله ارح قلبي
ظلت قمر ساكنه لم يتحرك منها شيء غير ان دموعها تهبط بدون اراده و شهد تقف امامها و تبكي علي حال صديقتها و تبكي علي ام ثانيه لها
شهد /متفضليش ساكته كدا اتكلمي صوتي اعملي اي حاجه
قمر /………………..
شهد/قمر…… قمر…….. قمر……. قمااااااااااااااااااااااار
صرخت شهد باسمها و عندما سقط علي الارض فاقده للوعي لم تشعر بشيئ
تجمع حولها الماره و منهم من تبرع بحملها و ذهبو بها الي منزل شهد بعد ما امرتهم بهذا
لان منزل قمر. صغير و الان سيكون مذدحم من سكان المنطقه
و صعدا الي منزل شهد و وضعتها بغرفتها و شكرت اللذي حملها و بعد ذهابه اغلق الباب خلفه و اخرجت هاتفها و قامت بالاتصال علي ولدتها لتعلم اين هي و هل علمت بموت عفاف ام لا
شهد/ايوة يا ماما
ام شهد/ايوه يا شهد

 

 

 

شهد/انتي فين يا ماما
ام شهد/انا عند خالتك عفاف
شهد/هو ايه اللي حصل
ام شهد/انتم فين يا حببتي
شهد/انا في الشقه عندنا يا ماما و عرفنا اللي حصل
و قصت عليها ما حدث
ام شهد/يا حببتي يا بنتي ربنا يصبرها……. احسن حاجه عاملتيها يا شهد البيت هنا مليان ناس خاليكي جمبها يا شهد
شهد/حاضر يا ماما…. بس هو ايه اللي حصل
ام شهد/ابدا يا حببتي انا كنت نزله لام قمر علشان احسبها علي الحاجات اللي عملتها قعدت اخبط علي الباب محدش فتح اتخضيت عليها لانها مبتنزلش خالص في الوقت دا رنيت عليها مردتش اللي قلقني زياده اني سمعت صوت تلفونها و انا برن عليها جوه قعدت اخبط جامد و محدش فتح بردو نزلت نديت لكام راجل من الشارع كسرو الباب و خالتهم وقفين برا و دخلت اشوفها لقتها واقعه في الارض قطعه النفس صوت الرجاله دخلت علي الصوت و شالوها حطوها علي السرير و بعتو جابو دكتور و اما جيه قال انها ماتت
و من ساعتها و الرجاله هنا و البيت اتملي بزياده و بيخلصو كل حاجه ربنا يرحمها برحمته
شهد/امين يارب
ام شهد/خالي بالك من قمر و من نفسك علي ما اجي
شهد/حاضر يا ماما…. سلام
اغلق شهد الهاتف و ظلت تبكي حزنا علي فراق عفاف و حزنا علي صديقتها و ماذا سيحدث لها في المستقبل ظلت تدعي لقمر في نفسها(يارب خاليك معاها يارب صبرها يارب و قويها يارب احميها يارب و احفظها )
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
اما في منزل كارم السيوفي
بداخل مكتبه في المنزل
كان يجلس علي مقعده خلف المكتب سند يده علي المكتب و راسه فوق يده
طرق الباب
كارم/ادخل
مصطفي/مالك يا حج سالت عليك عرفت انك هنا من بدري مش عاويدك يعني تقعد الوقت دا كله هنا
كارم/مش عارف يا مصطفي حاسس اني مخنوق و مش عايز اكلم حد
مصطفي /ليه خير حصل حاجه
كارم/لا كله تمام بس قلبي مقبوض كدا شويه
مصطفي /خير ان شاء الله
كارم/امال مالك هيرجع امتي كان المفروض يجي من اسبوع
مصطفي /حصل شويه لغبطه في الصفقه بس كله ظبط دا اللي اخره
كارم/دا بقاله شهر و نص
مصطفي /ما هو كلمني امبارح و قال راجع بكره باذن الله
كارم/علي خير
مصطفي/طب هقوم انا يا حج اخلص شويه حاجات
كارم/امال انت كنت راجع ليه
مصطفي /كنت جاي اخد اوراق مهمه من هنا و ماشي تاني
كارم/ماشي و متتاخرش
مصطفي /حاضر يا حج
و خرج مصطفي من المكتب و ترك ولده كما كان و صعد الي غرفته لياخذ الاوراق المطلوبه من داخل الخزنه الخاصه به في غرفه نومه
وجد زوجته تتحدث في الهاتف عندما راته انهت المكالمه و قامت اليه و ذهبت نحوه
……. /خير يا مصطفي في حاجه
مصطفي /لا مفيش محتاج اوراق من هنا
…… /خضتني عليك بحسب في حاجه و انا من الصبح قاعده مديقه و قلبي مقبوض
مصطفي /هو ايه حكايتك انتي و بابا
…… /عمي ماله
مصطفي /مش عارف قالي برده زيك كدا
…… /و قالك ايه السبب
مصطفي /لا مقلش حاجه
……. /خير ان شاء الله
مصطفي /ان شاء الله….. امال انتي كنتي بتكلمي مين
…… /بكلم اختي
مصطفي/في حاجه
……. /لا بتقول انها عايزه تيجي تقضي يومين معانا
مصطفي /تنور بس اشمعنا يعني
……./مش عارفه و الله

 

 

 

مصطفي/تيجي اهلا و سهلا بس بلاش كلامها اللي زي السم و نبهي عليها بلاش تنبش في الماضي
…….. /حاضر يا مصطفي
مصطفي /انتي عارفه انا بوافق انها تيجي هنا علشان خطرك انتي غير كدا انا مش هخليها تعتب البيت دا
……. /عارف يا مصطفي بس متنساش انها بنت عمك كمان
مصطفي/ما هو دا اللي سكتني عنها انا مش عايزك تزعلي مني يا وفاء
وفاء /مش زعلانه منك يا مصطفي و ربنا يهدي النفوس
مصطفي /النفوس عمرها ما هتهدي خلاص
وفاء/محدش عارف بكرا في ايه
مصطفي /معاكي حقي…… انا ماشي بقه عايزه حاجه
وفاء/عايزه سلامتك
و خرج مصطفي من الغرفه و شردت وفاء في الماضي و تحدثت في نفسها(ربنا يسمحك يا قسمت انتي السبب في كل دا ربنا يهديكي)
وفاء/يا تري اراضيكي فين يا……….
استووووب
يا بنات بعد اذنكم اللي بيقرا الروايه عايزه اعرف رايكم عاوزه تشجيع بس مش اكتر
الروايه حلو و لا وحشه
اكمل و لا مكملش
يعني اي حاجه عايزه بس شويه حماس
بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم صلي علي سيدنا محمد صل الله عليه و سلم
نبدا
في منزل شهد بداخل الغرفه الخاصه بشهد كانت قمر مازالت فاقده للوعي و شهد تحاول مع قمر ان تستعيد وعيها
و بعد محاولات عديده فاقت قمر و ظلت تنظر في الفراغ لعده دقائق و عندما تذكرت ما حدث قامت من الفراش و هي تبكي و بشده و تنادي علي ولدتها
و خرجت من المنزل بسرعه شديده و ذهبت نحو منزلها لكي تري ولدتها و ذهبت خلفها شهد
عندما وصلت قمر الي منزلها وجدته مليئ ببعض سكان المنطقه من رجال و نساء
ظلت تنظر اليهم في ريبه و هي خائفه و علامت الصدمه علي وجهها و دموعها تهبط دون توقف و هي لا تشعر بها
ذهبت نحو الغرفه الوحيده بمنزلهم و اللتي يمكث فيها الان ولدتها
دخلت الي الغرفه بخطوات بطيئه
كانها طفله تتعلم المشي الان
ظلت هكذا حتي وصلت الي الفراش و نظرت الي الملقاه علي الفراش دون حركه و بدات هستريا البكاء و العويل
قمر/مااااااامااااااا قومييييييي اوعيييييي تسبينييييييي هتسبينييييي لميييين امييييييييي لا و النبي مليش حد بعدك حرام عليكي مش كفايه بابا و حياتي عندك تفوق دا انا حتي مفرحتكيش بنتجتي مختنيش في حضنك. ياماااااااااااا قومي ياماااااااا
كل هذا تحت انظار شهد و ولدتها التي دخلت خلفها
ذهبت ام شهد نحوها و هي تبكي عليها و علي حالها
ام شهد/حرام عليكي كدا اللي انتي بتعمليه دا انتي كدا بتعذبيها
نظرت اليها قمر و هي تبكي
قمر /بالله عليكي قوللها تصحي قوللها تفوق قوللها اني محتجاها قوللها بلاش تسبني لوحدي قوللها يمكن تسمع كلامك
ام شهد/حرام كدا يا قمر قومي
هبطت قمر علي ركبتيها بجانب الفراش وظلت تصرخ و تضرب علي وجهها بيدها الاتنين
قمر /و مش حرام اللي حصلي ليه ياربي كدا طب خدني وياها يارب معدتش ليا حد و النبي خدني معاهااااااااا عااااااا عااااااااا عااااا
ذهبت اليها شهد في هذا الوقت و اسندتها بقوه هي و ولدتها و هما يبكيان عليها و اخرجوها خارج الغرفه و ظلت تبكي و تصرخ كما هي و لم يهدا بكائها نهائيا
ابكت جميع الحضور من النساء عليها و ادمعت عين الرجال
ظلت هكذا حتي ضعفت قوتها و فقدت و عيها مره اخري حملها احد الرجال و ذهبو بها الي الشقه التي تعلو منزلهم حتي ينتهو من امر جثمان عفاف
و بعد انهاء كل الامور الخاصه بالدفن حمل الجثمان رجال المنطقه و ذهب خلفهم النساء حتي صلو عليها و منها الي المقابر و عادو مره اخر و تم تجهيز صوان العزاء
و لانها كانت محبوبه بين سكان المنطقه و المناطق المجاوره اتي للعزاء نساء و رجال كثيرون
فالنساء تذهب الي المنزل التي استقبلتهم فيه ام شهد و الرجال الي الصوان الذي استقبلهم به ابو شهد لانهم كانو الاقرب اليها
و مر اليوم الاول و لم تستيقظ قمر
و في صباح اليوم التالي استيقظت قمر باكر جدا و جدت نفسها في منزل غريب ليس منزلها و لا منزل شهد و شهد تنام بجانبها ظلت تنظر حولها حتي رائت صوره معلقه علي الحائط لسيده تضم ابنها الاكبر فعلمت انها في منزل جرتهم اللتي تعلوهم
و تذكرت ما حدث بالامس اخذت تبكي بصمت حتي علا صوت بكائها و شهقاتها شيئا في شيئ حتي استيقظت شهد علي صوت بكائها اعتدلت في مكانها و اخذت ترطب علي ظهر قمر و اخذتها في احضانها و هي تبكي هي الاخري علي حال صديقتها الذي يالم القلب بشده
شهد/شدي حيلك يا قمر كلنا لها ادعلها احسن يا حببتي
قمر /ربنا يرحمها و يصبرني علي فراقها
شهد/يارب يا حببتي قومي يلا ننزل احنا هنا من امبارح
اومأت لها قمر دون كلام
و قامت من الفراش و ذهبت شهد بجانب قمر و هي تسندها حتي خرجو سويا خارج الغرفه
حتي قابلتهم صاحبه المنزل ام شريف
ام شريف/صباح الخير يا بنات رايحين علي فين كدا
شهد/هننزل بقه يا ام شريف
ام شريف/متخاليكم يا حببتي معايا
شهد/معلشي بقه يا ام شريف هننزل علشان قمر تغير دي بهدومها من امبارح
كل هذا و لم تتحدث قمر بحرفا واحدا
نظرت اليها ام شريف بحنان
ام شريف/انتي عامله ايه دلوقت يا قمر
بصوت ضعيف ردت

 

 

 

قمر /الحمد لله
ام شريف/يارب دايما…… شدي حيلك يا حببتي كلنا لها
قمر /الشده علي الله
شهد/عن اذنك بقه يا ام شريف
ام شريف /اذنك معاكي يا بنتي
و خرجو من منزل ام شريف هبطو الي منزل عفاف و دخلت الي داخل الشقه فكان المفتاح الخاص بها مع شهد فقد اعطته ولدتها لها في المساء بعد انتهاء العزاء
فقد نظفت ام شهد المنزل هي و بعض النساء و اعطت المفتاح لشهد بعد غلق الباب
دخلت قمر الي الداخل تبحث عن ولدتها لعلها تراها مره اخري و لم تجدها اخذت تبكي مره اخري كان لديها احساس ان كل ما حدث ما هو الا حلم كابوس مزعق و لكنها فاقت علي الحقيقه المره اللتي لم يستوعبها عقلها حتي الان
شهد/قمر احنا قولنا ايه
مسحت قمر دموعها و ذهبت تجلس علي الاريكه
شهد/انتي قاعدتي ليه
قمر /هعمل ايه يعني
شهد/قومي غيري هدومك علشان ننزل
قمر /هننزل نروح فين
شهد/عندنا
قمر /ليه
شهد/علشان هتقعدي معانا بابا كان عايز يفوقك امبارح و تنزلي معاه بس انا مردتش قولتلو الصبح هنيجي
قمر /انا هقعد هنا يا شهد مش هاروح في حته
شهد/لا طبعا مينفعش تقعدي لوحدك
قمر /عيحصل ايه يعني متشغليش بالك بيا
شهد/و ان مشغلتش بالي بيكي هشغله بمين
قمر/سبيني علي راحتي ياشهد
شهد/بس
قمر /ما بسش روحي انتي طمني طنط و عمو و قوللهم اني بقيت كويسه خالص
شهد/مينفعش يا قمر تقعدي لوحدك
قمر /لازم اتعود علي الوحده هاجي اقعد معاكم يوم اتنين تلاته عشره مسيري هرجع هنا لوحدي فلما اتعود علي القعده لوحدي من دلوقت احسن بكتير من قدام
شهد/انا عارفه اني مش هعرف اقنعك طب قومي خدي دش علي ما اروح اطمن ماما عليكي و اجي
قمر /ماشي
وذهبت شهد و طرقت قمر بمفردها تبكي مره اخري علي فراق ولدتها و ما سيحدث لها في تلك الايام القادمه
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
في تلك المنزل المليئ بالحقد و الكراهيه
……. /مامي هنروح لخالتو امتي
……. /سبيني شويه بس افكر و اشوف هنعمل ايه
…….. /انتي كل يوم يا مامي تقولي نفس الكلام انا خايفه تقعدي تفكري كدا لغايه ما اشوفه متجوز
……. /ما هي سربعتك دي و دلقتك عليه اللي مش مخليه معبرك اتقلي يا بت شويه
……. /اتقل ايه بس هو دا حد يتقل عليه دا قمر دا كل بنات النادي هتموت علي نظره بس منه و هو و لا معبر حد تقلان تقل
……. /علشان واعي مش زيك خايبه ما هو التقل دا اللي مخليكم كدا تجرو وراه جربي كدا و اتقلي عليه شويه هتلاقيه بيجري وراكي
…….. /هشوف يا مامي و يارب يجي بنتيجه
…… /هتشوفي ان كلام امك صح
…… /يا مسهل
……. /يلا روحي لاصحابك و انا هرتب لكل حاجه و ان شاء الله هيكون من نصيبك

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قمر مشوه )

تعليق واحد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *