رواية سجينة جبروته وقسوته الفصل التاسع عشر 19 بقلم مريم حسني
رواية سجينة جبروته وقسوته الفصل التاسع عشر 19 بقلم مريم حسني
رواية سجينة جبروته وقسوته البارت التاسع عشر
رواية سجينة جبروته وقسوته الجزء التاسع عشر
رواية سجينة جبروته وقسوته الحلقة التاسعة عشر
الاخير
فلاش باك
بعد ولاده ليليان فتره قضتها كلها في تعب وقله اكل وكانت ماشيه بالمحليل اياد كان خايف عليها طول الوقت وبدا يحبها وحاول انو يعوضها عن كل اللي هو عملوا فيها بس ليليان مكنتش بترضا حتي تبص نحيته
في يوم دخل اياد وجايب لليليان هديا كالعاده
اياد ابتسم لي لي
ليليان بخنقه اسمي ليليان ميه مره اقولك كده
اياد باس ايدها بصي جيبتلك اي
ليليان مش عاوزه حاجه
اياد اتنهد طب انا عندي ليكي مفاجاه
ليليان بصتله بخنقه
اياد منفسكيش تشوفي اخوكي
ليليان بلهفه بجد بجد هتخليني اشوفه
اياد ابتسم بجد
ليليان امتي
اياد النهاردة يلا قومي البسي
ليليان قامت جري لبست ولبست هادي ابنها
اياد فرح لانه مشافهاش ملهوفه علي حاجه قبل كده وبالاخص بعد اصابتها بالاكتئاب المزمن
اياد اخد ليليان فعلا ليوسف
نور ياساتر بقي انا تعبت اووووف
يوسف ضحك لسه يا شاطره امال ثانويه عامه هتعملي فيها ايه
نور يووووه متفكرنيش وهما قاعدين يتكلموا الباب خبط
نور بخوف هيكون مين
شهد اهدي يا نور متخفيش
يوسف محدش يعرف المكان ده فعلا انا هشوف مين
نور استخبت في حضن شهد ويوسف فتح لقي ليليان واياد
ليليان اترمت في حضن يوسف وحشتني اوي اوي
يوشف شالها ولف بيها من الفرحه لي لي حبيبتي عامله اي طمنيني عليكي
ليليان وهي بتعيط انا مش كويسه خالص يا يوسف بس كفايه عندي اني شوفك
يوسف بص لاياد
اياد ابتسم مش هتشوف هادي
ليليان تبتسمت ابتسامة باهته هادي ابني يا يوسف
شهد نور سمعوا صوتها جريوا عليها وقعدوا شويه مع بعض
اياد مش يلا بقي يا لي لي احنا اتاخرنا اوي
ليليان اتنهدت بحزن اه يلا
اياد نيجي تاني
ليليان ابتسمت بسخرية اكيد يلا ومشيوا
ليليان روحت واستنت لما اياد نام وحضنت ابنها وراحت وقفت علي سور البلكونه وكانت هترمي نفسها سمعت صوت ابنها بيعيط استعفر الله العظيم
بس للاسف جت تنزل رجليها اتزحلقت ووقعت ما*تت
في عزا ليليان
بدر راح وهناك شاف نور
بدر نور
نور بصتله بحزن ازيك يا بدر
بدر دمع نور كنت هتجنن عليكي انتي فين
نور موجوده يا بدر
بدر انا بتعالج يا نور عشان مازيكيش تاني ارجعي معايا عشان خاطري
نور لما تخلص علاجك وانا احقق اللي انا عاوزه هرجع
بدر اتنهد بحزن وعد
نور وعد
………..
باك
نور كان نفسي تبقي معايا النهاردة
شهد ابتسمت لها وانا كمان
يوسف جيه من ورا شهد وباسها من خدها بتتكلموا في اي
شهد نور كانت بتقول كان نفسي لي لي تبقي معانا
يوسف اتنهد بحزن احم الله يرحمها
نور شمت ريحته حاسه بيها
نور بدر
بدر جيه من ورها وشالها وحشتني
نور حضنته انت اكتر
بدر انا اتعلجت
نور عارفه انا بحبك
بدر شالها ولف بيها وانا بعشقك هترجعيلي
نور اه هرجعلك
اياد جيه وهو شايل هادي مبروك يا مدام نور
نور اتنهدت الله يبارك فيك عن اذنكوا
واحده من اللي وقفين ممكن تقوليلنا مخلص كده بسيط عن الروايه
نور اكيد الملخص ان كل انسان غير الناتي في اللي قوي من اول لحظه بيعرف ياخد القرار وموقف وفي اللي محتاج حد يدعمه يوجه الصح وفي الضعيف اللي مهما حاول انو يتخطي ضعفه ميبقدرش الروايه دي عن ٣ بنات نور وشهد وليليان كل واحده فيهم شافت اسوء من التانيه ومع كده كل واحده اتصرفت غير التانيه هو ده احنا ببساطه
نهايه الروايه
بعد سنتين
شهد بتزعق ليوسف مليرن مره اقولك متتكلمش عن اياد بشكل ده قادم هادي وانت مفيش فايده برضو
يوسف ببرود انا بقول الحقيقة
شهد يابني افهم ده خلاص ابوه وامه م*اتوا وخلاص خلصنا في اي بقي اللي بتعمله ده مش هيرجعلك اختك علي فكره انت نفسك قولت ان مو*تها دي حاجه بتاعه ربنا وقبلت بقضائه
يوسف بغضب وهو الانت*حار ده
شهد قبل ما يكمل قطعته لا ده مش ان*تحار المعمل الجنائي قال انها كانت وقعه
يوسف بغضب لا بجد وكانت طالعه علط السور تعمل اي تتفسح وعلي فكره بقي مش انتي اللي هتقوليلي اتعامل مع هادي ازاي هادي انا بعتبره ابني اللي مخلفتوش
شهد بصتله بحزن انا مكدبتش عليك من اول مره قولتلي انك عاوز تتجوزني اني مبخلفش
يوسف اتنهد بحزن شهد والله ماكنت اقصد والله العظيم ما اقصد انا اسف
شهد ابتسمت بحزن ولا يهمك هروح تشوف هادي بيعمل اي
يوسف شهد شهد حبيبتي اسف اسف والله حقك عليا انا غلطان متزعليش مني عشان خاطر
شهد اوعدني انك متجيبش سيره اياد او ليليان بطريقه وحشه قدام هادي
يوسف حاضر اوعدك
…………
بدر بيصحي نور نوري نور اصحي يا حبيبتي
نور بنوم خمس دقائق بس
بدر ابتسم لها بحب وشالها ودخل بيها الحمام وحطها في البانيو وفتح عليها المايه اصحي يا كسلانه اصحي
نور صوتت اااااه انت بجد رخم
بدر ضحك علي شكلها
نور بغيظ كده طيب وقعدت ترش عليه مايه بدر راح شالها يلا اكتر من كده هتيعي
نور دفنت نفسها في حضنه انت رخم
بدر ضحك انا عارف واخدها تغير هدومها
بدر نور هو ممكن اتكلم معاكي في موضوع
نور ابتسمت اكيد.
بدر انت لسه بتخافي مني او انا معملتي وحشه لسه في اي حاجه انا بعملها غلط يعني
نور لا خالص ليه بتقول كده
بدر بحزن انتي قولتي انك مش عاوزه تخلفي مني الا لما اتغير وتتاكدي من ده بنفسك انتي يومها قولتي انك هترجعيلي عشان ملكيش حد انا مش عاوزك مجبره علي العيشه معايا انا قولتلك ساعتها اني مستعد اوفرلك كل اللي. انتي عاوزه لو مش عاوزه تعيشي معايا وبكرر لهالك تاني لو
نور حطت ايدها علي بوقه وانا ساعتها قولتلك كل انسان يستاهل فرصه تانيه واتنهد بحزن الفرصه اللي مكنتش موجوده لليليان عشان كده قولتلك انت وشهد ان مامتك وباباك يستهلوا فرصه تانيه
بدر اتنهد بحزن الله يرحمهم
نور صدقني كنتوا هتندموا اوي لو مكنتوش كلمتهوهم قبل اللي حصل
بدر ابتسم بحزن طب مش عاوزه تحملي مني ليه
نور مهو انا مش هينفع احمل غير لما اولد اللي في بطني ده الاول صح
بدر بفرحه بجد نور بجد انتي حامل
نور بجد
بدر حضنها انا لو عشت حياتي كلها احاول اعوضك عن اللي عملتوا مش هعرف انتي احسن حاجه حصلتلي في حياتي بجد انا اسف و وعد عمري ما هزعلك ابدا وهعمل كل حاجه عشان خاطر ابننا الاي جاي
نور انا بحبك
…………….
ويمكن اللي حصل لليليان واياد حكايتهم كلها كان ورها حكمه ان هادي عوض يوسف وشهد عن حرمانهم من الخلفه
نور يا لميس لميس
لميس مسحت دموعها بسرعه وقفلت الروايه جايه يا ماما
نور يلا بقي الاكل هيبرد
لميس خرجت
بدر حضنها حبيبه بابا حضرتي كل حاجه خلاص
لميس ايره يا بابي خلاص
بدر ابتسم لها الواد هادي ده محظوظ بشكل عشان ياخد القمر بتاعي ده
نور يلا يا رومانسي انت وهي خلصونا عشان ناكل الهانم لسن قدمها حاجات تشريهالميس ضحكت وراحت قعدت على السفرة
بدر قرب من نور بطلي غيراه البنت هتشمي وتسيبنا بكره
نور من ساعه ما هادي طلب ايدها انت مش معبرني خالص
بدر الله مش هتسيبني وتمشي وبعدين مانا هرولك انت يا نوري
نور اوعي كده بلا نوري بلا نورك
بدر ضحك خلاص بقي انا اسف
نور اممممم هفكر
بدر سابها برقه بحبك
نور ضحكت وانا كمان
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية سجينة جبروته وقسوته)
تمت.