Uncategorized
رواية غمزة الفهد الفصل الثالث والعشرون والأخير 23 بقلم ياسمين الهجرسي
رواية غمزة الفهد الفصل الثالث والعشرون والأخير 23 بقلم ياسمين الهجرسي
رواية غمزة الفهد الفصل الثالث والعشرون والأخير 23 بقلم ياسمين الهجرسي |
رواية غمزة الفهد الفصل الثالث والعشرون والأخير 23 بقلم ياسمين الهجرسي
إنما يبنى الزواج
على التوافق في التفكير، والسلوك والوضع الاجتماعي، والحالة المالية، وبعد هذا كله تأتي العاطفة. إن الزواج هو ما ييسره الله تعالى من تآلف لقلوب الزوجين معاً. يا أيها الشباب عجلوا بالزواج فإنكم لا تطيعون الله بعد إتيان الفرائض وترك المحرمات بأفضل من الزواج. يا أرباب الأقلام، ويا أصحاب المنابر، اجعلوا الزواج من أول ما تعملون له وتسعون لتيسيره، والله يوفقكم ويجزل ثوابكم. إن الزواج أحلى ما في الحياة لأن فيه إنساناً ليس بالصديق أو الأخ أو الأم أو الأب؛ إنسانٌ فيه كل هؤلاء بالإضافة إلى أنه يستقبلك بروحه ولحمه معاً، يعطيك الثقة والمحبة ويعطيك ما لا يمكن لأحد في الدنيا أن يعطيه. الزواج يعيد حاسة النظر لرؤية مجتمع سليم معافي من كل أشكال الانحراف. ليخسأ الزواج إن كان قيداً قاتلاً ولم يكن صداقة ممتعة!. سيكون اختيار شريك حياتك أكثر سهولة إن كان معنى حياتك واضحاً بالنسبة لك، أي حين يكون لديك تصور عن أهدافك وأولوياتك وقيمك ومبادئك، حين تفهم نفسك والطريق الذي تريد أن تسير فيه، سيكون واضحاً وقتها من هو الشخص المناسب الذي يصلح للسير معك وإعانتك للاستمرار في هذا الطريق. إن الإسلام هو الدين الأوحد الذى جعل الوصال بين الزوجين عبادة تفتتح باسم الله! وجعل فعله حسنات وجعل النفقة على الأهل من أعظم النفقات أجراً. الزواج قرار مصيري ستستمر تداعياته لما بقي لك من عمر، فعليك أن تختار اليوم شخصاً، ينبغي أن يكون مناسباً لك مدى الحياة. الزواج هو أسرة وأولاد ورحلة كفاح تتطلب عقلاً وإرادة وصبراً ومبادئ وقراراً. في حياة المرأة ثلاث رجال فقط: الأب وهو الرجل الذي تحترمه من قلبها، والأخ وهو الرجل الذي يحميها ويصونها، والزوج وهو الرجل الذي يحبها وتحبه طيلة عمرها.
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
فيلا الراوى
الحاج الراوى : مبروك يا سعد ربنا يباركلك فيهم وانتي يا هنيه وهنا العيله كلها يا فرحه البيت من يوم ما دخلتها وكنتي وش السعد علينا وكمان عيلتنا ذادت بحفادى حسن وحسين .
هنيه : ربنا يباركلنا فيك يا عمي انت الخير والبركه ربنا يخليك لينا يارب ويديك الصحه وباسته من ايده .
الحاج الراوى : طبطب عليها ربنا يباركلك يا بنتي و قررته هتعمله فرحكم امتي يا ولاد.
فهد :احنا عن نفسنا الشباب خلصنا كل اللي مطلوب مننا وانسحلنا في التشطيب والفرش يعني هيحدده ونجوزهم ونخلص منهم بقي مش كده يا احمد وانت ياعبدالله .
عبدالله: فعلا محتاج شهر انام علي المجهود دا كله.
احمد: خلاص يبقي الفرح كمان شهر علي ما عبدالله يصحي.
عبدالله: ابوس ايدك انا مش زيك انا كل حصوني انهارت بس ربنا يصبرني علي اسبوعين .
وكلهم ضحكه وفضله يهزره وكل واحد بكلمه.
الحاجه راضيه : لسه فساتين الفرح مجتش ودبايح مش جهزه انا بقول كمان اسبوعين ايه رايكم.
ريان : فعلا دا وقت كويس تكون ماما هنيه صحتها بقت كويسه .
هنيه : ربنا يخليك يا حبيبي وانتم يا بنات انقله لبسكم اللي بتحبه الفيلا .
غمزه : شوفي يا ماما احنا مش هنسابكم وهنفضل معكم وحضرتك محتاجه حد يساعدك في تربيه حسن وحسين واحنا مش ممكن هنسيبك لوحدك.
بسنت : بتتكلم بهزار ولا انت يا جميل زهقت مننا وعايز تبعد عننا ما تحاوليش هنفضل معاكي.
هنيه : ما هو انتم يا حبايبي مش بعيد عنني وانا حمبكم و انتم جنبي و طول اليوم هتفضلوا معايا وبالليل تروحوا تباته في الفيلا بتاعتكم هو انتم فاكرين انا هافرط فيكم لا يا قلبي كل واحده هتفتح عنيها هتصلي وتخلص اللي وراها وهتيجي تقعد معانا في الفيلا هنا امال انا كنت بخلف وبربي عشان اجوزكم رجاله وما تسالوش عننا آه احنا مش صله رحم ليكم بس لازم تردوا الجميل زي ما ربيت ولادى علي انهم رجاله هتصنكم وتحبكم وتراعى ربنا فيكم انتم كمان لازم تراعوا ربنا في اهليهم والكلام لكي يا زينه انتي وفجر اهل جوازكم امانه في رقبتكم وزي مربت وكبرت وتعبت وشقيت في تربيه اولادها اللي هم جوازتكم لازم ترد الجميل وتراعي ربنا في حماتك وحماكي وتحطيهم في عنيكم سمعتم وانتم كمان وبتشاور علي الشباب يا رجاله كل واحد يراعي ربنا في مراته .
كلهم حاضر ربنا يباركلنا فيكي يا رب ماما هنيه وكلهم قامه .
سعد : تعالا يا ريان عاوزك في مكتب واخده ودخله يتكلمه مع بعض وقفل عليهم .
ريان : قاعد نعم يا بابا حضرتك محتاجني في حاجه.
سعد : مستغناش عنك يا بني بس انا عرفت اللي حصل وانك وديت امك مصحه بس انت كنت حبب اقولك علي حاجه من ساعه ما امك اعصابها تعبت واخوها نصب عليها انا اشتريت لها بيت وجبت ست تقعد بها وتراعيها بس امك كانت بتهرب منها كل يوم والثاني لحد ما في يوم هربت وانت قابلتها ودخلتها المصحه وانا عشان خاطرك ما رديتش اقصر معها لاخر وقت كنت عاوزك بس تعرف الكلام ده .
ريان : انا عارف يا بابا ان عمرك ما قصرت مع حد فينا وانك استحملت ماما كتير جدا عشان خاطري بس انا جبتلها حقها عشان لو اراد ربنا يوم من الايام وتخف تلاقيني حافظتلها علي فلوسها اللي بعتني عشانها .
سعد : ربنا يسهلها انا عاوزك تركز في في شغلك وحياتك مع مراتك انا كتبت لك المصنع الكبير باسمك وانت اللي هادينا من هنا ورايح ومحصول المزرعه وانتاج المواشي كل حاجه بقت مسؤوليتك.
ريان : بس دا كان فهد بيديره ازى حضرتك كتبه باسمي.
سعد : فهد اسس مصنع جديد في الفتره اللي كنت تعبان فيها وعلي فكره دا كان اقتراحه انك هتمسك مصنع اللي هنا عشان تبقي في وسطنا وهو هيمسك مصنع العاشر الجديد خلي بالك من نفسك ومهما حصل بلاش ترجع للي كنت فيه وقرب من ربنا وخلي بالك من مراتك .
وعدي الاسبوعين وجه يوم الفرح والعقيقه .
نهار الفرح الدبايح اندبحت وكل االبلد اتعزمت واكله وعمله سبوع حلو اوى ل هنيه والبنات حضره السبوع وراحه الكوافير .
والشباب لبس وجهزه وكل عريس راكب عربته عشان بعد الفرح هيطلعه علي الساحل ووصله الكوافير وكل عريس اخد عروسته ورجعه الفرح اللي عامله الحاج الراوى لحفيداته وضرب النار اشتغل وكانت المفاجأة ان الحاج الراوى راقص هو سعد بالعصا وكلهم فرحنين جدا ورقص عبدالله واحمد بالاحصنه علي الطبل البلدى وفجر وزينه مع الستات وغمزه وبسنت كانه بينشده بصوت حلو اوى مع بعض وكل الستات بتسمع ليهم وكان في الوقت دا الفرح خلص بالنسبه للعرسان وسلمه علي اهليهم واستاذنهم ياخده العرايس ويسافره عشان الساحل ودخل ريان وفهد عشان يبلغوهم ان العرسان داخله
وسمعه صوت غمزه وبسنت وهم بنشده.
ريان: بعصبيه دا صوت بسنت مراتي صح بس هي من امتي بتغني.
فهد : استني اللي بترد عليها دى بقي غمزه نهارها لون شعر رسها لا الستات مافيش ليهم صوت مستمتعين وبصوت عالي ماما وخبط عليها .
خرجت هنيه مالك يا حبيبي بتخبط بعصبيه ليه كده وبصت ل ريان مالك انت كمان.
ريان : مين الي كان بيغني حالا عندكم ورايح جاي بعصبيه .
هنيه : فهمت انهم غيرانين اللي بيغني بسنت وغمزه صوتهم حلو اوى وكانوا بينشده اناشيد دنيه .
فهد: حاطط ايده في وسطه ادخلي ناديلي الهانم من جوه .
غمزه : خرجت ماما اتاخرتي ليه قربت من فهد مالك في حاجه حصلت متعصب ليه.
فهد: مين سمحلك تغني وحد يسمع صوتك ومسكها من ايدها وضاغطت عليها .
غمزه: هو صوتي كان طالع لحد عندكم بره ودموعها نزلت.
فهد: لا يا هانم انا داخل عشان اقولك اخواتك داخلين حهزه البنات وسمعتك انا وريان .
ريان : ادخلي للهانم اللي جوه وقوليلها اني عوزها حالا.
غمزه : دخلت بسنت تعالي كلمي جوزك وخرجت معاها .
بسنت : بتبصلهم كلهم بقلق مالكم في ايه .
هنيه : مافيش يا حبيبتي بس ياواد انت وهو هتنكده عليهم عشان كانوا بيفرحه اخواتكم أنتم خلاص اتعديته من غيره ابوكم.
سعد : دخل مالها بقي غيره ابوهم مش عجباكي فيه ايه يا هانم.
هنيه: بتضحك اهي كملت وبقيت هانم زيكم شفته اخرتها لا طبعا عجباني انا اقدر اتكلم ولا اقول نص كلمه.
سعد : ايوه كده الحب والغيره دى بتجرى في دمي طول ما حبك ساكن قلبي وباسها من دماغها .
ريان : افرضي يا هانم كان راجل غريب سمع صوتك .
سعد : خبطه في صدره اتلهي هو في حد يقدر يدخل هنا امال التران اللي واقفه بره تمنع اي حد من دخول لزمتها ايه يالا كل واحد يدخل ياخد اخت من اخواته يسلمها لعرسها عشان تسافره .
وفعلا كل واحد اخد اخت من اخواته سلمها لعرسها .
عبدالله : قرب منها اخيرا يا مراتي يالهوى من ساعه ما اخدتك من الكوافير وانا هموت عليكي وابوكي جيبنا بزفه وضرب النار وطبل البلدى معرفتش اقولك مبروك.
زينه: احنا هنبقي لوحدنا وقول كل اللي نفسك فيه .
عبدالله : لا انا مش هقول انا هعمل وباسها من دماغها.
فهد : اخوكي السوسه بيقول ايه للبت كل دا.
غمزه: بتضحك ما يقول اللي هو عاوزه دا كان صابر غلب.
احمد : مبروك يا قلب احمد عليا انتي تنورى حياتي كلها .
فجر : ربنا يخليك ليا وميحرمنيش منك يارب ويباركلنا في حياتنا يارب.
ريان : ما تشوفي اخوكي المسهوك دا وخلينا نمشي .
بسنت : يالا يا عرسان علي عربيتكم .
هنيه : سلمت علي بنتها وحضنتهم الاثنين تكلموني كل شويه تطمنوني عليكم وبلاش دلع يا زينه علي جوزك وانتي يا فجر بلاش العقل الزياده خير الامور الوسط وحضنتهم ودمعت وانتم يا ولاد اللي هيزعلهم هقطع رقبته فهمته وضحكت وكلهم سلمه علي بعض ومسكت ودان ريان وفهد عارفين لو واحد فيكم زعل بناتي غمزه وبسنت هعنل فيكم ايه متلموش غير نفسك والبنات بتضحك عليهم .
فهد : بزمتك ينفع كده تقلي كرمتنا قدامهم وتضحكيهم علينا.
سعد : احمد ربنا انت وهو انها قرصت ودانكم بس .
وراح سلم علي بناته وبص ل عبدالله واحمد مش هوصيكم عليهم عشان أنتم رجاله ولو في يوم من الايام واحده غلطت تبلغوني ولو موت اخواتهم موجودين ولو موتنا كلنا اتقوه الله فيهم وعاملهم بالحسنه واداهم لكل بنت ظرف دا حساب ليكم في البنك كل بنت فيكم في جواب في ظرف ممكن تتطلعه تقراه وكان مضمونه لو احتجتم حاجه ومش مع اجوازكم بلاش تحملهم فوق طاقتهم وهاته من غير ما تجرحه كرامتهم ولا تحسسهم بالتقصير حبايب قلب ابوكم بنات عيله الراوى.
البنات حضنه سعد واترمه في حضنهم .
الحجه راضيه : خرجت من جوه كده يا ولاد سيبني جوه مع الستات وانتم واقفين هنا .
وكلهم راحه سلمه عليها ولبست كله واحده سلسه هديه فرحهم ورقتهم كلهم من العين ورشت ملح عليهم وراحه سلمه علي جدهم الراوى .
الحاج الراوى: طلع لكل بنت ظرف كبير وادلهم في فلوس كتير اوى دى نقطه بتاعت كل بنت منكم وكبتلكم لكل واحده فيكم جنينه موالح .
وهم راحه باسه ايده كلهم وسلمه عليه
انعام : سلمت علي البنات لو بس زعلوكم بحرف مش كلمه قولي وشوف انا هعمل فيهم ايه هجبهم كده قدامكم واقولكم اقتصه حقكم منهم دا وعدى ليكم .
عزت : ان شاء الله لو كل زوج وزوجه عامله بعض لما يرضي الله ما فيش مشاكل هتحصل وربنا يباركلهم في حياتهم وسلمه عليهم وركبه عربيتهم ومشيه .
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
كل زوج سايق العربيه والعرايس نامت ووصله فعلا الساحل وكل زوج شال زوجته.
عبدالله : اللي هيقرب من الشاله بتاعي او هيتصل بيا هقتله احنا هنتحبس هنا ومش عاوزين نعرف حد مش كده يا زينه القلب .
فهد: اتلم يالا انت ناسي انها اختنا وفي اي وقت عاوزنها هنخدها.
عبدالله: يبقي تبادل سلع اديني اختي اديك اختك زينه ضربته في صدره.
غمزه: رد هتديله اخته فهد لا هديله رصاصه في قلبه زى ما هو عاوزه ياخد قلبي .
ريان : احنا هندخل وبعدين نبقي نشوف تبادل السبع دا واخد بسنت ودخل .
بيدوره علي احمد مش لقوه بس نور الشاليه بتاعه منور .
فهد : شفت الواد احمد السوسه عمل إيه اختفي بمراته وسبنا عمالين نهرتل بكلام فارغ يالا سلام واخدها ودخل .
شاليه بسنت وريان
ريان : نزلها علي سرير ومثل انه زعلان واتكلم بجديه انتي هتباتي هنا وانا هبات بره علي الكنبه ولسه هيمشي.
بسنت : دموع اتجمعت في عيونها وقامت بسرعه وقفت قدامه انت ليه زعلان مني اسفه اني غنيت من غير اذنك ومسكت ايده وباستها اهون عليك تسبني انام لوحدي هتسيب بوسه .
ريان : ابتسم وحن في ثواني طبعا متهنيش عليا ابدا انا بس نار قادت في قلبي لما تخيلت ان ممكن حد غيرى يسمع صوتك انت نبض قلبي وشالها هو انتي مش عارفه اني بغير عليكي ونايمها علي السرير اقولك سر يا بوسه انا بغير عليكي من هدومك لاني بحسها اقربلك مني وقلع قميصه ولسه هيقرب منها حطت ايده علي صدره منعته وعيونها علي الوشم ومشت صباعه عليه وبصت في عيونه اسم مين ده .
ريان : بيبلع ريقه دا اسم البنت اللي بعشقها واول حب في حياتي وكان لازم اوشم اسمها علي قلبي عشان تحس بدقاته وقبل ما يكمل كلامه .
بسنت : بدموع ورعشه في صوتها ولما انت بتحبها اوى كده ليه اتجوزتني انا روحلها ما فيش واحده عاقله في الدنيا كلها ترفض عشق بشكل وربنا يسعدكم وطلقني .
ريان : خطف شفيفها في عقاب ساحق عشان يعقبها علي اللي هي قالته وبعد عنها لما حس بطعم الدم في بقه ودموعه نزلت علي وشها انا بعشقك انتي ومسك ايدها وحطها علي وقلبه فوق الوشم دا اسمك ولو طولت اوشمه في دمي هعمله نفسي كل حته في جسمي تنطق باسمك انتي اغلا من روحي يا بسنت .
بسنت: حضنت وشه لا اسمي بوسه وانت ريان جوزى وحبيبي وروح قلبي وانا عمرى ما كنت احلم ولا اطول ولا اتخيل انك تبقي جوزي بحبك يا ريان ودخله جنتهم اللي مش لها نهايه .
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
شاله غمزه و فهد
غمزه: انا تعبانه عاوزه انام هتجنن وبتغمض عيونها .
فهد : واقف حاطط ايده في وسطه وبيهز دماغه عاوزه ايه تنامي صح وبهدومك وشوز وقرب منها قلعها شوز ودريس بتاعها نمره هتقومي ولا اقلعك اللي باقي من هدومك .
غمزه: نامت ومن غير تركيز وايه يعني منتا جوزى مش حرام .
فهد : راح زغزغها بقا كده يا نمره انا هوريكي وفضل يضحك .
غمزه: فضلت تضحك اهو عشان نمره دي اللي مش فهماها مستحيل اقوم اللي لما تقولي .
فهد : قعد علي سرير واخدها في حضنه وبيلعب في شعرها اقولك
نمره الفهد يعني
اول حاجه
قصريه القامه ودماغها كبيرة
زيك حبيبتي
قصيره وماغك كبيره قد كده
وتاني حاجه
بتعرف ازى تصطاد فرستها
بالنسلال لفرستها وتصطادها
خطفتي قلبي بنظره عينك
وابتسم اوى والاضافه انك
كنتي لبسه سلوبت بلون النمر فضلتي كل ما اغمض عيوني اشوفك قررت انك فعلاً هتبقي نمره الفهد .
غمزه : لفت له ومسكت وشه وبتمشي صوابعها في شعره وانا اسعد واحده في الكون كله اني أنا مراتك ونمره قلبك وحياتك .
وهو ضمها اوى وشالها وغرقه في شهد عسلهم وبعد وضمها ونام .
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
شاله فجر و احمد
صله واحمد حط ايده علي دماغها وقال دعاء وطلع مصحف من شنطه هدومه
ومسك ايدها وقاعد بها علي سرير
احمد: احنا هنقرا قرآن عشان ربنا يكرمنا في حياتنا تعالي جنبي وقراه جزء قران وصدق ومن غير مقدمات قلعها اسدالها و ضمها حبيبتي اللي هيحصل دلوقتي بنا لعبه حب لذيذه قوانينها في ايدك اللي هتحبيه هكمل فيه واللي هيتعبك هبعد عنه بس انتي قوليلي .
فجر : مكسوفه من كلامه اللي مش فهمه بس حسه انه في حاجه غريبه بس انا مش فاهمه حاجه هوافق وارفض علي ايه.
احمد : قرب منها وخطف شفايفها وبعد وقالها وهو بيلمس شفايفها للعبه الحب الذيذ دى وشالها علي السرير وغرقه .
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
شاليه زينه و عبدالله
عبدالله : صلي هو زينه وخلص وقاله الدعاء بحبك يا زينه القلب.
زينه : معلش استني عاوزه اصلي الورد اليومي وبدات تصلي وهو مصدوم
عبدالله :واقف مصدوم تصلي دا وقته وفضل منتظر وفات ساعه وخلصت اتكلم الحمد الله خلصت .
زينه : لسه قدامي عشر ركعات ولسه هتتحرك.
عبدالله : انتي مجنونه بقالك ساعه بتصلي هو انا مش وحشتك .
زينه: وحشتني وهموت عليك بس انا لازم اعاقبك علي اللي انت عملته فيا وحرمانك ليا .
عبدالله: انا موافق بس بعد ما اغرق في حضنك واقطع الاسدال عليها من نص وكانت لبسه لانجرى ابيض فضل يلفيفها حوالين نفسها وشاله انت زينه القلب وزينه حياتي وزينه عمرى كله وهي اتعلقت في رقبته ودخله مملكه لا يوجد فيها من مجانين غيرهم.
✨✨✨✨✨✨✨✨✨
فيلا الراوى
اوضه سعد
سعد : هتفضلي ترضعي الواد دا كتير وحشتني يا هنايا وعاوز اخدك في حضني .
هنيه : بتضحك عمرك شفت ام زى جوزت عيالها وقاعده ترضع لو اقصي احلامى مش هتخيلها بس معاك يا سعد بعشق اي حاجة تحصلي.
سعد : بحبك يا هنايا وراح اخد منها حسن نيمه في سريره واخدها وقاعده وفضل يدعكلها دماغها واكتفها وحضنها ونامه.
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
بعد مرور سنه
غمزه وفهد خلفه ولد سموه صخر علي اسم الحصان اللي كان سبب في حبهم.
ريان وبسنت خلفه بنت زى القمر واشتغل في المصنع والتزم في شغله وحياته.
عبدالله وزينه مخلفوش بس زينه حامل في شهرين
احمد وفجر خلفه بنت زى القمر واحمد رجع من شغل كانت مامته واقفه في المطبخ بتطبخ السلام عليكم ازيك يا امي فين فجر .
انعام : فجر نامت يا حبيبي شويه بعد ما اتحيلت عليها مراتك بتتعب في البيت والجامعه والبنت كمان متنساش .
احمد : بس حضرتك بتتعبي اوى يا امي معانا احنا وعبدالله وزينه.
انعام : معلش يا حبيبي متنساش مراتك ومرات اخوك اتخله عن عيشه رافهيه والخدامين اللي بتخدمهم عشان خاطركم يعني لازم اساعدكم اخواتك راحه فيلا الراوى الف مين بيخدمهم لاكن ستاتكم ولاد اصول وبيخدمه نفسه يبقي لازم نقدر اللي بيعمله عشانكم يالا روح نام جمب مراتك شويه وانا هخلص الاكل وهعدى علي عبدالله وزينه اطمن عليهم واشوفهم ناقصهم إيه.
احمد: ربنا يباركلنا في حضرتك يا امي
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا