روايات

رواية امرأة العقاب الفصل الحادي والستون 61 بقلم ندى محمود توفيق

رواية امرأة العقاب الفصل الحادي والستون 61 بقلم ندى محمود توفيق

رواية امرأة العقاب البارت الحادي والستون

رواية امرأة العقاب الجزء الحادي والستون

رواية امرأة العقاب الحلقة الحادية والستون

_ إنتي طالق !!
لا يدري كيف فعلها ، أو كيف نطقها ! .. لم يكن عليه أن يمتثل لرغباتها السخيفة .. هو أيضًا تخلى والكبرياء بالنهاية تمكن من الانتصار ! .
مازال المشهد يتكرر أمام عيناه كالشريط .. حين توجب عليه أن يلقى لفظ الطلاق عليها .. بقى يحدقها بصمت وعينان واهنة كلها رجاء أن يسمع منها كلمة واحدة .. اقسم بلحظتها أن فقط كلمة منها كانت ستنهي كل هذا وكان سيوقف كل تلك التفاهة لكنها كانت جامدة المشاعر أو ربما تتصنع أمامه .. لكن أكثر ما كسره رفضها له وعدم رغبتها به وأنها تخلت بكل سهولة بناءًا على أوهام وشكوك خاطئة ! ، فوجد نفسه دون أن يشعر بتلك اللحظة يلفظ بالكلمة التي لم يكن يتخيل أبدًا أنه سيأتي يوم وينطقها .
شعر بخروج روحه معها وكأن كل شيء من حوله أصبح ظلامًا وأسود اللون .. لقد خط بيده ولسانه مرسوم فراقه عن زهرته الحمراء وصغيرة قلبه .. كيف نطقها !!! .
اعتدل بجلسته فوق مقعده داخل السيارة .. ودفن وجهه بين راحتي يديه ، يشعر بأن أنفاسه تضيق عليه وتكاد تخنقه .. لم تعد لديه الطاقة للصمود أكثر من ذلك .. تعب من البقاء ثابتًا بوجه جميع العواصف التي تجاهد في الإلقاء به إلى الهاوية .. وهاهي نجحت كغيرها في الدفع به لعمق الهاوية بالنهاية .. كل الظروف انتصرت وجعلته يرفع راية الهزيمة المخزية ! .
***

 

 

كامنة بمضجعها منذ رحيله ومنشغلة بحزنها وبكائها .. كان الفراق رغبتها وهي من أجبرته على فعله .. لكن فور سماعها للكلمة التي أنهت كل شيء بينهم شعرت بوغزة مؤلمة في أعمق يسارها وكأنها طعنت بخنجر ومع خروجه من جسدها روحها غادرت في الحال ! .
تحزن وهناك صوت في أعماقها يصرخ باسمه ويتخبط كالمجنون من فرط الوجع ورغبته به .. ومع ذلك عنادها وعقلها لا يتوقف عن محاولات بث الشعور بالرضا حول فعلتها وأنها اتخذت القرار الصحيح ! .. فاستمرار علاقتها كان مستحيلًا منذ البداية …
كانت تمسك بيدها منديلًا ورقيًا وبين كل لحظة والأخرى تمسح دموعها وأنفها بشجن .. أرهقت بين كل الضغوط التي تصر على إنهائها .. وباتت هي لا تعرف بماذا ترغب ، أتريد إرضاء كبريائها على حساب راحتها وسعادتها أم تريد التضحية والعودة لعُقابها ؟! .
سمعت صوت طرق الباب فظنته والدها وردت بصوت يغلبه البكاء :
_ عايزة افضل وحدي يابابا من فضلك
لكن الباب انفتح بعد جملتها وظهرت من خلفه الخالة الانتصار التي كانت ترمقها بإشفاق وعتاب .. ثم دخلت واقتربت منها بخطوات هادئة حتى جلست بجوارها وراحت تهتف بحزن :
_ ليه يابنتي عملتي كدا !!
خرج صوت جلنار المكتوم وهي تجيبها بنفس جملتها :
_ الطلاق أفضل حل لينا يا دادا !
انتصار برازنة عقل وبعض الضيق :
_ الطلاق بيكون حل لما يكون بين اتنين مش طايقين بعض .. لكن عدنان بيحبك وإنتي بتحبيه ومعاكم بنت صغيرة .. إيه ذنبها بنتكم تتظلم بينكم وتتحرم من أبوها وهي في السن ده .. عشان عنادكم بس وإنتوا الاتنين بتعشقوا بعض
انهمرت دموعها بغزارة وأجابت بعقل مشوش :
_ مش قادر اطلعها من عقلي .. ماضي فريدة نقطة سودة بينا .. وخصوصًا لما شفته داخل عندها الشقة نار الغيرة ولعت في قلبي يادادا .. واتأكدت من شكوكي إنه فعلًا لسا بيحبها رغم خيانتها ليه
ردت انتصار بهدوء تام :
_ جلنار يابنتي .. مفيش راجل ممكن يرجع لواحدة خانته وخدعته وعملت كل ده معاه .. أو حتى يشيل في قلبه ذرة حب ليها .. وبالأخص مع راجل زي عدنان .. بعد اللي عملته فريدة أنا متأكدة أنه فعلًا مسحها من حياته وقلبه زي ما بيقولك .. لكن إنتي اللي مش عايزة تقتنعي بده ووصلتي علاقتكم للطلاق والانفصال !
طالت نظراتها العاجزة لها ووجهها ممتليء بالدموع تفكر بكلماتها وحين سمعت صوتها العميق في ثناياها يصيح بأن الخالة قد تكون على حق وأنها هذه المرة هي من خسرته .. انهارت باكية وارتمت بين ذراعيها تهتف بين صوت نحيبها العالي :
_ مش عارفة يادادا أنا تعبت والله .. أنا مش عارفة عايزة إيه .. بحب عدنان أوي وفي نفس الوقت خايفة وغيرانة وخوفي وغيرتي هما السبب في اللي وصلناله !
_ وليه مقولتلهوش إنك شوفتيه عند فريدة ؟!

 

 

تابعت بنفس خبرتها البامية :
_ محدش هيقدر يفهمني يادادا .. أنا اتجوزت عدنان وهو متجوز فريدة كنت بحس نفسي واحدة سرقت جوزها منها ورغم محاولاتها لأذيتي واشتراكها مع أسمهان في إنهم يسقطوني في هنا .. اديتها بعض العذر وكنت فاهمة إن ده بسبب غيرتها وقولت عندها حق أنا لو مكانها جايز كنت أعمل كدا .. كسرة النفس والوجع وحشة برضوا .. وخصوصًا إني كنت عارفة إنه بيحبها واتجوزني لهدف الأولاد فقط .. حتى لو حبيته مكنش بيبقى عندى الجراءة ابين غيرتي وكان كبريائي بيمنعنى .. واستحملت الإهمال وعدم الحب وكان واحد من أسباب تحملي كمان هو هنا عشان أنا مدركة حبها وتعلقها بعدنان إزاي لكن طاقة صبري نفذت في الآخر لما عرفت إنه ناوي يوافق على الطلاق بس هياخد هنا مني وهربت بيها .. وبعد كدا وافقت وتراجعت عن الطلاق لما اعترفلي بحبه وشوفته ازاي عايز يرضيني ويصلح أخطاء الماضي قررت إن احاول انسى واعيش في السعادة اللي كنت يتمناها معاه .. لكن ظهور فريدة تاني بعد كل اللي عملته واقترابه منها وشعوري بإنه لسا بحبها خلاني وصلت للنهاية يادادا .. صدقيني معنديش طاقة استحمل ألم وضعف من تاني .. معنديش استعداد اعيش احتمال عودة الماضي من تاني .. خايفة ويمكن خوفي هو اللي سبب عدم ثقتي في عدنان
ابعدتها انتصار عنها بلطف واحتضنت وجهها بين كفيه بحنو ثم همسات باسمة بحنو :
_ أنا فهماكي يابنتي وحاسة بيكي .. وإنك للحظة حسيتي الماضي رجع لما شوفتيه بيدخل عندها وحسيتي نفسك هتكوني جلنار القديمة وإنك لو قولتليه كدا هتجرحي كرامتك وكبريائك .. بس تفكيرك غلط ياجلنار عمر الماضي ما يرجع يعني كان لازم تقوليله وتواجهيه ياحبيبتي .. جايز كان عنده سبب احنا منعرفهوش وتكوني ظلمتيه
_ طيب لو قولنا إنه في سبب خلاه يروحلها .. وصورتها اللي كانت في محفظته وكمان لما اخدها من قدام الشركة ومشيوا وكان قايلي قبلها إنه وراه اجتماع مهم وبعد شوفته بيركبها عربيته وخدها معاه .. معقول كل دول صدف أو ليه أسبابه الخاصة !
هدرت انتصار بجدية :
_ متظلمهوش وإنتي مخدتيش خطوة إنك تسأليه حتى ياجلنار وتتأكدي من شكوكك .. إنتي اخترتي الطريق الأسهل والأقصر رغم إنك عارفة إنه كله شوك .. ودلوقتي اديكي بتشتكي من ألمه ! .
فقدت القدرة على الإجابة واكتفت بإطراق رأسها أرضًا وبكائها الصامت حتى سمعت عبارة من الخالة انتصار كانت بمثابة السهم القاضي لها جعلتها تتطلعها بنظرة تائهة حيث قالت انتصار بحكمة وخفوت :
_ خليكي عارفة إن زي ما كل حاجة ليها ضريبة .. الحب كمان ليه ضريبة وضريبته مش سهلة !
***
اصطحبها معه بالصباح بناءًا على رغبتها في التحدث معه لبعض الوقت .. فأخذها لمكان غريب لكنه رائع .. شاطيء وأمامه المياه مباشرة وكانوا يجلسون فوق مقعدين على الرمال أمام المياه .. وحتى الآرض مرت أكثر من ربع ساعة والصمت يهيمن على الأجواء بينهم .. وكلما تنظر له تراه شاردًا وعابسًا الوجه فضيقت عيناها بحيرة وسألته في النهاية بقلق وفضول :
_ آدم إنت كويس .. في حاجة مضيقاك يعني ؟!
هز رأسه بالنفي مجيبًا في هدوء :
_ لا مفيش حاجة
اعتزلت في جلستها وادرات المعقد حتى يصبح لمواجهته هو بدلًا من المياه .. ثم استندت بمرفقها فوق ذراع المقعد ووضعت كفها أسفل وجنتها تتطلعه مبتسمة بمرح جميل :
_ احنا اتفقنا أننا مش هنخبي حاجة عن بعض صح ؟
رقمها بطرف عينه وابتسم بحب على عفويتها ثم رد مؤكدًا عبارتها :
_ صح
مهرة بابتسامة بدأت تتسع أكثر :
_ طيب قولي بقى إيه اللي مضايقك
تنهد الصعداء بعدم حيلة وخنق ثم رده بخفوت :
_ مشاكل كتير يامهرة منهم مشاكل مع ماما وسبب إني سيبت البيت وده صدقيني أنا مش حابب لا افتكره ولا اتكلم عنه .. أما السبب التاني فهو مشاكل جلنار وعدنان
مهرة مبتسمة برقة واهتمام :
_ طيب جلنار وعدنان مش هتحكيلي برضوا ؟!
مسح على وجهه متأففًا ثم قال :
_ النهارده اتطلقوا
شهقت مهرة بصدمة وقالت غير مصدقة :
_ ايه إزاي .. وحصل إيه لده كله !
_ مشاكلهم المعتادة وعناد جلنار وصلهم في النهاية للطلاق ! .. عدنان من وقت ما جلنار سابت البيت هي وهنا وبقى واحد تاني .. أنا مشوفتهوش كدا بعد انفصاله عن فريدة ولما عرف حقيقتها .. وعايزة الحق مكنتش متوقع إنه يكون بيحب جلنار بالشكل ده !
زمت شفتيها بعبوس وحزن ثم قالت محاولة نشر القليل من الأمل :
_ طيب مفيش أمل إنهم يرجعوا لبعض تاني !
آدم بيأس :
_ واضح إن كل الطرق اتقفلت يامهرة .. وهنا ملهاش ذنب في كل اللي بيحصل بين باباها ومامتها .. وأنها تتحرم من حجات كتير معاهم وهي في السن ده !
مهرة ببعض الثقة ولمعة العينان اللامعة :
_ هما بيحبوا بعض وهيرجعوا صدقني
_ يارب !!

 

 

 

مدت يدها تمسك بكفه الضخم بعد لحظات وهي تبتسم بنعومة وتهمس بنظرة ذات معنى :
_ ممكن تبتسم بقى مش بحب اشوفك زعلان ومضايق أبدًا يا آدم
نجحت في رسم الابتسامة وإشعال ضوء السعادة والغرام في عيناه حيث ضغط على كفها أكثر وتمتم وهو يتطلع في عيناها بثبات :
_ ده بجد يعني !
ارتبكت قليلًا وسحبت يدها ببطء من قبضته ثم حاولت تبديل مجرى الحديث فتطلعت بعينيه الخضراء متصنعة الدهشة وتهتف :
_ إيه ده هو إنت لون عينك بيتغير ولا إيه !
ضحك بقوة وهدر بغمزة خبيثة :
_ مجنناكي أوي عيوني إنتي !
تطلعته بغرور ثم انتصبت في جلستها لتجلس بشموخ وتقول في ثقة :
_ أنا !!!! .. بالعكس ولا في بالي وأساسًا عيوني أنا احلى
سمعته يضحك من جديد لكن فور توقف ضحكته مال قليلًا وهمس بنبرة عاشقة ونظرة جذابة :
_ العيون اللي سحرتني لازم تكون اجمل طبعًا
رمقته مدهوشة من رده وصعدت الحمرة لوجنتيها بلحظة من فرط خجلها لكنها تدراكت الموقف بذكاء كعادتها حيث استقامت واقفة متصنعة الغيظ وهتفت :
_ ما تحترم نفسك وبلاش تزودها هااا .. قوم يلا عشان نمشي ، هتوصلني ولا امشي وحدي كمان
رفع حاجبه متعجبًا ردة فعلها وقالت باسمًا بنبرة عادية :
_ لا طبعًا هوصلك .. بس إنتي مضايقة من إيه .. مش إنتي اللي بدأتي أنا كنت ساكت
تابعت بنفس الغيظ قبل أن تستدير وتندفع تجاه السيارة مسرعة :
_ تصدق أنا اللي غلطانة والله إني عبرتك .. إنت مش وش نعمة أساسًا
غضن حاجبيها بدهشة وقال ضاحكًا بصوت منخفض بعد رحيلها :
_ أنا مش وش نعمة .. هو أنا عملت إيه اصلًا !!
انهى عبارته واندفع خلفها شبه ركضًا يلحق بها محاولًا إيقافها وسط ضحكته التي يجاهد في كتمها ! .
***
كانت زينة تقف بالمطبخ تقوم بتحضير كوب القهوة خاصتها .. وعقلها منشغل بالتفكير بذلك العاشق .. اهتمامه بها وحبه الذي يظهر بأفعاله جعلها تتعلق به بسهولة .. لا تعرف كيف ومتى ! .. لكن ما أصبحت تدركه جيدًا أنها كانت ساذجة بالفعل عندما لم تنتبه لكل هذا الحب منذ البداية وكانت على وشك خسارته .. ليته تجرأ واتخذ تلك الخطوة منذ زمن .. ربما لم تكن لتمر بكل هذا ولم يكن هو أيضًا ذاق ألم العشق والفراق بهذه الطريقة القاسية .. وهاهي لأول مرة تشعر بحبها الحقيقي لرجل .. وربما هو الوحيد الذي يشعرها بالآمان والاطمئنان طالما هو معها ….
انتشلها من شرودها صوت والدتها التي وقفت بجوارها وراحت تغسل إحدى الصحون المتسخة في الحوض وقالت :
_ زينة سرحانة في إيه خلي بالك على القهوة اللي قدامك احسن تتدلق عليكي
ردت بخفوت مبتسمة :
_ حاضر ياماما
فور انتهائها من تحضير القهوة التزمت الصمت لبرهة من الوقت ثم تنحنحت بصوت مسموع في خجل وقالت بهمس رقيق :
_ ماما إنتي مش قولتيلي قبل كدا إن هشام طلب إيدي منك ؟!
رمقتها ميرڤت مطولًا باستغراب ثم هزت رأسها بالإيجاب وسط ابتسامتها الماكرة وكأنها متوقعة بقية الكلام ! .. وبالفعل كما توقعت حيث توترت الأخرى بشدة وهي تجيب في صوت منخفض من فرط الخجل :
_ أنا موافقة
ضحكت ميرڤت وردت بثقة ونظرة جانبيه :
_طيب ما أنا عارفة
_ عارفة إيه ؟!!
_ عارفة إنك هتوافقي .. من وقت ما عرفتي إنه مسافرش وبدأت علاقتكم ترجع زي الأول وإنتي اتغيرتي أوي يا زينة وأنا أمك واكتر واحدة تفهمك وتعرفك .. وكنت منتظرة اسمع منك الرد بالموافقة من نفسك ومن غير ما اقولك .. عشان كدا مسألتكيش تاني
ابتسمت باستحياء واجفلت نظرها أرضًا ثم ردت بخفوت وصوت رخيم :
_ مش عارفة ياماما بس حاسة إن هشام هو الشخص اللي كنت مستنياه وبتمناه ، وإنه هيسعدني بجد وهيعوضني عن كل حاجة وحشة شوفتها في حياتي .. وكمان ….

 

 

 

توقفت بسبب خجلها من متابعة عبارتها لكنها أكملت بصعوبة بين وجنتيها الحمراء :
_ كمان حاسة إني بدأت انجذب ليه يعني !
ضحكت ميرڤت بحنو ثم اقتربت منها وضمتها بحضنها متمتمة :
_ وأنا متأكدة إن هشام هو الشخص المناسب ليكي يازينة .. يعني هسلمه حتة من قلبى وأنا مطمنة
اردفت بحب شديد وسعادة :
_ ربنا يخليكي ليا ياماما
شعرت بقبلة دافئة من أمها فوق شعرها بعد عبارتها الأخيرة فاتسعت ابتسامتها الفرحة والمتحمسة أكثر .. وبالأخص عندما تخيلت ردة فعله كيف ستكون عندما تخبره بموافقتي على الزواج منه ! .
***
داخل منزل الشافعي تحديدًا بغرفة أسمهان …….
تجلس فوق مقعدها الهزاز الخاص بها ودموعها تنهمر فوق وجنتيها بغزارة في صمت .. باتت على استعداد لفعل أي شيء حتى يعودوا أبنائها لها ، قلبها ينزف دمًا .. حزنًا وشوقًا لهم .. أيام طويلة مرت منذ تلك الليلة المشؤومة ولم تراهم أو تسمع صوتهم لمرة واحدة .. وكل محاولاتها البائسة للوصول لهم والتحدث معهم تنتهي بنفس النتيجة المؤلمة ! .
كانت تحتضن بيدها صورة تجمعها معهم وتتمعنهم بيأس وبكاء واناملها راحت تتلمس وجوههم فوق الصور بحرقة وتهتف وسط بكائها :
_ هونت عليكم ياحبايبي تسيبوني .. سامحوني واوعدكم إني مش هعمل أي حاجة تاني تضايقكم مني .. أنا عرفت غلطي خلاص وندمت صدقوني !
توقفت لبرهة تنخرط في موجة بكائها ثم عادت تكمل وهي توجه حديثها لعدنان بالبداية :
_ عايز تحرمني منك ياعدنان .. أنا مقدرش على بعدك ياحبيبي ده أنت روحي وأول فرحتي .. أنا عملت كل ده عشان مصلحتك كنت خايفة عليك من جلنار .. خايفة إنها توجعك وتاخد فلوسك بعدين .. مكنتش اعرف إنك بتحبها بجد وللدرجة دي .. أنا آسفة يابني سامحني أنا عرفت غلطي
ثم توقفت للحظة ووجهت حديثها لآدم الذي راحت تبكي بوجع حين تذكرته وتقول :
_ كنت بقول لو الدنيا كلها وقفت ضدي .. آدم الوحيد اللي هيفضل جمبي .. ده إنت ابني الحنين وحبيب أمه اللي مش بيستحمل يشوفني زعلانة للحظة .. كدا يا آدم تسيبني وحدي ياحبيبي .. هونت عليكم تقسوا عليا ولا تسألوا فيا للدرجة دي .. أنا مش زعلانة منكم بس ارجعولي وسامحوني
ثم رفعت الصورة لصدرها تحتضنها وتبكي بصوت مرتفع لدرجة أن صوت شهيقها وصل للخارج .. وكانت الخادمة في طريقها إلى غرفتها وحين سمعت صوت بكائها .. ترددت بالبداية لكن حسمت قرارها اقتربت لتطرق الباب عدة طرقات خفيفة .. فتسمع صوتها يسمح الطارق بالدخول بعد برهة من الوقت .
فتحت الباب ودخلت ثم تقدمت منها قليلًا وقالت باهتمام :
_ أسمهان هانم علاجك معاده عدي ولازم تاكلي عشان تاخديه .. عشان خاطري كلي أي حاجة ياست هانم .. ده إنتي وشك بقى قد اللقمة ومعدش فيكي حيل تقفي على رجلك من عدم الأكل
أسمهان بعناد وصوت مبحوح :
_ مش عايزة أكل سبيني وحدي واطلعي برا
الخادمة بإصرار وغضب ملحوظ في نبرتها :
_ لا مش هسيبك غير لما تاكلي .. مش هستني لغاية ما تجرالك حاجة بعيد الشر من عدم الأكل
أردف أسمهان بنفاذ صبر وخنق :
_ قولتلك سبيني وحدي واطلعي ياسماح
_ هطلع بس هروح اجبلك الأكل واجي
استدارت وقبل أن تخطو خطوة واحدة للخارج تذكرت شيء جعلها تتصلب بأرضها .. تفكر مترددة تخبرها أم ليس له داعي بهذا الوقت .. لكنها سمعت صوت أسمهان تسأل :
_ في إيه واقفة مكانك كدا ليه !
التفتت لها وقالت بتوتر :
_أصل في حاجة كدا والصراحة مش عارفة اقولك ولا لا ياهانم
_ حاجة إيه دي .. قولي يا سماح علطول من غير مقدمات !
ابتلعت ريقها بارتباك وقالت في أسف تحاول إخفائها لمعرفتها بنقمها لزوجة ابنها :
_ عدنان بيه طلق الست جلنار النهارده
خرجت صيحة مصدومة وتلقائية من أسمهان :
_ إيــــه ، اتطلقوا !! .. إنتي عرفتي إزاي ؟
_ بدرية اللي شغالة عند نشأت بيه أنا وهي نعرف بعض ولما كلمتها من شوية قالتلي
استقامت واقفة وسألت باهتمام وقلق :
_ طيب وعدنان فين دلوقتي ؟

 

 

 

_ معرفش هي مقالتليش حاجة غير ده بس
أشارت لها أسمهان بيدها أن تنصرف بعد أن امسكت بهاتفها وحاولت اجراء اتصال بابنها .. رغم معرفتها أنه لن يجيب لكنها قررت أن تجرب حظها واندهشت حين انفتح الاتصال وأجاب عليها بسخرية :
_ عرفتي الخبر طبعًا يا أسمهان هانم .. افرحي اللي كنتي عايزاه تم خلاص واتطلقنا .. نجحتي إنتي وال**** التانية إنكم تكونوا سبب في وجعي وألمي للمرة الثانية .. وفرقتونا !
سالت دموع أسمهان بغزارة وردت عليه وسط بكائها تتوسله بمشاعر صادقة وحزن :
_ مستحيل افرح في وجعك وحزنك ياحبيبي .. ابوس إيدك قولي إنت فين خليني اجيلك اشوفك واخفف عنك يابني
خرج صوته محتقن بالدموع وضعيف :
_ هتداوي إيه ولا إيه ! .. معدش هيفيد بحاجة خلاص
كانت ستجيب عليه لكن صوت صافرة إنهاء المكالمة
ضربت بأذنها فأنزلت الهاتف تنظر إليه بدهشة وعادت فورًا تحاول معاودة الاتصال به لكنه لم يجيب هذه المرة ……
***
مر يومين منذ يوم الطلاق ولم تراه ، حتى لا يأتي لرؤية ابنته .. قلقت وخشيت أن يكون صابه مكروه لكن حمدت ربها حين رأت سيارته تقف أمام المنزل ويترجل منها .. تنهدت الصعداء بارتياح وبقت تتابعه بنظرها وهو يخطو بخطواته إلى الداخل .. عندما رفع نظره للأعلى وتطلع بها أجفلت نظرها بسرعة بعيدًا عنه فيزفر هو مع ابتسامة مستنكرة منه ثم يكمل طريق للداخل .
طرق عدة طرقات على الباب وبعد لحظات فتحت له بدرية التي رحبت به ترحيبًا حارًا وفور دخوله رأى صغيرته تجلس فوق مقعد صغير يناسبها وأمامها طاولة قصيرة مقاربة لطول قامتها الصغيرة وتمسك بيده قلم ألوان تخط به رسمها الطفولي فوق الورق .. وحين لمحت أبيها وثبت واقفة بفرحة وصاحت بجنون وهي تركض نحوه :
_ بابي
ظهرت الضحكة بوضوح في لحظة فوق ثغره العابس وانحنى للأمام حتى يلتقط صغيرته التي تأتي إليه ركضًا .. وفور وصولها حملها فوق ذراعيه ولثم وجنتيها وشعرها بعمق متمتمًا في شوق وصوت عاجز :
_ وحشتيني أوي ياهنايا
ردت الصغيرة برقة وابتسامة تسرق العقل :
_ وإنت كمان يابابي وحشتني أوي .. بس إنت ليه مكنتش بتيجي تشوفني !
أردف معتذرًا بصدق وحزن :
_ أنا آسف ياروح بابي كان معايا شغل بس خلاص من هنا ورايح كل يوم هجيلك
نزلت من فوق ذراعيه وشبكت يدها الصغيرة بكفه الضخم تسحبه معها نحو طاولتها متمتمة :
_ تعالى بص رسمت إيه !
سار خلفها مبتسمًا بحب وراحة فلولا وجود ابنته لفقد عقله منذ وقت طويل .. وجدها تلتقط الورقة وترفعها أمامه تسأله بحماس طفولي ونعومة :
_ حلوة ؟
تلاشت ابتسامة وجهه فور تمعنه في الرسمة .. حيث رأى رجل وامرأة وبينهم بالمنتصف طفلة صغيرة وقبل أن يدرك الرسمة كانت هي تهتف بعينان لامعة تشير على كل شخص بالرسمة :
_ دي مامي ودي أنا وده إنت .. حلوة يابابي ؟
شرد للحظة بأسى وحسرة ثم ابتسم لها ومال يجلس القرفصاء أمامها مردفًا بغمزة مشاكسة وساحرة :
_جميلة أوي يابابي .. بعدين أي حاجة بتعملها هنون والأيد القمر دي لازم تطلع حلوة
انهى عبارته وهو يمسك بيدها ويرفعها لشفتيه يقبل ظاهرها بحنو فتبتسم هي له بخجل ورقة أذاب قلبه جعله يضحك ويجذبها لذراعيه لاثمًا شعرها .
أبعد ابنته عنه ببطء حين سمع صوت خطوات تهبط الدرج فالتفت برأسه تجاهه ليجدها هي تنزل برقة مرتدية ثوب أبيض طويل وبحمالات رفيعة منحدرة بفتحة مثلثية صغيرة عند الصدر لكن لا تظهر داخلها .. رغم أنها لا ترتدي شيء مختلف عن عادتها في الملابس إلا أن مظهرها حبس أنفاسه والهب نيران شوقه لها .. فبقى يتمعنها بشرود حتى سمع صوتها الناعم :
_ ازيك ياعدنان ؟
تطلعها مطولًا بنظرة متفحصة رغم نيرانه الداخلية إلا أنه أظهر الجمود وهو يجيبها :
_ كويس وإنتي ؟
اكتفت بهز رأسها وابتسامة خافتة كإجابة على سؤاله بأنها بخير .. بينما هو فعاد وانشغل بالحديث مع صغيرته يمزح معها ويداعبها بحنو وبين كل لحظة والأخرى كان يخطف النظرات خلسة لها دون أن تنتبه .. أما هي فبعد دقائق معدودة استقامت واقفة وكانت على وشك الرحيل لكن صوت رنين هاتفه جعلها تتوقف كنوع من الفضول وحين أخرج الهاتف وأجاب بنبرة طبيعية :
_ أيوة يا مروة اخبارك إيه ؟

 

 

 

قال تلك العبارة فقط وهب واقفًا بعد أن خطف قبلة سريعة من وجنة هنا وابتعد يغادر المنزل ليتحدث بالخارج .. وسط نظراتها المشتعلة له وهي ترفع حاجبها مغتاظة .. جاهدت في البقاء ثابتة وغير مبالية بأمره على عكس داخلها الذي يشتعل .. ولوهلة رغبت بأن تندفع إليه وتسأله من تلك الفتاة ولكن بأي حق ستسأله بعد طلاقهم وبالأخص أنها هي من أصرت على الانفصال ونفذت مطلبها بالنهاية ! .
ظلت ساكنة مكانها دون حركة وعيناها عالقة على الخارج تتابعه من النافذة المفتوحة وهو يتحدث مع تلك الفتاة وتارة يضحك وتارة يتحدث بجدية .. وعلى الجانب الآخر كانت ابنتها تحدثها وتشرد لها حكايتها الطفولية وهي مرة تجيب ومرة يكون كامل تركيزها منصب عليه لتخرج منها همسة بالأخيرة ساخرة وهي تبتسم :
_ ومتتكلمش ليه جمبنا .. طلعت برا ليه ولا هو الموضوع مهم للدرجة !
بقت تأكل في نفسها من الغيظ والغيرة حتى عاد بعد دقائق .. فاستقرت في عيناها نظرات كلها امتعاض وخنق تصنع أنه لم يلاحظها وتجاهلها تمامًا ثم عاد لابنته وسأله عن جدها ( نشأت ) فاخبرته أنه ليس بالمنزل وخرج منذ الصباح الباكر ….
كانت تمنع عيناها من النظر إليه بنارية عنوة ورغمًا عنها تخونها النظرات وتتطلع إليه حتى بالأخير وجدت أن أفضل حل هي أن تبتعد وتصعد لغرفتها فلا فائدة من البقاء بمكان هو موجود به .. لقد انفصلا وقد انتهى كل شيء ! .
توقفت وقبل أن تخطو خطوة واحدة للأمام انتابها دوار شديد للحظة جعلها ترتد للخلف وكانت على وشك أن تسقط لولا يديه التي احاطتها بإحكام .. فحدقته مذهولة ورأت وجهه مشوشًا بالبداية لكن عادت الرؤية لوضعها الطبيعي بعد ذلك وسمعت صوته القلق ونبرته الدافئة يسأله :
_ جلنار إنتي كويسة !
فركت جبهتها بلطف وتمتمت بصوت خفيض :
_ كويسة .. أنا هطلع ارتاح في أوضتي فوق شوية
تحركت وبعد خطوات بسيطة عاد الدوار من جديد ولحسن حظها هذه المرة أنها كانت بالقرب من الحائط فاستندت عليه وباللحظة التالية فورًا وجدته خلفها يهمس بغلظة صوته الرجولي :
_ مش هتقدري تطلعي وحدك تعالي هطلعك
ولم يمهلها الفرصة لتجيب حيث وجدته ينحنى ويحملها فوق ذراعيه ويصعد بها الدرج .. شهقت مصدومة وهمست بغضب محاولة إخلاص نبرة صوتها حتى لا تسمعهم الصغيرة :
_ إنت بتعمل إيه .. نزلني متنساش إننا اتطلقنا خلاص
رمقها بنظرة مستاءة ومخيفة بعد تذكيره بطلاقهم وهتف :
_ منستش ومتنسيش إنتي كمان إنك لسا في فترة العدة
جلنار بعصبية مكتومة وهي تصر على أسنانها :
_ عدنان نزلني .. نزلني !
قال بخنق وغيظ منها :
_ متقلقيش أول ما نوصل الأوضة هنزلك وامشي أساسًا
_ نزلني بقولك !!
لم يكترث لأمرها وأكمل سيره حتى وصل لغرفتها ثم انزلها فوق الفراش طالعها بنظرة مغتاظة وعدم حيلة قبل أن يستدير ويهم بالانصراف كانت هي تثب واقفة من الفراش وتركض للحمام حتى تفرغ ما بمعدتها .. اسرع إليها ووقف عند الباب يطرق بقوة ويهتف بقلق :
_ جلنار إنتي كويسة افتحي الباب .. طيب اطلبلك الدكتور
ردت عليه بصوت مبحوح وضعيف :
_ أنا كويسة يا عدنان .. امشي وأنا هنزل وراك
_ طيب افتحي الباب بقولك
قالها بانفعال بسيط ليسمعها تصيح بغيظ وعناد :
_ مش هفتح قولتلك امشي
كور قبضة يده بغيظ يحاول تمالك أعصابه حتى لا ينفعل عليها وبقى أمام الباب ينتظرها لوقت حتى خرجت وهي تجفف وجهها وطالعته شزرًا فبادلها نفس النظرة ثم استدار وانصرف قبل أن يفقد زمام أعصابه ! …..
***

 

 

بعد ساعات قليلة من رحيله خرجت جلنار من الحمام وهي تمسك بيده شريط صغير لاختبار الحمل .. فتلك الأعراض تكررت كثيرًا منذ فترة لديها وبالأخص بعد تأخر الدورة الشهرية عنها ..طجعلها شبه متيقنة من أن هناك أمر ليس طبيعي .. بعد ساعات قليلة من رحيله خرجت جلنار من الحمام وهي تمسك بيده شريط صغير لاختبار الحمل .. فتلك الأعراض تكررت كثيرًا منذ فترة لديها وبالأخص بعد تأخر الدورة الشهرية عنها ..طجعلها شبه متيقنة من أن هناك أمر ليس طبيعي ..

يتبع…..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية امرأة العقاب)

اترك رد

error: Content is protected !!