روايات

رواية فيروز الفصل السابع عشر 17 بقلم زينب سعيد

رواية فيروز الفصل السابع عشر 17 بقلم زينب سعيد

رواية فيروز البارت السابع عشر

رواية فيروز الجزء السابع عشر

فيروز

رواية فيروز الحلقة السابعة عشر

الحلقة السابعة عشر
في الشرقية في الصباح.
تجلس العائلة تتناول الإفطار ومعهم أسمي التي تجلس بجوار زوجة عمها ومن حسن حظها كان الكرسي الذي في مواجهتها فارغ فسامر كان يجلس في مقابل والدته وساجد في مواجهة والده والجد يترأس السفرة كما في المعتاد.
ليقطع هذا الصمت الجد وهو يسأل أسمي:أسمي هتروحي الكلية النهاردة.
أسمي بهدوء:مش عارفة يا جدو لسه مش عارفة هروح أنتي ولا هركب أيه معرفش حاجة هنا.
الجد بضحك:هتروحي أزاي هتروحي مع سامر طبعاً أنتو رايحين نفسك المكان بعد إذنك يا سامر يا أبني.
سامر بهدوء: حاضر يا جدي مفيش مشكلة.
الجد بهدوء:ها يا بنتي هتروحي النهاردة ولا هتعملي أيه.
أسمي بهدوء:حاضر يا جدو دكتور سامر.
سامر بهدوء:نعم .
أسمي بعد أخذ نفس عميق :أنا هعتذر لحضرتك النهاردة في المحاضرة قدام الطلبة زي ما حضرتك كنت عايز.
سامر بهدوء:براحتك يا أسمي بعد ما عرفت أنك بنت عمي وعرفت سبب عصبيتك فكنت هتغاضي عن إلي عملتيه ومكنتيش هتحضري لكن كنت هشرحلك هنا وده عشان خاطر جدي وصلة الدم إلي بنا.
أسمي بهدوء:شكرا لحضرتك بس في كلتا الحالتين هعتذر لحضرتك قدام الطلبة زي ما غلط في حضرتك قدامهم.
ليرد صلاح بهدوء: ماشاء الله عليكي يا بنتي ربنا يحميكي إلي يريحك أعمليه.
أسمي بهدوء:حاضر يا عمو.
سهام بهدوء:طيب أنتي محتاجة تجيبي هدوم يا أسمي لإنك أكيد مش هتعرفي تجيبي حاجتك من هناك.
أسمي بهدوء:بفكر أروح يا طنط أجيب حاجتي من هناك أنا أخدت حاجتي الضرورية بس باقي هدومي وحاجتي هناك.
رؤوف بنفي:لأ يا حبيبتي متروحيش هديكي الفيزا بتاعتي وتشتري إلي أنتي محتاجاه مع أصحابك وسامر يستناكي ويبقي يجيبك وهو جاي.
أسمي بإبتسامة :حاضر يا جدو بس ممكن أروح أبات عند صاحبتي وأبقي أجي بكره.
ليتحدث ساجد أخيرا بعد أنك كان يستمع لهم بصمت تام:لأ لهتيجي مع سامر لمع بابا لمعايا مفيش بيات بره البيت من هنا ورايح .
أسمي بهدوء:والله جدو أو عمو إلي يقرروا ده مش حضرتك .
ساجد بضحك:ضحكتيني والله رد عليها أنت يا جدو.
رؤوف بهدوء:ساجد بيتكلم صح يا بنتي مفيش بيات بره البيت من هنا ورايح في قواعد لازم تمشي عليها يا بنتي هنا غير القاهرة يا بنتي.
أسمي بهدوء:حاضر يا جدو أبقي عرفني القواعد ومفيش مشكلة همشي عليها
صلاح بهدوء:ماشي يا حبيبتي ربنا يحميك.
أسمي بهدوء: شكراً يا عمو بعد إذنكم هقوم أجهز.
رؤوف بهدوء:أتفضلي.
لتغادر أسمي لينظر رؤوف لأحفاده بعتاب:ممكن تكلموا بنت عمكم أفضل من كده شوية.
سامر بهدوء:جدو أنا سامحتها عشان خاطرك أعمل أيه أكتر من كده.
ساجد بهدوء:وأنا يفهمها البيت ده ماشي أزاي.
رؤوف بهدوء:طيب كمل جميلك عشان خاطري يا سامر وبراحة عليها وأنت يا ساجد بلاش شغل المساجين بتاعك ده.
سامر بهدوء:حاضر يا جدو عشان خاطر حضرتك من عنيا الأتنين .
ساجد بهدوء:حاضر يا جدو.
رؤوف بهدوء:ربنا يرضي عليكم .
ساجد بهدوء :طيب همشي أنا .
سامر بهدوء:أستني هاجي معاكي أستناها بره السلام عليكم.
باقي العائلة :وعليكم السلام.

-***-

في القاهرة في شقة عزيز وشروق.
يجلس عزيز ويتحدث بعصبية شديدة وتجلس زوجته بجواره تبكي بحرقه: ليتحدث بعصبية بتندبي دلوقتي يا أختي بعد أيه قولتلك أقنعيها تعملي التوكيل أهو دلوقتي راحت ليهم وأكيد قلبوها علينا هنعمل أيه دلوقتي الفلوس خلاص مش هتيجي وأحنا هنطلع من المولد بلا حمص.
شروق بدموع:أنا مش فارق معايا الفلوس أنا عايزة بنتي مش عايزة حاجة غيرها في داهية الفلوس.
عزيز بسخرية:في داهية الفلوس طيب يا أختي لما تقعد نشحت عشان إيجار الشقة ومصاريفكم منين.
شروق بدموع:ده إلي همك أنا عايزة أرجع بنتي مش هسيبها وسط الفلاحين دول.
عزيز بسخرية:أبقي قابليني أن رجوعها وهتلاقيهم هيجوزها حد تباعهم ولا حاجة من بلدهم .
شروق بغل:هتلاقي صلاح الزفت هيفكر يجوزها واحد من عياله عشان الفلوس متطلعش بره.
عزيز بخبث:ثانية واحدة هو عندو ولاد ولا بنات.
شروق بعصبية:أيه الأسئلة التافهة دي أنا عايزة بنتي.
عزيز بنفاذ صبر :يا ستي جاوبيني وخلاص.
شروق بعصبية:عنده والدين أكبر من أسمي معرفش خلف تاني ولا لأ.
عزيز بفرح:أيوة كده هو ده الكلام .
شروق بإستغراب:أنت فرحان ليه.
عزيز بهدوء:هقولك ليحكي لها عن محطته الدنئ لكي يعيد أسمي للعيش معهم فهم في قرية ريفية فكيف سيوافق أهل البلد أن تعيش فتاة مع شابين في المنزل دون رابط رسمي فوقتها سيكون لهم الحق في أخذ أسمي مرة آخرى للعيش معهم.
شروق بهدوء:طيب ما ممكن يحاول يجوزها واحد من أحفاده وممكن يكون أحفاده متجوزني أصلاً ويبقي في ستات غيرها في البيت ومرات صلاح موجودة.
عزيز بتفكير:هاتي عنوانهم في الشرقية ونروح أسأل عنهم وبعدين لما أجي نقرر سوا هنعمل أيه .
شروق بهدوء: حاضر لتذهب لتحضر له العنوان من بطاقة عامر التي مازالت معها حتي الان ليظل عزيز يجلس يفكر فيما سيفعل فهو كل ما يريده الأموال فقط ويأخذ طفله ويطلق شروق وزوجته الثانية وبعدها يغادر البلاد يعلم أنه أستفاد من الأموال التي كان يبعثها صلاح لأسمي فقد فتح بها حساب بنكي لكن هذا لا يمنع من أن يزيد أمواله ويتمتع بها لتأتي شروق تعطيه العنوان ليفيق من شروده ويأخذ منها العنوان ويغادر عازما علي السفر للشرقية.

-***-

في الشرقية في غرفة أسمي.
تجلس تتحدث مع ليلي تخبرها بكل شئ حدث :يعني أعمل أيه يا ليلي شكلهم صعب أوي ولا ساجد وسامر دول باصنلي من فوق مش كفاية عايشين في العز ده كله قصر ولا في الأحلام وعربيات آخر موديل ولا الدهب إلي لبساه أمهم يستمتعوا في فلوس أبويا حتى لو كانوا بيبعتوا الفلوس كانوا بيبعتوا ملاميم مشوفتش عربيتهم ده ساجد ده لابس ساعة دهب شوفي النقطة ده أنا مش لابسة حلق حتي حاضر يا ليلي هستحمل ماشي مع السلامة لتأخذ أغراضها وتغادر .

-***-

في سيارة سامر .
يجلس سامر في سيارته ينتظر خروج أسمي للتحرك للجامعة لتخرج بعد فترة وتركب بجواره بصمت تام ليتحدث هو بهدوء:هتحضري كل المحاضرات ولا هتروحي تجيبي إلي ناقصك.
أسمي بهدوء:لأ محاضرتك بس عشان أعتزر لحضرتك وبعدين هخرج.
سامر بهدوء:تمام نخرج شوية مع صحبي لغاية متخلصي وترجعي.
أسمي بهدوء:تمام ليكمل قيادته بعد تبادل أرقام الهاتف لسهولة التواصل حتي يصلو إلي الجامعة وينزلها في الخارج خوفا عليها من الشائعات من الطلاب.

-***-

في المدرج .
تجلس فيروز ورنا في مكانهم المعتاد يتحدثون في بعض المواضيع لتفاجئ فيروز بشمس تأتي لتجلس بجوارهما في الأمام بدون أصدقائها.
لتتحدث فيروز بهدوء:في حاجة يا شمس متخانقة مع أصحابك ولا حاجة .
شمس ببرود:لأ بتسألي ليه.
فيروز بهدوء:عشان جاية تقعدي قدام لوحدك ومن غيرهم ودي آول مرة تعمليها.
شمس ببرود:عادي مش بفهم من القاعدة وراء وجيت أقعد قدام.
فيروز بهدوء: تمام يا حبيبتي براحتك.
لتهمس رنا في أذن فيروز:أختك شكلها بتسرح بينا.
فيروز بهمس:رنا قولنا أيه ملناش دعوة بيها تمام.
رنا بهدوء: حاضر.
ليدخل سامر المحاضرة وينتهي الكلام الجانبي لكن تتعالي الهمسات بعد دخول أسمي خلفه ليتحدث سامر بنبرة جدية:أيه يا شباب الصوت عالي ليه ما أسمعش صوت إلي هيتكلم هيطلع بره ثم ينظر لأسمي بهدوء:أتفضلي يا أنسة.
لتدخل أسمي وتتحدث بهدوء:أنا أسفة لحضرتك يا دكتور كانت أعصابي تعبانة الفترة دي.
سامر بهدوء:تمام أتفضلي أقعدي لتدخل أسمي لتجلس ليتكلم هو أنا سمحت أسمي لأنها كانت تعبانة وجت ليا وقالت لي ظروفها وكمان طلعنا قرايب فالموضوع ده أنتهي ومش حابب تتكلموا في نهائي نبدأ محاضرة النهاردة .

-***-

في ورشة الأسطي جمال.
يجلس يتابع عمله بشرود تام ليأتي صلاح من خلفه ويتحدث:أيه يا جمال سرحان في أيه.
لينتبه لصديقه ويترك ما بيده ويقف ليسلم عليه:مافيش حاجة متشغلش بالك تعالي نقعد ليذهبوا ليجلسوا ليسرد صلاح كل شئ حدث وعن البنت وما قالته لهم ليتحدث جمال بهدوء:ألف مبروك حمدالله على السلامه هتلاقي الحج فرحان أوي.
صلاح بهدوء:فرحان جدا لو يطول يجيب لها حته من السماء مش هيتأخر.
جمال بهدوء:ربنا يخليها ليه ويخليك ولادك.
صلاح بهدوء:يارب المهم أنت أخبارك أيه طمني عليك.
جمال بهدوء:الحمد لله أدعيلي أنت بس.
صلاح بهدوء:شكلك مش عاجبني أنت مخبي عليا حاجة.
جمال بهدوء:لأ هخبي عليك أيه بس.
صلاح بهدوء:مش باين المهم أنا موجود لو حبيت تحكي أسيبك أنا بقي عشان عندي شغل لأزم ألحقه .
جمال بهدوء:في رعاية الله.
ليغادر صلاح ليكمل جمال عمله من جديد مرة أخرى بذهن شارد.

-***-

في الجامعة.
بعد إنتهاء المحاضرة يغادر سامر وكذلك تغادر أسمي بصحبة ليلي لشراء الأغراض التي تحتاجها أسمي بينما تجلس فيروز مع رنا ليتحدثوا فيما حدث بينما شمس تخرج مع أصدقائها ليجلسوا في الكافيتريا.

-***-

في الكافيتريا.
تجلس شمس مع أصدقائها يعاتبوها فيما حدث لتتحدث نيفين بغيظ:بقي تسبينا وتقعدي قدام مش كفاية ليلي وأسمي واخدين جنب ولا الدكتور إلي طلع قريب أسمي ده كمان أنا هموت الغيظ.
شمس بهدوء:تغيير مش أكتر حابة أعرف بيقعدواويعملوا أيه قدام وبعدين حابة أعرف ورنا وفيروز بيعملوا أيه عشان يجيبوا التقديرات الحلوة دي أزاي.
مروة بخبث:يا لئيمة بتراقبي أختك.
شمس بهدوء:يا ستي براقبها أيه بس في البيت بيعملوا مقارنة بينا عشان بتجيب تقديرات أفضل مني فكررت أقلدها مش أكتر.
نفين بهدوء:طيب ياريت متنساش بقي يا جميل وأنتي بتذاكري.
شمس بخبث:هو أنا ليا غيركوا بس يا بنات أحنا مش صحاب أحنا أكتر من الأخوات.

-***-

عند أسمي وليلي.
يتحدثون فيما حدث لتتحدث ليلي بهدوء:بس بصراحة أنا أستغربت أوي لما قال أنك تقربيله.
أسمي بهدوء:وأنا كمان لأنه مقاليش أنه هيقولك كده.
ليلي بهدوء: متنسيش بردو أنك أنتي هتركبي معاه علي طول .
أسمي بهدوء:لأ هو نزلتي بره عشان محدش يشوفني ويقولي حاجة.
ليلي بهدوء:شوفتي أنه كويس وأنتي إلي ظلماه.
أسمي بهدوء:يا ستي كبري يلا عشان نلحق وقتنا .
ليلي بهدوء:تمام.

-***-

يتبع……
بقلم زينب سعيد.

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة جميع فصول الرواية اضغط على (رواية فيروز)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *