روايات

رواية كان حبا الفصل الخامس عشر 15 بقلم رجوع الأمل

رواية كان حبا الفصل الخامس عشر 15 بقلم رجوع الأمل

رواية كان حبا البارت الخامس عشر

رواية كان حبا الجزء الخامس عشر

كان حبا
كان حبا

رواية كان حبا الحلقة الخامسة عشر

نظر في اثرها ثم انصرف يتمتم بكلام لم تفهمه وهي تراقب خطواته من الداخل
ايناس مين داه يانسرين اصل تقربا كل يوم بيجي يسال عنك الاسبوع اللي فات
زمت شفتيها وهي تلتزم الصمت لمدة
كان عايز ايه
ايناس : ماقلش لما يعرف انك ميش موجودة ينصرف
نسرين ينصرف ركزي في اللي ايدك احسن تكعبلي الدنيا ونروح في دهية
وصل عمر لسيارته رمى كيس الدواءعلى المقعد المجاور له وركب السيارة ونطلق هو يعيد كلماتها الاخيرة
طب انت متضايق ليه ميش دي هي الحقيقة
ولا عايز تبقي مميز عندهاو عندك امتيازات كمان
رن هاتف هوينزل لنظرفيه كزعلى اسنانه بعنف لعن عاصم
نعم ميش فاضي ياعاصم
ولومهبب حاجة والله ما انا ح جاي وشفلك غير ي اتصرف
ضحك عاصم بقوة حتى عاد راسه الى الوراء يابني اهدي اصبر على رزقك تنفس بنهم ماهبتش حاجة لس النهار طويل وراي رسومات لازم اخلصها
عازمك على الغداء تعالى ام عاصم عمل حاجة بتحبها
عمر شكر اياسيدي على كرم الضيافة
عاصم والله انا كريم جدا ماما اللي عزماك بلاش تكسر بخطرها
عمر اخذ نفسا عميقا ابقى اشوف محمد حيكون موجود
عاصم مااعتقدش محمد بقاله نظام تاني واكيد ميش حيسيب مراته ويجي مااحنا معنسين ان شاء الله
عمر الله يلعن ابو الفاظك الزفت ماتتجوز يا اخي يمكن ربنا يحل عقدك
اغلق الهاتف
عمر احسن توجه الى داخل عيادته البسبطة ومع ذالك مريحة وتنبعث منها راءحة الامل
في بيت محمد
كانت سهام تجلس مع شهيناز
شهيناز انا ميش مرتاح لعرض داه على الاقل ياست لواحظ قولي هومين متهي ميش داخل داماغي واحد مايعرفنيش ميش طمعان في حاجة ويقدملي مساعدة
زمن المعجزات انتهى من زمان
على الاقل عاصم الصاوي غرضه كان واضح
سهام لواحظ
يابنتي احسني الضن بالله واحد محسن عايز يقدم لك مساعدة لوجه ربنا خالصة
شهيناز امتى دخلتي المشيخة ياشيخة سهام
نظرت فيها بامل يطل من عينها هوعاصم راجع راجع نفسه وحس بغلط فاعايز يصلحه من غير ماحديعرف
ماهو كبرياءه ومولد عنده الغرور وخدها حكاية كرامة
هوعاصم صح

 

 

 

تنهدت سهام بتعب لا انسيه يا شهيناز اللي زيه مايندمش
جفلت ملامح شهيناز ولملمت ابتسامتها
شهبناز هوطلب متجبوش سرته
سهام والله ميش هو والراجل رافض يتقال اسمه ميش عايز منك مقابل فاطمني
لس الدنيا بخير لس فيه ناس طيبة وعايزة تعمل خير لوجه ربنا العالي والله لس دنيا بخير وفيها ناس طيبة ياشهيناز ماتفقعيش مرارتي وافقي الراجل عايز الثوب من ربنا سبحانه وتعالى وعايز يفتحلك المكان بشروط اللي قولت لك عليها ميش عايز حاجة من الربح
هيعملك عقد ايجار بثلاثة سنوات وحيجهز الصالون بكل للي تحتاجيه انت ماعليك الاتشوفي كم. بنت كداه من زمايلك وتتفقي معاهم يجو يشتغل معاكي
بس فيه شرط لازم يتنفذ المحل حيكون خاص بالمحجبات اساسا ومافيش جنس راجل يدخله مهما كانت الاسباب
كمان لبسك يتغير يشهيناز
مطت شفتيها وايه كمان
اسلوبك وطريقة كلامك
وايه كمان ماقلش حاجة عن اسمي الحجة شهيناز ميش راكبة
سهام بنرفزة ماقلش ياختي دول نصاءح من عندي
شهيناز خلي نصايحك ليكي ياام نصايح وجبي من الاخر عايزمني ايه ماهوانا لازم ابقي على بينة ميش عايزة ادبس في مصيبة وتجي في الاخر على دماغي ماهو اللي يشيل قربة مقطوعة تخر على دماغه
ميكنش حيعمل وكر اوحاجة يتغطى بيها
سهام بضيق هيعمل غسيل اموال
الراجل حاجة نظيفة وبتاع ربنا وحافظ قران مالوش في طريق البطال
شهيناز هي تمط شفتيها يبقي من دعات التعدد ولاصل جواز المتعة ولاالميسار
سهام استغفرلله العظيم ايه ياشيخة الافكار الشيطانية دي
شهيناز اومال لوتشوفي اللي جويا ميش مصرح به تقولي ايه
تنهدت ماهو الدنيا علمتني انه مافيش حاجة تجي بساهل وكل حاجة ولها ثمن وانا من حقي اطمن وشوف اقدر ادفع التمن ولا لا
سهام وانا تفكري فيا التفكير الوحش يعني انا ارضهالك
شهيناز ماهو لوالمكسب حيكون كبير اكيد تبيعي مرات ابوكي يعني ماتبعنيش انا
سهام وهي تبتسم تصدقي بالله ياشهناز وحشو ني البنات وود واءل وحشني اوي
وحتى العقرب امهم

 

 

 

 

شهيناز عشان معندكيش كرامة دي حسداكي ونفسها تسمع خبرين مافيش غبرهم
موتك
ولا طلاقك
بجد ياسهام هي كرهتك اكثر لما تخطبتي لبشمهندس محمد ماتكونش كانت حاط عينه عليه
سهام الله يلعنك ياشيخة ايه التفكير الواطي اللي احتل دماغك وبقي مسيطر عليه
شهيناز : ياستي سيبك مني وكملي معايا في حكاية فنوس علاء الدين افركوه ازاي
سهام :اللي هوايه
شهيناز الفنوس عشان يطلع الصالون ال شيخة شهيناز للحلاقة و التجميل
سهام ببتسامة يعني مواقفة
انا ضمناه والله رجل كويس فعلا. عايز يسعدك لوجه لله
شهيناز بمكر مين
اسمه ايه
سهام ميش هقدر اقول ياشهيناز محمد محافني مجبش سيرته
شهيناز بمرح طب ماجبش سرتي
واهي وهي تضغط على كلمة لوجه الله دي ميش داخل دماغي هوجوزك ضمنه
سهام انا ضمناه
شهيناز يعني تعرفيه
طب قولي على الاقل اسمه عشان اطمن
سهام وافقي ياشهيناز مش هتندمي كمان محمد حيكون معاكي خطوة خطوة
واكيد ميش حيرضالك الظلم ولا الغلط انت اختي ياهبلة لومكنتش متاكدة من نوياه الطيبة ما كنتش فتحت معاك الموضوع
شهيناز مالنواي الطيبة الغامضة هي اللي ميش مريحاني اهو عاصم الصاوي كان واضح وطلبه واضح
سهام ماتقرنيش بينهم ياشهيناز دول فرق السماءوالارض
مافيش اي وجه للمقانة ماتظلميش الراجل والله ماعندو. اي نية سيءة اتجاهك
شهيناز هوشايفني اكيد
هزت راسها لا
ولا انت من اللي النوع اللي بيستهويه هي تغمز لها دا مود تاني خالص حاجة خاص كداه بعيد عن تفكير ك الشيطاني
شهيناز لنلبس له لباس الشرعي ونقاب كمان
سهام لا اطمني الحاج مالوش في كهون النسوان
لوت شفتيها ليكون مالوش في الحريم خالص
سهام ببتسامة ماكرة لا اطمني له في الصنف الكيوت كداه وهادي اللي سكوته طويل وشوه مليان خجل وقلبه حنين ولمسته دافية تطبطب عليه ميعرفش يقول غير حاضر ونعم
يعني بتاع رمنسية واشعار وارواح بتتخاطب وتتخاطر في الحلال
ميش بجح زيك
شهيناز التي اطلقت قهقة عالية
يبقى تعالي ندله على الشيخةسمر وناخذ ثواب في اليتيمة وبنتها اليتيمة
سهام وهي تضحك يخرب بيت شيطانك الحمدالله انه محمد ميش هنا كان طردني انا وانت بسبب الضحك الهباب دي
دي اول حاجة تغيريها رقعت بوحدة ثانية
غمزت لها اعمليها لبشمهندس وحتشوفي نتاءجها المذهلة الوصفة مضمونة
سهام: اتنيلي
اعتدلت بمناسبة ياشهي انا طلعت عبيط متجي تعلمني كم حركة ميعة ميش مؤدبة كداه من اللي تعرفيهم
ميش عايزة محمد يدور على حاجة برة
شهيناز بغيظ هوانت شيفاني ايه ماتكونش فكراني بشتغل في كباريه
سها م. :😊😄اخص عليكي ياشهي كداه برضه احسني الضن بي
انا قصدي صالون مادام ماجي كان بيتردد عليه اصناف كثير من بينهم الرقصات المحترمات واصحاب المهن الحرةذوي الخبرة
شهيناز وهي تمط شفتيها ماهي فيه ناس محرمة بجد اوعي تغرك المظاهر
في شركة ال عمران للمقاولات

 

 

 

 

///////////////////
انهى الاجتماع وعاد وهي خلفه تحمل الملفات وملامح الجدية مرسومة على وجهه
ياسين انسة سمر اطلبي الاستاذ هاني
سمر حاضر يافندم
دخل واستقر خلف مكتب ليفتح جهاز المحمول الخاص به يتصفح بعض الاعمال
طرقات خفيفة تجعله ينس تعبه وكل مايعانيه ابتسم هو ياذن لها بدخول نظر اليها من تحت لتحت دون ان تنتبه وهي تقف محرجة
زم شفتيه مانع ابتسامته من اللانفلات فيه ايه يا انسة سمر
سمر اصلي انا قاطعها
بهدوءه وتفهم
بعتذر عارف انك لس جديدة ميش عارفة لاستاذ هاني راءس قسم الصفقات حتلاقي رقمه مسجل عندك
ثم عادل عن قراره بلاش روحي ياانسة سمر انا اتصل بيه
سمر عن اذنك يافندم قبل ان تخرج انسة سمر فيه ايميل حيوصل من الشركة الفرنسية هويعطيها الورقة يبقي ردي عليهم
نظرت في الورقة تتفحصها بعناية فاطالما كانت شغوفة باللغة الفرنسية
رفع راسه انت بتعرفي تقري فرنساوي
سمر بفخر اكيد المانية وتركية وروسية كنت بتعلم تركية من اليوتيوب
نظر فيها بنوع من الدهشة بجد
سمر المندفعة بتلقاءية ايوه والله
ياسين هويبتسم يعني تعرفي تردي عليهم من غير اللي في ايدك وهي تضعها
سمر ولفخر ايوه انت بس وضح لي الخطوات الاولى
قعدي يا انسة وبدء يشرح لها
فهمتي
سمر اكيد
ياسين ورني بقى همتك يا استاذة
سمر بتلقاءيه انا حبهرك
ياسين من تحت اسنانه اكثرمن كداه
بعد مرور عدة اسابيع كانت فيه سمر تبذل قصار جهدها من اجل كسب ثقة ياسبن كموظفة كفؤ كما بداءت تتعرف تدريجيا على شخصية ياسين الذي كونت عليه صورة خاطءة
دخلت كعادتها تحمل الملف المطلوب و استاذ هاني بداخل
رمقها بنظرت خاطفة لم ترق لياسين
ياسين حطي الملف يا نسة وتفضلي على مكتبك
سمر بطاعة واحترام حاضر يافندم
تتبعتها عيونه لينتبه ان هناك عيون تلاحقها بطريقة استفزته فنظرات الاعجاب كانت واضحة
هويعرف هاني يدرك انه شخص محترم لكن مع ذالك زفر بخنقة
ركز ماعيا يااستاذ هاني
هاني حاج ياسين انا معاك
بعد دقاءق معدودة عادت بفنجان القهوة التى حفظت توقيتها
معادقهوتك يافندم قالتها بعفوية
ابتسم هاني واحنا مالناش في الطيب ناصيب
سمر بصدمة واحراج
افندم
اشطاط غيظ وخرج الدخان من اذنيه ليصدح صوته بنرفزة واضحة اتفضل على مكتب يا هاني بيه
قالها بنبرة لتنظر ولاتبشر بالخير هب واقفا وهولايعلم اي ذنبا اقترف
ليغادر في صمت

 

 

 

 

بينما هو زفر بعنف وهوينظر فيه حتى غادر ليدور بعينه بسرعة نحوها ابتلعت ريقها وهي لاتعلم اي خطا ارتكبت اجفلت من نظرته
هي تتجه لباب مغادرة
استعادت عيونه لونها وملامحه لانت انسة سمر لوسمحتي
عادت خطواتها في صمت رغم ان نبرته كانت مطمءنة جدا الى انها لم تبث بداخلها الراحة ولا السلام الذي عرفته منذ مجيءها للعمل معه
لن تنكر ان الايام الماضية كان لطيفا مهذبا متفهما ساعدها وعاملها بحتراما لم تحضي به من قبل من احد رغم كثرة استغفاره كل ما كان قريب منها مع ذالك تعودت على طريقته ووقاره
لكن هذه الردة الا مبررة تجعلها تعود لضنونها اتجاهه
ياسين المرتبك والذي لايعرف كيف يخرج مابداخله من غيرة لم ترها هي اطلاق فبعض العيون يصيبها العمى الفعلي جلس هويطلب منها الاقتراب اقعدي ياانسة سمر
جلست وهي في ريبة من امره وشك عظيم
تنحنح مرات متتالية احمم احم
انسة سمرانت عارف انه هنا شركة محترمة نظرت فيه
اقصد انها مختلطة شوية وانا عمري ماحبيت فكرة الاختلاط دي بس هي الظروف انا ميش عنصري يعني ولا متزمت مسح العرق من جبينه
اكيد وحدة زيك عارفة ان ربنا امرنا بغض البصر بس الانسان عينه ساعات بتزوغ منه عشان كداه امر بسترعشان الست دي حاجة غالية اوي على ربنا امرها بالحجاب فرضه على كل مسلمة عشان يحافظ على قيمتها ماهي كل الحاجات الثمينة تلقيها ملفوفة متسترعليها عندك مثلا اللؤلؤ ربنا حطه في اعماق البحر وفي صدفة كمان داه كل ليه من غلاوته والماس والذهب وكل حاجة لها قيمةلازم ينقب عليها تلقيها محفوضة
بصي يا انسة لتصرفاتنا بس احنا كل حاجة لها قيمة بنتمنى نلفها ونخبيها وببذل جهد عظيم عشان يوصل لحاجات الثمينة و نحافظ عليها ونلفها ونخبيها ونتمي من ربنا انه محدش يبص عليها ولا يفكر يقرب لها
وانت اغلى منهم كلهم ارتبكت هي لاتعي مالذي قاله

 

 

 

 

استدرك يضن انه يصحح شيء اقصد الست اللي هي اغلى منهم كلهم لازم تحافظ على نفسها
سمر هوانت يافندم شايف لبسي ميش محترم
ياسين بندفاع لا اطلاقا ماقولتش كداه ولا فكرت كداه
بس الناس مابقتش نظرتها محترمة البسي حجاب ياانسة سمر ارجوكي
قالها بترجي ممزوج بامر
نظرت فيه مطولا تتفحص ملامحه تبحث عن اجابة لا سءلة كثيرة بداخلها
لتقوم وهي كمغيبة تماما قام على اثر وقوفها
بنيرة كلها حنية وترجي جميل
حتلبسيه
بلاوعي منها ايوه
بتسم بجنون واضح بجد يعني حتلبسيه
نظرت في فرحه الذي استغربته
لتاكد الامر ايوه البسه
اغمض عينه يحاول منع انفعالته همس شكرا
انصرفت الى مكتبها كمغيبة تمامالاتعي ماحدث ولا ماقالته
اخرجها الهاتف من دوامتها اهلا ياسهام هي ملك عندك
سهام لس جايبها من المدرسة
سمر غديها كويسة ياسهام وديها دوء
ياسين الخارج ليه مالها ملك
سمر المرتبكة معلش ياسهام اكلمك بعدين مع السلامة
اعادسؤاله بقلق
ملها ملك
سمر كويسة عندها شويت برد وحرارتها مرتفعة ودكتور وصف لها خافظ لحرارة وشوية فينامينات
ياسين بعتاب طب ليه ماقولتيش كنا اخذنها لدكتورة ملك اختي دي دكتورة اطفال واكيد حتعرف تشخص حالتها
قبل ان تتحدث وصلت دارين بجنونها كعادتهامقبلة مقبلة وحشتني ياحاج يايس فينك ياحبيبي عودة ميمونة
ياسين المحرج انا هنا يادودي من زمان انت اللي اختفيتي
نظرت فيهما سمر بغيرة لم تجد لها تفسير لوت شفتيها على تبجحهما وهي تتحدث لنفسها وعملي فيها حاج وشيخ مفتي وهونازل بوس واحضان ويس ودودي فعلا اسمع كلامك اصدقك اشوفك اقاطعت شرودها دارين انت جبت سكرتيرة جديدة
اهلا ياانسة
سمر ببروداهلا بيكي وتجهت لمكتبها بلامبالات وبكثير من الملل
نظرت في تصرفاتها دارين باستغراب ثم سحبت ياسين الى الداخل
هاتيلنا عصير ياانسة
اشطاطت غيظ من تبجحها وهي تنظر لباب الذي يغلق قلدتها بكثر من المقت هاتلي لنا عصير
جلست تزاول اعمالها عمدا لكي لا تلبي طلبها
في الداخل
دارين ماجد قدم ملف الصفقة النهارد
ياسين ابمبتسم بمكر احنا نقدم بكرة نكتشف سرقت الملف الاصلي دلوقاتي
دارين اللي فارسني ان رسوماتي عنده
ياسين احنا خلينا فيها شويت اخطاء
دارين اتصل باستاذ هاني يجي
تغيرت ملامحه هويزفر باختناقىظاهر
مالك
فيه حاجة
ياسين بكذب لا اتصل بيهوهويتصل بعد مدة كان بداخل والتيار لايمر بينهما لاحظت دارين. ذالك وهي تنظر في هما وفي كلماتهم التي بكاد تخرج بشق الانفس
دارين هي السكرتيرة تبعك ما جبتش العصير ليه

 

 

 

 

ياسين ببرود مفتعل داه ميش شغلها كنان هي مشغولة ميش فاضية
نظرت درين فيه وفي هاني والتزمت الصمت
هاني انا حقدم الملف دلوقتي
ياسين. تمام هويسحب الدرج لاخراج الملف بحث بشكل مفتعل مدعي الارتباك والقلق
دارين في ايه
ياسين الملف ميش موجود
هاني : بس انا مسلمه لك بايدي وشيفك حط في الدرج وقافل عليه
لخذ الملفات ووضعها بعنف بس ميش موجود
دارين دور كويس اكيد
ياسين وهويفتح محموله ويبحث عن النسخة
دارين انت مانقلتوش كمان
ياسين الذي حرك راسه بنفي
الملف اختفي هوبسدي
هاني بقلق بس عمره ماحصل كداه
ياسين الذي اتصل بسمر انسة سمر اطلبي اعضاء مجلس اللادار في اجتماع طارء وخلي رؤساء الاقسام كمان يحضره
وضع يديه تحت ذقنه يستند بهما
انتابت هاني موجة قلق حقيقة والعمل ماعندناش وقت بكره اخر اجل مستحيل نقدر نجهز ملف ثاني انا عندي نسخة
دارين مقاطعة نسخة ايه افرض انه فيه اللي سرق الملف قدمه قبلنا مسحت وجهها
من حقه يقدم فينا بلاغ ساعتها حنخصر سمعتنا ونتقصى من المناقصات كلها غير المحاكم وفضايح
ياسين طب اعمل ايه انا دماغي خلاص اتشلت
هاني طب مين له مصلحة يعمل كداه
دارين كثر
السؤال ازي وصل هنا اكيد واحد من الموظفين اللي هنا
هاني مستحيل دول بقالهم سنين معانا عمر ماحصل كدا طرقت سمر الباب لتدخل الااجتماع جاهز يافندم مجلس الادارة في انتظارحضرتك كان متنح بيبص بطريقة كلها حب هوساند ايديه على المكتب ونسي الموجودين والملف والدنيا كلها
ارين وهي تنظر اليها تتفحصها وكانها تعرفها لتفاجؤها بسؤال
احنا تقبلنا قبل كداه
سمر التي كانت تكاد ان تنفجر في وجهها لترد بمتعاظ ماعتقدش
دارين انا متاكدة اننا تقبلنا لتنظ الى ياسين الذي بات مغيبا هي تزم شفتيها لتقو الاجتماع جاهز يافندم
استفاق ياسين هو يمسح على مؤخرة راسه
دي كارثة بجد
سمر خير يافندم قام مسرعا ليقف امام فيه ملف تسرق من مكتبي ميش لاقيه
سمر بذعر خلينا ندور من جديد يمكن حطيته هنا ولاهناك
ياسين الذي كان بارعا في اداء دوره احط فين يا انسة داه ملف مهم جدا الصفقة دي انا بنيت عليها امال كثيرة لوضاعت مننا ميش عارف حيحصل ايه تسرب القلق لسمر هو انت ميش شايل نسخة ثانية
دارين ماينفعش لازم النسخة الاصلية

 

 

 

 

المشكلة عمرها محصلت الموظفين اللي عندنا كلهم ثقة وبقالهم سنين معانا محصلش داه نظرت اليها سمر بذعر وهي ترميها بنظرات ناريه
هاني ايوه عمره ماحصل داه
ياسين الذي تظر الي وجهها الذي شحب هي تنظر اليه مستعطفة لم يدرك معني نظرتها
لا بعد ماسقطت دمعتها
بصوت متحجرج
انا مشفتوش والله ماشوفته
اغمض عينه يلعن في الكل واولهم نفسه
همس لها
انت بتقولي ايه هويقترب عازما على جذبها لاحضان وليحدث مايحدث فلن يتحمل دموعها اكثر
دارين المقتربة منهما وكانها تستشعر ان ياسين بات مغيبا امام تلك القطة المتمسحة به طالبة سنده وعونه
وهي تضع يدها على كتفه كانها ثبتته وايقضته من نوبة جنون اعتلته استغفر ياحاج ياسين
اشتعل وجهه نار حياء وخجل ليخرج مسرعا نحوى غرفة الاجتماعات هويستغفر بصوت مسموع
قام هاني ولحق به
بينما دارين ظلت تتفحصها بتركيز لتبتسم بعد ان ادركت بفراستها من تكون واين التقت بها
مستحيل نتهمك
سمر وهي تشهق ماكل الموظفين ثقة وبقالهم سنين معاكم انا للي جديد
دارين وهي تربت على كتفها اهدي ربنا لايظلم ولا بحب الظلم وانا متاكدة انك مالكش دعوى بموضوع
لحق هاني باجتماع
الذي احدث بلبلة وحالة طوارء في الشركة
بعد ساعات مرهقة ومستنزفة عادت الى البيت هي وبنتها تجر نفسها جرا وفوق هذاكله ملك متعبة وحرارتها مرتفعة اوهذمابدالها
دخلت متجهة بطفلة الى غرفة النوم فهما بحاجة الى قسط من الراحة دثرت ملك جيدا وندست معها تحت الغطاءىوهي تتصور انهامتهمة بكت بصمة مانعة وصول صوتها الى ملك مرت ساعتان على عودتها وماتزال على حالها تحسست جبين ملك المتعرقة وهي تولول يالهوي ملك ملك فوقي ياروحي
بينما دق على الباب بلاتوقف لتقوم مسرعة
متجهة لباب فاتحته ضنن منها انها ام انس فمن عادتها ان تاتي في هذا الوقت لتطمان عليها
فتحت الباب وهي تردد جملتها جيتي في وقتك
ابتسم اكيد

دقات متناغمة على الباب اخرجتها من بحر احزانها
مسحت دموعها وتحسست جبين ملاكها الصغيرة وهي تتنهد فحرارتها بدات تبرد قامت متكاسلة نحوى الباب لتفتحه وهي متاكدة انها السيدة ام انس قد جاءت نطمان عليها كعادتها
لتفتح الباب وهي تردد في جملتها جتي في وقتك يا

 

 

 

لتقطع جملتها بحالة الذهول الذي اصبح امر اعتيادي كل مافاجاها بظهور الغير متوقع دق قلبها بعنف رهيب ليس من عادته
بينما رمها بسهام ابتسامته الخلابة وهويردد بين الصحوة واالغيبة
بجد
شلل تام اصابها فهذا تخر ماكانت تتصوره
هبت عواصفها تحط الرحال عند باب الضنون الاثمة اكيد جاي يسال عن الملف ماهم شكين فيا ريسمي
كلهم ثقة وبقالهم مدو شغلين معاه
انا بس اللي الشكوك تحوم حولي بس انا والله مالي علاقة
كانت جملتها واضحة له قطب بين حاجبيه وهويلملم بسمته ليتمالك نفسه مليقا السلام
السلام عليكم يا انسة سمر
بعد هذا السلام مجبرة على رد مثله ا احسن منه
وعليكم السلام يا فندم
ثوني تجمد كل شيء من حولهم لت لتتسحب عيونه المتلصصة كعادتها الى ملامحها الباهتة الحزينة بصوت كله الم وحب
انت كويسة
هزت راسها وهي تمنع سقوط دموعها في باتت متاكدة انه جاء باحثا عن الملف لاشك في ذالك ولانه انسان محترم يرد حل الموضوع بطريقة حضارية وسلمية لكني فعلا لا اعرف عنه شيا
اعاد سؤاله بخوف واضح مالك ياانسة سمر
راقبت ملك الصامتت مايحدث باهتمام بالغ وهي في حيرة من امر شقيقها الذي انقلب حاله واصبح شخصا اخر بعد ان كان يغض البصر فاهوبصره يمرح بلا حياء وعيونه تناشد عيونها بان ترتفع ليرتوى من سحرها
سمر التي يعج راسها بافكار والضنون الحمدالله
تنهد بصوت مسموع غير مهتم بمن حوله وهويحمد الله وبشكره
تخرجها من ضنونها الاثمة بكلماته الهادءة
هي ملك بقت احسن
اتسعت حدقت عينيها من الذهول والدهشة وهي تنظر اليه بعيون رسم الدمع اثاره بعناية انخلع قلبه من مكانه هويرى اثر الدمع في رموشها المبللة به وعلى خديها الذي حفروديانا واضحة
تنهد بحرقة اتسعت عيون ملك على تنهيدته الحارة وهي غير مصدقة ماتري وتسمع
ليحاول ان يلملم شتات امره فهذه السمر بعثرته لتمحال

 

 

 

انا جايب الدكتورة ملك اختي عشان تطمنا عليها هي دكتورة اطفال شاطرة اوي
نظرت اليه بدهشة اكبر ابكمتها
ابتسم بخفة لتتسع ابتسامته على تقدم خطى صغيرة و ناعمة نحوهم وهي تشد سمر من فستانها ماما انا عايزة اشرب
ياسين ازيك يا ملك انت كويسة
استدارت اليها وهي تنحني مقبلة جبينها معاتبة عتاب محبب قومتي من السرير ليه
ياروحي كنت ندهتي عليا
ملك عطشان ياماما
اخذ علبة شكولط من جيبه وببتسامة بشوشة لم تفارق ملامحه الجذابة وقدمها لها
انا جابلك شكولا ياملوكة
ابتسمت رغم التعب وهي تتقدم منه و بلهفة طفلة اشتاقة لوالدها متمسكة به وهي تهمس انا شيفاك كثبر ابتسم باحراج هوينحني ليكون في مستواه اخاذوجهها بين يديه مقبلا جبنها بابوة طالم شعربها اتجاه اجواته احساس طالم اختبره ميرار وتكرار
اخذت الشكولا وطبعة قبلة حانية على خده جعلته يحلق كاطفل
شكرا ياعموه انت طيب اوي
نظرت سمر اليه وهي متصمرة مكانها في ليس من عادتها ان تقترب من احد لاتعرفه
وقف مبتسما بشموخ
ممكن تسمحي لدكتورة ملك تعينها يا انسة سمر
سمر المحرجة من لباقته من حنانه اتفضلي يادكتورة ولوانه مافيش داعي الدكتور عمر عاينها وكتب لها
قاطعها بلطافة وهدوء
معلش يا انسة سمر خلينا نطمن ادخلي يا ملك وانا حستناكي في ت
العربية
كل مرة يدهشها اكثر ويزداد احترتمه له ببتسامة لطيفة انسحب الى سيارته والقلب رافض هذا الانسحاب معلن التمرد عليه فلوكان بستطاعته ان يخرج من اسوار هذ الجسد اللعين لكان الان بين يديها
اغلقت الباب
اهلاوسهلا يادكتورة عن اذنك ثواني هي تحمل الطفلة لمطبخ تعطيها كاس الماء ثم تعود لتجد ملك تتفحص المكان باهتمام
ربطت ملك الامور بسرعة داخل عقلها لتنظر الى الجدار واثار النار واضحة عليه
ببتسامة مرسومة على شفتيها بعناية وضعت الطفلة على ماتبقي من الاريكة المهترية التي اكل الدهرمنها وشرب
وهي تدعو الدكتورة ذات الوجه الملاءكي بجلوس على الكرسي القابل الاستعمال
ببتسامة لطيفة شبيهة بباسامة شقيقها ولكن ارق جلست
متشكرة هو بيتك تعرض لحريق
تنهدت سمر من مدة قصيرة بس الحمدالله

 

 

 

ربنا لطف داعبت باناملها شعر الصغيرة وهي تتمرريديها على جبينها انت حلوى اوي ياملوكة
ممكن نبقى صحاب
هزت الطفلة راسها بتعب موافقة بس لو بتقولي داه عشان الشكولا وهي تضم العلبة اليها ميش مواقفة
ابتسمت ملك انا مابحبش الشكولا
اطمني ماليش فيها
ابتسمت ملك خلاص بقينا صحاب بس ممكن اديكي حتة صغنونة كداه
ملك طب ممكن نلعب لعبة صغنونة كداه واكون انا الدكتورة وانت الصاحبتي جاي تكشف عندي
ملك انا ميش صغيرة ولاعبيطة انت دكتورة وانا مابخفش من الدكاترة
ملك ببتسامة مادام كداه خليني اعرف على نفسي وهي تمد يدها الدكتورة ملك عثمان عمران طبيبة اطفال
ملك : ملك اشرف عبد العظيم
ملك اسمك حلوى زيك اشوف الحرارة جاي من ين عشان نطردها
افتحي بقك الجميل كداه
سمر عن اذنك اجبلك الدواء للوصفه الدكتور عمر
ابتسمت ملك لتعود الى ملك الصغيرة بمشاكسة ايه البق الصغير داه بتاكلي الزاي منه
بعد مدة عادت سمر تحمل صنية العصير وطلق من البسبوسة
ملك هي تبتسم هي دي البسبوسة اللي كلمتني عنها
اشارة ملك بعينه باجل
ملك واضح انها فعل لذيذة وبتسحر خلاص انا سحراني ميش قادر اقاوم
ضحكت ملك الصغيرة ايتني لما ذوقيها حتبقي كل يوم تنطي هنا من غير ماتحسي
ملك على كداه حبقى مدمنة
قدمت لها سمر الطبق وكوب العصير
ملك بتباغ يادكتورة
ملك ذوقي وانت تعرفي
اخذت قضمة صغيرة وهي تتلذذباعجاب بتذوقها امممم امم واوو
تجن ياسمر تجن ملك عندك حق
ملك ميش قولتك
ملك الدكتورة باز ديت
في الخارج كان قابع خلف عجلة القيادة عيونه على الباب
بينما تقدم منه شابين من الحارة بعد ان طال مكوثه فاقلقهم وجوده دق زجاج السيارة عليه لينزله بهدوء
الشاب اي خدمة يا استاذ
ياسين السلام عليكم افشو السلام بينكم
هو انا مضيقك في حاجة
الشاب الثاني حتحاور معانا يلا يابابا اتكل
وقفتك ميش عجباني
ابتسم ياسين بتكلف طب لو سمحت انا مستني اختي تجي وامشي على طول
نظر الشبان في بعصهما اختك يااستاذ مين
جاي لمين
كمان انا بقالي مدة وهوينظر الى السيارة وانا بشوف تلهانم مشرفنا واخذ على الطريق
اقترب اب انس مهرولا تفاديا للمشاكل

 

 

 

 

خير ياشباب
الشاب ياعم خليل البيه راكن هنا بقاله اكثر من ساعة ونص وبيبص على بيت من بيوت الحارة
عايزين نعرف وراه ايه عشان نطمن
خليل تنا شيفه منزل ست بيان عليها صاحبة الانسة سمر اوزميلتها وجاي تطمن عليها
ياسين دي اختي دكتورة جاي تطمن على ملك عشان تعبانة غلطنا
خليل حاش الله هي بس عشان الانسة وحدنية وكل واحد من الحارة حاسس انها مسؤلة منه
تعالى ياابني انا شيفك مع الاستاذ محمد داه ابننا
نظر فيه الشابان يعني تعرفه ياعمي ياخليل
اللي اعرفه الاستاذ معرفة قديمة ولا ايه ا بني
ابتسم وهويترجل من السبارة ليهمس له خليل
خليك بعيد عنهم دول عاملين فتوة الحارة
ياسين بتفهم وهويتجه الى القهوة التي تطل على بيت سمر
في بيت محمد
الذي منذ عاد وهو شارد لايكف عن الفكير في موضوع انسحاب عاصم من المناقصتن ماهويقدر يعملهم وروسوماهم جاهزة
اكيد ماجد عبد الله وراء داه
دخلت سهام لتخرجه من شروده مالك ياروحي
ابتسم
وحشتني
سهام ميش باين انت ولاهنا ايه اللي محيرك
بقالك كذ يوم ميش على بعضك
صمت لغير الموضوع كلمت صاحبتك
سهام ايوه وقالت محتاج شويت وقت تفكر وترد علينا
في بيت ماجد

 

 

 

الذي عاد مبتسما وسعادة ترقص من عينيه رمى مفاتيح السيارة واستلقى على الاريكة الفاخرة هويمط ذراعيه احذا نفسا طويلا بعد الاخبار التي سمعها وحالة الطوارء المعلنة في شركة ال عمران
دوق ياحاج وقولي ايه رايك فلتت منه قهقة مجنونه صدحت في البيت لترجه
تقدمت سحر منه بخطي مترددة فهي تحشي حالته هذه التي تظهر بعد سكره سكره الذي تحاول اخفاء عن الكل لاسيما ابناذه الذين كبره وبدء يسالون
بتوجس مالك ياحبيبي
ماجد بعد ان خرج من موجة الضحك بشق الانفس
فرحان يا ياقلبي فرحان اوي تجي نخرج نحتفل بمناسبة السعيدة دي
سحر بعدم فهم اللي هي ايه
بمكر اللي هي انا سعيد جدا
ابتسمت بتوجس وهي تهمس هو ياسين بخير
ماجد بخبث بخير لحد لوقتي بخير يلا قومي نروح نحتفل بقالنا زمان مخرجناش مع بعض بالحاح شديد يلا ياحبيبي
في دبي
في احد الشقق الفخمة تجلس ياسمين شقيقة طارق ووادتها يتناولن بعض الفواكه وهما يشاهدون التلفاز
صفاء : يعني حتكلميه امتي
ياسمين بكره ياماما بس صدقني انا متاكدة انه ح يرفض لاني عارفة طارق وتفكير
كمان سرين ميش مناسبة ليه مدلعة اوي وطموحة اكثر من اللازام حيتعب معاها
صفاء بنرفزة ياسمين انا عارفكي ميش طايقها من صغركم
بس هوفي غربة محتاج لونس يعني عاجبك شحطت كده انا هبقي مطمنة عليه لومعاه مراته يابنتي دي غربة ووحدة وشيطان قوي
لوت شفتياه ماكنتي خلتيه في حاله ياماما مالها سمر بلا خططك وخطط اختك
ياماما طارق انفعالي عصبي ونسرين عنيدة مدلعة
سمر كانت حتريحه كمان بتحبه مستعدة تقد له اصابعها العشرة
بنت طيبة
مطيعة ومربيها تحت ايده عجينة خام يشكلها زي ماهو عاوز يقولها يمين تقول يامين يقول شمال تقول شمال نسرين طبعها حامي مستحيل تستحمل له حتى لوكانت بتحبه
كمان مستقوي ولف وشايفه الدنيا ميش حترض انه يفرض سلطته عليها
صفاء هي تتاففف خلاص فكينا من السيرة دي
هي اللي اختارت تضحي بيه فيها ايه لو سابت البنت عند عمها اوحدمن قريبها
مانت شايفه لحد دلوقتي ميش عارف يضبط اموره تخيلي لو كان متحمل مسؤليتها هي كمان داه لوحده محتار ومشحطط
طارق ميش حمل مسؤ لية كبيرة زي دي ليه يتحمل الهم من بدري

 

 

 

البنت محتاجة رعاية وهتمام ودراسة ومصايف وعلاج والاهم دي بنت وحتكبر ياياسمين وتبقي مسؤلة منه ياتري هوقادر يحافظ على اخلقها ودينها وسط مجتمع غريب يقدر يربيها تربية صحيحة يقدر يتحمل مسؤ ليتها ورعايتها كاب معتقدش
ميش متقبلها ياياسمين ونافرمنها ونفوره مع الوقت حيزيد احساس بغيرة ولدعنده كمية من الحقد اتجاها هتزيد كل ماكانت قدامه وشفى اهتمام سمر بيها انا بحافظ على راحة ابني سمر مع الوقت حتبقى ذكرى جميلة امنية حلوى بس كزوجة كانت حتكون الم وجرح مفتوح على طول عمره مكان حيكون سعيد و هوجواه احساس انه درجة ثانية في حياته انها قاسم قلبها و اهتمامها بينو بينها
طارق بحبها ايوه بس بانانية وتملك عايزها كلها ليه
داه لوبنت من صلبه وهتمت بها اكثر منه حيكرها
ياسمين بتعب ماكنتي سبتيه جرب يمكن الموضوع يختلف
صفاء ميش طيقاها وكرههها ياياسمين وكرها سهوكتها ملزق كداه
ياسمين بس كانت حتريحه ياماما دي طيبة ميش حتتغير عليه كمان مؤدبة واخلقها عالية
صفاء بس شخصية ضعيفة مستسلمة ميش حتدفعه الامام جوه طارق طاقة كامنة لازم تطلع عارفة لولا اللي حصل عمره مكان حيسافر كان فكر ويتردد وفي اللاخر يضع فرصته
اعتدلت في جلستها
طب لوفرضنا انه رفض سرين ايه رايك تقترحي عليه جنات
ياسمين وهي مصدمة حتى شرقت جنات مين
صفاء قريبة جوزك مالها جمال ومال وثقافة فوق داه كله جنسية امريكية
ياسمين :ياماما دي ماكملتش 19 سنة عيلة يتعامل معاها ازي
صفاء بمكر اهي دلعه زتنسيه اللي فات اناجسيت نبض مامتها ماعندهاش مانع كمان فارق السن اللي بنهم ميش كبير وطارق بسم الله ماشاء الله عليه قمر والبنات بتترمي تحت رجليه
ياسمين : بس جنات تربية خوجات زي ما انت شايفة طارق دم حامي غيار اوي
صفاءبمكر ميش كنت بتقولي عيلة يعني يربيها على اديه وعيد برمجتها من جديد
انت خلي ايهاب يقنع عمه بفكرة مالكيش دعوى
البنت وامها تدبيرهم عندي
ياسمين وطارق
ابتسمت بخبث طارق موافق من دلوقت ميش هيلاقي احسن منها
ياسمين : انا ميش عايزة مشاكل مع ايهاب ياماما ايهاب ميش سهل زي ما انت فاكرة اهله حاجة مقدسة وعمه بذات له له مكانة خاصة داه زي اخوه واكثر وجنات شيفها اختوه الصغيرة لاشيفها بنته
صفاء هوطارق وحش هي طول داه حيحطها في عنيه
انت بس عربدي الطريق وتكلي على الله ماهو
كل حيصب في مصلحتك مصلحة جوزك و ولادك
في فيلا ياسين
🌓🌒🌒🌒🌒🌒🌒🌒
بعد ان غادره بيت سمر

 

 

 

تجلس البنات مع بعضهن في غرفة نسرين
مليكة :ماتقولي ياملاك الحاج اخذك فين
ملك مش انا قولت لك. عند وحدة بنت مريضة
مليكة والوقت داه كله بتكشفي على الطفلة المريضة هوانا باين عليا هبلة ماتحضرينا يا دكتورة نسرين شارد منا فين ياتمر حنة ياشارد منا
نسرين: وانت مالك بالموضوع داه شغل دماغك ليه
البنت مالها يادكتورة
ملك شويت برد
مليكة لوت شفتيها شويت برد ساحب بشكل داه من باب الفيلا داه االلي شوف يقول مسءلة حياة اوموت
هي البنت دي عمرها كام
ملك ببرود 9او10 بكثير
مليكة بنرفزة هتجنيني داه كان ملهوف بيجري ولا شايف حد قدامه
بمكر طب بنت مين هي عندها اخت حلوى اكيد
ملك باستعباط لا معتقدش دي وحيدة مسكينة
مليكة يبقي امها حلوى يالهوي ياسين بحب وحدة متجوزة
ملك امها متوفية
مليكة بغيظ ملك انت حتقولي يعني حتقولي ماانا ميش هقدر انام كمان وري محاضرة مهمة
ملك بلامبالات نسرين فاكرة البنت اللي حكيت لنا عنها اللي كانت عايزة تحرق نفسها واخوها
مليكة بعصبية هو داه وقته ياملك ارجوكي الفضول هيموتني انت ترضي اني اموت
لوحت بيدها في وجهها
يعني ميش فارق معاك
نسرين ايه اللي فكرك بيها
وهي تجلس امامها وتنزع الكتاب من يدها ركزي معايا
هي اسمها سمر صح
نسرين صح
جلست معهما مليكة وهي تغلي
ملك وعندها بنت اخوها اسمها ملك صح
نسرين صح
ملك وساكنة في حارة صح
نسرين صح
انفجرت مليكة فيهما صح صح ايه
يابشر حس حس شوية فيه حشرية حتموت وتفهم صح دي ايه
ملك دي هي اللي خذني عندها الحاج ياسين وعينت بنت اخوها
ابتسمت نسرين بخبث يعني الحاج واقع
ملك: بمكر لشوشته
مليكة : ببلاهة هومين
نسرين طب احكي لي ايه اللي حصل من ساعة ماخرجتم
البنت زي القمر
ملك :اه بس ساكنة في حارة ونازك السلحدار ميش حترضي ببنت الحارة تبقى كنتها داه ياسين عمران
مليكة رمشت بعيونها ايه ياملاك انت بتقولي نميمة وكمان تنابز بالقاب هي القيامة هتقيم
نسرين اتنيلي خلينا نسمع هه احكي
ملك تصدقي انا اول مرة في حياتي اشوف الحالة دي بمجرد مافتحت الباب اتسمر مكانهم للاثنين وانفصلو عن العالم
حالة حب روحاني فضيعة
حب صامت كداه بيعبر على نفسه
مليكة هي حالة شلل ماتتكلمي زي بقيت الخلق بصلها ازي تاه في عنيها صح وبعدين اخذ ايدها وراح
ملك انت قليلة الادب ياسين محترم ميش بتاع الحاجات دي
لوت شفتيها بمتعاض
نسرين سيبك منها كملي
راحت ملك تروي القصة لبنات هما ينظران ايها بتركيز واهتمام دون مقاطعة
اشرقت الشمس على المدينة الجميلة ترمي بنورها في كل زاوية
لتفتح عينها على يد ناعمة تتلمس خديها بنعومة
ببتسامة مشرقة صباح الخير
سمر : صباح الحب لحبيبة قلبي احسن
ملك: ام اروح المدرسة

 

 

 

سمر الميس عندها ندوة ميش جاي مافيش درس النهاردا نروح عند طنط سهام لان ام انس لس عند بنتها اللي لس جايب بيبي
ملك: اروح معاكي لشركة نفسي اشوفها
بصدمة تروحي فين ياحبيبتي داه مكان عمل
يلا خلينا نقوم نتوضى ونصلي وبعدين نفطر
وقامتا وقبل ان تدخل الحمام رن هاتفها
صباح الخير
اهلا ياسهام ازيك ياحبيبتي
سهاام :الحمدالله ملك كويسة
سمر :الحمدالله
سهام :سمر حبيبتي انا نسيت اقولك انا عندي موعد مع الدكتورة النهارد ميش هقدر اخذ بالي من ملك
سمر :مالو ياحبيبتي انا حتصرف لاياحبيبتي ازعل ليه عادي
مع السلامة واغلقت
طب اعمل ايه دلوقتي اففف
بعد مده كانت في الشركة برفقة ملك وهي ترتعد من ردة فعل ياسين
ملك حبيبتي اوعي تعمل حاجة غلط احسن ننطرد من هنا افضلي مكانك ماتتحركيش
مازلت تملي في نصاءحها عليها وياسين وصل
ياسين السلام عليكم
ارتعبت لترد السلام بتلعثم
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته يافندم
ابتسم
لوسمحتي يا انسة هاتي الملف وتعالي
نظرت اليه ملك من خلف المكتب وهي تبتسم صباح الخير ياعمو الامور
تعرقت سمر حرجا ووجهها شحب
اصل اصلي ملك معنهدهاش مدرسة وسهام راحت لدكتورة وو
ابتسم على توترها هويشر لملك تعالي ياحبيبتي انا جابلك شكولا
ركد الطفلة التي كانت مختفية خلف المكتب لتتعلق بعنقه هومنحني ينتظرها حملها ودخل المكتب تحت انظار سمر المنصدمة
وصل الاستاذ عادل الذي وجد سمرواقفة خلف مكتب بفاه مفتوح
بصدمة انسة سمر بتعملي ايه هنا
سمر التي استفاقت
استاذ عادل

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية كان حبا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *