روايات

رواية كان حبا الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم رجوع الأمل

رواية كان حبا الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم رجوع الأمل

رواية كان حبا البارت الحادي والعشرون

رواية كان حبا الجزء الحادي والعشرون

كان حبا
كان حبا

رواية كان حبا الحلقة الحادية والعشرون

نظرفيها بغيظ ليصرخ في وجهها حنتي ليه خلاص نسيتي عمل فيكي ايه
نسيتي انه ماكل حقك واقف قصدك في المحكمة
نظر إليها بشر وكأنها عودته ليست زوجته
دانتي القضاة وشتراهم بس ملحوق ليس المشوار طويل رن هاتفه من جديد
نظرفي هاتفه الذي لم يتوقف عن الرنين وهوياخذه بين يديه لوي ثغره بغيض وملامح وجهه تقلصت
أخذ يشتم في داخله ويلعن الكل بعافيه حظه العاثر
واخذه اهلا ياباشا انا ميش
الطرف الآخر لا مبالات بلاباشا بلازفت فلوسي يابشمهندس يكون عندي بكره الصبح اهوبديك مهلة كداه عدني العيب بكرة الساعة 9 فلوسي تكون دخلت ذمتي المالية والا ماتلمش غير نفسك
ماجد طب اسمعني خليني افهمك
قاطعه بحزم ارعبه
انا ميش عايز افهم حاجة فلوسي الأول
وبعدين هرتل في الكلام زي ما انت عايز وأغلق الخط بعنف
مسح ماجد وجهه المتعرق بعنف الله يخرب بيتك يا ياسين صرخ في وجهها عجبك عمايل اخوكي ناوي يخرب بيتي وخرج تأففت بملل حملت الملف من فوق المكتب وخرجت
في شركة ال عمران للمقاولات
كان مايزال يتجرع كلمات سرين التي كانت تسري في روحه كسم
دخلت عليه دارين وهما زال في شروده
السلام عليكم يا ابن عثمان
إبتسم بصعوبة
بلاش تكلف نفسك فوق طاقتها ميش قادر تبتسم ميش مجبر
ياسين :وعليكم السلام يابشمهندسة
دارين بمرح انا بخاف من الرسمية دي
مالك ياحاج
دانا جاي مخصوص عشان نحتفل بنصر دا حتى اني لغيت كل مواعيدي لنهارد
كنت فاكرة القيك طاير من الفرح
ياسين :ببتسامة ساخرة لأ كفاية عليا فرح
كمان احتفل بايه خلاص مابقالوش طعم

 

 

 

سألت عيونه عنها بإلحاح لكن لسانه ربط حاول أن يفكه ويسأل عنها هي
لكنه غير السؤال هوانت عامل إليه في مشروع القرية السياحية
نظرت فيه دارين برفع حواجبها ميش هو دا السؤال اللي انا منتظرها ياياسين ياابني مالك معقد الأمور كد ليه ماهوباين بتحبها ميش قادر عليها زعلها ولاحتعرف تعيش من غيرها
خلاص اتخذ القراره المناسب
تنهد ياسين بتعب اللي هوايه
دارين :بصدمة ميش كنت ناوي تتقدم لها إبتسم بسخرية ماهي مانالتش الرضي والقبول من السلطات العليا الظاهر انهم شيفينها ميش من مقامهم الرفيع
زفر بخنقة وغيظ والست ماجدة هانم جايبالي عروسة لحد هنا وبتعددلي في محاسنها وشفتي عملت ايه واخرتها طلبت مني اني اطردها دي عملتها معاملة وحشة تنهد بحرقة حتى ميش مستقبلها كموظفة عندي تنهد مجدد بتعب واضح
ماما سلوى لحد دلوقتي ميش قادر استوعب موقفها امبارح
نظرفي البعيد انا مخبتش عليها أي حاجة يادرين
وكانت متقبلا الموضوع وسعيدة جدا بس ميش عارف حصل لها إيه انقلبت انقلاب ميش عارف سببه
ميش عارف اوصل لدماغها بيفكر في إيه
تنفس بعمق هويعبث يغمض عينه باحثا عن أي أمل يتمسك به
دارين إنت ميش محتاج لمواقفتهم
فتح عينه بصدمة
ايه اللي بتقوليه يادارين انا عمري معمل حاجة ضد ارادتهم
دارين يبقي حاتخسر ها ياياسين لأنهم اعلنو على رأيهم وعلى الحرب عليكم
ماجدة رأيها واضح وانا فهماها طول عمرها سطحية وكل همها البرستيج تبعها ومنظرها قدام صاحبتها من الطبقة المخملية طبعا ميش حترضي بنت الحارة تكون زوجة لابنها الوحيد وريث إمبراطورية ال عمران ورجل الأعمال الناجح اللي نص البلد تتمنى تناسبه
واقناعها انها تغير معتقدتها شبه مستحيل

 

 

 

أما سلوى فموقفها ميش واضح بس مايطمنيش يعني 99%رفضها
ياسين :عمري ما أقف ضدها ولا ح عارض رغبتها
سلوى ميش امي وبس يادارين وانت عارفة مكانتها عندي
دي عقلي وروحي دي صديقة عمري مستشاري و
كمان دي وصية بابا الله يرحمه داه ماخذ عليا عهد مزعلهاش طول ماهي عايشة
رن هاتفه أخذه هويشر لدارين دي ماما
اهلا ياماما ازيك ياحبيبتي والله لس انا ودودي جايبين في سرتك
سلوى؛بحزن وعتاب محب ماتصلتيش بي ليه يا ياسين اول مرة تعملها خلاص ماعدش لي مكان واكتفيت ياسين
ياسين ماما ايه اللي انت بتقوليه
سلوى انا ميش بتصل عشان اعاتبك مبروك ياحبيبي انا فرحت لك خلي بالك من نفسك وأغلقت الخط نظر في دارين واخذا على خاطرها عشان ماتصلتيش
معها حق اول مرة اعملها يادارين ميش عارف ازاي عملتها تنهد بحرقة انا مابقتش طبيعي حاسس اني بقيت مهوس بسمر مافيش مافيش حاجة في دماغي غيرها
تأففت دارين هي الأخرى البنت دي صعبانة عليا أوي ياياسين حياتها كلها مأساة
كمان حالتها صعبة ياحاج ياسين نظرفيه خف عليها شوية الصراحة انت زودتها
جحظت عيناه زودتها عشان بحافظ على كرامتها يعني هي فهمت ايه من تصرفات معها
دارين مافهمتنيش حاجة غير انك زعلان منها ميش عليها ملتلمهاش ياياسين انت غامض جدا ميش مبين نيتك معها ايه هي ميش من اللي بيحلم بحلم السندرلي دي وحدة بتمشي جنب الحيطة ولو تطول تدخل جوها ميش تتأخر
ياسين :أنا عمري مالمت حد وطول عمري بعذر الكل وبدي بدل الفرصة الف بالتمس الأعذار زي ماطلب الحبيب المصطفي بس الظاهر انه ميش مكتوب لي حد يفهمني ويحس بي من غير ماتكلم صمت يركز نظره على نقطة من الفراغ
لوهي ماحستش بي ومافهمتش تصرفي ميش حبررلها
نظرت دارين له بعمق ثم لتزمت الصمت
في بيت سرين
وصلت وشياطين الجن تتنهد أمامها رمت حقيبتها بعنف وتوجهت إلى التسريحة ورمت كل مافوقها أرضا ليتحطم ماهو قابلا لتكسبر ويبعثرالباقي أحدث فعلها صوتا جليا
صرخت بانفعال شديد انت عايزة مني ايه ليه بتطلعي في سكتي يعني في الاول طارق ودلوقت ياسين عايزة مني ايييه اطلعي من حياتي انت وراي وراي وراي حلى عني ابعدي عن طريقي انت ليه بدوري كل حاجة حلوة في حياتي حلي عني بقا سبيني في حالي
دخلت والدتها بسرعة على وقع التكسير وصوتها العالي

 

 

 

بذعر مالك ياسرين
ركدت نحوها وبلهفة وخوف ضمتها سرين حبيبتي مالك ياحبيبتي اهدي مالك
في دبي
كانت صفاء تجلس مع ياسمين ووالدي جنات التي اتفق على عقد قرانهما هي وطارق الاسبوع القادم في واشنطن
صفاء طارق إتصل بي وصل اللاوتيل امبارح بيسلم عليكم
والد جنات ويقعد في الاوتيل ليه وبتنا موجود
ياسمين ببتسامة لطيفة طارق حساس جدا مابيحبش يثقل على حد كمان هو يعرف يتصرف يعني ماتقلقيش عليه هوياخذ على السفر
ايهاب ؛ بسعادة ربنا يسعدهم وكمل لهم بخير طارق راجل واكيد حيصون جنات ويحافظ عليها
وجنات حبيبتي طيبة حتاحفظ على جوزها وبيتها
انا متأكد من تربيتها دي بنتي أكيد حترحه وتسعده وعمرها مااقصر معاه ولا ايه
ياجي جي
جنات بخجل. أكيد ياعمو انا ميش حكسفكم
والدها :وحنا ميش طالبين غير سعادة بنتنا وميش عايزين غير راجل يصنها ويحافظ عليها ويعاملها بما يرضي الله
صفاء بتأكيد وطارق حيحطها في عنيه وعمره مايظلمها طول عمره بيخاف ربنا
والدها وانا كفاية عليا يعملها بمايرضي الله هي صحيح صغيرة بس والله فاهمة كويس واجباتها بتعرف الأصول وحتكون له نعم الزوجة الصالحة ان شاء الله
ايهاب جنات ماتخفش عليها
نظرت ليهم بخجل وهي تلتزم الصمت
بينما والدتها كانت جالسة تراقب الحديث الذي بكاد تفقه منه القليل في صمت
صفاء ايه ياقمر ساكت ليه
ياسمين مكسوفة ياماما
ضمتها صفاء بسعادة وفرح ربنا يسعدكم ياحبيبتي طارق طيب واكيد حتحبيه ماهو قصور زيك كداه
جنات بخجل المهم هويحبني هوباين عليه جنتان مان مؤدب أوي
قبلتها صفاء بسعادة ياحبيبتي
هوحيحبك غصبن عنه ياعسل فيه حد يشوف الجمال الملائكي داه مابحبوش
أكيد حيحطك في عنيه ياقمر ولوزعلك اتصلي بي وانا حتشوفي اعمل فيه إيه
في بيت سمر

 

 

 

زفرت الهواء بخنقة وهي تتذكر تفاصيل يومها وتحاول أن تجد تفسر لماحدث تنهدت وهي تنظر إلى البعيد بحيرة فاجأتها ملك
ماما سمر مالك سرحانة في إيه
سمروهي تضمها إلى جنبها مافيش ياحبيبتي هوانت رجعتي دروسك
ملك بخوف مالك ياماما
قبلتها ماتشغليش بالك ياحبيبتي قومي نذاكر شوية بكر عندك امتحان مهم وإنت لازم تطلعي الأولى
ملك بحماس ايوه ياماما أنا وعدت عمو ياسين ميش لازم اخلف وعدي لي
زمت شفتيها عمو ياسين الرجل داه مدوخني ومحيرني معاه فعلا
في فيلا ياسين
تجلس سلوى في ردهة المنزل منذ ساعات تنتظره تسألت هوراح فين كمان بتصل به وتلفو ن ميش بيرد ميش عاويدك ياياسين
بعد مدة دخل كمن ينسحب صاعد إلى الاعلى
خاطبته سلوى كل داه في الشركة يا ياسين ياسين ماما ايه اللي مسهرك لحد دلوقت
مساء الخير وهويتجه لها مقبلا يدها ازيك ياماما قبلا رأسها معتذر في صمت مالك ياماما
سلوى ميش كويسة ياياسين وانت عارف
ياسين ليه ياماما خير
سلوى ؛بحزن وعتاب بتهرب مني ليه وهي تدير وجهه ناحيتها ميش عايز تبص في عنيا ياه لدرجة دي تنهدت بحسرة

لحب احوال كثيرة
تنهدت بحسرة وألم يطل من عينها زعلان مني يا ياسين
ياسين قبلا جبينها بحب عمري ما زعل منك بس ميش فاهم موقفك ياماما بقيتي ميش حاس بيا ياماما
سلوى مافيش حد حاسس بيك زي انا ياياسين
نظرت فيه بعمق انا اكثر وحدة حس بيك
حاول تفهم ردة فعلها قبلا يدها بحنان
انا اسف اني ماتصلتيش بيكي بعد ما اعلنو على نتائج المناقصة واعلمك بانها رسيت علينا
ابتسمت بحب ماتعتذرش ميش مهم المهم انك ادتهم درس عمرهم ماينسوه وعرفتهم ياسين ابن عثمان عمران يبقى مين بعد كداه ميش ح يقرب منك ثاني حيفكر ميت مرة قبل مايقرب اطلع استريح ياحبيبي إبتسم بحب انت تعبان
ياسين الذي لم يعد يتحمل ماما لوسمحتي
نظرت فيه لوسمحت ياياسين أدني شويت وقت ارتب فيها أفكاري ووعدك اني اعلمك بقرار وشرحلك وجهة نظري بس لما انا اوصل لقرار نهائي كل إللي أنا عايزاك تعرفه عمري ما حقف ضد سعادتك حط في بالك اني راحتك أهم حاجة عندي
إبتسم بتعب هويشر لها بتفهم قبلا جبينها تصبحي على خير ياماما
سلوى وانت من اهله صعد وعيون سلوى تلاحقه تنهدت وهي تري تعبه الواضح
أسدل الليل ستاءره معلن نهاية اليوم الشاق لكل
أشرقت الشمس على القاهرة تعلن على ميلاد يوم جديد في حياة أبطالنا لتنجلي حقائق وتولد مشاعر غامضة
بدأت أمور شهيناز بتحسن فاليوم هو أول يوم لها في الصالون الخاص بها والذي قررت أن لا ترهق نفسها ببحث عن صاحب الظل الخفي الذي قررمساعدتها
وهي تخرج مسرعة بابا الأكل في الثلاجة لما يجوالبنات يسخنوه ميش عايزة اتأخر يابابا النهارد اول يوم لي في الصالون ميش عايزة حد يأخذ صورة سيئة علينا ادعي لي ياحبيبي ربنا يسهل. لي وخرجت مسرعة تبحث عن سيارة أجرة لتتفاجىء بوجود سهام ومحمد في انتظارها ابتسمت بلطافة صباح الخير
سهام ومحمد معا :صباح الخير
سهام :يلا اطلعي
شهيناز :والله كثير كداه ميش عارفة ارد جمالكم دي ازاي
ابتسمت سهام :ماتخافيش انا عارفة
هز رأسه محمد: ربنا يهديكي ياسهام
سهام: أن شاءالله ياحبيبي إبتسم

 

 

 

يلا اطلعي حتتاخري داه اول يوم ليكي في صالونك وحنا جاين نشجع ركبت على استحياء
سهام ؛محمد اخوكي ميش حد غريب
شهيناز؛ وأكثر كمان ربنا يحفظكم لبعض عمري ماا نسى وقفتكم جنبي وربنا يقدرني وقدر ارد ولوجزء بسيط من جمالكم
سهام؛ بمرح أكيد ح ترديهم ماتقلقيش انت بس ركزي في شغلك ياحبيبتي
محمد؛ بهمس أكيد ح تطلعي هم منها عارفك ياسهامي
سهام ؛ابتسمت بخبث سمعاكي ياحبيبي
محمد ؛إبتسم بتوتر هويؤكد في صمت همس بهزر
شهيناز؛ هي سمر ميش جاي معانا
سهام: لأ سمر ميش جاي راحت على شغلها انت عارفها متحبش تقلق حد بمشاكلها وكمان مكسوفة تطلب اذن من مديرها ليفتكر انها بتستغله
شهيناز ؛باندفاع وهي دي تعرف تستغل حد كانت استغلت اللي قبله
ماهو كسوفها داه هو اللي موصلها للوضع اللي هي فيه الكل بيستضعفها وجاي بيدوس عليها
سهام؛ سمر طول عمرها طيبة مسالمة لدرجة ماتصورهاش العقل بس الشهادة لله الحاج ياسين رجل حقاني وعمر مايظلمها
شهيناز :هي اللي طيبة زيادة عن اللزوم وعامل زي القطة الوديعة
محمد ؛في نفسه بس اللي يشوفها وهي وقفه لعاصم الصاوي مايقولش دي قطة مغمضة دي نمرة شرسة
سهام؛ محمد انا بكلمك رحت فين ياحبيبي تجي تاخذني ولا اتصرف
محمد ؛ببتسامة كلها حب اجي ياحبيبتي ماتقلقيش اخلص شويت شغل واجي نزل الاثنان لتفتح شهيناز الباب بكثر من السعادة واللهفة ياه بسم الله ماشاء الله هوداحقيقي ياسهام ولا حلم بالله عليك قولي
في صيدلية نسرين
كانت قد وصلت وبدأت تراجع جرد بعض الادوية بتركيز شديد دخل عمر و عيونه تبحث عنها بلهفة لم يدركها بينما هي صعدت فوق السلم الحديدي لرف تبحث عن أحد الأدوية لتاخذ علبة الدواء وتتفحصها ايه داه ميش مكانه هنا ازي حطوه هنا راقبهاعمربتفحص وشيء من التسلية لمدة لم تنتبه له ليخاطبها بصوته الجمهور وبسخرية لاذعة هو يقترب منها حتى وقف قرب السلم المعدني تماما
هو انت بقيتي من انصارالقردة طالع تتسلقي في الرفوف ميش خايفه توقعي تتكسر رجلك ولا رقبتك لاسمح لها إبتسم بتسلية على وجهها الذي بدي وكأنه سينفجر من الغضب
كزت على أسنانها بعنف فهي تعرف هذا الصوت جيدا زمجرت وانت مالك واحد متطفل وهي تحاول النزول بعصبية لتتعثر قدمها قبل ان تضعها على درجة السلم الحديدي
عمر بلهفة وخوف حاسبي هو يمسكها قبل ان تقع نظرت فيه بصدمة ويده تلتقطها انزلها لتكون واقفة أمامه هو مايزال ممسكنا بها ظل كل منهما يراقب الثاني في صمت مهيب يحتل المكان
نظرت في عيونه البنية الممزوجة بسحر غريب يجذبها إليهما بجنون لاتقوى على مقامه
نظرت في عينه المسلطة عليها بلا رحمة القلب المسكين جن جنون فقدت نسرين الوعي وانفصل عن العالم كله فقط أنفاسها تعلو وتنخفظ بشكل واضح معلنة خروجها عن السيطرة لم يكن احسن حال منها فقلبه ينبض بجنون لم يفهمه
نظرفيها نظرة لم تفهمها لكنها جعلتها ترتعش بين يديه
استفاق عمر من هذه السكرات وسحب يديه مبتعد كمن لدغته عقرب اسف
ابتعدت نسرين بكبرياء يصرخ من شدة الضربة التي تلقاها
محدش طلب منك تمسكني كمان ماكنتش حقع
عمر هوينظر فيها بستفزاز بجد انا بعتذر يادكتورة على اللي فات يادكتورة نسرين ميش على اللي حصل النهارد
نظرت في عيونها المترقرقة بالدموع يعلوها موجة من الأمل قد لاحت في الأفق همست بشيء من الترجي
انت عايز مني ايه يادكتور عمر
ركز عيونها التي باتت تدرك انهما جنتها ونارها هوينظر إلى حزنها ورغم هذالحزن كانت جميلة جدا فدمع لم يزدهماالاجمال على جمالها اغمض عينه يصارع شيء لم تدركه
لينطق بكلماته
بمنتهى القسوة انا ميش عايز منك حاجة انا واحد مرتبط وبحب خطبتي فوق ماتصوري ميش مستعد اخونها لأي سبب
صرخت بلا وعي منها وانا مالي بموضوع داه زادت وتيرة تنفسها عن المعدل الطبيعي حتى بدأت تنهج وكأنها غريق يصارع موجات عالية جاي تقولي الكلام داه ليه ماتكونش فاكر ني حموت عليك غرقان في بحور حبك فوق لنفسك انا نسرين عمران اللي ماحدش يقدر يدوس لها على طرف وان كنت مررت اللي فات فكان بمزاجي ميش غصب عني ميش حمرراللي جاي لما تجي هنا تجي بادبك وتتكلم بأدب ماتنساش انت بتكلم مين انا الدكتورة نسرين عمران انا ميش وحدة شغال عندك وأضافت بحدة غير معهودة اوعى تفتكر إني وحدة ضعيفة تجي تتسلى بيها شوي فوق لنفسك والزم حدودك
نظر فيها بصدمة فهو لم يفهم ردة فعلها التي لم يستوعبها بعد لتزداد توترا وهي تشير بسبابتها وبتحذير خلي بالك من تصرفاتك وكلامك معايا انا بمرر بكفي
ظل مبهورا من ردة فعلها ومن انفعالها لم يدرك أنها ردت فعل انثي قلبها جريح يتخبط تحت قسوته تريد ان تكون بخير تريدان تنتقم لكبرياءها ولكرامتها المستباحة وفقط ظل واقفا مبهورا أمامها
زادت حدتها ورغبتها الهجومية وهي تحرك سبابتها مشيرة لباب

 

 

 

خلي بالك يادكتور من كلامك المرة الجاية الاني ميش ه عديها
اتفضل مع السلامة صعق وتسعت عيونه بجنون
لتضيف بكبرياء يليق بها داه مكان محترم اللي يدخله لازم يكون في مستوي الاحترام داه ادهشته جرءتها لأ ينكر
لتضيف لوسمحت يادكتور اتفضل مع السلامة وراي شغل
ظل ينظر إليها وهي تربع يديها على صدرها تنتظر خروجه خرج يلعن في نفسه التي وسوست له بالمجيء إلى هذا المكان حتى يطرد منه شر طردا تزامن خروجه مع دخول حنان زميلتها التي رمقها بنظرات لم ترحها مع ذالك تجاهلت نظراته غادر عمر تارك خلفه قلب مكسور وروحا مجروحة تأن بقوة لكن في صمت فهي لن تنكر أن ماقاله قد سحق قلبها لكنها أيضا حمدت ربها على هذه الطعنة التي جعلتها تسترد كرامتها وتحفظ ماء وجهها وكبرياء الذي لن تسمح لأحد بعد اليوم أن يقترب منه وهي تردد عسى أن تكره شيء وهوخير لكم
ألقت حنان التحية بشيء من التوتر والحيرة
صباح الخير يادكتورة
استدارت تخفي وجهها هاربة من أن تكتشف ضعفها ومن أن تنهار أمامها لترد التحية بمتعاظ صباح الخير سارعت في خطواتها هاربة من قهرها وضعفها الذي لم تشعر به قبل الان كان كبريائها يصرخ بألم فشعور الرفض قبل المحاولة مخزي ومرير
حنان زميلتها؛ ميش ح تروحي تشوفي المحل النهارد
نسرين وهي تدخل مكتبها عندي شغل مهم لازم إنجزه مقدرش أجله
حنان :بغيظ براحتك وتوجهت إلى عملها بعد أن غيرت ثيابها بينما نسرين أغلقت الباب خلفها وانهارت على اول كرسي
بعد مدة
وصل هو الى عيادة الواقعة بتلك الحارة ذات الطابع الشعبي
وهوفي حالة يرث لها يتملكه غضب لا يقوي على كتبته على غير عادته وهوالحليم المتفهم
نفخ بغيظ عله يبعد هذه الصخرة الجاثمة على صدره تكتم انفاسه شعور رهيب يسكنه غضب جامح لايعلم من نفسه ام منها رن هاتفه يعلن عن وصول رسالة خاصة فتحها بلهفة ليجدها نرمين تطلب منه أن يصب في حسابها مبلغ من المال لأن المال الذي معها نفذ إبتسم بسخرية من طلبها المتكرر نسيتي حتى تسألي عن حالي يادكتورة ثلاثة شهور مافتكرتيش تكلمني فيهم ولا حتي ثانية ودلوقتي عايزني ابعتلك الفلوس تذكر كلمات عاصم وتحذيره الدائم له منها ومن استغلالها هز رأسه بالنفي لا نرمين ميش ممكن تخوني ولا يمكن تتغير هي بتحبني عاصم طول عمره بيكره جنس حواء وأفكاره مريضة وشايف كل الستات خاينة مسح على رأسه بكلتا يديه بعصبية وكأنه يمسح كل الأفكار السلبية التي هاجمته وحامت حول ملاكها الطاهر الذي لا يمكن ان تخونه انا براهن عليك بعمري كله ميش ممكن نرمين ماتعملهاش انا واثق. فيها أكثر من نفسي دي مستحمل الغربة والبعد كمان هي ماتصلتيش عشان انا عارف قدايه مشغولة بالمذاكرة ماهو عارف صعوبة الدراسة والضغط كبير عليها لام نفسه مرة تلوي الأخري كيف يسمح لعيونه ان تنظر لغيرها انا ازي عملت كداه إزاي بصيت في غيرها ماالنظرة خيانة والتفكير في حد ذاته
خيانة تنهد وهو يحاول أن يطرد صورة عيون نسرين المتاججة أمامه
في فيلا الصاوي
كان مايزال في فراشه الوثير رغم تأخر الوقت تقلب يمين يسار وضع المخدة فوق رأسه وهويحاول أن يتغاضى عن تلك الأصوات المزعجة التي تارق نومه رمى الوسادة ثم الغطاء الحريري الثمين
وهب واقفا يتابط شيطان الغضب كل خلية من روحه هويقف ويقسم انه سيعاقب كل من تسبب في ازعاجه
زفر بغيظ اقسم بالله العظيم حقوم قيامتهم النهارد هوينزل على حالته تلك هويكرر من على السلم مين اللي مشغل الزفت داه ايه الدوشة اللي نتم عاملينها نزل بضع درجات ثم توقف بصدمة هو يرى مليكة ترقص على أنغام موسيقى شعبية ووالدته جالسة على كرسيها تصقف لها بمرح نظر إليها بخبث هي تتماليل هي امتى كبرت دي وحلوت كداه ازدرد ريقه بصعوبة وهويرميها بظلال ابتسامة ماكرة ثم زفر بخنقة وغيظ من نفسه اتلم ياعاصم ميش حتبطل سفالة دي عيلة دي عيلة نزل مسرعا هويزمجر بعنف ليصرخ اقفلي الزفت داه ارتجف بدنها لصراخه الغير مبرر برعب انتفضت والدته شهقة من صوته العالي الغير متوقع

 

 

 

ركدت مليكة وأغلقته برعب ميش قولتي وهي تبتسم بتصنع انه ميش موجود والدته: والله افتكرته خرج
عاصم :بفضاضة كمان بتعملوا حورات ميش مكسوفة من نفسك يابنت انت
ميرفت؛ والله افتكرتك ميش موجود
عاصم ؛ولو وجه كلامه لمليكة داه بيت محترم ميش كباريه ياهانم ولوعايز ة تتعلمي الرقص شوفي لك مكان ثاني غير هنا
ميرفت؛ عيب ياعاصم ميصحش
مليكة الغارقة في سحره حتى أذنيها إبتسمت إبتسمة بلهاء زفر بغيض هويضيق عينه انت فاهمة كويس ان داه مش ساحة لرقص أومات باجل
صرخ امال ايه الدوشة اللي عملها مع الصبح
نظرت الخادمات من باب المطبخ وصراخه يزلزل المكان
هن يتهامسن ربنا يكون في عونها
زاد صراخه وهويرها تلتزم الصمت
انا طالع انام ميش عايز اللي حصل يتكرر مفهوم
همست مليكة هو في حد نايم لحد الساعة 11ونص
عاصم هويكز على اسنانه انت بتبلطمي بتقولي ايه مليكة وهي تغمض عينها مابقولش يعني انا اقدر اقول إيه في جود حضرتك همست داه وقتي ماتتكلمي ياطنط
ابتسمت ميرفت خلاص يا عاصم عاصم داه فعلا وقتها وانت اللي متعدي عليه أضافت بحزن كثر خيره جاي مخصوص عشان تقعد معايا تسلني
كثر خيرهامن يوم مارحلت الغالية وهي مخصص لي يوم من حياتها تجي تقضيه مع وحدة مقعدة زي وحدة في سنها و قاطعتها وهي تضع يدها على فمها ماتكملش وحياة ربنا انت امي والله مش بجامل ياطنط وداه حقك
انا اللي ببقي سعيدة جدا وانت بتدني من وقتك وبتستقبلين في بيتك بكل الحب والود
نظر إليها وهو يحاول أن يستوعب ماقالته حق مازلت محافظة على الوعد الذي قطعته لأخته منذ سنوات طويلة لكنها كانت مجردطفلة صغيرة تنهد ثم نفخ وصعد
هوعلى اول درجات السلم
اللي حصل ماتكررش يالوكة من غير دوشة ولوحصل ماتلمويش غيرنفسك تابع سيره بغرور ممزوج بثقة والتعالي
ارتمت هي على الاريكة بطريقة درامية يخرب بيت جماله انت خلفته ازي ياطنط داه عامل زي آلهة الاغريق ذنبنا ايه نبتلى فيه على رأي القيصر جابتك امك اوتبسمت وحنا نبتلي فيك وهي تتمايل بيديها على اللحن العراقي ثم تقوم للرقص
إبتسم هوعلى جنونها وهويهز رأسه عيلة غبية صدح صوته الذي ارعبها عايز انام يالوكة من غير دوشة احسنلك
جلست مكانها بسرعة هما بيطلعومنين
انفجرت والدته في موجة من الضحك
لتضيف يخرب بيتك قمر يالهوي قمر ارحم قلوب العذارة ياسد السوشيال ميديا معذور ين الغلابة اللي زينا
والله حرام القمر داه يمشي على الأرض
لأ تمشي على الرضا امشي فوق رموشي

 

 

 

هونيهن كان يمشي فوق رمشي
انانفجرت في موجة من الضحك
وصل هو الى جناحه وهويزفر وحدة تافهة انا ميش عارف ماما ازي مستحملها
يخرب بيت عقلك يالوكة وهي تتوقف عن الضحك ماتجي اجوزهولك
مليكة بسعادة غطتها بطابع مرح بجد ينوبك فيا ثواب ماهو انا سنجل منحوس وهي سنجل معنس نلم شملنا ونحط نحسنا على بعض يطلع لنا السعادة ميش كل شيء لوزاد عن حده ينقلب لضده تعالت ضحكاتهم مجدد انت فصيلة يالوكة
زفر هو من صوتهم العالي وهويدفن رأسه في المخدة ماكنت نمت في الشقة احسن وعاد لنوم وهويضع المخدة على رأ سه
في بيت سرين
دخلت عليها والدتها لتجدها ماتزال جالسة حزينة في فراشها واضحا انها قضت اسوءلليلة في حياتها اتجهت تبعد الستائر المخملية عن النافذة لتسمح لنور أن يدخل
تضايقت سرين من ضوء الصباح الذي ازعج عيونها المتورمة من كثرة السهر والبكاء
صفاء خلي النور يدخل ويحمل معها الامل. داه حتى الجو النهاردة يجنن تعالي نفطر في الجنينة
سرين بحزن ماليش نفس ياماما
تنهدت والدتها بحزن وهي تتجه إليها لتضمها وهي تمسح بحنان على شعرها وعلى ظهرها ليه الحزن ياحبيبتي تغلغلت في احضانها تعبانة ياماما ميش قادر استحمل
انا ليه بيحصل معايا كدا
اشفقت على حال وحيدتها وهي تمسح بحنان ومحبة محاولة بث بعض الأمل بداخلها ميمكن ياحبيبتي فهمتي الموضوع غلط
تعلقت بحضن والدتها أكثر
هي ليه مصرة تطلع في حياتي وتأخذ كل حاجة حلوة بحلم بيها
هوانا اذيتها في إيه
هي بتعمل معايا كداه ليه
ميش. كفاية انها زمان أخذت طارق ودلوقت ظهرت وعايزة تاخذ ياسين
ليه مصر ة تلعب معايا اللعبة القذرة دي ليه كل مايظهر حد في حياتي
تنظر وتسرق مني
ليه هم شيفين فيها ايه احسن مني
هو انا وحشة
تنهد مجدد بتعب واضح
ماما انا تعبانة أوي
اخرجتها صفية من حضنها وهي تكوره وجهها بين كفيها ميش مكن اننا بنسبق المور
ميمكن كل دول مجرد ضنون وتهيئات هزت راسها بعنف لا ياماما أنا متأكد من كل كلمة قولتها لك
نفس النظرة طارق نفس اللهفة والخوف لا اكثر بكثر
مسحت دموعها بعنف انا حافظة النظرة دي كويس
غرقان في حبها ياماما هي اللي مخليها ميشوفنيش
ولا كأني ميش موجودة
أضافت بغل وغيرة ميش عارفة هم شيفين فيها ايه احسن مني هو انا وحشة
هي أكيد عملا لهم سحر اسود مخليها يلف حوليها
وكأنها الست الوحيدة فوق الأرض
تحدثت بحزن. هوانا ليه محدش بحني.
زيها
أشفقت والدتها عليها لدرجة أنها لم تجد الكلمات المناسبة لمواستها نظرت سرين لبعيد وأخذت نفسا عميقا بس انا ميش حسيبها تتهنى بيه ميش كل مرة تعملها
انا بكرها أوي ياماما بكرها
في شركة ال عمران للمقاولات
💞💞💞💞💞💞💞💞

 

 

 

 

كان قد وصل واستقر خلف مكتبه يحارب رغبته في الذهاب إليها واعتراف لها بحبه بل بعشقه وجنونه ازدرد ريقه وهويمنع نفسه من هذه الخطوة المتهورةزفر الهواء بضيق ليهتف بنرفزة يعني بتجنب شوفتي زفر هواء مجدد وهويرمي القلم بسخط ميش عارف اعمل حاجة غير التفكير فيها هب واقفا بعد أن حسم أمره لتفاجؤه بطرقات يعشقها على الباب عاد إلى كرسيه وجلس بعد أن كان مصمم على الذهاب إليها ومعرفت سبب معاقبتها له بأن تتجنبه
سمح لها بدخول ومثل بفشل ذريع انه منشغلا بأوراق التي هي أمامه
سمر :صباح الخير يافندم
ياسين💕 بحب جارف صباح الخير ياانسة سمر متأخرة
سمر :قاطعته بحزم لا والله يافندم جاي في معادي
تنهد بصوت مسموع هويعبث بأوراق لا متأخرة
عاد إلى رشده وهويتنهد
احم أكيد حاجة مهمة جيباك
أخرجها من شرودها وبعثرتها أمامه
لتتلعثم ببعض الكلمات الغير مفهومة ثم أضافت الشركة الفرنسية بعثت اميل
إبتسم نصف ابتسامة حانية هي تضعه الملف أمامه
مستنين ردك يافندم في اقرب وقت تكلمت بعملية وأحسن يكون النهارد عشان مانخسرش. ثقتهم
ياسين الذي فاجأتها اقعد يانسة سمر لازم نوضحها بعض الأمور المتعلقة بموضوع امبارح
جلست سمر والحيرة تلتهمها حتي النخاع
ابعد نظره مرغما كماهو مأمور لكنه لم ينجح تنحنح بإحراج هويحاول من غير فائدة أن يغض بصره
ويجعل عينه معلقتان بأوراق حتي يتجنب سحرها ولا يحرجها أكثر بنظرات الملهوفة عليها
استجمع قوته ورمى الجملة بدون مقدمات انا عايز اتقدم لك يانسة سمر

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية كان حبا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *