روايات

رواية ولكن لما الفصل الثاني 2 بقلم زهرة محمد

رواية ولكن لما الفصل الثاني 2 بقلم زهرة محمد

رواية ولكن لما البارت الثاني

رواية ولكن لما الجزء الثاني

ولكن لما

رواية ولكن لما الحلقة الثانية

الحلقة الثانية

/انا ااانا مش فاهمة حضرتك بتتكلم عن اي
ملك:بعد اذنك احنا لازم نمشي
مريم:اه احنا لازم نمشي وهي فعلا ماتعرفش حضرتك
/ملك مسكت ايدي وشدتني من قصاده ومشينا ويدوب خطوتين وندهني باسمي
_انسة شمس دقيقة من فضلك
ملك:نهار اسود عرف اسمك منين
/وقفت والتفت ليه وانا متاكده طالما عرف اسمي يبقي دكتور عندنا مافيش مفر لازم اواجه ال هببته …نعم حضرتك عرفت إسمي ازاي
_يعني اسمك شمس فعلاً وماتنكريش إنك نفس البنت ال هزقتني من يومين
/رديت بانفعال ايوةانا وبعدين يعني مانت قليت ادبك عليا ف اللحظة دي ملك شدت ع ايدي وقالتلي اهدي فسكت
_طيب كويس إنك اعترفتي وانا اسف اني زعقتلك اظن من واجبك إنك تعتزري كمان خصوصاً لما اكون الدكتور بتاعك
/سمعت كلمه الدكتور بتاعك وقلبي وقف وماقدرتش انطق
ملك : بصدمة دكت دكتور حضرتك دكتور عندنا
مريم: بتوتر صدقني يا دكتور شمس ماتقصدش والله دي طيبة جدا ومحترمة وشاطرة وعمرها شوف عمرها ماتقصد تزعل حضرتك وحقك علينا بس والنبي سامحها

-***-

_تمام ماتخافوش مش هعملها حاجة كل ال عايزه إنها تعتز مش اكتر ولا انسة شمس ليها رأي تاني
/ ماكنتش فاهمة ال بيحصل بس تلقائي لاقيتني بعتزر ..انا اسفه لحضرتك ماكنتش اقصد
_تمام اعتزارك مقبول مع إنك اهنتيني قصاد الطلبة بتوعي بس المسامح كريم
/طلبة بتوعك مش فاهمة …لقيته سايبني وماشي ورايح يركب عربيته وقبل مايركب التفت وقالي
_هو انا ماقولتلكيش انا دكتور اه بس ف كلية حقوق مش بيطري وع فكرة اسمي طارق طارق القاضي
/ قالها وسط ضحكاته الساذجة واخد عربيته ومشي وانا مازلت واقفة مكاني دا اي ال بيحصلي دا انا مش مصدومة وبس انا عايزة الأرض تنشق وتبلعني ناو ..
ملك:بصي انا عارفه إنه طلع عيل ابن **** بس اهدي ماحصلش حاجة تمام ياشمس ماحصلش حاجة
مريم :يابن الجنية وقع قلبي وخلانا نعتزرله بس كريتيف اوي
/بسمع كلامهم وانا جوايا غضب الدنيا ولقيتني بصوت عالي بقول والله لو شوفته تاني لاقتله

-***-

تاني يوم ف الجامعة
مريم:يلا نفطر انا جعانة اوي
ملك:جعانة ولا إسماعيل وحشك
مريم:بطلي بقي مش خطيبي فيها اي لمايوحشي
ملك:فيها إن قولوني تعب من ساندوتشات الطعمية ال بناكلهايوميا من عنده
مريم:انتي بتتريقي ماشي بس لعلمك إسماعيل دا ارجل واحد ومافيش منه كفاية انه بيدرس زيه زينا وبيشتغل ويصرف ع نفسه عشان مايحتاجش لحد و..
ملك:بااس اهدي بهزر هو ف زي سمعة طيب والله فعلاً مافيش ارجل منه ولا اجدع منك وانا من غير ساندوتشاته مااعرفش اكمل يومي مش كده ولا اي ياشمس شمس ياشمس
/ها اي معلش ف حاجة
ملك:هاا اي بس مالك
/بقولكم اي ماتعرفوش حد ف حقوق بس يكون تالتة رابعة كده
مريم :اه صاحب إسماعيل ف تالتة بس ليه
ملك :الولد اياه صح
/ايوة مش هيهدالي بال غير لما اعرف هو مين
… كافيتريا بيطري
إسماعيل: يااه كل دا حصل وانا مش موجود ياخسارة بس واد كريتيف بصحيح
ملك: بطل استخفاف وانجز هات صاحبك دا
مريم:اي ملك بتكسفيه ليه كده
إسماعيل:شوفتي يامريوم صاحبتك بتعاملني ازاي
شمس:بس بقي بس مش ناقصة تلزيقكم انجز ياعمنا هات صاحبك
إسماعيل: حاضر ماشي هعمل كده لاجل مريم مش عشانكم خالص
ملك: متشكرين

-***-

بعد ساعتين
إسماعيل: بنات دا باسل صاحبي تالتة حقوق

-***-

…بعد التعارف…
/ قولي بقي ياباسل اي معلوماتك عن طارق القاضي
باسل:طااطارق وانتم بقي عايزين تعرفو ليه واشمعنا انا
/ياعم اهدي ماتخافش والله احنا مش تبع حد احنا بنستفسر بس
باسل: إستفسار اي هو طارق برضه حد يستفسر عنه بس
/اصل انا بصراحة ماعرفوش بس هو ف واحدة صاحبتنا و شكلها بتحبه وانا خايفة عليها
باسل:اوباا هي مالقيتش غير طارق القاضي اذا كان كده فانت لازم تعرفو كل حاجة
/قول ياعمنا
باسل:بصي ياستي طارق القاضي معيد بكليه الحقوق ابوه علي القاضي رجل اعمال كبير واخوه رائد القاضي وكيل نيابة وماعندوش اخوات بنات امه ست محترمة وكذالك ابوه واخوه هو بقي قلة ادب الدنيا كلها فيه تعرفيش ازاي بس الشهاده لله هو كان شاطر والاول ع الدفعة بمجهوده بعد ربنا كمعيد مافيش اصعب منه تحسي ليه تار عند الطلبة وحالف لايخلصه منهم كله يحترمه فعلاً ماعندوش هزار برا الجامعة نسوانجي بس مش هو ال بيجري ورا البنات لا البنات بتجري وراه وهو مابيعترضش طريق حد بيخليهم يقربوا منه ويوهمهم بحبه لطيف مع كل بنات وبيستحمل مياعتهم وتلزيقهم مااعرفش ليه بس وقت مايزهق بيخليهم يلمو كرامتهم من الارض لم عمره ماوعد بنت بحاجة ولا اعترف بحبه انا مش عارف اي نظام حياته وتفكيره بس هو من الآخر ندل ومالوش أمان بس
/تمام ياباسل شكراً ع معلوماتك القيمة
ملك:ها ناوية تعملي اي
/انا كنت ناوية اشتكيه لعميد كلية الحقوق بس بعد ال سمعته انا هشتكيه لربنا
مريم: وانا رأيي كده
إسماعيل:لا بس واد كريتيف بصحيح

-***-

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة جميع حلقات الرواية اضغط على ( رواية ولكن لما )

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *