روايات

رواية ملاك الرحمة الفصل الرابع عشر 14 بقلم ناريمان سيد

رواية ملاك الرحمة الفصل الرابع عشر 14 بقلم ناريمان سيد

رواية ملاك الرحمة البارت الرابع عشر

رواية ملاك الرحمة الجزء الرابع عشر

ملاك الرحمة
ملاك الرحمة

رواية ملاك الرحمة الحلقة الرابعة عشر

ايام تركننا في زوايا الحزن المظلمة .تمر بسنين ننتظر إشارقه أمل 😥
******************
نزل فارس ليلحق بايه وهو ينادي عليها : استني يا آيه متعمليش في نفسك كده خلاص لو مش عايزاني انا مش هجبرك نتجوز بالغصب بس ارجعي لو سمحتي
وقفت آيه فجأه في منتصف الطريق ونظرت لفارس نظرات تعجب هل ما يقوله صحيح ام هو مجرد حيله كي أعود ؟؟! وقفت شارده في الطريق للاحظات ولسوء حظها كانت هناك شاحنه تعبر الطريق والسائق كان يبحث عن هاتفه الذي وقع تحت كرسيه وبدون قصده اصتدمت شاحنته بتلك المسكينه ايه
ووقعت ايه على الأرض والدماء تسيل منها
اما الاب صابر فكان في حاله صدمه مما رأه وكاد أن يتوقف قلبه من الصدمه
ركض مسرعا نحو ابنته ووضعها بين يديه قائلا : ايه ايه قومي يا حبيبتي قومي ومش هاجبرك تتجوزي غصب عنك ولا هجبرك على اي حاجه بعد كده … ايه مش بتردي على ابوكي ليه علشان خاطري قومي ومتعمليش فيا كده ولو مش علشاني علشان خاطر امك اللى هتموت من قلقها عليكي يرديكي يرديكي تعملي فيا وفيها كده . ثم يضرب على وجهها بلطف يحاول أن يوقظها : ايه ايه ثم يرتفع صوته وببكاء شديد : اااايه ااااااااااااااايه يارب يارب .
وظل هكذا لبعض الوقت وبعض الأشخاص يقفون حوله متأثرين مما يحدث أمامهم
أما فارس فكان مثل الحجر واقف مكانه لا يستطيع أن يتحرك ولا يستوعب ما حدث كان فقط في حاله من الصدمه الشديدة . وهكذا تكون نهايه ايه التى رحلت عن الحياه بطريقه قاسيه وذلك بسبب طمع ابيها وتفضيل مصلحته على سعادة ابنته ولكن في النهاية علمته الحياه درسا وهذا هو مصير الاب الذي يبحث عن منفعته اولا فقد كل شيء حتى زوجته بمجرد سماع خبر وفاة ابنتها الوحيدة لم تستطع أن تتحمل ودخلت في غيبوبه استمرت لعده اشهر وظل هذا الأب التعيس وحده يتحسر ويتندم على ما فعله طيال حياته .
وهنا فيه سؤال ( هل يحق للاب أن يجبر ابنته على فعل شيء غصب عنها وبدون موافقتها بحجه انه يريد سعادتها ؟؟؟!!! 🤔)
🔥🔥🔥🧡🔥🔥🔥🔥🧡🔥🔥🔥🔥

 

 

 

جاء المساء في قصر السويفي . ووصل إياد إلى القصر وصعد اولا إلى غرفه أمه لكي يرضيها
دق الباب قائلا : ممكن ادخل يا ست الكل ؟؟!
الام بجديه فهي مازالت غاضبه منه : اتفضل
إياد يحاول أن يرضيها : ايه بقى يا ست الكل هتفضل زعلانه مني كده كتير
الام : هو انت مش عارف حجم الغلط اللي انت عملته إياد انت اتجوزت من ورانا فاهم يعني ايه يعني مهمكش انك تقول حتى لامك امك اللي كان نفسها تشوفك وانت عريس وتجهزك بنفسها وافرحلك واشوفك قاعد جمب عروستك في الكوشه ليه تسرق منى الحلم دا ليه
إياد : انا اسف يا ماما بجد بس انا خوفت ريم تضيع مني لأن هي كانت هتتخطب فمقدرتش اتحمل فكره أنها تبعد عني أنا بحبها اوي يا ماما وهي كمان بتحبني
وهنا تمر ريم امام الغرفه وبالصدفة تسمع ما قاله إياد
ريم وظهرت عليها علامات الدهشة والغضب من حديثه حدثت نفسها قائله : هااااا احبك !!!! حبك برص يا شيخ فعلا عامل زي الحيه وممثل دور الملاك ماشي يا إياد انا هعلمك درس متنسهوش
ثم تكمل سيرها الي غرفتها
أما إياد فاستطاع أن يقنع أمه بأنه يحب ريم كثير ولم يجد أي خيار أمامه سوى أن يتزوجها بهذه الطريقة وبالفعل نجح في إقناعها واستطاع أن يرضيها ويجعلها تسامحه وتعطي فرصه لنفسها أن تتقرب من ريم أكثر ⁦✌️⁩⁦✨⁩⁦✌️⁩⁦✌️⁩⁦✌️⁩✨✨✨⁦✌️⁩⁦✌️⁩⁦✌️⁩✨✨⁦✌️⁩⁦✌️⁩
وفي غرفه إياد التى توجد بها ريم حالياً .
ريم بخوف : انا قلقانه اوي على امي واياد وليلى وحشوني اوي والمشكلة اني مش معايا حتى تلفون اطمن عليهم. الغول اللى متجوزاه اخده مني اوووووووف اعمل ايه يا ربي . اول حاجه لازم اعملها دلوقتي أن أعلم السيد المغرور درس . خطرت لها فكره لذلك ذهبت مسرعه الي مطبخ القصر واحضرت منه الفلفل الحار واخفته في ملابسها وصعدت لغرفتها ثانيا دون أن يراها احد
وبينما هي تمشط شعرها الطويل يدخل إياد إلى الغرفه
إياد نظر إليها بنظرات لم يعرف معناها أنها حقا جميله جدا بهذه الملابس ( سلوبت وشيميز ابيض ) وكانت تفرط شعرها الطويل على. ظاهرها مما أعطاها جمالا فوق جمالها
ظلت إياد ينظر لها بعض الوقت ودقات قلبه في تذايد مستمر

 

 

 

ريم بسخريه : هتفضل باصصلي كده كتير عارفه اني حلوه وجمالي ميتقومش علشان كده عذراك هههععععههعععه
إياد : ومين قالك اني باصص عليكي اساسا وبعدين حاجه متخصكيش ابص مكان ما انا عايز
ريم في نفسها : فعلا واحد مغرور لا وكذاب كمان
ثم تتاخذ ريم بعض الخطوات ولكنها تتعركل وكادت أن تقع ولكن أمسكها إياد من زراعها اما ريم فكانت تحاول ان تحرر زراعها منه ولكن قربها إياد منه أكثر لتصتدم في صدره العريض
إياد بخبث وهو ينظر لعيناه البنيه : كنت بتقولي ايه بقى من شويه
ريم بارتباك وهي تنظر لعيناه أيضا : مش عارفه
إياد : مش عارفه !!!!!!!
ريم : انت عيونك حلوين اوي
إياد بخبث : ايه عجبتك ؟؟!
ريم استوعبت ما قالته وبسرعه ابتعدت عنه ووجها تحول بالكامل الى اللون الاحمر من خجلها
ريم بارتباك : انا …انا وهنا يدق باب الغرفه
إياد بأمر : افتحي الباب يلا
ريم : ما تفتحه انت أن مش شغاله عندك
إياد وقد بدأ أن يتعصب : ريم متخلنيش اتجنن عليكي لو انت عنيده فأنا اعند منك
ثم يدق الباب ثانيا . إياد : عموما انا هاعرفك ازاي تحترميني غصب عنك يقول هذا وهو ينظر لها بخبث
ثم يتوجه إلى باب الغرفه ويفتحه ليجد الخادمه أحضرت له العشاء بعدما طلب منها ان تجلبه الي غرفته
اياد بجدية : دخلي الاكل جوه
الخدمه : حاضر يا إياد بيه . تنفذ الخادمه الأمر ثم تذهب
ويجلس إياد ليتناول عشائه الخفيف وهو عباره عن سلطه
ريم في نفسها : معقوله الغول ده والعضلات دي كلها وفي الاخر يطلع يتعشى بسلطه !!!! سبحانه
وأثناء تناول إياد الطعام يدق هاتفه لذلك يطر إياد أن يترك الطعام ويخرج من الغرفه ليجيب على المتصل وهنا استغلت ريم الفرصه ووضعت كميه كبيره من الفلفل الحار على السلطة ثم تخبئ الفلفل بسرعه
ريم بخبث : أبقى وريني بقى هتشوف نفسك عليا تاني ازاي هههههههعععههههههه
انتهي إياد من مكالمته وعاد ليكمل طعامه .نظر إياد لريم رأها تبتسم فتعجب من تلك الابتسامة ولكنه لم يهتم

 

 

 

وضع اياد ملعقه من السلطه في فمه وبمجرد أن وضعها في فمه صرخ إياد وبدأت تظهر عليه أعراض حيث كان جسمه يرتعش ويتعرق وظهر عليه الإرهاق
ريم بخوف : إياد مالك انت كويس ايه بترتعش كده مالك
ايااااااااااااااد ……….( فماذا حدث لإياد 😥)؟؟؟..
🌹🌹💜🌹🌹💜🌹🌹💜🌹🌹💜🌹🌹
وفي منزل ريم وصل كلا من ليلي وادهم ووالدتهم الي المنزل وكانت ليلى تساعد أخيها لكي يتحرك
الام بحزن : يلا يا أدهم ادخل اوضتك علشان ترتاح
أدهم بغضب : انا مش هارتح غير لما انتقم من إياد السويفي اللي خطف اختي واتجوزها غصب عنها وعننا
الام وقد نفد صبراها : حرام عليكم بقى انا تعبت خلاص كفايه خسرت ريم يا أدهم مش عايزه اخسرك انت كمان
أدهم بغضب : متقوليش كده احنا مخسرناش ريم إياد هو اللى خسر روحه لما فكر يعمل معاها كده ونهايته هتبقى على أيدي و…….. ولم يكمل حديثه حتى اتاه اتصال هاتفي من احد أصدقائه . يجيب أدهم على المتصل ويظل صامت لفتره وفجأة يقع منه الهاتف ويقع هو أيضا
الام بلهفه وخوف : أدهم أدهم حبيبي انت كويس مالك ؟؟!
أدهم ببكاء وصوت خافت : ايه !! ايه ماتت يا ماما ايه ماتت
الام بحزن : أن لله وانا اليه راجعون . أهدي يا أدهم مش كده انت لسه تعبان
أدهم بصوت عالي : أهدي ايه روحي وحياتي كلها ضاعت خلاص ولسه بتقوليلي أهدي يا ماما انا السبب انا السبب مستحيل اقدر اسامح نفسي
ليلى ببكاء : حرام عليك يا أدهم دا قدر ربنا كاتبه ومحدش يقدر يغيره استهدى بالله وادعلها بالرحمه
لم يقل أدهم اي شيء كل ما فعله أنه قام وذهب الي غرفته واغلق الباب وراءه فهل سيبقى أدهم بائس هكذا ام سيأتي من يغير له حياته ؟؟!
ملآك الرحمة # ناريمان سيد#
✨🧡✨🧡✨🧡✨🧡✨🧡✨🧡✨

 

 

 

وفي قصر السويفي
ريم بصراخ وصوت مرتفع : ايااااااااااااااد قوم مالك ايه اللى حصل ؟؟؟! إياد تقول هذا وهي تحرك إياد بعد أن فقد الوعي . إياد ……
جائت يارا وهدى مسرعين
يارا بخوف : إياد!!!!!! ايه اللى حصله ؟؟!
ريم : معرفش هو فجأة اغمى عليه مش عارفه ماله
الام ببكاء : اياد قوم يا حبيبي مالك
يارا : انا شامه ريحه فلفل ؟؟! ثم تتجه يارا إلى طبق السلطه وتقربه إليها
يارا : ايه دا مين اللى حاطت الفلفل دا على السلطه ؟؟! إياد عنده حساسية من الفلفل الحار وهو اخد منه جرعه كبيره
ريم بصدمه: اييييييه عنده حساسية ؟؟!
يارا : مش وقته يا ريم يلا ساعديني ننقله للسرير
ساعدتها ريم ووضعوا إياد على سريره . ثم فحصته يارا وقامت بقياس العلامات الحيوية ووصفت له الدواء وارسلت أحد الخدم ليجلبه بسرعه وبالفعل أخذ إياد الدواء وبدأ في التحسن .
يارا : هو دلوقتي بقى كويس بس هنسيبه يراتاح وان شاء الله هيفوق بكره الصبح . يلا يا ماما علشان نسيبهم يرتاحوا
خرجت الام بعد أن اطمئنت على صحه إياد وجائت يارا لتخرج أيضا ولكن اوقفتها ريم
ريم : استني يا يارا لو سمحتي
يارا : ايه يا ريم عاوزه حاجه يا حبيبتي؟؟!
ريم ببكاء : انا اسفه يا يارا بس مكنتش عارفه أن إياد عنده حساسية انا بس كنت بهزر معاه مش اكتر
يارا : حصل خير يا ريم والحمد لله هو دلوقتي كويس . خدي بالك منه لو سمحتي
ريم : حاضر . تخرج يارا وتغلق الباب ورأها .
أما ريم فظلت جالسه بجوار إياد طوال الليل تهتم به
*********************
جاء صباح يوم جديد على ابطال قصتنا .
استيقظ إياد من نومه ونظر جانبه ليجد تلك المجنونه ريم جالسه على كرسي جانبه وتمسك يده وهي نائمة وشعرها على وجهها

 

 

 

إياد ظل ينظر لها بعض الوقت ودن أن يشعر مد يده ليبعد شعرها عن وجهها . يا الاهي كم انت جميله وانت نائمه تشبيهين الاطفال بل تشبيهين الملائكة . هل هذه نفس الفتاه العنيده والمشاغبه ؟؟! يقطع تفكيره صراخ تلك المجنونه التي وقعت على الأرض
ريم بتوجع : ااااااه آه يا راسي يا رب نفسي اقوم مره زي بقيه الناس الطبيعيه خلاص انا حاسه اني اتكسرت من كتر ما بقع على الأرض
إياد بخضه : انت كويسه يا ريم ؟؟!
ريم بفرحه : إياد انت فوقت ؟؟! اخيرا
إياد باستغراب : ليه هو ايه اللي حصل ؟؟
ريم : هي الشطه أثرت على الذاكرة كمان !!؟
إياد : اه افتكرت الشطه انت بقى اللي حطتيلي شطه في السلطه صح ؟؟!
ريم : والله مش قصدي انا بس كنت بهزر معاك معرفش أن انت عندك حساسية من الشطه
إياد وهو يقوم من مكانه ويتجه نحوها : امممممممم متعرفيش !!!!!! ؟؟ اوك علشان كده هاعقبك عقاب بسيط ثم يقترب منها أكثر
ريم بخوف : هتعمل ايه يا إياد ابعد لو سمحت ثم تتراجع للوراء حتى تصتدم بالحائط يحاوطها إياد بزراعيه ويقترب منها أكثر
ريم بخفوت : ابعد يا إياد متعملش كده ولكن لم يهتم إياد لحديثها كانت فقط ينظر لعيناها واخذ يقترب منها أكثر ودقات قلب ريم تتذايد وقبل أن يفعل أي شىء دق باب الغرفه تستغل ريم هذه الفرصة وتبتعد عنه بسرعه
إياد : الباب انقذك مني النهارده بس مش هينقذك مني المره الجايه ثم يغمز لها
ريم بغضب : هاااا سافل
يفتح إياد الباب
يارا : طمني يا إياد انت كويس ؟؟!
إياد : متقلقيش يا حبيبتي انا بخير
سمع إياد صوت عالي بالاسفل جائت الخادمه لتخبره بأن الشرطه في القصر وتريد إياد السويفي
إياد : كنت متوقع كده

 

 

 

 

يارا : في ايه يا إياد ليه الشرطة عايزك ؟؟!
إياد : متشغليش بالك انت يا حبيبتي موضوع بسيط
ثم يدخل إياد الي غرفته ويغلق الباب ورأه
اما يارا فكانت في حاله تعجب من تصرفات أخيها
وفي داخل الغرفة . بصي يا ريم لو عاوزه اختك وعيلتك تكون بخير لازم تقولي قدام الشرطه وقدام اهلك أن انت اتجوزتيني علشان بتحبيني
ريم : نعاااااام بحبك مستحيل
إياد وهو يخرج هاتفه : خلاص أنت اللى اخترتي ياريم
ريم مسرعه : لأ ابوس ايدك بلاش تأذيهم
إياد : خلاص تبقى تسمعي الكلام
ريم بحزن : حاضر
إياد : شاطره يا ريم يلا بقى غيري لبسك علشان تنزلي تقولي الكلام دا قدامهم
ريم : ح حاضر بس انا محجبه ومعنديش حاجه مناسبه ألبسها
إياد : اتصرفي مش مشكلتي ثم يتركها ويخرج
ريم وهي تقلده بطريقة مضحكة : اتصرفي مش مشكلتي
شخص وقح ومعندوش تربيه . طيب اعمل ايه دلوقتي مفيش قدامي غير البس اللى كنت لبساه لما جيت
ترتديه ريم وتنتظر في الغرفه
اما إياد بدل ملابسه وارتدى بدله سوداء جعلته غايه في الاناقه والجمال ونزل للدور السفلي حيث يوجد مجموعه من الضباط وليلي وامها
إياد : خير يا باشا
الظابط : احنا اسفين على الازعاج يا إياد بيه بس فيه بلاغ متقدم من الانسه ليلى ووالدتها أن حضرتك خطفت ريم أختها واتجوزتها بالغصب الكلام دا صحيح ؟؟!
إياد : وانا ايه يخليني اعمل كده انا اتجوزتها برضاها و….

 

 

 

ليلى بمقاطعة : كذاب انت اكتر شخص كذاب قابلته في حياتي خلي ريم تيجي وتقول الكلام دا بنفسها هي فين ؟؟!
إياد : تمام ثم يوجه نظره لإحدى الخادمات قائلا : نادي على ريم مراتي
صعدت الخادمه لتخبرها بذلك وبالفعل نزلت ريم الى الاسفل
الام ركضت مسرعه نحوها وحضنتها بشده وكلا منهم يبكي بشده
الام بلهفه وهي تتفحص ابنتها : انت كويس يا ريم انت كويس يا حبيبتي
ريم : انا بخير يا ماما متقلقيش ثم تحتضن اختها ليلى بشوق أيضا
الضابط : مدام ريم في تهمه موجه لجوز حضرتك أن هو خطفك واتجوزك غصب عنك الكلام دا صحيح ؟؟!
ريم وهي تنظر إلى إياد وتحاول انا تبقى هادئه : لأ انا اتجوزته برضايا
الام : متخفيش يا ريم قولي الحقيقه يا بنتي الشرطة موجوده محدش هيقدر يأذيكي
ريم تنظر لامها بحنان وحزن : دي الحقيقه يا ماما انا فعلا اتجوزت برضايا وانا بحب إياد علشان كده اتجوزنا في اسرع وقت ولم تكمل حديثها حتى تلقت صفعه قويه من امها
ريم ببكاء : ماما انا ……
الام بمقاطعة : ششسششش متقوليليش ماما تاني انا مش امك ولا انت ريم بنتي اللى اعرفها اعتبري أن امك ماتت ومش عايزه اشوف وشك تاني ليلى هي بنتي وبس
يا خساره يا خساره تربيتي فيكي للاسف معرفتش اربيكي
ثم تذهب الأم وتلحق بها ابنتها ليلى
اعتذر الضابط من إياد ثم انصرف هو وفريقه .
أما ريم فكانت تبكي بشده بعد سماع تلك الكلمات من امها جعلتها محطمه بكل معاني الكلمه
شعر إياد بوخزه في قلبه حينما رأها تبكي هكذا لماذا يحدث معي هذا !؟؟؟ هذا ما أريده انا اعلمها درسا ولكن لماذا أشعر بالضيق عندما ارأها تبكي ؟؟! سأل إياد نفسه هذه الأسئلة ولكن لم يجد جواب ( كل هذا في لحظات) وبعدها خرج اياد الي عمله وترك ريم تبكي بشده
( هل سيبقى الوضع هكذا ؟؟! )
بقلمي # ناريمان سيد # 💜⁦✌️⁩
⚡⚡⚡⚡⚡⚡🌟⚡⚡⚡⚡⚡⚡
وفي المستشفى كانت ملك جالسه على إحدي المقاعد في الطرقه وفي يدها قلاده تنظر لها وهي تبكي وفي نفس الوقت مر دكتور على من هذه الطرقه وبمجرد أن رأى هذه القلاده وقعت منه الاوراق التى كان يحملها ونظر لها بصدمه : معقوووووووووول 😳😳

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ملاك الرحمة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *