روايات

رواية 30 يوم حياة الفصل الخامس عشر 15 بقلم أميرة اسامة

رواية 30 يوم حياة الفصل الخامس عشر 15 بقلم أميرة اسامة

رواية 30 يوم حياة البارت الخامس عشر

رواية 30 يوم حياة الجزء الخامس عشر

رواية 30 يوم حياة
رواية 30 يوم حياة

رواية 30 يوم حياة الحلقة الخامسة عشر

عند زين ووعد كانوا مشغلين فيلم وهما بيشربوا الشاي والنسكافيه
زين كان مركز معاها وكانه بيحفظ ملامحها وكل ما يحس انها هتبص عليه يبعد عينه بسرعه كان نفس الحال عند وعد كان بتحاول تلمحه بطرف عينها واول ما تحس انه هيشوفها تبص للفيلم كل واحد فيهم كان اعد تحت مسمي انه بيتفرج علي فيلم لاكن الحقيقه ان محدش فيهم كان مركز اصلا وكل واحد فيهم كان عايز يأعد مع التاني حاولت وعد تقول اي حاجه الكلام كان بيروح منها…حتي زين هرب منه الكلام حاول كتير يقطع الصمت اللي بينهم بس كل محاوله كانت بتنتهي بفشل
لاكن قرر انه يكسر الصمت ده ويتكلم
زين…هو فيلم ايه ده
وعد…معرفش اول مره اشوفه
زين…طيب بيتكلم عن ايه انا مش مركز معاه
ابتسمت وعد بأحراج
زين…بتضحكي علي ايه🤨
وعد…ابدا اصل انا كمان مش مركزه ولا عارفه اصلا بيقول ايه الفيلم ده
زين…والله امال انتي حاطه عينك عالشاشه ومندمجه واللي يشوفك يقول مركزه
وعد…بصتله وعد وهي سرحانه في ملامحه سعات كتير بيبان علينا انتا مركزين اوي في حاجه معينه والحقيقه اصلا انت متبقاش معاها حتي لو بواحد فالميه من تركيزك وبتبقي مركز في حجات تانيه واخده كل وقتك
زين…ااممممم اللله ومسك الريموت قفل التلفزيون واعد عالكنبه عدل قرب منها شويه وبصلها وهو رافع حواجبه🤨 وحضرتك بقي بتفكري في ايه وايه اللي شاغل تفكيرك
وعد…بارتباك هاااا لا مفيش ولا حاجه وابتسمت وبصت عالتلفزيون وهي ضربات قلبها كأنها حرب…هو انت قفلت التلفزيون ليه هتنام

 

 

 

ابتسم زين وفضل باصصلها من غير ولا كلمه
بصتله وعد وبعدت عينها ورجعت بسرعه بصتله تاني
وعد…في ايه بتبصلي كده ليه ومبتسم ليه كده علي فكره انت كده بتخوفني
زين…بنفس الابتسامه بخوفك ازاي
وعد…اصل منه ساعات بتحب ترخم عليا فا بتفضل بصالي ومش بتتكلم عشان تخوفني
زين…بس انا مش بخوفك وبعدين هو انتي شيفاني مكشر مانا بضحك اهو
وعد…ما ده يخوف اكتر علي فكره
زين…أشمعني
وعد…عشان اغلب الاوقات بحسك جد ومش بتضحك
زين…🤨اقصدك تقولي اني مش بضحك
وعد…بأبتسامه لا والله مقصدش بس بقلق منك
زين…مانتي لازم تقلقي مني اصل انا خطر😉
ضحكت وعد بكسوف ووشها احمر.
زين…عموما يا ستي انا مش بضحك عشان اخوفك انا بضحك علي شكلك وانتي
مرتبكه
وعد…انا لا خالص مش مرتبكه
زين….متأكده
بصت وعد في عينه وملامحه وهو مبتسم وصوته الرجولي الهادي
وعد…هااا
زين…واضح انك مش مرتبكه وعايزه تهربي من سؤالي
وعد…سؤال ايه
زين…🤨كمان نسيتي السؤال يعني مرتبكه وناسيه سؤالي كمان
وعد…لا والله بجد انت لغبطني ونسيت السؤال
زين…بحب كنت بسألك ايه اللي شاغل تفكيرك
وعد….سرحت عشان تحاول تلاقي حاجه تقولهاله
بصت في عينه وهي باين عليها التوتر وسرحت
فضل زين باصصلها من غير ولا كلمه وكأن كل واحد فيهم في دنيا تانيه وكأن كل واحد فيهم بيعترف للتاني بحبه بس جواه
زين…لنفسه بحبك ياوعد مش قادر استحمل اكتر من كده مش عايز اي حاجه من الدنيا غير انك بس تعرفي اني بحبك نفسي اكتبك علي اسمي نفسي اصرخ بعلو حسي وأقول للناس كلها اني بحبك نفسي اخرج معاكي في كل مكان وانا ايدي في ايدك ..
وعد…بحبك يازين بحبك ومابشوف راجل في حياتي غيرك انت وبس بحس الامان معاك انت سندي يازين وضهري وحمايتي نفسي تحس بحبي ليك نفسي ماتحبش حد تاني غيري
عشان لو ده حصل هموت يازين كان نفسي اقولك علي سبب ارتباكي وهو وجودك جمبي وصوتك ونفسك وريحتك حجات كتير اوي بتلغبطني بس مقدرش خايفه يازين تشوفني عيله صغيره خايفه تقولي مينفعش خايفه علي نفسي اتصدم لو سمعتك بتقولي انتي زي اختي حس بيا يا زين والنبي انا مش هقدر والله اعيش من غيرك انا حبيتك غصب عني اوعي تحاسبني علي حبي ليك
نزلت دمعه سريعه من عينها فالوقت ده خلت زين فاق من سرحانه
وعد…مسحت عينها بارتباك وقامت وهي بتقوله
زين…تصبح علي خير

 

 

 

مسكها زين من ايدها
غمضت وعد عينها وهي حاسه ان قلبها هيقف من لمسته وخافت وارتبكت اكتر عشان اتأكدت انه شاف دموعها ومش عارفه هتقولوا ايه
زين…بصيلي ياوعد
خدت وعد نفس طويل وخرجته بهدوء وحاولت تبتسم عشان تداري
وعد…نعم
زين…بتعيطي ليه
وعد…انا لا خالص مش بعيط
شدها زين بحنيه أعدها جمبه وهو ماسك ايدها أعدي
وعد…أبتسمت بأرتباك واعدت نعم
زين…انا اكيد مش بيتهيألي اني شوفت دموعك بس انتي عايزه تهربي تمام معنديش مشكله هسيبك تهربي من الاجابه
بس مينفعش تكدبي عليا صح
هزت وعد راسها بأبتسامه وملامح واضح عليها انها عايزه تعيط
زين…تمام وقررتي ايه بقي
تهربي ولا تكدبي ولا تقنعيني ان انا بيتهيألي
ابتسمت وعد وسكتت ثواني وبصتله…اهرب
أبتسم زين بحب…امممم تهربي علي كده بقي الموضوع كبير
وعد….يعني
زين….انا اكيد مش رخم واكيد عارف يعني ايه احترم خصوصيه اي حد بس لو قولتلك اني عندي فضول اعرف ايه هو الموضوع الكبير اللي خلاكي مشغوله ومش مركزه مع الفيلم وخلاكي تعيطي وتمسحي دموعك بسرعه وفالاخر عايزه تهربي من سؤالي
وعد…زين
زين…عيون زين
أبتسمت وعد غصب عنها وهي مصدومه من طريقه زين بتحاول تكدب نفسها انه عادي رغم انها حاسه من حواها ان في حاجه نفسها تصدقها وخايفه.
ممكن انام
زين…بأبتسامه لا
وعد…طب شغل فيلم
زين..علي اساس انك بتتفرجي وبعدين ردي عليا الاول
وعد…طب هقولك علي حاجه
زين…قولي
وعد…انا هقولك بس مش الوقت سبني شويه
زين…كان من جواه خايف تكون وعد بتحب ومكسوفه تصارحه.
زين….ماشي ياوعد اللي يريحك وساب ايدها ومسك الريموت عشان يفتح التلفزيون
وعد…مسكت ايده زين انت زعلت مني
بص زين…علي ايدها وبصلها
اكيد لا مقدرش ازعل منك وبعدين انا قولتلك اني بحترم خصوصيه اي حد يمكن زي ما قولتلك عندي فضول بس ادام انتي مش حابه تتكلمي مش هغصب عليكي كل الحكايه اني حابب اطمن عليكي مش اكتر انتي عارفه اني مبحبش اشوف دموعك انتي وامي ومنه وبتجنن لما بشوفهم وانا معرفش السبب حابه بقي تسبيني في الحيره دي ودماغي تروح لألف حاجه سبيني مش حابه احكي
وعد…طيب ممكن أسالك سؤال
زين…اكيد
وعد…هو انت دماغك ودتك فين

 

 

 

زين…يعني ايه
وعد…يعني ايه اللي فكرت فيه
زين…وهو بيردهالها ملكيش دعوه فكري بقي واتعبي نفسك شويه وسحب ايده من ايدها وفتح التلفزيون وربع ايده ورجع ضهره لورا وركز فالفيلم
وعد…زين
زين….وهو باصص للتلفزيون امممم
وعد…عشان خاطري قولي فكرت في ايه
زين…مش هتفرق معاكي كتير
وعد…لا هتفرق
زين…بلاش
وعد…اتجمعت الدموع تاني في عينها هي حاجه وحشه
بصلها زين بحب
زين…اكيد لا يا وعد
وعد..طب قول وانا اوعدتك هقولك لو اللي في دماغك ده صح ولا لا ومش هكدب والله
زين…عادي اكدبي اكيد هعرف عشان انتي عارفه اني بعرف اذا كنتي بتكدبي ولا لا من صوتك
وعد…ماشي قول يلا
زين…يعني جه في بالي انك بتحبي ياوعد
وعد😳
زين…وعايزه تقولي وفنفس الوقت محرجه انك تصارحيني
وعد…أبتسمت بحب اكيد انت فهمتني غلط بس لو هو ده اللي فيا بجد ايه رأيك
زين….بعصبيه بصلها وهو عينه في عينها هكسر دماغك ياوعد
وعد…بارتباك هو يعني لو ده اللي حاصل اكيد الحب مش عيب صح ولا ايه يعني تكسر دماغي دي لو شوفتني بعمل حاجه غلط مش بحب صح
زين…لا مش صح يا وعد وزي ما قولتلك هكسر دماغك انتي فاهمه
حست..وعد بخوف طيب سيب ايدي انت بتوجعني علي فكره وبعدين احنا بنتكلم صح وانت اللي قولت كده مش انا ليه بتتعصب بقي
زين…هو ده اللي خلاكي تعيطي ياوعد انا صح ولا غلط
وعد…والله غلط انا مليش علاقه بحد انا مش بروح اي مكان غير الجامعه واي مشوار بروحه بيكون معاك او مع خالتو او منه او بأعد مع صحابي هنا فالحاره
زين…ماشي ياوعد
وعد…حست انه زعلان منها اتكلمت بزعل واضح علي صوتها
علي فكره انت زعلت مني ومش انا اللي قولت كده انت اللي قولت اللي جه في بالك وحسيت بيه يعني مينفعش تزعل مني بس انا عايزه اطمنك انا مليش علاقه بأي ولد يازين ولا عمري فكرت ارتبط بأي حد وعلي فكره مش شرط خالص اني اخبي عليك حاجه وتكون عشان محرجه اصارحك ممكن اكون مش قادره او مش عارفه اقول اللي جوايا..بس اطمن يازين انت وخالتو ربتوني كويس والمفروض تكون واثق فيا تصبح علي خير
مسكها زين تاني بس المرادي بعصبيه اعدها
زين…انتي شكلك اتجننتي تربيه ايه وثقه ايه وعد انا لو مش بثق فيكي هطير رقبتك دي من مكانها كل الحكايه ان شوفت دموعك وانتي مش راضيه تتكلمي وكلامك غريب ومش فاهمه انا لو سمعتك بتتكلمي كده تاني والله ياوعد هيبقالي حساب معاكي

 

 

 

وعد..علي فكره انا مقصدتش انا بس بقولك كده عشان برد علي كلامك خوفت تكون مش واثق فيا
زين…انا واثق فيكي اكتر من نفسي وعموما ياستي انا خلاص مش عايز اعرف اي حاجه المهم تكوني كويسه ومعندكيش مشكله ولو حبيتي تتكلمي معايا اي وقت انا موجود وياريت بلاش عياط امسحي دموعك دي يلا وادخلي نامي انا هدخل انام تصبحي علي خير
نزلت دموعها اكتر بهدوء قام زين ولسه هيدخل علي الاوضه بتاعته
وعد….زين
زين…ايوه
وعد…ممكن تخليك شويه
خد زين نفس طويل واتنهد بحزن علي دموعها دي هيتحنن ويعرف مالها وفي نفس الوقت خايف إجابتها تصدمه
زين…راح اعد عالكنبه ولف ايده علي رقبتها وشدها لصدره
نزلت دموع وعد اكتر
رفع زين شعرها وباسها من راسها
زين…وعد انتي كده بتقلقيني طيب قوليلي منه مزعلاكي امي زعلتك
هزت وعد راسها بلأ
زين…طيب في حد ضايقك من البنات في حد ضايقك فالحاره ومخبيه عليا
وعد…مفيش
زين…ياوعد انت بتزعلي لما دماغي بتسرح عشان خطري طمنيني
وعد…والله مافي حاجه انا بس حاسه اني مخنوقه شويه
زين…كده لوحدك
وعد…اه والله العظيم
زين…مش مصدقك يا وعد
انهارت وعد من العياط
زين..ششششش وعد كده انا قلقت خلاص قوليلي في ايه
رفع وشها ومسح دموعها وفضل باصصلها
فالوقت ده كان في حرب في داخل وعد تقوله انها بتحبه وتتحمل صدمه انتي زي اختي ولا متقولش وتفضل عايشه في حبه مع نفسها
لاكن قررت تهرب وتبعد بسرعه من ادامه ودخلت بسرعه جري علي اوضتها هي ومنه
زين…وعد وعد وسمع منه وهي بتكلمها
منه…ايه ده في ايه وعد بتعيطي ليه كده
فضل زين…يمشي ايده علي راسه وعلي وشه بقلق واضايق ان منه صحيت وشافتها وهي بتعيط دخل زين علي اوضته وهو عايز يكلمها ويشوفها بأي طريقه وكأنه مش ساكن معاها في نفس المكان واتحط بينهم ميت حاجز لاكن قرر انه هيعمل حاجه عشان يعرف منها في ايه.
……
منه…يابت انتي غبيه هفضل لحد امته اعلم فيكي جتلك الفرصه لحد عندك وضيعتيها بخوفك وجبنك ده
وعد…وهي بتعيط كنتي عيزاني اقوله اني بحبه مقدرتش يامنه والله لاخر وقت كنت هقوله بس مقدرتش وخوفت يا منه اتصدم من رده خوفت اسمع اكتر كلمه كرهتهاطول حياتي اني زي اخته

 

 

 

منه…بصي ياوعد انا هقولك كلمتين ملهمش تالت
اولا انتي ضيعتي من ايدك فرصه انك تقوليله عاللي جواكي ومش عارفين الفرصه دي هترجع تاني ولا لا لما قالي حضريلي لبس الشغل هربت وقولت اسيبك لوحدك يمكن تتحركي بس زي كل مره خايفه…
وعد…يامنه حطي نفسك مكاني
منه….انا لو مكانك يابت مش هعمل زيك هشوف قلبي عايز ايه وهعمله هلغي عقلي عشان طول مانا مشغلاه مع قلبي الاتنين هيدخلوا في صراع مع بعض وفالاخر هوصل للانتي فيه ده لاعارفه تقولي ولا قادره ما تقوليش وهقولك ياوعد علي حاجه كمان انا لو مكانك وعندي شك لو 10 فالميه بس انه يوافق و90 فالميه هيرفض ويقولي انتي زي اختي هقول ياوعد واخلص نفسي من العذاب الانا فيه عذاب بعذاب هقول عشان اعرف راسي من رجلي واقدر اعيش حياتي طبيعي انا نصحتك يا وعد وانتي اللي هتقدري تقرري انتي عايزه ايه ومش معني كلامي اني مش هساعدك لا هفضل اساعدك لحد ما الاقي مبسوطه بس لازم تقرري وبسرعه انتي عايزه ايه وصدقيني احساسك بالاحراج ان ازاي بنت تقول لولد انها بتحبه ياماناس يا وعد ضيعت فرص عليهم بسبب التوتر والخوف والاحراج ومين يبتدي الاول
الحب يا وعد بيجي مره واحده لو مكنتيش تقاتلي عشانه يبقي متستاهليش الحب ده فالوقت ده اتصل بيها هيما.
منه ..هقوم ارد علي هيما واجيلك
وعد…هزت راسها من غير ولا كلمه وكلام منه كان بيتردد في ودنها…قامت منه فتحت البلكونه وقفلت الستاره وردت علي هيما
منه…الوو
هيما…ايه اللي مصحيكي لحد الوقت
منه…وانت ايه عرفك بقي اني صاحيه
هيما كان واقف فالبلكونه صدره عريان وفي ايده السيجاره نفخ الدخان بعيد
هيما..عرفت من نور الاوضه شايفه لسه مفتوح وانتي قولتيلي أنك هتنامي
منه…انا نمت فعلا بس وعد كانت صاحيه اعده بره ودخلت الاوضه قلقت وصحيت المهم انت ايه اللي مصحيك
هيما…مفيش دخلت الحمام وقولت اشرب سيجاره فالبلكونه قبل ما انام
منه…ايه ده انت واقف وشدت الستاره وبصتله ابتسملها وهو حاط السيجاره في بوئه ادخلي يابت جوه او شدي الستاره
منه…نعم يا امور وانت ايه اللي موقفك من غير هدوم كده
هيما…اتلمي يابت ايه من غير هدوم دي وبعدين الجو حر
منه…كب ادخل جوه او البس تيشرت

 

 

 

هيما…بتغيري عليا يابت🤨
منه…ايوه طبعا امال هغير علي مين ان شاء الله
هيما…هشرب السيجاره وادخل والله المهم مال صوتك فيكي حاجه
منه….علي فكره انا بحبك اوي
هيما…مانا عارف😉وبعدين ايه اول مره تعرفي اني بحس بيكي ولا ايه
منه…لا اكيد مش اول مره بس كل ما بتحس بيا بحبك اكتر
هيما…طب يلا قولي مالك
منه…مضايقه عشان وعد مضايقه وكانت بتعيط
هيما…ليه زعلتيها ولا ايه
منه ..لا والله ابدا بص هقولك بس اوعدني متقولش لاي حد
هيما…اتعدلي يابت من امته وانا بقول لحد اي حاجه
منه…ياهيما مش قصدي والنبي بلاش الطالعه اللي بتطلعها فيا دي
هيما…طيب امال ايه ما تظبطي كده🤨
منه…بص وعد بتحب زين
هيما…بصدمه نعمممم
منه…بقولك ايه هتقولي سن ومش سن زيها هزعل منك اسمع للاخر
هيما…طيب قولي
حكيتله منه كل حاجه حصلت من يوم ما عرفت من وعد انها بتحبه لاتفاقها معاها علي زين لحد ما دخلت الاوضه وهي بتعيط
منه…بس هو ده كل اللي حصل وانا هتجنن عشانها
هيما…طب بقولك ايه خليكي معايا كده
منه…في ايه
دخل هيما وهو بيقفل الاواز اصبري بس
هيما…ادهم
ادهم…عايز ايه
منه..بتعمل ايه ياخربيتك
هيما…اصبري بس ركز معايا كده
ادهم…ماتخلص ياعم مش شايفني بتكلم
توته..من التليفون قول لهيما يتمسي بدل ما احطه في دماغي
ادهم…بضحك قلبك ابيض يا معلم اخلص توته هتاكلك
هيما…ياعم اصبر بس دي حاجه تخص زين
ادهم…بقلق ماله زين
منه…الله يخربيت اللي يقولك حاجه ده انا لسه بقولك متقولش لحد طلعت فيا وعيب ومش عيب
هيما…يابت اسكتي انتي مش فاهمه حاجه
ادهم ..ماتخلص ياعم في ايه
هيما….منه…بتقول ان وعد بتحب زين

 

 

 

ادهم…نعممممم
منه…هو في ايه كل ماحد يعرف يقول نعم
توته…مين اللي بيحب زين؟
ادهم…يابت اصبري
توته…والله ابدا لازم اعرف
ادهم…وعد وعد يا حشريه
توته…والنبي كنت حاسه
هيما…ياعم الرومانسي خليكي معايا بقي
ادهم…عاجبك كده جبتلنا الكلام بقولك ايه هفهم منه وارجعلك
توته…وربنا ابدا خلاص هفضل ساكته
ادهم…احكي
هيما…وعد انا هفتح الاسبيكر واحكي لادهم
منه…منك لله يا هيما انا غلطت اني قولتلك سيحتلي
ادهم…متخافيش يا منه مفيش حد بيسمعك غيري انا وتوته
منه…يانهار اسود وتوته
توته…ومالها توته ياللي تتشكي لما اشوفك يامنه الكلب
منه…بضحك توته انا حبيبتك والنبي بلاش سياح
توته.. عيب يابت انا توته
منه…ربنا يستر اسمعوا
وحكيتلهم كل حاجه بس دي كل الحكايه
ادهم…طب خدي الكبيره بقي يامنه زين اخوكي بيحب وعد ورافض مبدأ الجواز اصلا من اي بنت غيرها وعد حب عمر زين زي انا والبت توته
توته…يخليك ليا
هيما…مش وقت محن يااختي انتي وهو🤨
توته…اعوذ بالله عدو الرومانسيه
ادهم…ماتتلم يالا محن ايه🤨
منه..خليكو معايا بقي انتوا بتتكلموا جد زين بيحب وعد
ادهم…اه والله العظيم
منه…طب هنعمل ايه لازم الاتنين يعرفوا
هيما…انتي تقوليلها واحنا نقول لزين
توته…هو ايه اللي هي تقولها وانتوا تقولوله هو سلق بيض
ادهم…امال نعمل ايه ياخبره
توته….ايوه كده الهبره تقولكم اصل انا حبيبه قديمه
هيما…اخلصي ياست الحبيبه
توته…لولا اخوك والنبي كنت زعلتك
هيما…تزعلي مين يابت
ادهم…يا ابني اسكت انت وهي
منه…ياباي مولودين فوق راس بعض
هيما…انا اسف قولي ياست توته هانم
توته…ايوه كده..اسمعوا

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية 30 يوم حياة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *