روايات

رواية 30 يوم حياة الفصل الرابع عشر 14 بقلم أميرة اسامة

رواية 30 يوم حياة الفصل الرابع عشر 14 بقلم أميرة اسامة

رواية 30 يوم حياة البارت الرابع عشر

رواية 30 يوم حياة الجزء الرابع عشر

رواية 30 يوم حياة
رواية 30 يوم حياة

رواية 30 يوم حياة الحلقة الرابعة عشر

ومع هدوء الليل
ابتدا يظهر يوسف وإيهاب و عادل و صالح و لاحه وهيما وادهم وظهر زين
زين….ايه معايا يلا
ادهم…معاك ياصاحبي
الجميع…معاك يا صاحبي
زين…يلا بينا
عادل…متأكدين اننا هنلاقيهم الوقت
يوسف.
هيما…دول مقاطيع هيروحو فين
ايهاب…لما باجي متأخر من الشغل بلاقيهم
ادهم…طب اهدوا بقي عشان احنا قربنا
زين….اهم هناك
دخل زين وكل الشباب وراه ظهروا من وسط الضلمه شكلهم كان عامل زي الاشباح ويرعب
زكريا….ايه ده
صاحبه..في ايه ياض
زكريا…اخلعوا الواد شكله اتكلم
صاحبه…يلا بسرعه
وقبل ما زكريا وصحابه يجرواحوطوا عليهم الشباب وابتدوا يضربوا فيهم
وقف عادل أدام زكريا وقبل ما يضربه بسرعه طلع زكريا مطوه وعور عادل في ايده وجري دخل بيت
عادل…ااااه

 

 

 

ضرب زين الشاب اللي كان في ايده ورماه عالارض وجري بسرعه لعادل
زين..اتعورت جامد
عادل…مش عارف
زين…بص فيها وبغضب يا ابن الكلب 😡ساب عادل وقام وسط الحاره بعلو صوته
زين…يا زكرياااااااا زكرياااااااا
ابتدت الناس تبص من الشبابيك والبلكونات
زين…انزل يا زكريااا لو راجل انزل ووريني هتدافع علي نفسك ازاي انزل وانا هعلمك درس صغير ازاي تاخد واحد غدر ازاي تتكاتر انت وجوز النسوان اللي كانوا معاك علي واحد لوحده لو انت راحل وابن راجل انزل يا……….🙈
طلع زكريا فالبيت وطلع عالسطح ونط علي سط بيت جمبهم ونزل عالسلم براحه عشان يخرج ويجري من الشارع خالص عشان عارف انهم لو مسكوه هيقتلوه..
نزل براحه زكريا وهو سامع زين بينادي عليه وباين علي صوته الغضب
هيما…انزل يادكر انزل عشان عايزين نعلم عليك يالا انت وجوز النسوان اللي في ايدنا دول ونخليكم عبره لأي واحد يفكر نفسه راجل والشيطان يلعب في دماغه ويقوله علم علي واحد من حاره السعاده
يوسف…واللي خلق الخلق لو ما ظهرت يازكريا لأجيبلك محلك عالارض احنا ملناش في قطع الرزق عشان احنا رجاله بس لو حكمت هخليهولك هو والارض سوي واحد هعد 3 نزلت محلك بعيد عن حوارنا منزلتش اقرأ الفاتحه علي المحل ياروح امك
صالح….باللي فيه انت لما سرقت سرقت وانت خايف حد يشوفك ياروح امك لاكن أحنا علي عينك يا تاجر هناخد كل اللي جوه المحل وادام الحاره كلها
صلاح…انزل يا زكرياااااااا
يوسف…..واحد……اتنين…………………تلاته
ادهم…. رفع عصايه ابقي سلملي علي محلك ياروح امك
وفي اقل من دقيقه كان باب المحل عالارض وكل الحاره واقفه تتفرج عليهم وهما بيكسروا محل زكريا وصوت ازازه بيتكسر في كل مكان وابتدا صوت الناس يعلي من كلامهم مع بعض
المحل كان محل موبايلات خد زين الموبايلات وسط الشارع وحطهم عالارض
زين…الموبيلات دي كلها حقنا بس احنا مابنسرقش ولا بناخد حاجه مش بتاعتنا بس احنا لينا عندك حق وهناخده ونزل زين بكل قوته بالعصايه اللي في ايده علي الموبايلات هو وادهم ولاحه
صوت الناس بقي أعلي واغلبهم كان شمتان في زكريا عشان هو شر ومحدش بيسلم منه وسرق كذا حد في حتته
وفي وسط ماهما بيكسروا اتسحب زكريا عشان يجري بره الشارع لمحه هيما
هيما….يا ابن الكلب
زين…زقهم وجمع كل قوته عشان يجري بأسرع حاجه عنده حاول زكريا يهرب بس مسكه زين وهو بيعض علي شفايفه بغضب وبعزم ما في من قوه ضربه اول بوكس في وشه. واتجمع صحابه كلهم عملو دايره عشان ميهربش اما صحاب زكريا كانو مرمين عالارض من كتر الضرب..

 

 

 

زين👊ده عشان سرقت الفلوس والموبايل
وضربه تاني👊وده عشان اتكاترت علي واحد لوحده ودي مش رجوله💪
وضربه البوكس التالت👊
وده عشان غدرت بيه 👊
عادل…بص لايده اللي اتعورت وبص لزكريا وضربه بكل قوته وده عشان الغدر كمان مره
زين…ضربه بكل قوته بوكس وقعه عالارض ووشه بقي مش باين من كتر الدم👊
زين…وده عشان تفكر ألف مره قبل ما تيجي علي كلب ولا قطه في حاره السعاده
يوسف..فك يوسف طرحه من علي ايده
وقرب من زكريا ولبسهاله ومسكه صالح ولاحه
يوسف..وقف صوره
ودي بقي تحيه مني ليكي ومني للحاره كلها عشان الصوره دي هتبات انهرده في تليفوناتكم عشان يوم لما تفكر تقرب من حد عندك فالحاره يورولك صورتك ويوم ما تفكر تعمل اللي عملته ده مع حد فينا تاني تفتكر صورتك وانت لابس طرحه
ادهم….انت عارف مين يا ض طبعا اللي بيلبس طرح
أيهاب..وعزه وجلاله الله المحك يا ابن ال……..في اي مكان ادام عيني لاهقتلك هيما…المره الجايه لو لمحتك مش هطلع كريم زي چو والبسك طرحه لا انا هلبسك بيكيني ياض وقطعتين 😉😉😉
ساب صلاح ولاحه زكريا من ايدهم ووقع عالارض
يوسف…المرادي كان إنذار المره الجايه محدش يلومنا
زينبصوت عالي… وقد اعذر من انذر
لفوا كلهم ومشيوا ورا زين
وكان المشهد اتنين مرمين علي اول الحاره
وزكريا في اخر الحاره وفي وسط الحاره ازاز وتكسير المحل خارج بره في وسط الشارع ومحدش فكر يطلب البوليس عشان فرحوا في زكريا وصحابه ولانهم اغلبهم عارفين زين وصحابه وعارفين انهم رجاله بجد ومش بيجوا علي حد غير لو جه عليهم
وصل زين وصحابه الحاره بتاعتهم وقف زين وصحابه في وسط الحاره
زين….ياعاااااامر اطلع يالا
يا كيمووووو
ايهاب….عامررررر
ادهم….ولا يا عامر اطلع يالا
خرج كيمو وخرج عامر وخرج احمد العربي ورحاب خرجت مديحه ومنه ووعد وكل الحاره خرجت علي صوتهم
احمد العربي …ولا يا ادهم انت وهيما بتعمل ا ايه تحت وضحك عملتوها ياولاد الكلب بردو
عامر….الله يخربيتكم عملتوا ايه
يوسف…لبسناه الطرحه يالا انت مصاحب نسوان ولا ايه اشهدي ياحاره حق عامر وكيمو رجع عشان مفيش واحد فيهم يقول صحابي مش رجاله
كريم…الله يخربيت جنانكم 🙈
حاج سعيد….كده بردو يازين انا حلفتك برحمه ابوك ياجدع
زين…حقك عليا يا حاج سعيد بس انا قولتهالك دول اخواتي وحق اخواتي مايباتش بره
حسني….انتوا كويسين

 

 

 

ابهاب بص لعادل وضحك هو والشباب ووقف طبل علي باب الورشه بتاعت زين عندنا ضحيه واحده عندنا ضحيه واحده
عادل…اه يا واطي والله خدني علي خوانا عشان يهرب بس خدت حقي
ادهم…بص لوالده العاركه كانت عيزاك يابرنس
احمد…كان زمان الله يرحم ايام الشقاوه
هيما….الشقاوه فينا بس احنا اللي ربنا هادينا متقولش كده يا برنس انت لسه شباب
يوسف…طب واللي خلق الخلق لو كنت معانا هو قلم واحد منك والواد كان هيجيب ورا
مديحه…كده برده ياولاد تنزلوا من غير ما نعرف وانت يا يوسف نزلت وسبت روحيه طبعا مقدرتش تقولي ولا تقول لام مريم عشان منعرفش انتوا رايحين فين
يوسف…الحق مينفعش ينام بره اكتر من كده يا خالتي واحنا استنينا كام يوم نطمن علي عامر وكيمو
مديحه…اه وتنسونا بالمره اللي انتوا ناويين عليه
ايهاب…ولا ياعامر مرضي
عامر…انتوا مجنانين وربنا
زين….رد يالا مرضي
عامر…بضحك مرضي يا زين الرجال
زين…وانت يا كيمو مرضي
كريم….والله انا مرضي بس لو كنتوا دخلتوا عليا بكيلوا كباب بفرختين مشويين كنت هبقي مرضي اكتر وكمان كنت هبقي راضي عليكم دنيا واخره
ادهم…تصدق يالا احنا غلطنا لما نزلنا نرجع حقكم
سهير….يحميكم ربنا يااجدع رجاله فيكي ياحاره
ادهم…تسلمي يا ام توته
يوسف….تصدق يالا انك مفجوع وهمك علي بطنك عارف انت فكرتني بمين ياض ياكيمو
كريم….اوعي تقولها يا چو اصلها بتيجي علي الريحه
يوسف…هو في غيرها روحيه
فتحت روحيه الشباك بايدها الاتنين خبطو فالحيطه
رجعوا بسرعه الشباب لورا من خضتهم
روحيه…جايب في سيرتي ليه يا ابن الكلب
صالح….احيييه سرعتيني ياروحيه
لاحه…منك لله انت وامك قطعتلي الخلف
ايهاب….في ايه روحيه😳
هيما…ولا يا چو امك كانت مخبر 🙄
يوسف…في ايا اما سرعتينا
ايه وحش داخل علينا
روحيه…وحش لما يلهفك يا صايع
يوسف…انتي ايه اللي صحاكي يا اما
روحيه…اللي صحاني لفك ورا النسوان في انصاص الليالي سا صايع
يوسف…وهو بيبص علي بلكونه مريم والشارع كله ميت من الضحك
يوسف…يا اما عيب هو انا ليا فاللف بردو انا خاطب وداخل علي جواز وخطيبتي سامعه كلامك يا روحيه متوديناش في داهيه
روحيه…ولما انت خاطب وداخل علي جواز ياولا مش تمشي دوغري
لاحه….نصحته كتير والله ياخالتي بس اللي في طبع
ضربه يوسف برجله وحيات امك
لاحه…بضحك ااااه😂
عامر….ياروحيه ياروحيه
روحيه…ميييين
يوسف…هو ايه اللي ميييين
وانت يا خويا واقف تحت بلكونتها
روحيه…😒 انت وحشتك العصايه صح
يوسف…لا يا اما اسكتي خلاص بقي حقك عليا
عامر…روحيه وحشتيني
روحيه…انت مين ياولا
عامر…انا عامر

 

 

 

روحيه…عامر مين
عامر…نستيني بسرعه كده ياروحيه ده انا النص الحلو اللي في حياتك
يوسف…وحيات امك انت بتشقط امي ياولا
روحيه….انت ياواد كنت فين رد عليا
يوسف…كنت في مشوار
روحيه…طب جبتلي ايه وانت جاي
يوسف…الستر والصحه يا اما
روحيه…والنبي ياواد انت تستاهل العصايه انا هلفلك
زين…قرب من الشباك استني بس ياروحيه رايحه فين في نص الليل كده
روحيه….يالهوي علي العيون الحلوه دي انت مين ياواد ياحلو انت
زين…نستيني ياروحيه انا زين😉
روحيه…زيييين ازيك يازين كده متسألش عليا
يوسف….هو في ايه ياما ما كفايه بقي كده عيب انا واقف بتلاغي صحابي ادامي
زين….بضحك وانت مالك ياعم دي روحيه دي حبيبتي
عامر….لا دي حبيبتي انا
يوسف…عجبك انتي السياح دع صح جرستيني وارتاحتي بقولك ايه لو دخلتي هجبلك مانجه
روحيه….والنبي وسابت ايد زين سيب ايدي ياولا 😒
زين…ماشي ياروحيه بتبعيني عشان المانجه ملحوقه بكره اجيب قفص واعد ادام الورشه اكله ومش هتطولي منها واحده
ادهم…ولا يا چو. هتجبلها مانجه😂😂
يوسف…منين هو في حد الوقت
زين…دي هتعلقك
يوسف….خلوها علي الله لو مظهرتش الصبح بلغوا عنها
روحيه…ولا يا يوسف
يوسف….سلام بدل ما تخرج بالعصايه
صالح….اجري
زين…يلا بيتك بيتك انت وهو المهمه خلصت بسلام
هيما…ايه ياعم هو احنا كتاكيت
زين…نعم بتعترض علي ايه ان شاء الله
ضحكت منه عليهم
هيما…ياعم انا اعترضت انا بسأل بس
زين…اه بحسب
عادل…شكلك بقي وحش اوي عمال يبيع ويشتري فيك
صالح…الله يرحمك يارجوله
ضربه هيما في رجله ابقي أقرالها الفاتحه ياروح امك🤨
ادهم…ده في عالم ما بتجيش غير بالعين الحمره
😂😂😂
هيما…كله يهون وبص لمنه
زين…بتبص فين ياحيلتها 🤨
هيما…بضحك برستيچي باظ انا ساكتلك غلب وربنا

 

 

 

ضحك زين طب خلاص صعبت عليا
سعيد…يلا ياولاد اطلعوا بقي
خرج يوسف فالوقت ده من الشباك وهو بيفتحه زي ما روحيه فتحته اعد عليه زي الحصان ووقفت جمبه روحيه مسك يوسف علبه بلاستيك وطبل
زين…الله يخربيتك
يوسف…يلا يا ايهاب..
حلو الحلو بكل خصاله الا دلاله ميعجبنيش
ايهاب…ميعجبنيش
يوسف…قالوا بيهجر قولت وماله يهجر يهجر بس يعيش
كل الحاره بقت ترد معاه…حلو حلو حلو الحلو
عامر…بصوت ضعيف عشان العمليه..حلو الحلو مافهش وحاشه غيره بيوعد ولا يوفيش
الشباب…ولا يوفيييش
عامر…دا اللى فتح قلبى بطفاشه ثم قابلنى مكلمنيش الشباب…مكلمنيششش
عامر…قولتلوا رد ياباشا ياباشاقالي لابوها متفلأنيش
قولتلوا رد ياباشا ياباشا
قالي لابوها متفلأنيش
وبيعجبنى اكمن جماله
وقه سكر سنترافيش
الشباب…حلو حلو حلو الحلو
إيهاب…كل ماافوت من قدام داره ويشوف وشي يسد الشيش
الجميع…يسد الشيييش
إيهاب…قلبي وعيني عليه احتاروا وبيتخانقوا الحق ياشويش
الجميع…ياشوووويش
إيهاب…يحيا الحب وتسقط ناره اللي تولع ولا تطفيش
الشباب…حلو حلو حلو الحلو
يوسف…براڤووووو
روحيه…ناتيجي ياواد نخرج نهز شويه

 

 

 

ضحكوا كلهم علي روحيه
يوسف…هي حصلت الهز ادخلي يا اما تصبحوا علي خير دي غلطتي من الاول😒😒
زين…الله يخربيتك 😂😂
كيمو…روحيه عايزه تهز يا چوو😂😂😂
يوسف…من ورا الشيش اتلم بدل ما اطلعلك
سعيد…يلا ياولاد اطلعوا بقي
ادهم…يلا هيما تصبحوا علي خير ..وبص لتوته علي جوه
توته…بحبه ياناس
ادهم…🙄يابنت المجانين
احمد العربي..يلا ياروميو
ادهم…منك لله ياتوته الكلب
حاضر يابرنس
زين…تصبحوا علي خير ياجماعه
ايهاب…يلا سلام
صالح…ادخل ياض يا كيمو هنرش ميه
كيمو…رش يا خويا الجو حر
صلاح…تصبح علي خير
دخل زين جوه البيت
زين…سلام عليكم
مديحه…كده يا زين تخرج من غير ما تعرفني يعني لو كان جرالك حاجه الوقت انا كنت هفرح باللي عملته
زين…مانا زي الفل يا ست الكل اهو وبعدين مين ده اللي يعملي حاجه انت مش عارفه ابنك ولا ايه
مديحه…لا عارفه ابني وعرفاه كويس اوي كمان بس مش واخده علي الجنان ده ابني عاقل
زين…بس في اي حاجه تخصكم او تخص صحابي او الحته عموما العقل بيروح وانتي عارفه يامديحه
مديحه..طب طمني عملتوا ايه فالواد اوعوا تكونوا عملتوا فيه زي ما عمل في عامر يازين
زين…ايه يا امي من امته واحنا السلاح اللغه بتاعتنا انتي عارفه ان أذيتنا بتوجع وتعور بس متموتش
مديحه..ربنا يهديكم يارب
زين…فكي يامديحه بقي انا انهرده هنام وارتاح عشان جبت حقهم متنكديش عليا بزعلك
مديحه…انا مقدرش ازعل منك يا ابن عمري بس بخاف عليك انت والمجانين اللي معاك
زين…باس أيدها متخافيش ابدا يا حبيبتي طول مانا عايش
مديحه…يلا بقي ادخل نام عندك شغل بكره
زين…هشرب كوبايه شاي من ايد وعد وادخل انام علي طول
منه…ياسلام يا اخويا واشمعني وعد
زين…عشان بتظبطه اكتر🤨
منه…وانا لا😔
وعد…ده انتي قمر
منه…والنبي انتي اللي قمر
مديحه…اتخانقوا بقي انتوا تصبحوا علي خير انا مش قادره

 

 

 

زين..وانتي من اهل الخير
منه…يلا تصبحوا علي خير اشربي بقي يا اختي طلبات منه ده كويس انه مختارنيش
زين…والله طب تعالي ادخلي حضريلي لبس الشغل
منه…ليه كده ما كنا ماشيين حلو اقولك وعد با قلبي حضري انتي بعد ما تعملي الشاي يلا تصبحوا علي خير
زين…بضحك يابنت ال
وعد…بأبتسامه انا هحضرلك وامري لله
زين…قام وقف نعم يا اختي انتي كمان ايه أمرك لله دي🤨
وعد…رفعت ايدها بضحك لا مقصدش والله
زين…بابتسامه حب ايوه كده
وعد هعملك الشاي لحد ما تغير هدومك
زين…ماشي
دخل زين يغير هدومه ودخلت وعد تعمل الشاي وعملت لنفسها نسكافيه
حس زين انها اتأخرت دخلها المطبخ
زين….كل ده بتعملي كوبايه شاي 🤨
وعد…خضتني🙈
زين…بضحك احنا بقينا مسجلين خطر في المطبخ
وعد…انت اللي مسجل خطر عشان انت اللي علي طول تخضني
زين…حرام عليكي يا مفتريه ده انتي اخر مره اللي وقفتي قلبي
وعد…ياسلام بأماره ايه ده انا حسيت ان قلبي وقف وقبلها المعلقه لسعتني والوقت اهو خضتني تاني
زين…بأبتسامه مانتي اللي خوافه اعملك ايه
وعد…انت عارف اني بخاف من الضلمه او ان حد يتكلم وانا بقالي ساعه واقفه في هدوء ومفيش حد معايا
زين….طب خلاص اوعدك مش هخضك تاني
وعد…وعد☝️
زين….بحب وعد يا احلي وعد
ابتسمت وعد بأحراج…طب يلا نخرج بره انا هشرب معاك نسكافيه
زين….يلا بينا
خرجوا بره اعدوا مع بعض
زين…بقولك ايه ما تشغلي اي فيلم ولا حاجه
وعد…انت مش هتنام
زين…مش جايلي نوم انتي عايزه تنامي
وعد…لا ولا انا جايلي نوم
زبن…طيب خليكي اعده معايا
وعد…وهي باصه في عينه
حاضر❣️
زين…طب يلا هاتي فيلم
😉
……
احمد العربي كنت متأكد انكم هتروحوا ومش هتسمعوا كلامنا
هيما…مانت عارفنا يا حاج مبنسبش حق اخواتنا
ادهم…يعني بزمتك يابرنس ترضهالنا نبقي نايمين ولين حق بره
احمد العربي…علي اد ما بخاف عليكم علي اد مانا ببقي فرحان بيكم وشايفكم رجاله وكبرتوا ادام عيني
ادهم…ربنا يديك طولت العمر يارب
هيما….بت يارحاب اعمليلنا شاي
رحاب…وانا مالي🙄
هيما…يابت اخلصي بدل ما اقوم اروقك
ادهم…انا مش عايز داخل انام

 

 

 

احمد…وانا كمان
هيما…تصبحوا علي خير ومسك رحاب من هدومها علي فين
رحاب…هنام
هيما…مفيش نوم غير لما تعملي الشاي
رحاب…حرام عليك عايزه انام
هيما…يابت ماتبقيش رخمه وحيات امك كبايه صغيره
رحاب…طب مافيش حاجه كده ولا كده
هيما…عايزه رشوه يابت
رحاب….بضحك اه طبعا مش كفايه طول اليوم رايح جاي تلطش فيا من غير اي سبب
هيما…ياعبيطه ده حب🤨
وضربها غلي قفاها
رحاب…بضحك وربنا انت رخم اوعي بقي
هيما….طب هديكي 50 جنيه
رحاب…هات
هيما…يابنت الكلب يا ماديه
رحاب…انا بنت كلب يا باب….قفلت بسرعه هيما بوئها
هيما…ايه فضيحه خدي الفلوس حار ونار في جتتك
رحاب…اهو كده بقي احلي كوبايه شاي وباسته في خده وجريت
ابتسم هيما…ماديه حقيره😂
…………
عند زين ووعد كانوا مشغلين فيلم وهما بيشربوا الشاي والنسكافيه وفجأه🙄

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية 30 يوم حياة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *