روايات

رواية حب من أول نظرة الفصل الثاني 2 بقلم دينا محمود

رواية حب من أول نظرة الفصل الثاني 2 بقلم دينا محمود

رواية حب من أول نظرة البارت الثاني

رواية حب من أول نظرة الجزء الثاني

حب من أول نظرة
حب من أول نظرة

رواية حب من أول نظرة الحلقة الثانية

حور وصلت بيت جدتها بس مكنتش قادره تاخد نفسها وطلعت السلم بسرعه جدااا لحد م وصلت عند بابا الشقه ودموعها مغرقه وشها من كتر الانهيار
اول ما دخلت شافت ولادت ندا صديقتها(سوسن)
خرجت سوسن منهاره من البكاء وبصه في الأرض وحركت راسها يمين وشمال ل الموجودين بصدمه
حور بصريخ طلعت تجري علي ؤضه جدتها بس منعتها ايد سوسن
سوسن بعياط:اهدي يابنتي
حور بعياط:لا لا ياتيته متسبنيش انتي كمان ارجوكي ارجوكي خليكي معايه متسبنيش انا مليش غيرك يلا قومي معايا متسبنيشششش
سوسن بعياط:كفايه يابنتي كفايه انتي كده بتعذبيها ادعيلها ب الرحمه هي محتاجه ل دعانا
حور بصريخ: لااااااا متسبنيشششش
حور حست بدوخه وقعت اغما عليها
سوسن بصرخه علي حور الكانت سندها وبين علي وشها الموت
سوسن جابت تلفونه بسرعه ورنت علي سيف
(سيف ابن سوسن واخو ندا عمره 27سنه)
سيف:ايوه ياماما في حاجه
سوسن بصريخ: سيفهسعدني ارجوك
سيف بخضه:في اي يا امي
سوسن بعياط: حور يابني مستحملتش خبر وفات جدتها وقعت اغمه عليها ومش عارفه اعمل اي تعال بسرعه
سيف:ماشي عشر دقايق وهكون عندك
__________

 

 

بقلمي دينا محمود
في الشركه
دخل ادم الشركه بهيبته ورأسه المرفوعه
وهو داخل سمع الموظفين بيتهمسو
،،،: شوفي شكل وسيم ازي ولا هيبته واااه مش جسمه الرياضي
بس م اداش اي اهتمام ودخل مكتب ولدو
عبدالله:كنت فين يا ادم
اتكلم ادم ووهو بيقعد:كان عندي شغل في حاجه ولا اي
عبدالله: انت دلوقتي بقيت راجل وتقدر تتحمل مسئولية الشركه بعد وفاتي
قاطع حديثه ادم بجديه:بعد الشر عليك يا بابا لي سيره الموت في حاجه ولا اي
اتناهد عبدالله وقال
عبدالله:انت عندك بنت عم
ادم بدهشه:اي بنت عم
عبدالله:ايوه
ادم بتساو:ازاي جدي ميقولش حاجه ذي كده ديما كان بياكدلي ان حضرتك وحيد معندكش اخوات ازاي بعد ده السنين دس كله يظهر ليا عم وبنت عم كمان ازاي
عبدالله:هفهمك يابني جدك كان غضبان علي اخوايه عشان اتجوز واحده من غير بابا وغصب عنو ساعتها بابا غضب عليا وطرده من البيت
ادم:طيب لي مكنش مواقف ان يتجوزها
عبدالله:عشان كانت فقيره وجدك شايفه انها مش من مستوانه
ادم:إزاي عشان سبب تافه ذي ده يعتبر ابنه مات
اتنهد عبدالله وقال
عبدالله:جدك كان شخصيه صرمه جداا ومبيحبش حد يكسرلو كلمه
ادم:طيب لي مشفتوش لحد دلوقت
عبدالله:توفه هو ومراتو
ادم:اي طيب وبنتو ماتت هي كمان
عبدالله:لاء هي عايشه مع جدتها في اسكندريه
ادم: طيب هي لي عايشه مع جدتها وهي بيتها موجود مجبتهاش قعدت معانا لي
عبدالله:بسبب ولدتك
ادم: ماما ملها
عبدالله:مش عايزه البنت تقعد معانا في البيت
ادم:لي
عبدالله اتوتر جدا ولاحظ ادم توتر ابوه
ادم بأستغراب :ماما رفضت لي وحضرتك اتوترت كده لي
عبدالله بتوتر:بصراحه من زمان كنت بحب مرات عمك قبل م تتعرف علي عمك بس بعد كده عرفت انها تعرفو وبيحبو بعض بعت عنهم واتجوزت ولدتك وكانتمن اختيار بابا ومكنش عندي سبب ل الرفض
قبلت اتجوزها بس ولدتك عرفت ان كنت بحب مرات عمك وزعلت جداااا واول م عرفت ان عمك ومراتو اتوفو فرحت جداا ومقبلتش انا بنت اخوايه تاجي تقعد معانا هنا
فلاااااش باااك

 

 

نسمه بزعيق وعصبيه:ده مستحيل البت تاجي تقعد في بيتي
عبدالله بعصبيه:نسمه بطلي الجنان ده البنت وحدها مش معاها حد وابوها وامها ماتو ازاي اسبها لوحدها كن غير عيله او سند
نسمه:انا مليش دعوه انا مش عايزها تاجي بيتي مستحيللل
عبدالله: طيب اسيبها فين يابسمه مينفعش تسيبي الماضي يتحكم فيكي البنت محتاجه لينا
بسمه بغضب: سيبها في اي مكان لكن بنت زينب مستحيل تدخل بيتي
بااااااااااك
ادم: طيب كده هتعمل ايه
عبدالله بهدوء: تعالي معايه عشان تشوفها وتتعرف عليها
ادم:لي واشوفها لي اصلا
عبدالله بجديه: عشان لو حصلي حاجه انت تعتني بيها وتخلي بالك منها عشان انا وجدتها مبقاش في العمر كتير
ادم:ماشي يابا حضرتك عايز تروح امتا
عبدالله:دلوقتي
ادم:اي دلوقتي
عبدالله: ايوه يلا احسن ترجع في رأيك
ادم:ماشي يلا بينا
____________
في اسكندريه
وصل سيف بيت جدت حور وخبط علي الباب بسرعه
سوسن فتحت الباب وكانت غرقانه في دموعها
سيف بقلق:في اي ياامي وفين حور
سوسن شورت ل سيف علي ؤضه حور وقالت
سوسن:في الاؤضه يابني ادخلها
سيف دخل ؤضه حور بسرعه جدا بس اتصدم اما شاف حور ب الشكل ده كانت نايمه في عالم تاني وعنيها منفخه وحمره من كتر العياط
سيف جري سأل الدكتور عن حالتها
سيف:طمني يادكتور هي كويسه
الدكتور بيأس: عندها صدمه عصبيه حاده انا عطيتها مهدئ هتفضل نايمه لحد الصبح وأما تفوق ان شاء الله هتكون كويسه
سيف:تمام شكرا يادكتور
_____________

 

 

بعد مرور ساعه
ادم دخل مع ولده العماره حتي وصلو ل الشقه
عبدالله رن جرس البيت
شوايه سوسن فتحت الباب
عبدالله:سلام عليكم
سوسن:وعليكم السلام انتو مين
عبدالله بتساول:هو ده بيت الست كريمه
سوسن مجرد م سمعت الاسم ذادت في بكاءها
ادم بص ل عبدالله ب استغراب وفي نفس الحظه كان عبدالله بيبص ل ادم
عبدالله:هي حصلها حاجه
سوسن بعياط: اتوفت انهارده الصبح
عبدالله وآدم بصولها بصدمه وقالو
،،،:اي

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حب من أول نظرة)

اترك رد

error: Content is protected !!