رواية حب من أول نظرة الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم دينا محمود
رواية حب من أول نظرة الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم دينا محمود
رواية حب من أول نظرة البارت الثاني والعشرون
رواية حب من أول نظرة الجزء الثاني والعشرون
رواية حب من أول نظرة الحلقة الثانية والعشرون
قطع شروده ادم وقوف العربيه
اول م العربيه وقفت ادم نزل من العربيه ولف نحيت كورسي حور وفتح الباب وشلها
حور:نزلني يا ادم انا كويسه
ادم: حور ممكن تسكتي متتكلميش
حور:اد….
ادم بص لحور بصه حاده خلها حطت رأسه علي صدره وسكتت ….
وآدم مش بيها لحد بابا القصر واول م دخله ادم اتنرفز وقف مصدوم حور بصت اول م لقت علي ملامحه الغضب ف لقت ال خله عنيها امتلئت ب الدموع
ادم بغضب: امي انتي بتعملي ايه…ومين الدخل الحيوانه الوراكي دي
نسمه بغضب وكره:بنت اختي مش حيوانه ال انت شايلها هي الحيوانه وزباله
حور بعياط:………..
ادم بغضب وزعيق: قولتلك مراتي مش زباله مراتي ست البيت ده …واحسن من الحيوانه دي ومن مأيه ذيك
حور ببكاء وهمس:ادم نزلني
ادم بص لحور لقي دموعها مغرقه وشها وعنيها منفوجه من العياط
ادم: لا مش هنزلك …………..وكمل كلامه بغضب:هطلعها وانزل دلوقتي
ادم طلع ب حور ل ؤضتهم ونيمها علي السرير ولسه هينزل لقي حور مسكت ايده
ادم لف وشه ل حور لقي حور بتبصله والدموع في عنيها وحمرا قالت
حور:ادم أرجوك متعملهمش حاجه في الأول والأخر دي ولدتك وبنت خالتك واخت صحبك كمان
ادم بغضب: بس امي غلطت فيكي وانتي مراتي دلوقتي وكرامتك من كرامتي وانا مسمحش لحد يقول عليكي كده وبنت خالتي البتقولي عليها دي مدت ايدها عليكي وبسببها دخلتي المستشفى وحصلك نزيف ودلوقتي ايدك مكسوره وكل ده بسببها وانتي دلوقتي بدفعي عنها
حور بعياط: انا مش عايزه يحصل مشاكل بينك وبين اهلك الكبرت بينهم انا مجرد واحده دخلت بينكم في العيله ملهاش لزمه واحده يتيمه وعمي جوزني ليك عشان العيله متضفضحش بسببي عشان عريسي اللمفروض كان ياجي سبني يوم فرحي ب الفستان الأبيض وانت اصلا مش بتحبني انت بتشفق عليا بس واللمفروض يحصل وننفصل وتتجوز يارا عشان ترضي ولدتك وعمي مات خلاص وانت وافق اننا نطلق وكمان ولدتك مش بتحبني واكيد مش هتفضلني علي بنت اختها مش هتفضل واحده يتيمه معندهاش اهلا علي بنت اختها واحده سابها عريسها يوم فرحها وخلي شكلي قدام الناس زباله وخلهم يعتقده انها عاه…….
قاطعها ادم وهو يحضنها جامد
ادم:هششششش كفايه كفايه ياحور ومش هنطلق مستحيل مستحيل ياحور ابعد عنك مستحيل اسيبك واوعي تقولي الكلام التافه ده مره تانيه
حور بعياط شديد: بس دي الحقيقة يا ادم دي الحقيقة
ادم بحنان:لاء مش حقيقه انتي عندك عيله واصدقاء وحياه حلوه وانا مش اسيبك ومفيش حد يقدر يعمل لكي حاجه او يقرب منك …ولو علي امي انا اتصرف معاها …ودلوقتي لازم ترتاحي انتي لسه خارجه من المستشفى
ادم سعدها ونيمها علي السرير وغطاها كويس وقابل جبينها ونزل وحور مجرد م حطت راسها علي السرير راحت في نوم عميق
ادم نزل لقي نسمه ويارا قعدين بيتكلمه في الصلون وآدم قاطع حديثهم اول م دخل
ادم ببرود:من انهارده مراتي هتعيش هنا في البيت ده….بية جوزها وعمها ومش هتخرج من هنا الا وانا خارج معاها ويارا مش هتعيش هنا انا اجرت ليها شقه قريبه من الفيلا ولو وحشتك او عايزه تطمني عليها انتي روحيلها لكن هي مش هتدخل البيت ده تاني طول م انا عايش ….وبعدين وجه كلامه ل يارا
ادم بنظره حاده:مش عايز اشوفك عشان لو شفتك تاني اقسمك ان مش هرحمك واحمدي ربنا إن سكت علي العملتيه في مراتي بس ان سمعت ان قولتي عليها حاجه تاني أو فكرتي تعملي ليها حاجه هخليكي تندمي علي اليوم ال اتولدتي فيا …انتي سامعه
ادم قال آخر كلامه بزغيق خلي يارا اتنفضت من مكنها
نسمه:ها خلصت
ادم ببرود:اه خلصت
نسمه بغضب وزعيق: ماشي يلا قولي عملت فيك اي بنت ذينب يلا قوليييي
ادم:كل العملته برائتها وحنانها وطفوليتها خلتني احبها ابنك دلوقتي بقا عاشق يا امي
صفاء بصدمه: انت مجنون زماااان ذينب خلت ابوك يحبها ودلوقتي بنتها خليتك تحبها لي هي وبنتها مش عيزين يبعده عني وعن عايلتي
ادم:امي ده مش ذنبي ولا ذنب حور ولا ذنب بابا ولا ذنب الست ذينب القلب القلب هو البيحركنا مش احنا البنحرك بابا قلبه حب الست ذينب بس الست ذينب مكنتش تعرف ده وقلبها حب جوزها الهو عمي واتجوزته ولحد م اتوفت معرفتش ان بابا حبها وحور برده متعرفش ان بابا كان بيحب ولدتها بس بابا نسي حبه ليها واتجوزك وعاش حياته معاكي وخلفتيني وكبرت ودلوقتي متجوز وقريب هيكون عندي أطفال واكون اب لي دلوقتي نفتح في الماضي انسي يا امي انسي كرهك ل مراتي يامي عشان مش هسمح لحد يجرح كرامه مراتي بكلمه اوي ب نظره يا امي
نسمه بغضب:مستحيل انسي وهفضل فاكره ان ل
البت دي بنت ذينب الكان بيحبها ابوك
ادم:امي يارا مش بنت اختك.! اعتبري ان الست ذينب اختك وبابا كان بيحب اختك..!!
نسمه بزعيق: ادم انت اتعديت حدودك
ادم:امي انا قولتلك كل العندي ..وانا دلوقتي هروح ل مراتي عشان محتجاني دلوقتي …وبعدين بص ل يارا وقال بغضب
ادم بغضب:عايز انزل ملققيش هنا ولا اشوف وشك عشان لو شفتك رد فعلي مش هيعجبك ……..
ادم قال كده وطلع الاؤضه واول م دخل لقي حور لسه نايمه
ادم راح ليها وقابل راسها وبعدين راح ؤضه البس واخد لبسه ودخل الحمام واخد شور بارد ………..
تحت عند نسمه ويارا
يارا بغضب:انتي هتوفقي علي القرار ده
نسمه بخبث:اكيد لاء بس لازم ننفذ اومره دلوقتي بس متقلقيش شويه وهخليك ترجعي البيت وانتي راسك مرفوعه وتكون ست البيت كله
يارا:بتفكري ف اي
نسمه:بفكر ف حاجه اخليه يطلقها ووقتها اخليه يتجوزك وتعيشي في البيت ده ….بس دلوقتي لازم تقومي وتجهزي اغراضك وتمشي قبل م يصحه وانا هبقي اجي اطمن عليكي
يارا:ماشي……..
يارا طلعت ؤضتها تجهز اغرضها
يارا بكره وخبث:مبقاش نسمه ان مخليته يطلقها ويطردها في الشارع ويكون المتشردين احسن منها
بقلمي دينا محمود
ؤضه ادم وحور
ادم اول م خرج من الحمام لقي حور قاعده علي السرير وضما رجليها لصدرها وحطا راسها عليها وبتبكي في صمت ف ادم رحلها بسرعه
ادم بخوف وقلك:حور مالك في حاجه وجعاكي
حوى بعياط:ادم سمحني ارجوك
ادم بأستغراب: اسمحك علي اي
حور بعياط:هتعرف قريب بس دلوقتي انا عايزاك تسمحني عشان انا هعمل كده عشانك انت بس
ادم بقلق: اهدي ياحور انا مش فاهم حاجه
حور حضنته وقالت
حور بعياط:ادم انت لسه مش عايز ننفصل عن بعض
ادم بعد عنها وحاوط وشها بين كفوفه وقال
ادم بحنان حور انتي مش عايزه تصدقي لي ان مش هطلقك
حور:بس لي كنت اما كنت بسألك السوال ده كنت بتقولي لاء عشان عمي بس دلوقتي عمي اتوفي وعدي علي وفاته اسبوع لي لسه متمسك بيا يا ادم شفقه يعني ولا عشان عمي ميزعلش وهو في قبره بس لا متقلقش هو مش هيزعل عشان انا الطلبت الطلب ده
ادم بعد عنها وعطاها ضهره عشان متكشفهوش من عيونه وقال
ادم:انا قولتلك من شوايه متقوليش الكلام التافه ده مره تانيه
حور بهدوء:ادم بص
ادم:حور ق…
حور قطعتها
حور بزعيق:ادم بص لي
ادم لف ل حور واتصدم من الشافه…………..
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حب من أول نظرة)