روايات

رواية 30 يوم حياة الفصل العشرون 20 بقلم أميرة اسامة

رواية 30 يوم حياة الفصل العشرون 20 بقلم أميرة اسامة

رواية 30 يوم حياة البارت العشرون

رواية 30 يوم حياة الجزء العشرون

رواية 30 يوم حياة
رواية 30 يوم حياة

رواية 30 يوم حياة الحلقة العشرون

انتهت السهره بتاعتهم ونزلوا الجميع من بيت حاج سعيد
وعد بعد ماقالت كلامها لزين فضل ساكته وزين بعد ما رد علي وعد واعترفلها هو كمان بحبه فضل ساكت مكانش في كلام يتقال بالنسبالهم خلاص كان اعترافهم لبعض بالنسبالهم مفيش كلام بعديه
لاكن نظراتهم لبعض كل ثانيه والتانيه بتقول كلام كتير
وعد كانت حاسه ان فرحتها محدش يقدر يوصفها وزين كان حاسس ان حلمه اللي فضل يحلمه طول السنين اللي وعد كانت بتكبر فيهم ادام عينه خلاص اتحقق ومش عايز حاجه بعده
نزلوا الجميع مع بعض
راح ادهم وصالح مع توته واخواتها ووالدتهم يوصلوهم بيتهم عشان الوقت كان اتأخر ومشي الجميع لبيوتهم بعد ما سلموا علي بعض
اما زين فا مشيومع والدته ومنه ووعد واحمد العربي وهيما ورحاب لانهم كانو ساكنين في نفس البيت
راح كل واحد علي شقته
دخلوا كلهم
مديحه…والله كان بوم جميل واعده حلوه السطح بتاع حاج سعيد ده ديما مجمعنا فالخير الهوا في يرد الروح
منه…فعلا ياماما والله انا اكتر حاجه بحبها اليوم اللي نتلم فيه كلنا انا بجد بحس اننا مش مجرد جيران انا بحس اننا اهل وقرايب
مديحه…يابنتي النبي وصي عالجار ودول ونعم الجيره الشهاده لله مفيش فيهم حد وحش كلهم شبهنا ومننا بنخاف علي بعض فرحنا واحد وحززنا واحد ربنا يديمها علينا نعمه
زين…يارب
منه ووعد…يارب

 

 

 

مديحه…انا هدخل انام بقي عشان مش قادره حد فيكم جعان ياولاد
منه…لا جعان ايه انا مش قادره اخد نفسي ابله فاطمه اكلتنا كتير مش قادره خلاص انا عايزه بس ادخل اغير هدومي وانام عشان بكره كمان هنروح بدري مع توته نفرش
مديحه….اه ده بكره يوم طويل
زين…هتفرش بكره خلاص
مديحه…اه يا ابني خلاص مفيش وقت كلها اربع ايام ولسه يوم الحنه ده مش هتبقي فاضبه فيه خالص المفروض نكون مقفلين الشقه
زين…علي خير يارب
مديحه…عقبال ما افرح بيك يا زين
بص زين لوعد بطرف عينه وهو مبتسم يارب يا امي
مديحه….يلا تصبحوا علي خير ويلا نامو انتو كمان
دخلت مديحه اوضتها
منه…انا داخله انام بقي مش قادره
وعد…احممم استني انا هدخل اخد غيار واروح اخد دش واجي انام
منه…ماشي يلا تصبح علي خير يازين
زين….وانتي من اهل الخير يا منه.
اعد زين عالكرسي ولع سيجاره
دخلت وعد وهي ساكته فتحت الدولاب وطلعت غيار
منه كانت بتغير هدومها
منه…ايه ناويه تسهري يا اختي ولا هتنامي
وعد…لا هاخد شاور واجي انام
منه…ماشي الا قوليلي شيفاكي انتي وزين كنتوا بتتكلموا ايه مفيش جديد
وعد…هروح اخد شاور واجيلك متناميش
منه…ماشي انتي وحظك انا مش قادره اصلا
وعد…لا هاجي بسرعه متقلقيش انا كمان عايزه انام
منه…ماشي مستنياكي
خدت وعد غيارها وخرجت من الاوضه لقت زين اعد عالكرسي اللي ادام اوضتها وباصصلها وفي ايده السيجاره ومبتسم بعدت وعد عينها بسرعه باحراج ومشيت مكان الحمام سابها خالص
دخلت وعد خدت شاور بسرعه وكانت بتحاول تأخر نفسها عشان تخرج تلاقيه مش موجود بعد مده بسيطه
خرجت واتفاجئت بوجوده عالكرسي مبقتش عارفه تقوله تصبح علي خير وتهرب بسرعه من ادامه ولا تتكلم معاه حست تفكيرها وقف لدرجه انها وقفت مكانها مش عارفه تقول ايه فضلت ساكته وباصه عليه وشعرها بينزل نقط مايه
أبتسم زين ليها وحس انها متوتره وعارف انها عايزه تهرب باي طريقه من ادامه بهدوء شاورلها ومدلها ايده وهو بيهز راسه عشان تجيله
بلعقت وعد ريقها بصعوبه ومشيت بخطوات بطيئه ناحيته مسك أيدها واعدها جمبه فضل باصصلها شويه كأنه بيتأمل كل جزء فيها وهو ساكت ومبتسم ولسه ماسك ايدها
زين…بحبك يا وعد❣️
بصتله وعد وهي عينها بتلمع بالدموع ومشاعرها كلها متلغبطه

 

 

 

 

زين…طول عمري بحبك ومبقدرش اشوف غيرك لما سألتيني هو انت ليه مش بتحب ولا مرتبط كان نفسي اقولك اني بحبك انتي ومرتبط بيكي انتي لما سألتيني ليه مش بشوفك بتتكلم مع حد فالموبايل كان نفسي اقولك عشان اللي بحبها معايا بكلمها ديما ومش محتاج تليفون عشان اسمع صوتها لان صوتها معايا علي طول لما كنتي بتقوليلي ابيه زين كنت ببقي هاين عليا امشي ومرجعش تاني بس انتي اللي كنتي بتمنعيني من غير ما تحسي الكلمه دي كنت بكرهها اوي عشان كانت بتحسسني بفرق السن اللي بينا كنت نفسي تشوفيني حبيبك مش ابن خالتك اللي اكبر منك لما سألتيني وقولتيلي هو انت ممكن ترتبط بواحده اصغر منك ب13 سنه قولتلك طبعا كان نفسي اقولك انا اللي بتمني توافقي مش انتي لما قولتيلي بضحك عشان تهربي انا العروسه رديت قولتلك موافق بس كنت بقولها بجد ومن قلبي عرفه ياوعد زمان لما أتولدتي وشوفتك كان وقتها عندي 13 سنه
كنت طاير من الفرحه مكنتش اعرف يعني ايه حب وقتها بس مكنتش بسيبك من ايدي كنت علي طول شايلك كانوا بيفضلوا يضحكوا عليا ويقولوا زين جتله لعبه ومش قادر يسيبها بس هما مكانوش قادرين يفهموا وقتها انك كنتي هديت ربنا ليا يوم عيد ميلادي ياوعد ويمكن ده اللي خلاني وقتها اتعلقت بيكي كاطفل انك اتولدتي يوم عيد ميلادي❣️ كان جوايا احساس كبير ان ربنا اللي بعتك ليا اليوم ده لما كنا بنروح من عندكم كنت ببقي ماشي مضايق وبفضل طول الاسبوع باكل وبشرب بالعافيه كانت روحي بتتردلي لما بشوفك ونفسي بتتفح عالدنيا بحالها مش بس الاكل والشرب يمكن اللي هقوله يزعلك بس ده اللي كان جوايا وقتها بتفكير طفل لما امك وابوكي عملوا حادثه وماتوا يومها امك جابتك عندنا وقالت انهم رايحين مشوار والجو حر وخايفه عليكي وعشان وقتها كان عندك ست شهور وابتديتي تاكلي هي اطمنت وسابتك عندنا وبعدها بكام ساعه جالنا خبر موتهم علي اد ماكنت بحبهم اوي بس من جوايا كنت طاير من الفرحه انك هتفضلي معايا وفعلا فضلتي معايا وعشان ابوكي ملوش اخوات غير عمتك بس ومسافره مع جوزها احنا خدناكي عشان وقتها جدتك كانت عايشه وهي ست كبيره مش هتقدر تقوم بتربيتك امي قالت انا هاخد وقتها الدنيا دي مكانتش سيعاني ياوعد لما كنتي تعيطي بليل كنت اروح اخد من امي بحجه انها تنام وترتاح كنت بخادك معايا فالاوضه اعملك الببرونه والعبك لحد ماتروحي فالنوم ووقتها انتي كنتي متعلقه بيا اوي مكنتيش بتسكتي غير معايا عشان كده امي كانت بتطمن عليكي وانتي معايا طول الوقت كنتي بتنامي في حضني ياوعد وبعدها بمده بسيطه ابويا مات وابتديت انا اشيل المسؤوليه كنت بعمل كل حاجه اقدر اعملها عشان اجبلك اللي تحتاجيه بقيت اكبر وانتي تكبري دخلت ثانوي كنت ببقي محتاج اركز اوي لاني كنت علمي مكنتيش بتسبيني ياوعد كنت بذاكر وانتي نايمه علي كتفي لما كبرتي ياوعد وامي قالت لازم تنامي مع منه فالاوضه كنت حزين بس مكنتش اقدر اعترض ولا اقول لا لان مكنش اصلا صح بس كنت بشوفك معايا وحواليا في كل مكان فالاوضه لدرجه ان كنت سعات بفضل اطبطب علي صدري وانسي انك مش في حضني لما كبرتي وروحتي المدرسه كنت بوصلك انتي ومنه وافضل باصص عليكي لحد ما تختفي كنت بهد الدنيا لما حد يضايقك واروح اقلب المدرسه ارتباكي بيكي من وانتي صغيره كان حاجه ولما بقيتي تكبري ادام عيني بقي حاجه تانيه كنت بحس ان كل يوم بيعدي حبي ليكي بيتضاعف اوقات كتير كنت بحاول اقنع نفسي ان الاحساس اللي بحسه بيكي ده مش اكتر من انه اهتمام بطفله صغيره ابوها وامها ماتوا وملحقتش تتربي وسطهم وبنت خالتي بس كنت برجع اقول لا الاحساس اللي بيكبر جوايا ده اكبر بكتير خصوصا ان منه كانت اكبر منك بسنه وهي كمان يعتبر اتحرمت من ابويا بس احساسي بيكي كان غير ياوعد لما قررتي تدخلي علمي عشان تبقي مهندسه زيي كنت طاير من الفرحه وكنت ببقي طاير اكتر لما بأعد اذاكرلك او اشرحلك حاجه لما دخلتي الجامعه كنت مرعوب ياوعد تحبي حد وتتعلقي بأي حد من سنك كنت واثق من تربيتي ليكي بس كنت خايف

 

 

 

حد يشغلك لما اتأكدت من حبي ليكي كنت خايف اقولك واخسر العلاقه اللي بينا كنت خايف تقوليلي انك مبتحبنيش كنت خايف تفكريني بال13 سنه اللي بينا كنت خايف تخافي مني لما تلاقيني بصتلك بنظره تانيه غير انك اختي يمكن الخوف اللي منعني طول الفتره دي اني اقولك اد ايه بحبك انتي ياوعد بالنسبالي مش حبيبتي وبس انا لو لاقي كلمه اكبر بكتير من كلمت حبيبتي دي كنت قولتها والاهم من كل ده ياوعد اني بحسك بنتي الصغيره اللي بخاف عليها من الهوا اللي نفسي اخبيها في حضني طول عمري بس من غير ما اخنقها انتي بنتي وعد انتي اتولدتي علي اديا اتربيتي علي اديا كبرتي علي اديا اتشكلتي علي اديا
وعد…كانت بتسمعه ودموعها نازله ونظره الحب في عينها
زين…باختصار ياوعد لو في حد في الدنيا دي بيحب اوي ميتهيأليش ياوعدالحب اللي في قلبه ده هيعادل واحد فالميه من حبي ليكي
بحبك ياوعد❣️ ومحتاج ميت سنه عشان احكيلك عن كل تفصيله عشتها معاكي من وانتي صغيره لحد ما كبرتي ادام عيني
نزلت دموع وعد بغزاره وهي بتسمع كلام زين
مد ايده مسحلها دموعها وشدها في حضنه وضغط عليها بكل قوته
زين…انا حلمت باليوم ده كتير اوي يا وعد واهو اتحقق يا احلي حاجه في حياتي
بعدت وعد عن حضنه
وعد….انا مش لاقيه كلام اقوله انت عارف اني بتوتر وبتلغبط والكلام بيروح مني بس يمكن المرادي الكلام راح مش عشان متوتره اد ماهو عشان انا مش مصدقه الكلام اللي انت قولته الوقت وحاسه اني بحلم كلام ده كتير عليا اوي يازين انا اتمنيت اقل منه بكتير اتمنيت اني اعرفك اني بحبك وايآ كان ردك متزعلش دي كانت امنيتي الوحيده انا لو كنت عارفه ان كل ده جواك مكنتش اترددت ثانيه في اني اقولك اني بحبك يمكن فالاول كنت بتمني اسمعها منك انت الاول بس كنت خايفه لما صحابك واحد ورا التاني بيخطب واللي قرب يتجوز كنت خايفه تعمل زيهم كنت خايفه خالتوا تشجعك تاخد الخطوه دي فقررت اني اقولك يمكن الحق مكان في قلبك طول اليومين اللي فاتوا بحاول بس برجع في كلامي علي اخر لحظه يمكن لنفس الاسباب الانت كانت تصارحني عشانها ويمكن انهرده اعترافي ليك ولا كان ولا كان مكانه بس مقدرتش اسكت ويمكن مش انا اللي اتكلمت قلبي طلع اقوي مني وهو اللي خلي لساني ينطق

 

 

 

انا كمان يازين بحبك من زمان اوي وكل ماكنت بكبر كان حبك في قلبي بيكبر بس كنت خايفه انت ترفض
زين…انتي مينفعش تترفضي ياوعد انتي في مكان تاني لوحدك انتي تربيت زين ياوعد انتي تعبي وشقايا وفرحتي انتي كل حاجه حلوه يابنت عمري
وعد…بحبك اوي يازين
زين…وانا مبحبش حد ادك
قربها زين من حضنه كانت سامعه دقات قلبه وهي سانده علي صدره وهو كان قادر يسمع دقات قلبها ويشوف فرحتها…
زين…وعد
وعد…اممم
زين…احنا لازم نتجوز
قامت وعد بصتله بفرحه ايوه بس انا لسه بدرس يازين وانتي اصلا رافض الموضوع ده لمنه خالص لما توافق انت هي ممكن تزعل
زين…وعد احنا هنكتب الكتاب وبس عشان احنا وضعنا الوقت بقي مختلف وانا معنديش استعداد حد يبصلك بصه مش حلوه وعد تقريبا كل صحابي عارفين اد ايه بحبك ومن زمان اوي عارفين اد ايه اتمنيت اللحظه دي واستنتها كتير واظن حقهم عليا اني افرحهم لانهم عاشوا معابا اوقات كتير في زعل وحزن وخنقه شافوني اد ايه بتعذب من حلم مكنش عندي يقين انه يتحقق فالازم يعيشوا معايا كمان فرحتي ياوعد انا واثق وعارف تفكيرهم وعارف ان عمرهم ما هيبصوا بصه مش حلوه بس بردو انا مش ضامن كل الناس ومش ضامن تفكير اي حد احنا مش بنحب بعض واحنا بعيد احنا بنحب بعض واحنا تحت سقف واحد فا معنديش استعداد حد يبصلك بصه مش خلوه فهمتيني وعموما ياستي انا مش هتجوزك غير لما تخلصي عشان معنديش استعداد انك تتشغلي
وعد…بس انت طول عمرك يا زين بتقف معايا وبتذاكرلي وعمرك ماعطلتني
زين…ولو اتحوزتك يا وعد وانتي بتدرسي هخليكي تطلعي الاولي كمان بس خلينا نعدي اطول وقت ممكن لحد مانحس ان خلاص كفايه بعد بقي الفتره الجايه دي هنبتدي نجهز الاول نكتب الكتاب وبعد كده نشوف شقه ونبتدي نجهز فيها براحتنا لحد ما تكوني خلصتي شويه من دراستك
وعد…بحب زين هو انا مش بحلم صح
ضحك زين ضحكه كلها حب لا ياوعد واوعدك الفتره الجايه كلها هبقي بس بحقق احلامك
وعد…احمم طيب مش يلا بقي ننام النهار طلع
زين…🤨انتي عايزه تسبيني بعد ماحلم السنين دي كلها اتحقق

 

 

 

وعد…انا لو عليا مش عايزه اسيبك خالص بس يعني لو نمنا زي امبارح كده اظن شكلنا هيبقي وحش اوي كفايه عليا مره كان نفسي الارض تتشق وتبلعني لما خالتو صحتني
زين…ده علي اساس انك اول مره تنامي في حضني يا بت ده انتي محدش خدك في حضنه ادي🤨🤨 كنت بشيلك واكلك وانيمك واغيرلك واحميكي
وعد…بأحراج ،بسسسسس اسكت خلاص انا اسفه
زين…بضحك ايوه كده 🤨
وعد ..يلا قوم بقي
زين…حاضر ياقلبي
ابتسمت وعد باحراج
زين…بحبك ياوعد
وعد…وانا كمان
باسها زين من راسها وقام هو وهي دخل كل واحد فيهم علي اوضته وهو طاير من الفرحه❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
في صباح يوم جديد
صحي ابطالنا بنشاط وفرحه
لاكن النصيب الاكبر من الفرحه كان عند زين ووعد وادهم وتوته
خرج كل واحد من ابطالنا علي شغله واتجمعوا البنات وامهاتهم في شقه توته اللي كانت ضحكتها مبتفارقش وشها اخيرا هتفرش شقتها هي وادهم اللي حلمت بيها كتير واللي موجوده في نفس البيت اللي ساكن فيه زين واحمد العربي وولاده
البنات كانوا اعدين يزغرطوا ومشغلين اغاني
وصوتهم جايب الحته كلها
سهير….يلا يابنات فكوا الكراتين ورانا شغل كتير اوي
مديحه…بس خلوا بالكم لا تكسروا حاجه ابعدو انتوا خالص عن حاجت النيش والمطبخ
توته…طب يبقوا يكروا حاجه وربنا اكسر رقابتكم بت انتي وهي كل حاجه في الجهاز ده انا جيباها بشقايا نفسي تتكسر حاجه عشان اقطع شعركم ده
بوسي…ابعدوا بسرعه يا بنات توته بتتحول
ضحكوا عليها كلهم
شمس…في ايه يابت مالك عامله كده ليه ياختي ماللي يتكسر يتكسر يامعظوله فداهم انتي اول ولا اخر عروسه هيتكسر من فرشها حاجه
توته…طب يبقوا يكسروا حاجه يا سهير واه انا هبقي اول عروسه مايتكسرش منها حاجه
شمس…البت اتجننت
توته….ياختي انتي وهي افرشوا بس ولما اتجوز كل يوم حد فيكم يجي يكسرلي حاجه بس افرح بيها وهي مفروشه
مديحه…متخافيش يابت ياتوته انا اللي هرصلك بنفسي النيش انا ووعد وعد بتحب الحجات دي واشطر مني كمان
توته…هتعرفي يابت في ليلتك ولا ايه
وعد…بثقه طبعا انتي ناسيه اني مهندسه ديكور اد الدنيا🤨
توته…ديكور ايه يابت انتي هتصيعي عليا انتي مش هتبقي ميكانيكي زي زين🤔
منه…بضحك يخربيتك انتي كل ده مش عارفه وعد بتدرس ايه
توته…لا والمصحف ما اعرف غير انها مهندسه زي زين
شمس…يابت هي الهندسه دي قسم واحد دي فيها كذا قسم
توته…والله ما حد قاللي

 

 

 

وعد…انا كنت عايزه ادخل زيه والله بس هو مرضيش واقنعني بالديكور قاللي ان دراستها اخف مع اني كنت عايزه اشتغل زيه
توته…لا ياشيخه دي شغله رجاله خليكي كده فالديكور اهو حاجه حلوه واديكي نفعتيني يابت شقتي هتتفرش علي ايد مهندسه ديكور يا ناس وراحت مزغرطه
ناريما…الله يخربيت شيطانك يا توته😂
توته…عليا النعمه اللي ما هتزغرط لا هروقها اصل هيبقي عيب في حقي اوي استني ده كله ومحدش يزغرطلي
فاطمه…والنبي لا نملالك بابت الدنيا زغاريط وراحت مزغرطه هي والبنات وتوته واقفه تتنطط وترقص بفرحه
سهير…يلا يابنت الهبله اخلصي ورانا شغل كتير ده مش بعيد نخلص بكره
مديحه…لا بصي احنا ماشاء الله كتير لو كل واحد فينا مسك حاجه هنخلص
ناريمان…طيب بصي اناو مريم واي حد تاني يجي وندخل اوضه الاطفال نفرش الستاير ونرص الدولاب ونفرش السريرين وتتمسح والخشب يتلمع ونعطرها ونخرج ونقفلها
مديحه…طيب كده حلو اوي
فاطمه…وانا ومنار هنيجي معاكم
ناريمان…يلا بينا
رحاب…طيب وانا وابله نعمه وشهد ومنه نروح نظبط الانتريه فالصالون ونظبطهم ولما نخلص نيجي نساعد في حاجه تانيه
مديحه…تمام يلا مع بعض
منه.. استعني عالشقا بالله
توته…اتلمي يابت
منه…حاضر ربنا عالمفتري😒
سهير…انا هفتح معاكم الكراتين واللي يطلع المه وراكم عشان ميزحمش المكان
روحيه…وانا هعمل ايه جايبني منظر 😒😒
روحيه…انتي تيجي معايا ياروحيه هأعدك علي سريري اللي مكنتش ناويه حد يأعد عليه غيري انا وادهم بس انتي حبيبتي انتي والبت شمس وبوسي تطلعو الهدوم من الشنط وتطبقوها عشان ابله مديحه تيجي ترص علي طول
روحيه….طيب فين الاوضه دي
توته…تعالي معايا يلا
ابتدوا كل واحد فيهم يعمل حاجه رصت مدبحه النيش هي ووعد ولمعوا الازاز وخلصوا ظبطوا السفره وبوسي لمعت الارض فرشوا السجاده وراحوا مع بعض علي اوضه النوم رصوا الهدوم بتاعتها مع بعض وصممت هي اللي ترص هدوم ادهم وهي مبسوطه
ركبوا الستاير ولمعوا الخشب وخرجوا من الاوضه بعد ما فرشوها ودخلوا عالمطبخ فتحوا فالكراتين وابتدوا يرصوا كل حاجه وهي توته معاهم عشان تعرف مكان حاجتها
عدي وقت طويل وساعات اكتر لحد ما الليل دخل المغرب أذنت عليهم كانوا بيشطبوا في اخر حاجات خلاص فالوقت ده رن ادهم الجرس كان جاي وجايبلهم اكل…
راحت شمس فتحت
شمس…ده العريس ياتوته
توته..بصوت عالي مدخليهوش اوعي تدخل يا ادهم
وجريت عالباب زي الهبله زقت شمس وردت الباب شويه عايز ايه
ادهم…في ايه يابت دي مقابله تقابليهالي في بيتي🤨
توته.. لا بقولك ايه البيت ده بيتي انا والشقه دي علي جثتي تشوفها غير يوم الفرح
ملهم كانوا واقفين يضحكوا جوه عليهم ويزغرطوا
ادهم…يابت انتي عبيطه مانا ممكن اطلع بليل بالمفتاح اللي معايا
توته…طلع المفتاح يا ادهم🤨
ادهم.. اعقلي ياتوته
توته…بقولك ابه طلع المفتاح بالذوق
ادهم…وهو بيضحك يابنت المجانين
توته…اخلص😡🗡️
ادهم…اتفضلي ربنا يكون في عوني هتجوز مجنونه
توته…وهي بتضحك زي العبيطه حلوه هتجوز دي
ادهم…طب يلا ياعبيطه امسكي الاكل ده اكيد جعتوا
سهير…ليه بس كده يا ادهم انا مرضتش اطبخ قولت هنطلب اكل بعد ما نخلص
ادهم…واحد يا سهير
مديحه…طيب خليه عندي عشان توته متقتلناش يا ادهم بعد ما شقتها اتفرشت
ادهم….ليه هتيجي لاغلب منكم ياكل فيها ياديحه
توته…اخس عليكي يا ابله مديحه طب ده انا فرحتي وانتوا بتاملوا فالشقه هنا متتوصفش
مديحه…ربنا يفرحك بيها يا لنتي وتبقي قدم الخير عليكي انتي وادهم
ادهم…يارب ياديحه يلا هسيبكم تكملوا بقي

 

 

 

وبص لتوته. طب ابص بصه طيب
توته…ولا بصه
ادهم…يابت انا بحبك متعمليش معايا كده
توته…علي تحت يا اخويا يلا😡
ادهم…اه يابنت الجزمه ماشي يا توته وحيات امك يتقفل علينا باب واحد بس وانا هخليكي تقولي ان الله حقك😡
توته…بحب المهم يتقفل علينا باب واحد يا ادهم
أبتسم ادهم بحب وقرب منها باس راسها هيتقفل ياتوته ان شاء الله وهفرحك يابت وهعوضك عن كل السنين اللي فاتت
توته…ربنا يخليك ليا يارب
ادهم…في اي حاجه نقصاكي
توته…لا كل حاجه عندي وكملت بدموع شقتنا حلوه اوي يا ادهم انا حاسه اني هموت من الفرحه
ادهم شدها في حضنه بعد الشر يابت متقوليش كده وان شاء الله هخليها ديما في عينك احلي شقه يلا روحي بدل ما نتقفش عالسلم كده ويبقي شكلنا وحش
ضحكت توته..ماشي يلا روح شوف اللي وراك
ادهم…بحبك يا توته وهقطعك يابت 😉😉
توته…احترم نفسك🙈
ادهم…يلا سلام روحي كلي يلا
توته…حاضر..
خلص اليوم اخيرا بعد تعب يوم طويل ومجهود واخيرا خلصت شقه توته
سهير..تسلم ايدكم يارب تعبناكم بس اليوم مكنش هينفع من غيركم
فاطمه…ربنا يارب يتمملها علي الف خير ويفرح قلبها ويجعل الشقه وش الخير عليها هي وادهم
سهير…يارب ياست فاطمه
مديحه…ابه ياتوته في حاجه نش عجباكي نظبطها قبل مانمشي
توته…ربنا يخليكوا ليا الشقه بقت حلوه اوي مش كده يابنات
بوسي…والله جميله ماشاء الله
مريم…طبعا حلوه اوي ياتوته ربنا يباركلك فيها يارب
وعد…واهو ياستي اي خدمه مكسرناش اي حاجه
توته…ايوه صح😂😂🙈🙈 بس اسمعي بما انك رصيتي المطبخ اي حاجه هعطل فيها مش هفضل ادور هكلمك تقوليلي هي فين علي طول
وعد بضحك…مانا رصيت وانتي جنبي
توته…ياختي وانا مخي دفتر هحفظ كل ده
ناريمان…هتاخدي وقت شويه لحد ما تتعودي علي مكان كل حاجه
نعمه…يابت هما يومين اتنين وتحفظي

 

 

 

شهد…وشويه يا اختي هتلاقي نفسك مسكتي حاجه حاجه رصتيها بأيدك تاني ويروح تعبنا فالارض
توته…تصدقي يابت اني كنت بفكر في كده🤔
مديحه…يا ستي ابقي ضيعي وقتك وانتي هيبقي وراكي ايه اهو ليتك وانتي حره فيه
توته…انا فرحانه اوي
مديحه…ربنا يفرح قلبك ياتوته يابنت سهير كمان وكمان
توته…ربنا يخليكي ليا با اخلي ديحه
روحيه…وانا يابت اللي شقيت معاكي مفيش ربنا يخليكي ليا🤔
توته….بضحك يالهوي ده انتي اللي خليتي اليوم وربنا يا روحيه
روحيه…ربنا يسعدك يا بنتي ويعمر بيتكم
توته…هترقصيلي يا روحيه
روحيه…انا هرقصلك واهزلك للصبح المهم في جاتوه😒
كلهم صحكوا علب روحيه
سهير…في حاتوا وعشا وساقع وسخن وكل حاجه ياروحيه
نعمه…مبروك يا عروسه زغرطولها يابنات انا صوتي راح
فضلوا البنات يزغرطولها وهي واقفه طايره من الفرحه
خلص اليوم علي كده وقفلوا الشقه وراحت كل واحده فيهم علي شقتها
وعدي يوم تاني من غير اي جديد غير ان زين ووعد نفسيتهم بقت احسن كتير بعد اعترافهم توته طايره من الفرحه وادهم فرحان اكتر منها والكل بيستعد لاكبر فرح في الحته كلها وجه يوم الحته فضلوا الشباب بتوع الحته كلهم بيحضروا للفرح والناس بتوع الفراشه بقالهم يوم بيفرشوا وهيما مش اعد وتقريبا مش بينام عشان فرح اخوه ورايح جاي يعزم كل الناس اللي يعرفها واقف بنفسه يجهز لفرح اخوه هو وزين كانوا مش بيأعدوا لحظه والكل مشغول وتوته بتجهز ليوم فرحها وبتجهز للحنه اللي كانت هتتعمل فالبيت عندهم للبنات وبس🙈🙈🙈🙈🙈🙈

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية 30 يوم حياة)

‫2 تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *