رواية 30 يوم حياة الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم أميرة اسامة
رواية 30 يوم حياة الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم أميرة اسامة
رواية 30 يوم حياة البارت الثاني والعشرون
رواية 30 يوم حياة الجزء الثاني والعشرون
رواية 30 يوم حياة الحلقة الثانية والعشرون
في صباح يوم جديد اشرقت شمس السيده زينب علي شوارعها وحواريها
اليوم ده بالنسبه للكل مكانش يوم عادي الي يوم ده كان يخص كل بيت وكل حاره كل ست وراجل وطفل اليوم ده كان بالنسبالهم فرحه كبيره مش بس عشان هو فرح ادهم وتوته اد ماهو ده كان العادي بينهم الفرح يخص الكل صحيوا ابطالنا بنشاط غير العادي كان الوقت لسه طويل علي معاد الفرح لاكن الكل كان حاسس ان الوقت بيجري ومفيش خلاص وقت ويادوب يجهزوا صحيوا الجميع فكروا وابتدوا البنات يجهزوا عشان يروحوا مع بعض الكوافير طبعا ده كان يوم توته وزي ما ياما جهزت العرايس ليله عمرهم كان من حقهم تجرب احساسهم عشان كده اختارت بنفسها احسن كوافير واتفقت هي والبنات يروحوا مع بعض واتفق الشباب بما انهم هيبقوا مشغولين جدا فا يجيلولهم عربيه كبيره تاخدهم كلهم مع بعض
…….في منزل سهير
كان الوضع ملئ بالتوتر والقلق والسرعه
رغم ان كل حاجه خلصانه
سهير….يابت واحده واحده انتي وهي خيلتوني بتجروا كده ليه
توته…يا اما احنا يادوب ننزل الوقت ولسه بنلم فالحاجه
سهير…وملمتوش حجاتكم ليه بليل
توته…ياختي ياما انتي كمان هو كان في وقت يادوب الحنه خلصت نمت زي القتيله
بوسي…انا كمان مدرتش بنفسي يادوب غيرت هدومي واتقتلت
شمس…بت ياتوته متنسيش الجزمه بتاعتك اللي واقعه دي
توته…اهي ام الجزمه دي انا عندي احساس اني هنساها كل شويه تضيع مني
سهير…طب ماتشيليها يابنتي مع الفستان
توته…بقولكم ايه والنبي تعالوا راجعوا معايا كده احسن اكون ناقصني حاجه
شمس…تعالي طيب
توته ..بصي ادي الفستان والطرحه والاكسسوارات وادي ام الجزمه والتاج في ايه تاني
بوسي…مش هتاخدي البرفيوم
توته…ايوه صح نسيته
بوسي…كده انتي تمام مفيش حاجه شيليهم بقي كلهم يلا عشان الوقت ننزلهم علي فكره العربيه مستنيانا تحت وصالح لسه قافل معايا
شمس…هو احنا رايحين لوحدنا محدش فيهم هيوصلنا
بوسي…صالح جاي معانا هو وايهاب تقريبا
شمس…ادهم مش جاي معانا
توته…لا مش هيعرف لسه عايز يروح يحلق ولسه هيبص عالطباخين اللي تحت وهيروح يجيب البدله مش هيلحق الكوافير في مدينه نصر
سهير….مش مهم سيبيه يخلص اللي وراه اليوم بيجري هوا
توته…ماشي يا اما ايه يابنات ناقصكم حاجه ولا خلصتوا
شمس…انا خلصت خلاص
بوسي…وانا كمان مخلصه من بدري
توته…طب يلا يابنات بسرعه
سهير…يابنتي واحده واحده وبعدين تعالي أفطري ياتوته مينفعش تنزلي من غير فطار يابنتي
توته…مش عايزه اكل والله يا اما مليش نفس
سهير…يابنتي هتفضلي كده علي لحم بطنك طول اليوم
بوسي…ياما متقلقيش نروح بس هناك وانا هظبطها واجبلها اكل
سهير…طيب اكليها والنبي كلي يابت عشان وشك يبقي شكله حلو بليل ميبقاش شكلك تعبانه وخلوا بالكم من نفسكم
شمس…حاضر يا امي يلا سلام
توته…سلام يا اما
سهير…سلام ياحبايبي ربنا يفرح قلبي بيكي ياتوته يابنت بطني واشوفك اسعد الناس يارب….
نزلوا البنات تحت لقوا البنات واقفين تحت هما والشباب
توته…كان باين عليها انها مش علي بعضها خالص متوتره وشها في حاجه مش مظبوطه
ادهم…صباح الخير كل ده
صالح …ايه يابوسي مكلمك من امته انا
بوسي…والله انا مخلصه من ساعت ما كلمتني بس توته معرفش من ساعت ماصحيت وهي موقفانا علي رحلنا وبنجري فالشقه كأننا عندنا مسابقه ومش علي بعضها
صالح…يابت مش عروسه🤨
ادهم…مالك ياتوته
توته…مفيش يا ادهم
ادهم…مفيش ايه يابت انتي مش شايفه شكلك ولا ايه
توته…والله مافي متوتره بس وحاسه لني ناسيه حاجه
ادهم…اجمدي يابت اول مره تبقي عروسه ولا ايه
توته…بضحك اه يا اخويا وربنا اول مره
ضحك ادهم ولف ايده علي رقبتها وباسها من راسها طب يلا عشان متتأخروش
توته…مش هتيجي معانا
ادهم…مش هلحق ياتوته انا عايز اخلص بسرعه عشان احي اخدك فالمعاد متنسيش اننا لسه هنتصور
توته…طيب خلاص متتأخرش بليل
ادهم…متقلقيش ولو نسيتي اي حاجه اوعي تتوتري عادي في اقل من نص ساعه هبعتلك اي حد بيها
توته…ماشي ياادهم
ادهم…فطرتي ولا لا
ايهاب…ماتخلص يا عم الحبيب مش وقتك
ادهم….ابو برودك يا شيخ
ايهاب…تصدق اني غلطان اني مأعدتش اظبط نفسي ورايح معاهم انا مالي انا بالتوصيل و الكوافيرات
توته…مالك يا عم ايهاب عالصبح في ايه بقولك ايه انا صاحبه عفاريت الدنيا بتتنطط في وشي وربنا اطلعهم عليك😡
ايهاب..لا اهدي يامعلمه كده مش عايزينك تتعصبي خالص وبعدين انا اقصد ادهم
هيما…مالك ياتواه عالصبح بتقولي ياشر ليه في ايه اشحال ان مكنتيش عروسه
انهرده🤨🤨
توته ..بصت لادهم وسابت من ايدها الشنطه هو يوم مطلعلوش شمس انهرده
ادهم…مسكها وهو بيضحك اهدي يابت اهدي يابنت المجنونه خلاص حقك عليا انا
البنات كانوا ميتين من الضحك
زين…ماتسكت ياعم انت وهو شكلكم غاويين تهزيق عالصبح خلاص ياتوته حقك عليا انا
توته…عشان خاطرك انت يازين
ادهم…طلع فلوس اداها لصالح
صالح…ايه دول
ادهم…هليهم معاك انت وادهم معلش قبل ما تمشوا شوفوا البنات ياكلوا ايه ظبطوهم يعني لسه يومهم طويل
ايهاب….ماتحترم نفسك بالا خلاص كبرت وعملت فيها عريس
صالح…ايه ياعم ماشين مع ولاد اختهم مش ماليين عينك احنا ولا ايه اتكل يالا
ادهم…ريحوني بس بالله عليكم
ايهاب…اقسم بالله هزعلك يلا ياعم بقي من هنا
زين…خلاص يا ادهم
ادهم…يدوم يا رجاله
ايهاب…هنخلص ونرجع بسرعه
ادهم…مستنيكم ركبوا البنات
العربيه وركب صالح وايهاب ادام جمب السواق وشغل ايهاب اغنيه شعبيه وبص لتوته وهو بيضحك اهو بصالحك اي خدمه
ضحكت…عليه توته ماشي يا خويا هعديهالك😂 وكملت بضحك زغرطولي يابنات احيه وانتو هتحضرا فرح كلبه محروقه ما تصقفي يا اختي انتي وهي 😡😡
بص ايهاب لرحاب وشهد اخته صقفوا بدل ما تكالكم😂😂😂😂😂😂
وفضلوا البنات يغنوا ويصقفوا وهي تزغرط لحد ما وصلوا الكوافير جايلهم ايهاب اكل وصالح راح جابلهم بيبسي وشيبسي وحجات حلوه واطمنوا عليهم وسابوهم ومشيوا لحد ما يرجعولهم تاني.
…………..
اما فالحاره كان بتوع الفراشه رجعوا ظبطوا الترابيزات كلها فرشوا مفارش بيضه وابتدت الشمس تهدا شويه الشيفات اللي بتعمل الاكل والمساعدين بتوعهم كانوا بيشتغلوا من نار عشان يلحقوا يخلصوا وفي مكان تاني كانت بيتجهز ركن للشاي والقهوه والمشروبات والحاجه الساقعه والحلو وركن تاني كانوا بيعملوا اطباق فاكهه تتحط عالترابيزات
راح ادهم للحلاق وكان الشباب واقفين فالشارع شويه وشويه يروحوا يبصوا علي ادهم اما زين كان واقف مع الشباب وكان هيسيبهم ويروح يجيب المنديل بتاع كتب الكتاب اللي وصي عليه في وقت قياسي
سعيد…ماشاء الله الله اكبر
كريم…ايه رأيك يا ابا الشارع بقي حلو
سعيد…اه اوي ربنا يفرحكم يارب عقبالك ياعادل انت وشمس وعقبالك ياكريم يا ابني لما ربنا يهديك
كريم…بقول ايه مانشوفلك عروسه يا ابا وانت خالق ومروق كده وزي القمر
سعيد….اتلم ياولا عروسه في عينك طب هو في زي امك والله انا لو لفيت الدنيا بحالها ماهلاقي ضفرها
زين…ربنا يخليهالك يارب ياحاج سعيد سيبك منه ده واد ضايع خليه كده
كريم…انا عايز اعيش براحتي ياعم
زين…بكره تيجي تقول جوزوني واحنا هنقولك لا
خرج عامر من الصوان بتاع الفرح فالوقت ده وسمع زين…مين ده كيمو يتجوز با ابني انا لو اتجوزت هو مش هيتجوز
كريم…انا عارف يا صاحبي شغالين دماغهم بينا ليه
عامر…سيبك منهم احنا كده في دنيا تانيه
سعيد…والنبي انتوا الاتنين عايزين كسر دماغكم
ضحكوا الشباب.
سعيد…المهم بقولك يا زين يا ابني
زين…قول ياحاج سعيد.
سعيد…اكدتوا با ابني عالشباب صحابكم والناس اللي جايه ان مفيش اي حاجه تتشرب كده ولا كده
زين…لا ياحاج متقلقش المل عارف نظامنا واللي جاي عارف احنا مين لا شرب ولا نقطه ملناش فيها اللي جاي جاي يجامل بحب وبس واللي عايز ينقط ينقط في بيت العريس او لما يخلص اجازته وينزل شغله
سعيد…ماشي يا ابني الحمد لله
زين…هستأذنكم انا بقي اروح اجيب المنديل بتاع كتب الكتاب بسرعه الوقت خلاص بيجري
كريم…طيب يلا بسرعه الاسطول قرب يوصل ياعم
زين…طيب يلا سلام
سعيد…اسطول ايه يا ولا
كريم..بص لعامر وضحك بيقولك اسطول ايه لا انا احب اخليهالك مفجأه واتفرج عالشارع ده بعد ساعتين كده 😂😂😂
سعيد…ربنا يهديكم انا عارف جنانكم هروح اشوف عمكم احمد
عامر…جوه مان واقف مع الشيفات بيتابع وراهم ومعاه عم حسني وعم عيسي
سعيد…ماشي انا داخلهم
اما مديحه وفاطمه ونعمه وناريمان راحوا لسهير يشوفوها لو محتاجه حاجه ويخلصوا معاها العشا بتاع العرسان😉😉
………….
يوسف…ايه رأيك كده يا اما دوختيني
روحيه…اه حلو اوي اللون ده
يوسف…طيب يلا نحاسب ابوس ايدك بسرعه عشان الحق
روحيه…مالك ياولا متسربع علي ايه هو انت العريس
يوسف…لا ياروحيه مش انا بس شويه صغيره لو مخلصتش مش هحلق اجهز والعريس هيسبني ويخلعوبعدين يا اما حبكت الوقت تختاري عبايه وجزمه غير اللي جبتيهم
روحيه…الله مش عاجبني التانين
يوسف…ماشي يا اما المهم دول حلوين
روحيه…بابتسامه طفوليه اه حلوين اوي
يوسف…وهو هيعيط خلاص طب يلا ابوس ايدك لسه هحلق بسرعه اخلصي يلا
روحيه…يالا ياولا
………….
عدي الوقت بسرعه البنات كانوا فالكوافير كلهم مع بعض وخلاص بيجهزوا ويبتدوا يلبسوا
الشباب…خلصوا اللي بيحلق واللي بيجهز والكل بيلبس خلاص
ستات الحاره ساعدو سهير وخلصوا كل خاجه معاهم وهما كنان ابتدوا يلبسوا عشان ينزلوا يستقبلوا المعازيم اللي هتبتدي تيجي
ورجاله الحاره كمان ابتدوا ينزلوا
الشباب كانوا مأجرين عربيات كلهم شكل واحد ولون واحد عربيات بيضه ازازها فيميه اسود وكلهم مزيننها بالورود وكأنهم كلهم عرسان.
خلص ادهم شاور وخرج يلبس بسرعه هيما كان خلص وابتدا يساعده ويربطله الجرافته وهو عينه مدمعه وفرحان لاخوه
ادهم….خلص وحط البرفيوم بتاعه وبص لهيما ايه رايك ياض انفع عريس
هيما….مينفعش حد غيرك عريس يا ادهم…البيت هيبقي وحش اوي من غيرك يا ادهم حتي الچيم هتبقي وحشه طول نانت واخد اجازه
ادهم…خده في حضنه وفضل يطبطب علي ضهره…مالك ياض محسسني اني هموت ليه ياض انا عريس انهرده وبعدين انا الشقه اللي فوقيك ياابن الهبله ومتقلقش هو اسبوع بالكتير ان مكانش اقل انت عارف انا بتخنق من الاعده
فك بقي وعلي فكره انت كمان شكلك حلو اوي
مسح هيما دموعه وهو بيضحك بجد والنبي الصرف باين
ادهم…اه والله عريس طبعا
دخل احمد عليهم فالوقت ده وهو لابس
احمد…ماشاء الله ربنا يحميك يا ابني احلي عريس
راح ادهم باس ايد ابوه وفضلوا الاتنين يطبطبوا علي ضهر بعض بحب
احمد….حلمت باليوم ده كتير اوي يا ادهم واديني اهو عشت لحد ما شوفتك عريس
ادهم…وهتفضل عايش لحد ما تشوف اصغر حفيد في عيالنا بيتجوز
هيما…ربنا يديك طولت العمر بلاش نكد بقي انا فرحان اوي
احمد…لا مفيش نكد انهارده فرح وبس وانت كمان يارب اشوفك احلي عريس قريب
هيما…يارب يا حاج
احمد…يلا انزلوا عشان متتأخروش ده الشارع كله مستنيكم
هيما…بضحك ايه رأيك فالشارع يا حاج بزمتك
احمد…ايه ده كله يا ابني جبتوهم منين
ادهم…بضحك والله يا حاج ده بس عشان الفرح عالضيق كل واحد فينا عزم شويه بس
احمد…كده شويه وكده عالضيق يلا ياولاد الكلب ادامي
ضحك ادهم وهيما ونزلوا مع بعض خبطوا علي زين فتحلهم كان شكله يجننننن😍
ادهم…اوعي وشك
هيما… ياعريسسسس
احمد…بسم الله ماشاء الله مين فيكم العريس
مديحه…هما الاتنين 😂
احمد…ربنا يفرح قلوبكم يارب زي القمر
مديحه…مبروك يا ادهم يا حبيبي طالع زي القمر
ادهم…يعني هعجب المزه يا ديحه 😉😉
مديحه…ياواد انت تعجب الباشا
ادهم…باشا مين يا مديحهاللي اعجبه لا احنا ملناش فالبشاوات لا موأخذه🤨🤨🤨
ضحكوا كلهم علي ادهم
احمد…يلا يا ولاد هتتأخروا
نزلوا مع بعض واول ما نزلوا اتفجأوا كلهم من منظر الشارع اللي كان عباره عن أسطول من العربيات والموتسيكلات واول ما شافوا كلهم ادهم بقوا يدوسوا علي ملامسات العربيات وكلعم في نفس واحد …هاااااااااااااي وكأنها خناقه
ادهم….يدوم يارجاله مش وقت سلام الله يباركلكم متأخرين يلا علي هناك
سهير…قربت من ادهم باسته وحضنته مبروك ياجوز بنتي زي القمر الله اكبر
ادهم…باس راسها انتي اللي قمر ياسهير
يوسف…والنبي ياخالتي خلي بالك من امي
مديحه…متخافش يا يوسف هتاعد معايا
سهير…متقلقش هي في وسطنا يا يوسف
ركب ادهم عربيه لوحده وهيما لوحده ويوسف لوحده زين لوحده صالح لوحد صلاح لوحده عادل لوحده ايهاب لوحده عامر وكيمو ركبوا سوا وراحوا بنفس العربيات لدرجه ان اللي يشوف العربيات يحتار مين فيهم عربيه العروسه
شباب من معارفهم فضلوا يخمسوا بالعربيات في قلب الشارع والشباب يقفوا عالموتسيكلات
….وانطلقوا وطول الطريق كأنه موكب من المنظر اللي كانوا فيه وطول الطريق موقفين الشوارع من الزفه اللي عملينها بالعربيات
لحد ما اخيرا وصلوا ادام الكوافير..
…..
في الكوافير عند توته كان الكل جهز ولبنات طالعين قمرات وتوته كانت قمر البنات حواليها بيزغرطوا وهي واقفه تزغرط معاهم وكل اللي شغاليين فالكوافير ميتين من الضحك عليها
بوسي….توته صالح بيقولي وصلوا خلاص
توته…حطت ايدها علي قلبها احيه يا اما مش قادره حاسه اني مش قادره اقف علي رجلي
منه ..يابت في ايه اجمدي كده
رحاب…واللي يشوفها وهي علي كول مروقانا🤨
توته…يابت هجيبك من شعرك اللي فرحانه بيه ده
شهد…في ايه ياتوته اهدي كده شويه
شمس ..بصي اقرأي اي قران في سرك كده واهدي
مريم….سيبوها يابنات هي اول ما تشوف ادهم هتهدي
توته…وحيات امك يابت العدي عني السعادي
مريم…بضحك الله مش دي الحقيقه
وعد…سيبوها يابنات مترخموش عليها بحد والله انا مش العروسه وحاسه باللي هي حاسه بيه
توته….والنبي مافي حد غيرك ياعاقله انتي
بنت من اللي شغالين بلا يابنات وسعوا للعريس عشان يدخل يلا ياعروسه ادينا ضهرك بسرعه كده عشان نفاجئ العريس
توته…ياختي انتي كمان نفجأه بايه وانا عفريت
البنت…بضحك لا انتي زي القمر بس يعني شو كده
توته…ماشي يا اختي دخليه
وقفت توته واديت الباب ضهرها والبنات ظبطوها ضربات قلبها كانت هي نفسها مش متحملاها وحاسه انها هتقع من طولها خلاص
وعد…اهدي ياتوته وظبطي نفسك شويه كده
توته…مش قادره يا وعد حاسه اني هيغم عليا
وعد…بأبتسامه لا ماقلقيش بس تشوفيه وهتاهدي شويه عالجو والتوتر هيروح بس المهم خليكي واثقه في نفسك انتي زي القمر والله العظيم
توته…والله العظيم انتي اللي قمر وانتي الوحيده اللي بتهديني مش زي الجزم دول❣️
وفجأه الكل بقي يزغرط اول مادخل ادهم. البنات اللي شغالين في الكوافير والبنات كلها وسط صوت الاغاني
وراح ادهم وقف ادامها واول ما شافها فضل مبرق من جمالها😳😳
بصتله توته وهي عينها كلها دموع
بنت من اللي فالكوافير لا ياعروسه بلاش دموع الميكب هيبوظ زغرطولها يابنات
ادهم….اوعي تعيطي يابت انا دافع دم قلبي فالكوافير
توته…ضحكت توته وهي عينها كلها دموعشكلك حلو اوي
ادهم…بغرور بجد الصرف باين يعني
البنات كانوا مركزين معاهم اللي عينه مدمعه مع توته واللي بيضحك عليهم واللي مبتسم واللي بيزغرط
توته…اه طبعا زي القمر
ادهم…طب ايه معندكيش عروسه ليا
توته…طب هلي حد يقرب منك وانا اجيب بطنها بالسكينه
ادهم….ايه هتجوز ريا وسكينه يابت
توته…شكلي حلو
ادهم…شبه الملايكه 😉
توته…انا مش بحلم يا ادهم صح
قرب منها ادهم وخدها في حضنه كده انتي صاحيه صح حضنته توته ولفت ايدها على رقبته وفضلوا اللنات يصوتوا ويصقفوا وبعد فتره بسيطه خرجت توته من الكوافير اخيرا وسط ضرب الصواريخ وصوت الكلاكسات
اما الشباب كل واحد فيهم كان واقف مستني حبيبته
اول ما شاف زين وعد وقف مكانه وعينه عليها وهو مبتسم بانبهار 😍
ابتسمت وعد بأحراج وقربت منه
مسكها زين من ايدها من غير ولا كلمه ودور بعينه علي اخته شافها جايه من جوه باسها في راسها
زين…ايه القمر ده
منه…قمر ايه انت اللي قمر يهربيت جمالك يازين مين فيكم اللي عريس
زين…ضحك يلا يابكاشه
منه….🙄انا عايزه اركب مع هيما ممكن
أبتسم زين وهو رافع حواجبه….🤨🤨ممكن وانا عارف اصلا انك هتركبي معاه بس برخم عليكي
هيما…جه من وراه طول عمرك يا صاحبي
زين…طول عمري ايه ياض🤨🤨🤨
هيما…كول عمرك صاحبي وحبيبي وكفائه يلا بسرعه قبل ما يرجع في كلامه مجنون ويعملها
زين….بضحك لا ياصاحبي انهرده انا مش ناوي ارخم عليك خالص
هيما….والله انت حبيبي ايه ياوعد مين فيكم اللي عروسه انتي ولا توته
زين…انت بتعاكسها وانا واقف🤨
هيما…منه يلا بسرعه حاسس انه هيتحول
ومشيوا بسرعه ومشي زين عالعربيه ركب وعد وقفل عليها واستني صحابه يركبوا
يوسف…طب واللي خلق الخلق انتي العروسه انهرده
مريم…بابتسامه بجد ياچو
يوسف…بجد يا قلب چو
مريم…يعني مش بايره زي ما بتقول
عامر….جه من وراهم بايره ايه والنبي ده مابيفهم
يوسف…بضحك انت ياض رامي ودنك معانا
عامر…بضحك وهو بيجري طب واللي خلق الخلق صوتك كان عالي يلا ياكيمو يلا منار
منار….هو احنا هنركب مع عامر ياكيمو
كريم…اه انتي عارفه مليش فالسواقه وانا اللي قولتله نركب سوا احنا التلاته
ابتسمت منار بفرحه وهي فاكره ان محدش عارف حبها لعامر.
ابتسم كريم بوجع عليها وخدها وراحوا ورا عامر…
لاحه….ايه يابت الحلاوه دي
شهد..ايه رايك انفع عروسه
ايهاب…احلي عروسه يا اخواتي
شهد…ايه الحلاوه دي يابوب
لاحه…يابت انك ماقولتيلي ايه الحلاوه دي🤨
ايهاب…اعوذ بالله الله اكبر في عينك طب انا قمر ولازم اتعاكس
صلاح…خديه من وشي يارحاب بدل ما ابوظلك وشه
رحاب…وعلي ايه الطيب احسن يالا يا ايهاب🤣
هيما من بعيد..ما تيلا يلا يا بوب اخلص 🤨🤨🤨
ايهاب…يلا قبل ما اخوكي يرفعنا 😂
عادل….يلا ياشموسه بسرعه
شمس..جايه اهو كنت بجيب حاجتنا
عادل…ايه الحلاوه دي
شمس…باحراج بجد
عادل…والله زي القمر
شمس…طب يلا بقي لحسن يمشوا
عادل…مايمشوا😉
شمس…يوووه يلا بقي وراحت ركبت بسرعه وهي بتضحك
ركبوا كلهم واتحركوا كن عند الكوافير طول الطريق يزنقوا بالعربيات علي بعض وايدهم مش بتتشال من عالكلاكسات
لحد ما وصلوا عند التصوير اتصورا وخلصوا وزين خد وعد اتصور معاها كانت طايره من الفرحه بس مكانتش فاهمه ان زين حابب يخلي كتب كتابهم ليه ذكري وصور….
خلصوا تصوير وراحوا اخيرا علي الشارع عشان يبدأوا الفرح فالحاره كان الشارع اتملي ناس وهما لسه موصلوش بالموكب اللي معاهم بعد مده اخيرا وصلوا الشارع وبمجرد ما وصلوا الشارع بطوله مان مستنيهم شباب تانيه ومعاهم العاب ناريه واول ما ادهم وصل هو والشباب الصواريخ نورت السما بانوارها والوانها وفجأه الشارع اتحول من الصوت كأن الحرب قامت
واشتغلت اغنيه تعلن عن وصول العريس
نزل ادهم وراح نزل توته سهير راحت علي توته بفرحه حضنتها وهي عينها مدمعه وابتدوا الكل يسلم عليهم
سهير…الله اكبر الله اكبر زغرطوا يانسوان
الكل بقي يزغرط توته كانت مش قادره من فرحتها وخلاص حاسه ان هيجرالها حاجه من كتر الفرحه دخلوا بيها البنات شدوها وابتدوا يرقصوا والشباب خدوا ادهم فضلوا يشيلوه ويحدفوه لفوق احمد العربي كان طاير من الفرحه…..مكانش في حد اعد فالفرح من بدايه ما دخلوا الكل كان بيرقص ومبسوط طول الوقت الصواريخ مش بتبطل
لحد…ما جه معاد كتب الكتاب وابتدا المأذون يجهز الورق اعد ادهم وتوته وكل رجاله الحته توته ابتسامتها مكانتش مفارقاها من كتر الفرحه…ابتدت اجواء كتب الكتاب وحط ادهم ايده في ايد حج سعيد وابتدوا يرددوا كلام المأذون لحد ما ردد المأذوون
بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكم في خير..
شد هيما المنديل فالوقت ده والكل زغرط وابتدوا يسلموا عليهم ويحضنوهم
ادهم…خد توته في حضنه بقيتي مراتي يابت
توته…انا مش مصدقه نفسي يا ادهم حاسه اني بحلم
ادهم…لا يا اختي مش بتحلمي ولما نطلع شقتنا هأكدلك
توته…بضحك اتلم يا ادهم
ادهم…بحبك يا احلي توته فالدنيا
توته…وانا بحبك اوي ياأدهم
سمعوا فالوقت ده صوت حاج سعيد
حاج…سعيد…معلش يا جماعه عايزكم بس تسمعوني هدوء شويه عايز اقولكم حاجه مهمه ابتدا الصوت يهدي شويه شويه لحد كا الكل سكت وكلهم ركزوا مع حاج سعيد مكنش في حد عارف اي حاجه غير الشباب ورجالت الحته ومديحه والدت زين اما الباقي كانوا مركزين وعايزين يعرفوا حاج سعيد بيقول ايه.
حاج سعيد…طبعا انهرده احنا عارفين انه كتب كتاب ودخله ادهم وعروسته بس انا عايز اقولكم ان انهرده مش بس فرح ادهم في حد تاني غالي عندنا كلنا وهيكتب كتابه الوقت ادام الكل وهو هيبقي مجرد كتب كتاب لحد ما نعمله الفرحه الكبيره يوم فرحه…
الكل ساكت وابتدوا يتكلموا بصوت واطي وصوت الوشوشه يعلي والتساؤلات تزيد وعد مبتسمه ومركزه هي كمان مع البنات والكل بيسأل مين وهي ولا في بالها اي حاجه…
حاج سعيد…طبعا الكل بيسأل عموما انا هريحكم عموما عايزكم كلكم تباركوا لحبينا وابن حتتنا وزين الرجال الكل برق فالوقت ده اول ما سمع لقب زين
حاج سعيد….مبروك يا زين يا ابني
الشباب كلها فضلت تهيص والصواريخ زادت والزغاريط زادت ووعد برقت وراحت من وشها الضحكه وبقت تسأل نفسها هي العروسه ولا حد تاني زين كان قايلها بس متوقعتش يبقي بالسرعه دي وفالوقت ده حاله من الصمت اتملكت وعد وكانها اتحولت لانسان آلي..
زين..كان باصصلها بأبتسامه واعد جمب المأذون بصلها مش يلا يا عروسه
فضلوا البنات يزغرطوا ويزقوها وهي بتتحرك بالعافيه لحد ما اعدت وهي باصه عالتربيزه وساكته
المأذون…فين بطاقتك ياعريس وبطاقه العروسه
مديحه….باستها في خدها ووشوشتها عجبتك المفجأه
وعد….خالتوا اللي بيحصل ده بجد
مديحه….اه بجد وانا ماليش دعوه زين اللي خطط لكل ده وقولتله اقولك قاللي لا خليها مفجأه
ابتسمت وعد غصب عنها وبصت لزين وهي عينها كلها دموع وابتدت فعلا دموعها تنزل وكل دمعه تنزل تمسحها بسرعه والبنات واقفين ادامها فرحانين وجمبهم توته وادهم
المأذون…بطاقه العروسه
طلعها زين بسرعه من جيبه اتفضل
المأذون…واضح ان العريس مستعجل
ضحكوا كلهم وفضلوا البنات يزغرطوا وستات الحاره لحد
ما بدأ المأذون في كتب الكتاب ووعد دموعها مش بتقف خالص زين بيردد ورا المأذون وعينه عليها وهاين عليه يقوم ياخدها في حضنه..واخيرا
المأذون بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكم في خير
الكل زغرط الشاب ورجالت الحته اتلموا علي زين وفضلوا يباركولوا والبنات اتلموا علي وعد وستات الحته وهي مش مصدقه اللي بيحصل اصلا ضرب النار والصواريخ اشتغلوا تاني بعد سلامات كتير بص زين لوعد وراح عليهم وخدها في حضنه وهي فضلت تعيط
زين…كنتي بتاعتي ياوعد والوقت بقيتي بتاعتي وعلي اسمي بحبك يا بنت عمري
وعد…بحبك يازين❣️❣️❣️❣️❣️🥺
هيما مسك المايك…انا بشكر كل الناس اللي جت وشرفتنا انهرده وجود كل واحد فيكم من كبير لصغير علي راسي انا انهرده فرحتي فرحتين فرحتي بأخويا ابن امي وابويا وفرحتي بصاحب عمري واخويا زين ربنا يفرح قلبكم واشوفكم احسن الناس ويلا يابوب عامر
طلع ايهاب وعامر وابتدوا يغنوا والكل متفاعل معاهم وبعد وقت راح هيما شغل اغنيه ونادي لادهم ورقصوا سوا ومعاهم احمد العربي وحواليه صحابه الشباب وبعدها اهدالهم ادهم اغنيه لصحابه ورقص معاهم كلهم
ورقص ادهم وزين بالعصيان وحواليهم الشباب في دايره…
ونزل يوسف يأعد روحيه اللي هدت الدنيا رقص
يوسف…يا انا عيب كفايه رقص
روحيه…سيبني ياولا
يوسف…هاتي ايدك يا اما
روحيه…بزعل هتدخلني يا يوسف
يوسف…بابتسامه ادخلك ايه بينا نرقص ياروحيه وطلعها عالمسرح وسط الشباب وفضلوا يرقصوا وهي ترقص وسطهم بفرحه
وفضل الفرح شغال لحد الفجر الكل فرحان والناس ما بتقلش والعدد زي ماهو واخيرا خلص الفرح واشتغلت الزفه
ادهم فضل يسلم علي صحابه وعالناس اللي جاتله وعلي اي حد يقابله.كان التعب واضح عالكل
واخيرا طلع ادهم وتوته شقتهم ادام الشقه
ادهم…بقولك ايه اصبري اعمل رومانسي واشيلك
توته…تشيلني ده ايه ابقي شيلني جوه الوقت غمض عينك يا اخويا
ادهم…ليه يابت اوعي تكوني هتضربي🤨
توته…ضحكت لا هوريك الشقه
ادهم…ضحك هتوريني الشقه تقومي تغمضي عيني ذكيه اوي
توته…بلاش رخامه بقي اقصد اعملهالك مفجأه
ادهم…ماشي يا ستي خدي افتحي
توته…جبت المفتاح ده منين اوعي تكون دخلت وانا فالكوافير😡😡
ادهم…والمصحف ماحصل امك لسه مدياهولي حالا وقالتلي انك موصياها
توته….ضحكت زي الاطفال جدعه يا اما😁
ادهم…يابنت المحانين هنفضل واقفين كده كتير
توته…طب حط ايدك علي عينك
ادهم…اهو يارب نخلص
فتح توته ومسكت ايده هدخلك اوعي تفتح غير لما اقولك
ادهم…مش هفتح والله
دخلت توته ودخلته وقفلت الباب..
توته…يلا افتح
فتح ادهم عينه وفضل يبص عالشقه وهو من جواه فرحان وعجباه الشقه اوي
توته…ايه رأيك
ادهم….ايه ده الله دي حلوه اوي
توته..والنبي صحيح
ادهم…والله العظيم تجنن
ورجع بصلها…مبروك ياتوته
توته…انا بقالي 14 سنه مستنيه اللحظه دي يا ادهم مستنيه اتكتب علي اسمك انت عارف انا لو موت الوقت والله العظيم ما هزعل عشان بقيت مراتك
ادهم…بعد الشر يا بت ومتقوليش كده وعايز اقولك ان انا استنيت اليوم ده اكتر منك بكتير وحيات ربنا واهو ربنا جمعنا علي خير ياتوته اخيرا نورتي بيتك يا احلي عروسه واتمني من ربنا اني ابقي ديما ضيف خفيف علي قلبك
توته…ضيف في بيتك يا ادهم
ادهم…ده بيتك انتي يا توته واه انا ضيف فيه المهم انتي تكوني مبسوطه فيه
توته…ربنا يخليك ليا يا ادهم
ادهم…الفرح عجبك
توته…يالهوي ده كان يجنن يا ادهم مفيهوش غلطه ولا الزفه كل حاجه كانت جميله
ادهم…بقول ايه طب ما نسيبنا من الفرح والزفه وتعالي جوه اقولك كلمتين كده محشورين في زوري بقالهم 14 سنه
توته…بضحك لا مصدعه
ادهم…وحيات امك🤨🤨🤨 ادامي يابت
توته…بدلع طب براحه متزأش كده 😉
وسكتت شهرزاد عن الكلام الغير مباح😍😍😍😍😍
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية 30 يوم حياة)