روايات

رواية بنت أكابر الفصل الثالث 3 بقلم ياسمين علاءالدين

رواية بنت أكابر الفصل الثالث 3 بقلم ياسمين علاءالدين

رواية بنت أكابر البارت الثالث

رواية بنت أكابر الجزء الثالث

بنت أكابر
بنت أكابر

رواية بنت أكابر الحلقة الثالثة

عاد شبل الي خيمته. ليجد دهب مستيقظه وتجلس علي الارض تقرا القرآن وقف يسمع صوتها حتي انتهت

شبل : السلام عليكم
دهب : وعليكم السلام ..

وقفت سريعا بتوتر .. شبل : صباح الخير يادهب

دهب : صباح الخير.

جلست بعيدا عنه. لينظر لها : مش هتاكليني .

استغربت من نبرته الهادئه.

دهب : الاكل عندك .
شبل بهدوء : هي دي العادات عندكم في قبيلتكم .

لتشعر بالخجل منه.

دهب اقتربت : لا

ابتسم وهو يراها تضع الاطباق امامه ..
لتقف مبتعده عنه . استغرب من افعالها

شبل : اقعدي كلي معايا يادهب

دهب : كل انت.

شبل امسك يدها لتسحبها سريعا بخوف

شبل: في ايه. هو انا هاكل ايدك . اقعدي مش بعرف اكل لوحدي

نظرت له بتردد … لينظر لها باصرار

جلست معه بخجل .. . ليبداو بالاكل معا وهي تنظر للطبق .

يتابعها وهو يفكر كيف سيكون شكل حياتهم معا .

. سيجعل الحياه بينهم طيبه. لابد ان تنجح هذه الزيجه ليحافظ علي العهد الذي قطعه لابيه وينهي هذا الثار

……………………………………

في الخيمه الاخري

كان الوضع ساخن. دقيقه وستنفجر الخيمه بسبب شراسه ماسه . وغضب يونس

يونس : اه يا بنت السلماني . .

ماسه : انت تطول ان بنت السلماني تقعد معاك

يونس بزهق : يارب صبرني علي البلاء ده . . انا كنت هتجوز بنت عمي واخلص .. يارب ذنب ايه اللي بتخلصه مني علشان اتجوز دي .

شعرت بغليان في دمها لتقترب منه وهي تمسك السكين

يونس ببرود : ارمي يا بنتي البتاعه دي علشان متتعوريش

ماسه بشراسه : انت فاكر نفسك ايه. انا احسن من قبيلتكم كلها

امسك يدها و بحركه سريعه اخذ السكين ليلوي يدها خلف ظهرها : انتي خلاص بقيتي مرتي يعني انا ولي امرك وكلمتي هي اللي تمشي عليكي.

ضغط اكثر ليريها انه اقوي منها. حتي لا تتمادي معه مره اخري . لانها زادتها …

(احيانا تحتاج القوه والتمرد الي توجيه كي لا تؤذي احد ..)

كانت تتالم وهو ينتظر ان يسمع صوتها ليتركها

اخيرا نطقت : ااه . يدي. بعد

فكها من قبضته وهي امسكت يدها بالم .

تنفس بصوت 😤وامسك يدها ليري علامه يده

يونس بندم : عجبك أكده . بطلي طولت لسان

نظرت ليدها بدموع. .. ووجهها اصبح احمر

يونس وهو يمسد علي يدها برقه : بتوجعك
ماسه : اه

يونس: طيب اقعدي . هروح اشتري مرهم ..

ماسه : لا خلاص . انا هربطها

يونس خرج من الخيمه وذهب ليتشري لها مرهم ..

هي كانت تفكر في طريقته معاها

ليرجع بعد وقت وبيده
العلاج لها . وضعه علي مكان الالم ..

يونس: تعالي نفطر
ماسه : افطر انت
يونس : تعالي بس

جلست بجانبه وهي تهرب بعينها بعيدا عنه

وضع الطعام امام فمها لتاكله.

ماسه: لا
يونس: هتاكلي .

مع اصراره ولانها كانت تشعر بالجوع ولكنها تشعر بالخجل وافقت واكلت طعام من يده وهو اكل ايضا .

اخيرا استطاع ان يسيطر عليها قليلا . وتهدا ولكن هل ستظل هكذا .

…………

مر اليوم

دهب تتجنب شبل

.. ماسه تبتعد عن يونس فهو في نظرها عدوها.

مرت الثلاثه ايام . اعتاد كل منهم علي وجود الاخر في حياته ولكنهم ما زال يبتعدون عن بعض

……

خرجت دهب من الخيمه بعدما اخبرها شبل انهم سيذهبو
جمعت اشيائها وارتدت النقاب

ليقف في الخارج ينتظرها .. نظر لها باعجاب وفتح باب السياره ليساعدها علي الجلوس

انطلق لبيت اهله … وصلو ليجد الجميع في استقباله باحتفال.
. احست بالخوف لتقف في مكانها لا تريد ان تتحرك

فهم خوفها ليمسك كف يدها بيده. حاولت ان تبعد يدها

ولكنه لم يتركها. : متخفيش .

.

ادخلها البيت ..

ام ماسه: ارجع للرجاله . وسبيها انا هدلها علي غرفتها

شبل: انا هطلعها.
ام ماسه : هناكلها يعني ..متخافش اكده..

احست بقلق من كلامها ونظرت لعين شبل الذي نظر لامه

شبل : متتعبيش حالك انا هطلعها لغرفتها…يلا يادهب

امسك يدها وصعد بها الي الغرفه . وسط نظرات امه المعترضه علي افعاله
..

كانت الغرفه كبيره جدا وجميله وبها كل وسائل الراحه

شبل : دهب
دهب : نعم

شبل : متخفيش من حاجه .. محدش اهنا هيأذيكي

هزت راسها. ليرفع عنها النقاب وينظر لوجهها البرئ الذي تحول للون الاحمر

شبل وهو مازال يحقق بملامحها : فين موبيلك

اخرجته من جيبها. لتعطيه اياه

سجل رقمه : ده رقمي . لو احتاجتي حاجه اتصلي بيا

دهب بتساؤل : ليه ..انت هتروح فين
شبل وهو يمزح: هوحشك يعني

نظرت للاسفل بخجل. وهي تقضم شفتيها ليرفع وجهها

وهو يضحك : هشوف اللي ورايا .

دهب بتوتر وخجل : اا اا. انا مش عارفه حد هنا غيرك

شبل : متخفيش محدش يقدر يآذيكي . وانا مش هتاخر . ولو حاجه حصلت لاقدر الله اتصلي بيا هجيلك بسرعه.

دهب : ماشي

نظر لها : عايزه حاجه مني
دهب : لا. شكرا

شبل : في حفظ الله.

ابتعد خطوتين ليقترب منها ثانيه ويقبل جبينها.

تجمدت مكانها ووقف الدم في عروقها لتشهق من فعلته

سمعت صوت ضحكته وهو يخرج من الغرفه

ليجد امه امامه تنظر له بغضب

………………..

في خيمه ماسه ويونس . كان الوضع متعب .

ماسه رافضه ان تتحرك من الخيمه وهو يحاول ان يتحدث معها بالعقل. ولكنها عنيده

يونس: يا صبر . اخلصي علشان نرجع البيت
ماسه : لا ..سبني هنا. وارجع انت. مش عايزه اعيش معاكم وله وسط قبيتلك

يونس وهو يصك علي اسنانه بغيظ : انتي كنتي قاعده هنا ثلاث ايام ليه. اما انتي من لاول ورافضه تعيشي معايا

ماسه بعند: اكده .

يونس اقترب منها بغيظ ليحملها علي كتفه وهي تصرخ وتتحرك سريعا .

يونس : هتقعي وتنكسري

ماسه : . نزلني هلبس الاول. خلاص

يونس انزلها علي الارض : اخلصي يا بنت السلماني.
ماسه : السلماني برقابتك يا ابن الراجي

يونس : والله ما في رقابه عايزه تنقطع اهنا الا رقابتك . ولسانك اللي اطول منك ده عايز اولع فيه

ماسه : ما تقدر

يونس : اقدر .تحبي تشوفي

امسك السكين ليخيفها .لتتراجع للخلف بقلق منه

يونس بتحذير : ها. هتسمعي الكلام وله

ماسه لم ترد عليه و بدات تجمع حاجتها سريعا وهو يضحك عليها . خرج وتركها بمفردها

بعد وقت خرجت وهي ترتدي الزي التقليدي لهم والنقاب علي وجهها.

فتحت الباب وجلست بالخلف

لينفخ بغضب 😤 دقائق وستخرج النار من اذنه

.يونس : حد قالك اني سواق الهانم
ماسه: ممكن

يونس بغضب : والله ما هترتاحي غير وانا قاطع لسانك ده. وكاسر دماغك اللي كيف الصخر دي

خرجت من السياره بدون كلام وركبت بجانبه. لينطلق في طريقه . لم يتحدثو معا.

وصلو للبيت. ليستقبلهم الجميع باحتفال .

كانت تمشي وراسها مرفوعه. نظر لها باعجاب فهي شامخه. قويه .. لا تخاف برغم انها وسط اعدائها ولكنها لا تهاب شئ

اخذتها امه وادخلتها غرفتها. بدون اي تعليق

وتركتها بمفردها . نظرت للغرفه وجلست علي الفراش وهي لا تعلم ماذا ستفعل.

لتسمع طرق ع الباب .

فتحت لتجد امامها فتاه في السادسه عشر

دخلت الغرفه بدون اذن وهي تنظر الي الغرفه

ماسه : انتي مين
البنت : شوق

ماسه : وعايزه ايه يا شوق

شوق ا : عايزه اقولك انك خدتي مكاني. بس مش هتطولي هنا كتير.

ماسه وهي تنظر للفتاه من اعلي لاسفل : وانتي بقي بنت عم يونس

(من عادات البدو انهم يتزوجون بنات اعمامهم . ولو كانت صغيره ينتظرونها لتتم ال١٦ او ١٨ عام وتتزوج )

شوق : اها . انتي بقي بنت السلماني.

ماسه بقوه: ايوه انا يا بنت الراجي ..دلوقتي اطلعي بره.

شوق : المكان مكانا .وانتي الغريبه

ماسه بثقه؛ مين قالك اني غريبه. انا زوجه يونس الراجي. وبكره هكون ام اولاده . .يعني انتي هنا اللي غريبه.

نظرت لها بغرور. لتنظر الثانيه لها بحقد وكره

شوق : صدقيني ده وضع مؤقت . وهيتحل قريب . وكل واحد هيرجع لمكانه

 

 

ماسه بصوت عالي : اطلعي بررره

في هذا الوقت دخل يونس ومعه الحقائب. ليجد ماسه تقف امام شوق

يونس باستغراب : شوق

شوق: كيفك يا ابن عمي

يونس: زين الحمد لله.

نظرت لها ماسه بلا مبالاه ونادت عليه بدلع : يونس

تعجب لانها لاول مره تنطق اسمه ..

شوق بغيظ : هخرج انا.

خرجت شوق . وتركت ماسه ويونس في الغرفه ولكنها وقفت في الخارج تريد ان تسمع ماذا يقولون

يونس : في حاجه يا ماسه
ماسه بعصبيه : انا مش عايزه اشوفك هنا . لا انت ولا حد من قبيلتك.

يونس رمي الحقائب من يده بغضب . لتتراجع للخلف

يونس : قبيلتي دي فوق راسك انتي وقبيلتك . ولو السلماني معرفش يربيكي ويعلمك كيف تتعاملي مع رجلك . انا هعرفك . فاهمه

نظرت له بقلق وشي من الخوف

رجعت للخلف . لينظر لها بغضب. .. يجب ان يبتعد عنها الان حتي لا يرفع يده عليها بسبب عدم احترامه

فتح الباب وركضت شوق بعيدا حتي لايراها وهي سعيده بما سمعت. فهما غير متفقين

اصبح شكها حقيقه فماسه ويونس ما زالو علي عداوه. ويجب ان تستعيد يونس

اما ماسه كانت تشعر بالضيق من شوق..

ويونس سيجن من افعالها. حاول بكذا طريقه ان يروضها في الثلاثه ايام الماضيه . ولكن لا فائده منها.

راسها كالصخر ..
… ……….. ………….. …………….. ………

في بيت شبل كان يقف امام امه التي يبدو عليها الغضب

شبل : دي مراتي و كرمتها من كرمتي.

ام ماسه : دي بنت الراجي . اللي قتلو اخوك

شبل : واحنا كمان قتلنا اخوها . وقتلنا ناس كتير ياما. وابوي عمل الزواج ده ليوقف التار . وانا بنفذ كلام ابوي. وجوازنا لازم يكمل. وينجح كمان.

كان صوته عالي وسمعت دهب الكلام الذي قاله لتعجب بقوته وشجاعته. تذكرت كلام اخيها عنه. لتبتسم.

ام ماسه: والله عال ياشبل. بتقف قدام امك عشان بنت الراجي.

شبل : يا امي ما اقدرش اقف قدامك ..بس ده امر ابوي. و دهب في حمايتي يا امي. ومتنسيش اهم حاجه. ان ماسه بينهم هناك. ولو حصل حاجه لدهب. ماسه هتدفع التمن.

ام ماسه : ماشي يا شبل. اما اشوف اخرتها ايه

شبل : اخرتها خير يا امي. عن اذنك

خرج شبل لابيه ..

……

يونس كان يجلس مع ابيه ويتحدث عن امور القبيله

الراجي : اخبارك ايه مع بنت السلماني

يونس بكدب :كله تمام يا شيخ

. الراجي: عقبال ما نفرح بولي العهد

يونس بضحك : طوله العمر ليك يا بوي.

الراجي: ان شاء الله تسع شهور ويرزقك الله بابنك بين ايدك

يونس لنفسه : يومين وجثتها هي اللي هتكون بين ايديا

يونس:احم … ان شاء الله يا شيخ

الراجي ؛ متنساش يا ولدي ان الزواج ده لازمن ينجح. سلسال الدم لازم ينتهي. ويوقف

يونس: اطمن يا بووي. مهنساش واصل

……………..

يتبع…

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *