روايات

رواية قائد الغرام الفصل التاسع عشر 19 بقلم فاطمه محمد

رواية قائد الغرام الفصل التاسع عشر 19 بقلم فاطمه محمد

رواية قائد الغرام البارت التاسع عشر

رواية قائد الغرام الجزء التاسع عشر

قائد الغرام
قائد الغرام

رواية قائد الغرام الحلقة التاسعة عشر

وقفو جميعا في حاله من الصدمه اولهم حسام الذي كان لا يصدق ما حدث
ثم وجد هاتفه يرن اخرجه حسام وجده رقم ليس مصري
فضغط علي الاستجابه وهو يسمع صوت احد يقول ….
ازيك يا حضرت الرائد انا قلت بدل ما تتعب نفسك وتفك القنبله اعملها انا مرضتش افجرها وانت جوه قولت اسيبك تشوف المنظر وبعدين دوركم يجي
انظر حسام الي الهاتف ثم القه علي الارض بغضب وهي يضرب بيده علي السور بقوه وغضب
نظرت اليه غرام بحزن شديد
كان الفريق ينظرون الي المصنع وهو مشتعل بضيق شديد وهم يرون سيارات الاسعاف والمطافي واهلي العمال يبكون امام المصنع
كان المنظر حقا لا يطاق
لم يتحمل حسام اكثر من ذلك فرم سلاحه والجهاز الاسلكي وغادر من المكان وهو غاضب بشده
نظرت اليهم غرام وهي تبكي ثم ركب الفريق السياره ورجعو هم ايضا
************
عند مرام
غادرت من المدرسه وهي تبحث عنه في كل اتجاه فهو لم يظهر منذ يومين وايضا لم يتحدث مع والدتها
ولم ياتي اليوم ايضا لم تنكر ابدا انها حزنت كثيرا فهي توقعت انه الان سوف يبقا معاها ولم يتركها مره اخري لكنه لم يتغير
اوقفت تاكسي ورجعت الي بيتها وصلت امام العماره وجاءت لكي تدخل فوجدت احمد جالس علي السلم وهو يستند براسه علي الجدار
مرام بخضه ….
انت قاعد كده ليه
فتح عيونه ثم وقف امامها وقال بهدو ….
طلعت فوق ملقتش حد قلت استناكم هنا
لاحظت مرام نبرة الحزن في صوته فلم ترد ان تزيد عليه الامر فقالت …
طيب تعال فوق زمان ماما جايه هتلاقيه بتشتري طلبات
وصعدت امامه وهي خايفه عليه بشده فلماذا نظرت الانكسار هذه التي في عيونه
دخلت الشقه ودخل احمد.خلفها ثم جلس علي الكرسي
مرام ….
احم ثواني هعملك شاي
حرك احمد راسه بالايجاب ولم ينطلق بكلمه فدخلت مرام الي المطبخ
وذهب هو الي البلكونه لكي يستنشق بعض الهواء فهو حقا كان يريد ان يتحدث مع شخص يشعره بالراحه
انتهت مرام من صنع الشاي وخرجا وجدته يقف في البلكونه نظرت اليه بحزن ثم اقتربت منه ووضعت الشاي امامه علي السور ووقفت بجانبه بدون ما تتحدث
صمت احمد.قليلا ثم قال وهو مازال ينظر امامه ….
تعرفي انا اول مره اكتشف النهارده اني مليش حد اقدر اتكلم معاه وانا مدايق غيرك
نظرت اليه مرام فوجدته ينظر اليه فقالت بتوتر ….
في ايه
ابتسم احمد بحزن ثم نظر امامه مره اخري وقال ….
مخنوق لدرجه اني حاسس اني مش عارفه اخد نفاسي
كانت مرام حزينه جدا عليه فما الذي اوصله الي تلك المرحله فلم تشعر بنفسها الا وهي تضع يدها علي كتفه فنظر اليها احمد ثم اقتربت منه واحتضنته اغمض عيونه بسعاده وارتايح في نفس الواقت فاخيرا واجد من يرتمي في احضانه حين يكون حزين

 

 

 

 

 

احمد وهو مازال في حضانها …
انا اسف يا مرام اني سيبتك بس والله مكان بي ايدي انا كان…
قطعت مرام كلامه وهي تبتعد عنه وتقول …
ممكن منتكلمش في الموضوع دا
احمد بحده ….
للاسف لازم نتكلم انا…
مرام بغضب وهي تدمع ….
احمد لو سمحت خلاص اي كلام هتقوله دلوقتي مش هيغير حاجه
ثم اخذت نفسها وقالت وهي تمسح دموعها ….
بس احنا كنا صحاب وهنفضل صحاب
وكملت وهي تنظر الي عيونه ….
صحاب وبس
نظر اليها احمد ولم يجد.ما يقول فقرر ان يغادر فهو لا يكمل حتي القوه ان يتحدث في اي شي الان
وقفت مرام تنظر اليه بحزن ثم جلست علي الكرسي وهي تتذاكر حينما اخبرها احمد انه يبحبها كم كانت سعيده جدا بهذا لكن لان فلقد تغير كل شي فلقد تركها مره يجوز ان يتركها مره اخري وهي حقا لن تتحمل هذا
اما عن احمد فلقد ركب دراجته وهو يسوق بسرعه كبيره الي ان وصل الي المقطم فوق هناك وهو يضرب الحطب برجله بغضب شديد ثم جلس علي الارض فهي لا تفهي اي شي وهو لا يريد الا هي
*************
مر اسبوع بحزن علي الجميع والفريق في حاله من الصدمه فلي اول مره يفشلون في مهمه
في غرفه الاجتماعات
اللواء جمال بعصبيه ….
يعني ايه مش عارفين هو فين هو لعب عيال
كان الفريق يقف امامه بثبات
فقال سامر ….
يا فندم احنا روحنا بيته ملقنهوش هناك والموبيل مغلق
جمال بعصبيه ….
اتصرفو المهم تعرفو مكان القنبله مفضلش قدمنا كتير
الجميع …
تمام يا فندم
خرج جميعا من الغرفه فقابلته غرام وقالت بقلق ….
هو حضرت الرائد مجاش النهارده برضو
ابرهيم ….
لا ولا حتي نعرف هو فين
احمد الي ابرهيم ….
المشكله انه مبقاش فاضل علي معاد القنبله التانيه غير يومين بس هنعمل ايه
غرام ….
يعني انتو متعرفوش هو فين خالص
سامر ….
للاسف لا حتي روحنا بيته في المعادي اخته قالت انه مجاش من اسبوع
غرام بستغراب ….
بس هو بيته مش في المعادي
احمد بستغراب …
لا العنوان هناك بس انتي مين قالك انه مش هناك
صمت غرام قليلا ثم قالت ….
طيب انا هشوف كده حاجه وان شاء الله هلاقيه سلام
وغادرت بسرعه ثم غادرت المبني وهي توقف تاكسي بسرعه واعطته العنوان الذي كانت معه فيه لما اتصاب
بعد فتره قصيره وصلت الي هناك
ثم صعدت الي شقته وهي تاخذ نفسها فهي كانت تركض
رنت علي الجرس مره لكن دون رد رنت مره اخري
وهي تخبط علي الباب لكن دون رد ايضا جاءت لتخبط مره اخري لكن سمعت احد يفتح الباب
فنعدلت بسرعه الي ان نظرت امامها بصدمه فلقد كان حسام امامها وهو يتصبب عرق وفي يده القفزات التي يلعب بيه
غرام بخضه ….

 

 

 

 

حسام انت كويس
نظر لها حسام لثواني ثم قال بهدو وهو يدخل الي الشقه …
انا كويس انتي ايه اللي جابك
مشيت غرام خلفه وهي تقول ….
يعني ايه ايه اللي جبني حسام احنا قلبين عليك الدنيا من اسبوع وانت مختفي
لم يرد عليها حسام فامسكت غرام يده ثم وقفت امامه وقالت بحزن عليه ….
حسام انت ملكش ذنب في اي حصل انت عملت اللي عليك
اغمض حسام عيونه وقال وهو يحاول ان يتحكم في غضبه ….
بكره هنروح مشوار علشان نعرف مكان القنبله الجديده
وجاء ليتحرك من امامها فامسكت غرام يده وقالت وهي عيونها تدمع علي حالته ….
بلاش تعمل في نفسك كده انت بجد عملت اللي عليك يا حسام
حسام بصوت منكسر ….
للاسف االمره دي ولي اول مره اكون السبب في موت العدد دا من الناس
وقفت غرام امامه ونظرت اليه وقالت ….
وكونت السبب برضو في ان ناس كتير متموتش حسام انت كنت السبب في اسعاد ناس كتير ولسه ناس كمان جايه مش معني اننا غلطان في حاجه يبقا كده خلاص لسه المهمه منتهتش يا حضرت الرائد
نظر لها حسام قليلا فهو حقا كان يريد ان يخبره احد بهذا لم يشعر بنفسه الا وهو يمسك يدها ويشدها اليه وهو يحتصنها و يدفن راسه في عنقها
انصدمت غرام في بادي الامر لكنها احست حقا بوجعه فلفت يدها حوله وهي تمسد علي راسه
ظلو هكذا فتره وحسام يريد ان يستمد منها بعض القوه
ابتعد حسام عنها وهو ينظر اليها فنظرت اليه بخجل ابتسم حسام عليها وقال ….
انا متشكر اوي يا غرام
قالت بهزار لكي تخبي خجلها ….
يااااه اخيرنا حسام باشا قال لحد شكرا دا انا هغلفها والله الكلمه دي
ابتسم حسام عليها وقال وهو ينظر الي عيونها ….
انتي الوحيده اللي خليتني اقول واحس بحاجات انا عمري ما فكرت اني اقولها او احس بيها
نظرت غرام الي عيونه وهي تبتسم بسعاده فنظر حسام الي عيونها بتوهان
وفجاه وجدو من يقول خلفهم بحماس ….
احم طيب انا بقول اجي واقت تاني
نظرو بصدمه الي الصوت فوجدها مرام اخته
ابتعدت غرام عنه بسرعه وهي تنظر اليها بكسوف وخجل كبير
نظر حسام الي مرام بنفاذ صبر وقال …
انتي ايه اللي جابك يا بت
مرام بخبث وهي تغمز اليه ….
ايه هو من لقا احبابه نسا اخواته ولا ايه
فنظرت اليه غرام بخجل وقالت …
احم طيب انا هامشي بقا علشان هتاخر
امسكت مرام يدها وقالت بسرعه ….
والله ابدا انا جايبه اكل لي حسام هتقعدي تاكلي معانا
غرام بخجل …
مش هينفع والله انا لازم امشي
مرام ….

 

 

 

حسام قولها حاجه انت يمكن مش بتسمع غير منك
ثم غمزت الي حسام الذي واضع يده علي عيونه بنفاذ صبر من اخته فهو يعلم ماذا تريد ان تفعل
ثم نظر الي غرام وقال ….
متحاوليش تفكري تقولي لا مدام مرام حطت حاجه من دماغها لازم تعملها
ابتسمت غرام وقالت بخجل …
ماشي تمام
مرام بسعاده وهي تمسك يدها …
ايوه كده تعالي ياله معايا نحضر الاكل سواء بلمره ندردش مع بعض
ثم قالت وهي تدخل المطبخ ….
قوليلي بقا عندك كان سنه
ضحك حسام علي اخته وهي تمسك غرام هكذا فهي لن تتركها ابدا
ثم امسك هاتفه وفتحه فوجد كم من المكالمات التي لم تصله ثم رن علي رقم اللؤاء جمال
فاجب
جمال بحده ….
وساعه وتكون قدامي يا حضرت الرائد
حسام بتنهيده ….
تحت امرك يا فندم
واغلق جمال الخط
************
علي السفره
كان حسام يجلس علي راس السفره وبجانبه مرام ومن الناحيه الاخر غرام
وهم يضحكون بشده علي موقف
غرام ….
ههههههههه والله لو تشوفي منظري وانا بتشقلط لي وره كان منظري مسخره
مرام ….
ههههههههههه يخربيتك هموت من الضحك ههههههههه
نظر الي غرام فسرح في ابتسامتها وجد.نفسه تلقائيا يبتسم علي ضحكتها وعيونه تلمع بحب وسعاده كبيره
لاحظت مرام ذلك فقالت الي غرام بخبث …
بس واضح ان ليكي معزه خاصه عند حسام اووي يا غرام
نظرت غرام الي حسام ثم نظرت اليها وقالت بخجل ….
لا ع عادي يعني ليه بتقولي كده
مرام …
اصل محدش يعرف البيت هنا خالص حتي انا مكنتش اعرفه بس اطر يقولي عليه علشان سافر اسبوع كده في مهمه وكان لازم اشوف الكلب غير كده مكنتش هعرف المكان
توتر غرام من نظراتهم هم الاثنين فامسكت كوب المياه وشربت منه
فقالت مرام بخبث ….
بس واضح ان فيه اللي هياخد باله من حسام بعد كده بقا انا بقا اسافر انا مطمنه عليك مع غرام
اول ما قالت مرام ذلك كحت بقوه وهي تضع كوب المياه وتضع يده علي فمها بخجل
نظر حسام لها بقلق …
انتي كويسه حصلك حاجه
هدات غرام قليلا ثم قالت بكسوف ….
ااه اه انا كويسه
ثم وقفت وهي تقول …
طيب انا هامشي بقا علشان الفريق مستنينا
مرام ….
استني بس طيب كملي اكلك الاول
غرام ….
لا والله انا شبعت عن اذنكم
وقف حسام وقال بهدو …
طيب ياله بينا
ثم تحركو لكي يغادرو
فقالت مرام بسرعه وهي تنظر اليهم بسعاده ….
خد بالك منها يا حسام مش هوصيك
نظر لها حسام بحده ثم تحركو تحت ضحك مرام بسعاده كبيره
*************

 

 

 

 

في مكتب للؤاء جمال
جمال بحده وهو يقف امام المكتب ويضربه بيده ….
اللي عملته دا هتتعقب عليه يا حضرت الرائد
حسام وهو يقف بهدو ….
اللي حضرتك شايفه صح اعمله يا فندم
اخذا جمال نفسه بهدو ثم قال …
حسام انت زاي ابني اللي عملته دا ضعف ومتنساش ان فيه فريق مستنيك اللي حصل دا ميحصلش تاني
حسام …
تحت امرك يا فندم
جمال ….
ماشي ياله شوف هتعمله ايه الخطوه الجايه
احط حسام له التحيه واخرج من الغرفه فوجد الفريق في انتظاره اول ما راوه واقفو بسرعه في ثبات ومعهم غرام
حسام ….
معلش يا رجاله اتاخرت عليكم شويه ياله علشان نشوف اللي بعد كده
الفريق ….
تمام يا فندم
نظر حسام الي غرام وقال ….
النهارده بليل هنروح حفله
غرام بستغراب ….
حفله حفله ايه
حسام …..
دي حفله كده عملها محمود جاد الرجل التاني لي محسن ممدوح هنروح انا وانتي وبس
سامر …..
ايوه يا فندم بس حضرتك معروف لي محمود
حسام …
عارف ولو روحت لوحدي هتكشف بسهوله بوجود غرام هيبقا الشك فيا صعب شويه
ثم نظر الي غرام وقال ….
هعدي عليكي الساعه تمانيه ماشي
غرام بتوتر ….
ماشي تمام
***********
صعدت غرام الي البيت بسرعه ثم ذهبت الي شقه مي وهي تخبط
فتحت مي الباب وجدتها تاخذ نفسها بصعوبه فقالت بخضه ….
غرام مالك في ايه
غرام بخضه وهي تاخذ نفسها ….
انا في مصيبه انا المف…
لكنها صمت حينما نظرت في الداخل وجدت نوال تجلس علي الكرسي وهي تنظر اليها بحده
غرام ببتسامه هاديه ….
اهلا يا طنط
نظرت اليها نوال بقرف وادرت وجهها
مي وهي تمسك يدها ….
طيب تعالي نتكلم في اوضتي
دخلو الي الغرفه
مي ….

 

 

 

 

في ايه بقا
حكت له غرام الموضوع
مي ….
هههههههههه بس كده يعني كل دا علشان معندكيش فستان كويس
غرام ….
دا علي اساس اني هروح بي الجينز دا لازم فستان
مي وهي تذهب ناحيه الدولاد ….
لاحظه واحده
ثم فتحت الدلادب واخرجت شنطه كبيره وضعتها علي السرير وفتحتها
نظرت غرام الي الشنطه بصدمه وقالت ….
يا نهار اسود ايه كل الفساتين دي
مي ….
دي يا ستي فساتين كانت عندي لما كنا في الفله واخدتهم معايا لما نقلنا هنا وفي جزء من الفساتين بتاع ماما
امسكت غرام الفساتين بسعاده وهي تنظر امامها في المراءه ….
الله دا حلوه اووووي
مي ….
فعلا جميل جدا ياله استعدي بقا علشان مش فاضل كتير
غرام بسعاده …..
اشطااااااا
***********

 

 

 

 

بعد مده
تجهزت غرام نظرت الي نفسها في المراءه وهي تاخذ نفسها بتوتر
مي بندهاش ….
يخربيت جمالك يا بت
غرام بتوتر ….
انا خايفه اووي مش متخيله ان حسام هيشوفني كده
مي بغمزه ….
يارب ما يتهور ههههههه
ضحكو سويا ثم وجدت غرام هاتفها يرن فنظرت وجدته حسام اخذت نفسها واجبت فاخبرها انه بنتظارها اسفل العماره
اخذت غرام نفسها وقالت ….
ياله انا هنزل لو تيتا سالت قوللها غرام نامت سلام
مي ….
سلام
غادرت غرفه من الشقه ونزلت الي الاسفل وقبل ان تقف امامه عدلت شعرها وفستانها وتحركت
كان حسام يستند علي السياره وهو يضع يده في جيب بنطاله ويرتدي بدله كلاسكيه سودا لمح احد ينزل فنظر وجدها تتقدم منه بهذا الفستان الذي حقا جعلها كاميرات الكرتون وشعرها الذي ترفعه من علب وجهه فاظهرها جمال وجهها

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قائد الغرام)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *