روايات

رواية بنت أكابر الفصل التاسع 9 بقلم ياسمين علاءالدين

رواية بنت أكابر الفصل التاسع 9 بقلم ياسمين علاءالدين

رواية بنت أكابر البارت التاسع

رواية بنت أكابر الجزء التاسع

بنت أكابر
بنت أكابر

رواية بنت أكابر الحلقة التاسعة

👑اللهم صل وسلم وبارك علي نبينا محمد👑
. كانت الاحداث هادئه في بيت السلماني.
ولم يحدث جديد سوي بقاء دهب في غرفتها لترتاح لان الطبيبه امرتها بالا تقف علي قدمها لتشفي سريعا
كان شبل يتناول الطعام معاها في الغرفه .رغم اعتراض امه
ولكن الشيخ وقف لها : هي مرته ومن حقها عليه يراعيها
ام شبل: بس ده الكبير .
وقف الشيخ بغضب: مين ده الكبير .انتي جنتي
ام شبل: اسفه يا شيخ. بس شبل هو الكبير بعدك . ولازم يقف معاك في كل شئ
الشيخ السلماني : وهو مش مقصر . بس من حقه ياكل مع مراته .ويراعيها . ده حتي ياخد ثواب. وله انتي عشان بتكرهيها
سكتت ام شبل ولم تتحدث
الشيخ السلماني: انا مش صغير ولا تخفي عن خفيه . بس ان مش راضي اقسي عليكي . راعي ربنا في بنت الناس . زي ماهما بيراعو ربنا في بنتك
……………………
في بيت الراضي كان يونس يجلس بجانب ماسه التي مازالت تنام بفعل الحقنه من الامس.
وجهها ما زال شاحب ولكن لم تعد تتقيا وتبكي من الالم.
فتحت عينها لتجده يجلس علي سجاده الصلاه يصلي.
. جلست علي الفراش لتحاول ان توزن نفسها لانها تشعر بتعب وارهاق في جسدها.
انتهي من الصلاه ليسمع صوتها : تقبل الله
ابتسم بفرحه ووقف سعيدا لينظر لها بسعاده. . كانت عينه تلمع بطريقه جميله جعلت قلبها ينبض بحب
يونس وهو يقترب منها : كيفك دلوقت
ماسه : الحمد لله. بخير
قبل جبينها : سلامتك
ماسه: الله يسلمك من كل شر

 

 

 

جلس يونس بجانبها : حاسه بحاجه تعباكي
وضعت راسها علي صدره ليضمها بحنان
ماسه: كنت هموت يا يونس
يونس: بعد الشر عنك .. ربنا يحفظك ويحميكي
ماسه صمتت وراحت تفكر في ما حدث .
طول اليوم كان يونس معاها. لم يتركها . رغم انشغاله بامور قبيلته ومشاكلهم ولكنه ترك كل شئ لاجلها . وهذا زاد قيمته في قلبها. وغلاوته
في اليوم الثاني استعادت ماسه عافيتها
لتقف علي قدمها مره اخري .
يونس: ماسه ارتاحي ومتتحركيش
ماسه: صدقني يا يونس انا بخير. وصحتي عال. الحمد لله.
ابتسم : اسد يعني
لتضحك هي: ايوه. اسد
ضمها له: احب اتاكد .
تعلقت في رقابته وهي تنظر له بعشق .ليبادلها نظره العشق
ماسه: بحبك يا يونس
يونس: وانا بحبك يا ماستي
(ياسمين علاء الدين.. بنت أكابر)
………
في الاسفل كان الشيخ الراجي خارج ليجد مجموعه من الحيوانات ميته بالقرب من باب بيته.
لينظر بدقه وتعجب … ونادي علي رجل من رجاله
. الشيخ: عتمان
حضر عتمان : نعم يا شيخ
الشيخ: ايه ده
عتمان : دول اكلو من الوكل اللي اترمي امبارح
الشيخ بتفكير : قولتلي.
دخل مره اخري ونادي علي يونس . نزل له سريعا
يونس: خير يا بوي.
الراجي: تعال
خرج ولحق به يونس ليشير الي مكان الحيوانات الميته
يونس اقترب : مسمومه من الوكل. صوح
الراجي: صوح
يونس: تفتكر مين اللي رمي الوكل ده.

 

 

 

الراجي: اكيد حد عايز يخفي جريمته
. يونس’ : الجريمه ما بتكملش .
. يونس بصوت عالي لعتمان : قول مين رمي الوكل ده
صمت عتمان
. يونس: انطق بقولك
عتمان : ست شوق. بنت عمك طايع
يونس بغضب: شوق
الراجي: اهدا يا ولدي. انا هتصرف
يونس: اهدا كيف يا بوي . كانت هتقتل مرتي
الراجي: هنتكلم مع ابوها. تعال معايا
يونس : طيب روح الخيمه انت وانا هحوصلك
.
صعد يونس لماسه ..
يونس وهو يبدل ملابسه . : ماسه هنزل انا ورايا حاحات مهمه. ومش هتاخر ..خلي بالك علي حالك.
.
ماسه وهي تعدل له ملابسه : حاضر.
. قبل جبينها : الدوا خديه
ماسه: حاضر. في رعايه الله
. خرج من الغرفه. وذهب للخيمه ليجد ابيه يجلس في انتظار طايع
اتي بعد وقت
طايع: خير في شئ
الشيخ الراجي : خير كيف بعد اللي بنتك عملته
طايع: بنتي ما عملت شئ
يونس: بنتك كانت هتموت مرتي . سميتها
.طايع: افتري وكذب. شوق ما تعمل اكده
يونس: عملت .
الراجي: انت عارف يا طايع عمرنا ما هنتفري علي حد .
.طايع نظر لهم وسكت
الراجي: عتمان كمان شافها وهي بترمي الوكل المسموم بره البيت و ٣ من الغنم ماتو. انادي عتمان يقولك بنفسه
طايع : لا مصدقك يا خوي. .. هقبل الحكم اللي تحكم بيه
يونس: بتك ما تدخل البيت مره ثانيه
طايع: ماشي
الراجي: هتتزوج ابن عمها جابر بعد اسبوعين
طايع : يصير خير.
يونس: والغنم .ما نريد تعال تعويض . قدر ولطف . اهو ربنا نجي مرتي بيهم
وقف طايع : امرك يا شيخ. هي غلطانه وتستاهل
الراجي: طايع انت علي راسي بس بتك كانت هتموت مرت ولدي
طايع : خابر يا شيخ وانا هعاقبها في البيت.
السلام عليكم. خرج طايع وهو محروج من تصرفات ابنته
الراجي: اما تتزوج هنرتاح من المشاكل .
يونس: احسن اكده . انا هرجع البيت
الراجي: خدني معاك يا ولدي .
خرج الاثنان ليعودو الي البيت .
الراجي ،: هتقول لمرتك
يونس: لا. ماسه لو عرفت هتقتل شوق
الراجي: هتقتلها
يونس: ايوه انا عارفها متسكتش عن حقها واصل .
الراجي: ربنا يستر ..
……………………………..

 

 

 

في البيت كانت ماسه تجلس بالاسفل مع ام يونس . لتاتي شوق.
. انصدمت عندما رآت ماسه تجلس بخير لم يصيبها شئ
جلست معاهم وماسه تنظر له وهي تشك بها ..
.ماسه: شوفتي اللي حصل
شوق : اه شوفت . انا قولت هتموتي
ام يونس: بعد الشر عنها. ليه كده ياشوق
وقفت ماسه وامسكتها من مقدمه ملابسها بقوه وشراسه
ماسه: انتي اللي عملتي فيا اكده.
. ام يونس: يا بتي سبيها وهي هتعمل كده ليه
ماسه: لانها بتكرهني
شوق وهي تحاول ان تتخلص من قبضه يدها ولكن ماسه اقوي منها
. ماسه: انا متاكده. قلبي عمره ما كدب عليا . وكمان شمتانه فيا
. ام يونس تحاول ان تبعد شوق عن ماسه ولكن ماسه يدها كالحديد
دخل يونس والشيخ راجي ليجد ماسه متشبثه في ملابس شوق . نظر لابيه : قولتلك يا بوي
اسرع اليها فهو بعلم انها لن تتركهها بسهوله ..
الشيخ الراجي فلم يتحدث وقف ينظر اليهم .فهو يعلم ان يونس سيتحكم بالموقف
يونس وهو يمسك يد ماسه : ماسه اتركيها
ماسه : لا . هي كانت هتموتني
شوق: كدابه
ماسه: انتي كدابه.
يونس: اتركيها ونتكلم
ماسه بقوه : لا هاخد حقي
شوق بتمثيل ودموع: الحقني يا يونس
ضربتها علي وجهها . لتصرخ شوق . . ابعدها يونس بقوه وحملها علي يده وصعد بها لغرفتهم
وهي تصرخ به ان يتركها لتقتل شوق
وضعها علي السرير واغلق الباب . وهو تشعر بالغيظ منه

في الاسفل
شوق : يا عمي ما عملت شئ
الراجي: كدابه يا شوق . انا عرفت ان انتي السبب
ام يونس: كيف كده
الراجي: رمت باقي الوكل بره والغنم اللي كلت منه ماتت
صمتت شوق بسبب حركاتها الغبيه انكشفت .
لتبكي شوق : عمي انا اسفه . بس انا عملت كده بسبب الغيره . انا بحب يونس و هو كان نصيبي
الراجي : يا بتي . كل شئ نصيب ومكتوب. وهو نصيبه ماسه
شوق بدموع : جوزني ليونس وانا موافقه
يونس نزل من الغرفه بعد ان اغلق الباب علي ماسه. فهو يعلم انها لن تمر اليوم علي خير
يونس. : مين قالك اني موافق.
انجرحت منه ونظرت للاسفل ودموعها تنزل بغرازه
الراجي: شوق اعقلي اكده. يونس اتزوج ماسه
شوق: بسبب التار . لو من غيره كنا اتزوجنا
يونس. : شوق انتي اختي الصغيره. وانا ما راح اتزوج علي ماسه. الموضوع منتهي . ومفيش دخول البيت هنا
نظرت له باستعطاف ولكنه تركها وصعد لماسه التي كانت تكسر في الغرفه وتصرخ
شوق خرجت من البيت بعد ان انجرحت من يونس فهو لاول مره يحدثها هكذا.
فتح الباب لينظر للغرفه بصدمه. : ايه اللي عملتي ده
ماسه بتحذير : ما تكلمني مره ثانيه.
اغلق الباب بالمفتاح وهو ينظر لها
ماسه : انت ازاي تمسكني اكده . كنت لازم اخد حقي
يونس: انا خدت حقك. وقولتلها متجيش هنا تاني. .
ماسه : كان لازم اموتها
يونس: وبعد اما تموتيها. ..
ماسه : هرتاح
يونس: بالبساطه اكده . لو موتيها هما كمان هياخدو حقهم وتحصل مشكله تاني اكبر .
ماسه وهو ترفع راسه لاعلي : تحصل
. يونس : ماسه انتي بقيتي مرتي .ولازم تتعملي علي اساس انك بقيت مرت الكبير. تخافي علي مصالح القبيله
عبست وجهها ونظرت للجهه الاخري .
ليجذبها لحضنه : ينفع اكده اللي عملتيه
ماسه : ما تقرب . انا زعلانه منك
.
يونس ضمها اكثر بقوه . ولكنها لم تظهر تالمها
يونس : مشكلتك انك متسرعه ومتهوره .
ماسه وهي تحاول ان تتخلص من قبضته : بعد عني. روح لشوق الملاك بتاعكم
ضحك هو : بتغيري من مين بس.. انا بحبك انتي . بحب شراستك وقوتك.
ماسه ابتسمت رغم عنها. لتستكين بعدها بين يديه

 

 

 

ماسه : انت مصدقني يا يونس . هي اللي عملت كده
يونس: مين قالك
ماسه : قلبي عمره ما يكدب عليا. هي اللي عملت فيا كده. كانت عايزه تموتني. انت ليه مش مصدقني
يونس: مصدقك يا ماسه. وانا خابر انها اللي عملت اكده. وقولت لعمي متدخلش البيت هنا واصل. وهتتجوز بعد اسبوعين من جابر
ماسه : احسن. بس كنت سبتني عليها اضربها
ضحك يونس : ما انتي ضربتيها
ماسه: ضربتها علشان بتتدلع عليك ..
يونس : ملكيش حق
ماسه باعتراض : نعم. ليه حق. انت ليا انت
يونس : هنفضل اليوم كله نتكلم في شوق واللي عملتله
ماسه اقتربت منه بشراسه : شوق مين دي اللي نتكلم عليها. اصلا وله تشغل بالي
يونس: اه واخد بالي
ماسه تعلقت في رقابته : بقولك ايه
ليحملها هو : بقولك ايه انتي . هتفضلي تعملي فيها سبع رجاله اكده وفي الاخر بتصوتي
ماسه : انا
ليسكتها هو طريقته🙈🙈
❤أشهد ان إمراه
تجتاحني في لحظات العشق كالزلزال
تحرقني .. تغرقني
تشعلني .. تطفئني
تكسرني نصفين كالهلال ❤
نزار القباني

يتبع…

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *