روايات

رواية بنت البواب الفصل الثالث والثلاثون 33 بقلم مجهول

رواية بنت البواب الفصل الثالث والثلاثون 33 بقلم مجهول

رواية بنت البواب البارت الثالث والثلاثون

رواية بنت البواب الجزء الثالث والثلاثون

بنت البواب
بنت البواب

رواية بنت البواب الحلقة الثالثة والثلاثون

هب مهاب واقفا من مكانه ثم ارداف بغضب : لا واضح كده يا خلود ان انتى فهمتيني غلط انا بحب مراتي جدا.. انا لما واقفت معاكي فا ده علشان اساعدك مش اكتر ..علشان في يوم من الأيام كان في بنا عشرة ..انتي زمان اه كنتي حبيبتي بس ده كان في الماضي دلوقتي الحاضر والمستقبل بتاع عنود لوحدها انا بحب مراتي جدا.. احنا اه حصل ما بيننا مشكله بس انا عمري ما هسيبها و هنرجع تاني لبعض لو انتى كنتى حاطه امل على كده ياريت تشيلي ده من دماغك و لو انتى حاسه ان فيه في جوزك حاجه كويسه ارجعيله هو شكله بيحبك و حاولوا تحلوا المشاكل اللي ما بينكم.. بس انا بعشق مراتي مش بس بحبها.. يا ريت تحطي الكلام ده في دماغك و ما تبنيش آمال على الفاضي.
خلود بدموع : انا اسفه يا مهاب انا هطلع من حياتك مش هسببلك لك مشكله تاني.. انا كنت فاكره وقفتك جنبي انك لسه بتحبني ..بس انا همشي
مهاب: يا خلود انا مقولتلكيش امشي اقعدى زي ما انتى عاوزه بس ما تبنيش امال على حاجه عمرها ما هتحصل لأن هرجع اقولك تاني واعيدها انا بعشق مراتي.. انتي متعرفيش هي بالنسبه ليا ايه واحنا مرينا مع بعض بايه.. و عدت علينا مشاكل كتيرة بس قدرنا نتجاوزها مع بعض..
خلود: ياااااا كل ده.. ده انت بتحبها اوي يا بختها بيك يا مهاب عنود محظوظه ..ربنا يوفقكم مع بعض.. و اخرجت هاتفها ضغطه ازرار وانتظرت قليلا حتى جاءها الرد
وليد بلهفه :انتى فين يا خلود؟! خلود: خلينا نتقابل يا وليد و نحل المشاكل اللي ما بينا
وليد: بجد يا حبيبتي
خلود :ايوه يا وليد
وليد :ماشي يا حبيبتي هستناكى في الكافيه اللي متعودين نتقابل فيه
خلود: تمام ثم اغلقت الهاتف ونظرت الى مهاب وشكرته على وقفته معها :شكرا جدا يا مهاب على كل اللي انت عملته معايا وانا اسفه مره ثانيه على المشكله اللي حصلت..ثم اردفت وهي تقف: انا لازم امشي دلوقتي..
نظر لها مهاب بأبتسامة ثم اردف: قائلا لو احتاجتي اى حاجه انا موجود..
اماءت له بامتنان..ثم
ذهبت خلود وخرجت من حياه مهاب بسرعه مثل ما دخلتها بسرعة..
*************************

 

 

 

 

كانت تقف خلف النافذه تصور كل ما حدث بين مهاب وخلود وهي فرحه من موقف مهاب الذي لم يضعف امام خلود
جاء من خلفها وامسكها من وسطها يقربها إليه بشدة ثم اردف قائلا :بتعملي ايه هنا يا حراميه؟!
اسيل بخضه :حرام عليك يا مروان خضتني والله..
مروان :قوليلي بتعملي ايه الاول انتى مش عارفة ان التجسس حرام ..
اسيل :وطي صوتك يا مروان هيسمعوني وبعدين انا بحاول انقذ علاقة مهاب وعنود ..ثم تحركت بهروب : ايه ده..ايه ده استخبى.. دي طالعه..
وقفوا في زاويه ضيقه وكان مروان قريبا جدا منها وهي تنظر على خلود ومهاب باهتمام ولكن مروان كان يقبلها في عنقها ووجهها باشتياق
اسيل: مروان انت بتعمل ايه هو ده وقته..
مروان :اصلك حلوه اوي وانتى عامله زي المفتش كرومبو كده
اسيل خبطته علي صدره: انت بتتريق عليا يا مروان يعني انا غلطانه اني عايزه اصلح العلاقه بين اخوك وصاحبتي..
ضحك مروان عليها:: لا يا حبيبتي مش غلطانه وانا كمان مش غلطان انتي وحشاني اوي واكمل ما بدا من قبلات
اسيل: يا مروان انا بتكلم بجد بقى..
ابتعد عنها مروان ثم ارداف قائلا :خلاص يا اسيل الفيديو اللي انتى صورتيه ده لما عنود هتشوفه هتعرف مهاب بيحبها قد ايه ..بس طبعا مش هنوريها الفيديو دلوقتي لازم يتعلموا ما يتسرعوش تاني في علاقتهم و احنا هننفذ الخطه اللي انتى اقترحتيها ..
اسيل :ماشي خلاص تمام هنبتدي الخطه ..
*************************
تاني يوم كانو جالسين يتناولون الطعام نظر مروان الى مهاب بجديه ثم اردف قائلا: ياريت يا مهاب تبعت ورقة طلاق عنود علشان هي عايزه تشوف حياتها مع حد تاني وتخلصوا من المشكله دي خالص ..
هب مهاب واقفا :انت بتقول ايه يا مروان هي مين دي اللي تشوف حياتها مع حد تاني ده انا كنت قتلتها وقتلته.. عنود مش لحد تاني غيري وان مكنتش تبقى ليا مش هتكون لحد خالص
مروان بجديه: مهاب انا مش عايز مشاكل هي مش عايزه ترجعلك كلم المحامي و خلصوا كل حاجه ..
مهاب بعصبيه شديده :قلتلك يا مروان انا مش هطلقها وياريت ما تدخلش في الموضوع ده
وسابهم وخرج.. نظرت اسيل الى مروان وضحكوا الاثنان وتأكدوا من نجاح خطتهم..
*************************

 

 

 

 

ذهبت اسيل الى عنود حتى تكمل باقي الخطه كانت تجلس في غرفتها حزينه على ما قد وصلت اليها علاقتهم ..
دق الباب واردافت عنود: ادخل
اسيل بابتسامه :وحشتيني اوي يا عنود ..
هبت عنود واقفه واحتضنتها بشده انتى اكثر والله يا حبيبتي عاملين ايه كلكم و مروان عامل ايه ؟
اسيل :الحمد لله احنا كلنا كويسين..
صمتت عنود قليلا ثم اردفت بتساؤل خفي كلكم كويسين ؟
اسيل بلؤم: قصدك مين مهاب لو قصدك عليه فا اه هو كويس جدا يا اختي وظبط حاله مع خلود واتفقوا انهم هيتجوزوا بعد ما هي تطلق ..
اتصدمت عنود ولكنها لم تظهر امام اسيل ثم اردفت قائلا ربنا يوفقهم طالما هو بيحبها خلاص..
ابتسمت اسيل علي نجاح خطتها وهي تراها تكاد ان تموت ولكنها لم تظهر ذلك
استمرت جلساتهم لساعات وبعد ذلك استاذنت اسيل منها و مشيت رمت عنود بجسدها على الفراش وبكت بحرقه وندم شديد علي تسرعها فهي قد قدمته لها على طبق من ذهب..
*************************
تم تحديد حفل زفاف عاصم ومايا واحمد ونور وقرر مروان مع عاصم واحمد انه هيكون فرح واحد والاثنين رحبوا جدا بالفكره..
في قاعه كبيره مزينه بالانوار المضيئه كانوا يجلسون العرسان والعرائس كلن في مكانه المخصص له وكانت الفرحه تنير وجوه الكل ..
كلهم فرحانين ومبسوطين ما عدا مهاب و عنود اللي كانوا ينظرون الى بعضهم بعتاب و حب و عشق واشتياق لحظات واشتغلت موسيقى رقصة السلو
تقدم شاب من عنود حتى يرقص معاها: تسمحيلي بالرقصه دي..
نظرت عنود لمهاب بتحدى..
مهاب في نفسه :اياكى يا عنود اياكى تفكري..
ولكنها وقفت ووافقت الشاب على الرقص عنادا فيه
جز مهاب على اسنانه بقوه: ماشي يا عنود بتتحديني اخرج الهاتف و اجري مكالمه ايوه يا قبطان جهزلي اليخت هنطلع بيه دلوقتي.. ثم اغلق واتجه الى عنود بغضب امسكها من يدها وقال: تعالي معايا..
نطرت عنود يده بعنف: لا مش هاجي معاك في حته احنا مفيش ما بينا حاجه روح لحبيبتك اللي انت هتتجوزها وسيبني في حالي..
مهاب بغيظ يبقى انتى اللي جبتيه لنفسك يا عنود انخفض قليلا وحملها علي كتفه بسرعة وهي تصرخ وتستنجد بأي أحد ولكن الكل شاورلها بايديه وعلي وجههم ابتسامة رضا وموافقة علي ما حدث..
*************************

 

 

 

 

في سياره مهاب كانت تهتف بغضب نزلني يا مهاب هنا انا مش عايزه اروح معاك في حته هو بالعافيه انت مش انت طلقتني عايز مني ايه تاني وكمان هتتجوز اللي اسمها خلود دي..
مهاب: اولا انا رديتك.. ثانيا انا مش هتجوز حد غيرك ..انتى مراتي و حبيبتي و بس مفيش حد تاني يقدر يأخد مكانك
هتفت عنود بعصبية : بس انا بقا مش عايزاك انت اتخليت عني من أول مشكلة قبلتنا فى حياتنا..دايما متسرع وبتعمل حاجات بتصدمني فيك.. الحب مش كل حاجة.. لازم تتغير.. بس انا مش هقدر أكمل معاك بالشكل ده حتي لو كنت هموت عليك.. في تصرفات بتموت أي علاقة يا مهاب.. خلينا نبعد عن بعض شوية ونجرب هنقدر نعيش من غير بعض ولا لا
مهاب بهدوء : لا يا عنود مش هتبعدي عني تاني وانا مش هسيبك تاني ويما هنحل المشكلة اللي مابنا يما مش هنرجع علي الأرض تاني وهنفضل في اليخت ..
وكانوا خلاص وصلوا الي اليخت ..
مهاب : انزلي
عنود : لا مش نازلة
مهاب فتح الباب وحملها ومشي بإتجاه اليخت وهي تهتف : مش عايزة اروح معاك يا مهاب نزلني بقولك يااااااا ناس الحقوني خطفني..
مهاب ببرود :بقولك ايه يا عنود
صمتت قليلا حتي تسمعه .. ثم اردف قائلا :انتي تقلتي ليه يا حبيبتي كدا من ساعة ما سبتيني ياريت تخفي من الأكل شوية قال هذا وهو ينزلها علي ظهر اليخت الذي انطلق سريعا بعد ركوبهم…..

يتبع..

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *