روايات

رواية وحش احتل عرش قلبي الفصل الحادي والثلاثون 31 بقلم دينا محمود

رواية وحش احتل عرش قلبي الفصل الحادي والثلاثون 31 بقلم دينا محمود

رواية وحش احتل عرش قلبي البارت الحادي والثلاثون

رواية وحش احتل عرش قلبي الجزء الحادي والثلاثون

وحش احتل عرش قلبي
وحش احتل عرش قلبي

رواية وحش احتل عرش قلبي الحلقة الحادية والثلاثون

ليقطعهم الطبيب ليقول
الدكتور:اهدو اهدو انا جي اقولكم ان العمليه نجحت بس مستنيين المريضه تفوق.
ليهد معتز ويتنفس غيث الصعداء ولكن لم يستمر الحال بسبب خروج الممرضه لتقول
الممرضه: دكتور نبض المريضه بيقل خالص وهيقف
ليجري الطبيب وهو يقول
الدكتور بصوت مرتفع:حضري جهاز التنفس بسرعه
ليذهب غيث امام الغرفه بخوف شديد وجلس معتز علي الارض بصدمه…
معتز ليس يحب ماسه لكن بحبها مثلا اخته..
بينما غيث ينظر الي الغرفه ودموعه تنزل بصمت ليجد الطبيب يخرج مر اخري ويقول
الدكتور بيأس:للإسف المريضه متحملتش..البقاء لله
ليهرول غيث الي غرفت ماسه ويجد جسدها ووجهها مغطي بقماشه لينظر لها ثم الي جهاز الانعاش ليقول
غيث بحنون:ماسه قومي متسبنيش..مااااسه
ليمسك غيث جهاز الانعاش ويزيل القماشه من علي وجهه ويصعقعا صعقه لتتنفض ماسه الي الأعلي بشده من قوة الصعقه لتقول

 

 

بقلمي دينا محمود
الممرضه:حضرتك بتعمل اي يااستاذ
غيث بجنون:هتيلي حقنه الmayo clinic
(دي حقنه بتتاخد ف الصدر عشان تنعش القلب )
ليصعقها مره اخري ثم صعقه ثم…..ثم مره اخري ولكن الأمر اصبح غير مجدي لان عندم يصعقها يعود النبص بسبب الكهرباء ولكن عندما لا يصعقها لا يتحرك القلب….
ليصعقها غيث مره اخري وهو يتمني ان تفوق ولكن لم يحدث..
ليترك غيث الجهاز ويضع يديه علي صدرها وظل يضغط مره ثم مره..ولكن وجد الممرضه أتت وهي في يديه الابراه التي طلبها..
ليمسك غيث الابراه ويرفع به يديه الي الأعلي وينزل به ورشقها في صدرها ومسك جهاز الانعاش مره اخري وصعقها..ليتحرك صدرها الي الأعلي ويهبط الي الاسفل..ليدل علي ان بدات ان تتنفس وبدا جهاز القلب يعلن علي عودتها الي الحياه…
لينظر لها غيث بشبع ابتسامه وشكرا ربنه..
ليدخل الأطباء مره آخره الي الغرفه ويخرج كل م بدخلها….
ليخرج غيث ويجد معتز جالس ليقول
معتز:مش هينفع تكمل معاها بعد كده
غيث:………….
معتز:هطلقها اول متخرج من هنا
بقلمي دينا محمود
غيث:مستحيل
معتز:انت عايز يحصل اي اكتر من كده
غيث:مش هطلقها…ومتدخلش بيني وبين مراتي
معتز:غيث ده اصلا جواز غيابي فوق
غيث………..
معتز:انت اتجوزتها ومن غير متعرف.. يعني باااطل
غيث:لو فعلا باطل ذي م بيقولو..اول م تفوق هعملها احسن فرحه ف الدنيا
معتز:مش هيحصل

 

 

غيث بعصبيها:وانت مالك اصلا عمال تداف عنها كده لي انت لسه بتحبها وعايزني أطلقها عشان انت تتجوزها
معتز بصدمه:انا..انا ياغيث..انا بعتبرها ذي اختي وانا طلعت الموضوع ده مت دماغي من ساعت معرفت انت بتحبها..غيث انت المفروض تكون عارف تصرفاتي احنا مش عشرت يوم ولا اتنين احتا عشرت عمر..وانا اما قولت كده عشان هي كانت هتموت بسببك
غيث:وانا الرجعتها من الموت
معتز:انت عارف يعني اي موت…خليني اعرفك…الموت هو كسرت القلب..وماسه ماتت بكل الطرق التخلقت..اتعذبت علي ايدك..منعها
بقلمي دينا محمود
تشوف حد ولا تتكلم مع حد حتي اخواك جاسر..اغتصبتها..قلبها خلاص مات من التعزيب والحزن الشافته…انت ياغيث مش عايزه تحبك انت عايز تقتل قلبها في جسمها يعني تكون جسد بلا روح..مطيعه ل كلامك وقسوتك وبس عايشه ليك مش لنفسها وبس..
غيث بعصبيه:انت البتتكلم عن الحب يامعتز…..انت اما قررت تتجوز اتجوزتها بالتهديد..لا واي كمان..اول ما شكيت ان مراتك بتخونك فضلت ترقبها ذي المجنون…انت ليك اسباب وانا ليا اسباب..يعني متقرنيش بنفسك..اقولك لي..انت عايش مع مراتك البتحبها وبتحبك وولدك..إنما أنا عايش مع مراتي ال مش بتحبني وبتتمني ان اموت وابعد عنها..وهي دلوقتي بين الحياه والموت..عايش مع مراتي ال مش معتبراني راجل..عايش مع مراتي ال حرماني حتي انام جنبها عشان مش شيفاني راجل..عايش مع مراتي ال متهدد بالخطف والقتل عشان اعدائي كتير..عايش مع مراتي ال شيفاني قتال قتله..عايش مع مراتي ال نفسيتها مدمره بسببي..كل الأسباب دي وعايزني اسيبها
معتز:اعمل ال انت شايفه صح ياغيث
ليجدو الطيب يأتي اتجههم ليقول
الدكتور:هي دلوقتي الحاله مستقره وسعات الخطر خلاص زال..بس هي لسه في العنيه المركزه بس متقلقوش ده حاجه روتنيه عشان
بقلمي دينا محمود
نطمن اكتر وممكن تخرج منه بعد يومين بالكتير بس هتفضل معانة هنا لمده شهر احسن يحصل اي مضعفات عشان القلب وقف ورجع اشتغل وكله بفضل العنايه الإلهي
غيث:تمام شكرا يادكتور
الدكتور: الشكر لله وحده
ليغادر الطبيب ليقول

 

 

غيث:معتز خد مرات وروحو القصر عندي خليها تطلع تجيب لبس ل ماسه وهات لبس ليا انا كمان
معتز:ماشي..
ليذهب معتز ويتنفس غيث الصعداء وهو ينوي ان يعيش حياه جديده مع معشوقته
________________
في غرفه ما…
تتصتح(تنام) الفتاه علي التخت صغيرة الجسد جميله المظهر وتحوطها الاجهزه من كل حانب.. وشعرها الطويل الحرير الذي خرج من القبعه الطبيه بسبب طول…
لتفتح عينيها الذي تلونت بالون الأحمر وهذا يدل علي شدة تعبها….
وعندما فاقت دخلت الأطباء والممرضين بسبب الاشاره الذي وصلت لهم من الاجهزه بأن المريضه قد استيقظت..
بقلمي دينا محمود
ليدخلو الطبيب والممرضين ويثبتو الاجهزه ليقول
الدكتور:مدام ماسه انت سمعاني..مدام ماسه..مدام ماسه لو سمعاني اديني اي اشاره اوي حركي اديكي رجلك اي حاجه لو سمعاني
لتغمض عينيها بتعب شديد وهي تحول ان تتذكر ماذا حدث معها….
لتفتح عينيها بعد القليل من الوقت ولكن كانت هذا المره توجد في غرفه عاديه ولا يوجد بها الاجهزه المبالغ به..لتنظر حولها وهي تشعر بخمول (بتعب)في جميع أنحاء جسدها…
لتلمح شخص بجلس علي الاركيه ويضع راسها بين يديه..
لتغمض ماسه عينيها بألم فهي تشعر بألم يفتك بها وتتذكر ماحدث ويبدأ الضجيج بدخلها وتبدأ ان تنهار ليسمع غيث صوتها ويذهب إليها ويحول ان يهدئها

 

 

غيث:ماسه اخيرا صحيتي..اهدي..اهدي وقوليلي مالك اي التعبك..اهدي انا هطلب الدكتور…
ليضغط غيث علي زرار بجانبه لياتي الطبيب فورا..ويحول معها لكي تتكلم او تحرك جسدها
ماسه بتعب:ااااه..جس..جسمي..وجعني او..اوي..اب..ابعد ع..ني
ليقول غيث للطبيب
غيث:اطلع بره
بقلمي دينا محمود
لم ينطق الدكتور كلمه بعد كلمة غيث..فمن هو ليعطي كلمة الغيث
لقترب غيث من ماسه ويضع كرسي اما التخت ويجلس عليه ويقول
غيث بحنان:اهدي يا ماسه انا مش هعمل لك حاجه..اتكلمي قوليلي مالك ارحميني
ماسه:وان..ت مس..معت..نيش..لي.كنت..بترجاك..عل.شان..ترحمني اتاسفتلك بدل المره عشره وأتت مرحمتنيش….
لتبدا تبكي من جديد ليمسك غيث يديه ويقبلها ويقول..
غيث:ماسه انا كمان كنت بتعذب و..
لتقطعه ماسه وتقول
ماسه: خلاص كل حاجه خلصت..انت اخت كل حاجه..كل حاجة نفيش حاجه ماختهاش..اخت سعادتي.. اخت روحي..اخت….لتبتلع ماسه ريقعه ولم تكمل عندم تذكرات مافعله بها..لتبكي مره اخري وتقول
ماسه ببكاء:مش هطلب الطلاق منك تاني عشان خلاص كل حاجه راحت..ضيعت كل حاجه حتي نسبه الأمل ف ان احبك ضيعتها ..وانت اثبتلي انك راجل..شكرا علي رجولتك معايا ياغيث…عارف كنت بطلب منك الطلاق عشان اعيش حياتي لكن خلاص انت ضمرت حياتي واخذت روحي.
بقلمي دينا محمود
غيث: ماسه اهدي..والحصل ده شرع ربنا وانتي مراتي وكان لازم يحصل من اول م انجوزنا..ماسه انا بحبك والحصل ده غلطه وقت غضب ومكنتش واعي انا بعمل اي

 

 

ماسه: لاء كنت في وعيك وكنت سامع صريخي وكنت سامعني وانا بتذل لك عشان تبعد عني..كنت سامعني وانا بصرخ واتجهلتني..انت نهيت كل حاجه بينا ياغيث..ومتطلبش مني ان اسمحك
غيث:ماسه انتي عارفه انك مراتي صح..وده طبيعي يحصل بين اي اتنين متجوزين..اعتبريها انها مشكله عاديه وانا هصلح كل حاجه
ماسه:صدقني يغيث لو قولتلك ان سمحتك ابقا بكذب عليك..انت قتلت روحي انت ضمرتني..
ليقترب غيث منها لكي يقبلها علي راسها قبل أن يخرج ولكن اتفاجا برد فعله…لان عندما اقترب منها اصبحت تصرخ وهي تقول
ماسه بصريخ وبكاء: انا اسفه ياغيث..انا خلاص سمحتك ارجوك ابعد عني.. ابعد عني انا خلاص سمحتك
ليمسك غيث يديها التي أصبحت تتحرك حركات عشوائيه وقال
غيث:اهدي ياماسه انا مش هعملك حاجه
ماسه ببكاء: ارجوك ياغيث متازتيش ارجوك..انا هسمع كلامك وسمحتك خلاص بس متاذنيش
بقلمي دينا محمود
غيث:اهدي ياماسه ارجوكي انا مش هقرب منك والله…
ليخرج غيث بعد ما هدات ماسه قليل ليقول
يوسف:هي عامله اي دلوقتي ياغيث
غيث:كويسه
ليذهب غيث لكي يدفع مصريف المشفي..بينما دخل يوسف ومعتز الي غرفة ماسه ليجدوها تبكي بخفوت ليقول
يوسف:مالك يا ماسه بتعيطي لي
لتمسك ماسه يديه برجاء وتقول
ماسه ببكاء: ارجوك يايوسف عشان خطري عايزه اي تلفون عشان خطري
يوسف:لي ياماسه
ماسه: ارجوك يايوسف اديني تلفونك دقيقه واحده
لينظر يوسف الي معتز الذي لم ينطق باي كلمه منذا ان دخل..ليجده يؤمي لها…ليعطي يوسف هاتفه الي ماسه ويخرجون..
لتمسك ماسه الهاتف بيد مرتعشه وتطلب رقم وتضع الهاتف علي اذنها وتقول
ماسه:اذيك يامراد..انا ماسه
مراد:ازيك انتي ياماسه..مال صوتك
ماسه:ارجوك يامراد تعال لي مستشفى ال******** متتاخرش بالله
بقلمي دينا محمود
مراد:ماشي ياماسه مسافة الطريق
اوبس نسيت اعرفكم علي مراد(مراد صديق ماسه..ماسه اتع فت عليا عن طريق تالين يعمل محامي.. ويحب ماسه مثل شقيقته..وايضا يحب العدل)

 

 

بعد حوالي نصف ساعه كانت تجلس ماسه ووجدت مراد يدخل اي غرفتها بقلق ليقول
مراد بقلق:ماسه مالك..في اي
ماسه:هحكيلك يامراد..جوزي ضربني واغت**** ومش عايز يطلقني وانا مش قادره اقعد اكتر من كده معا..وانهارده كنت هموت بسببه…..ارجوك خلصني منه
مراد:عايزه يعني تطلقي منه بالقانوان
ماسه: انا مش عارفه المهم اخلص منه
مراد:ماشي ياحبيبتي اهدي انتي بس….بس في حاجه عايزك تعرفيها
ماسه:اي هي
مراد:هتحكي كل الحصل ف محضر وممكن يدخل القفص فيها لانه يعتبر اعتدا عليكي
ماسه: هعمل اي حاجه بس يبعد عني
مراد:ماشي..بس احكيلي انتي عرفتيه فين واتجوزتيه ازاي
بقلمي دينا محمود
ماسه: ولدي وولدتي اتوفو وميبقاش ليا حد غير خالتي وده يبقا ابن خالتي وأما تميت العشرين سنه عرفت انه اتجوزني من غير ماعرف ومدخلتش الجامعه عشان ليا اعداء كتير وأما قابلتك كده كنت مخطوفه وقدرت اهرب واول ما رجعت مصر اتخنقنا واعتدا عليا
مراد:ماشي احنا هنبلغ دلوقتي الشرطه
_________________
في مكان آخر
كان يجلس ذالك المحقق الذي يقلب في ملفات عائلة غيث….
ليقطعه رنت الهاتف ليرد
مدحت:ايوا نين معايا
………:مدحت بيه في بلاغ متقدم في غيث باشا من مراته…ومراته وكلت المحامي مراد
مدحت:متعرفش السبب
…….:ايوا بيقول اعتدا عليها..وبسبب كده دخلت المستشفى
مدحت: كويس اوي اي اخبار توصلك بلغني…
ليغلق معه والابتسامه العريضه علي وجهه
_________________

 

 

عند تالين
كانت تسير تالين وهي تضع جهاز الموسيقى في اذنها وتضع القبعه الخاصه بالجاكت علي راسها( الأيس كاب يعني)…
بقلمي دينا محمود
لتنصدم في شخص ما وهي تسير لترفع راسها وتجده ادم لتقول
تالين: اسفه ماختش بالي
وقبل ان ينطق بدات تسير مره اخري…
ليمسكها ادم من يديها..لتنظر تالين الي يديها بصرامه وتقول
تاين:انت اتجننت ازاي تمسكني كده
ليترك ادم يديه فورا ويقول
ادم:اسف …ممكن تديني رقم تلفونك
تالين: انت اتجننت..امشي من هنا عشان محلكش تندم علي اليوم الشفتني في
لتنظر له بقرف وتخفي توترها وتكمل سير…….
كانت تسير تالين في شارع(انا مش عارفه شارع يعني اي بالفصحى معلش بقا)..وفجاه وجدت احد يضع يديه علي فمها ويسحبها الي مكان ما
_______________

 

 

عند غيث
كان يجلس غيث ومعتز ويوسف يشترف قهوه..ليجد الشرطه تدخل الي المكان ليقول
الشرطي:استاذ غيث في بلاغ متقدم فيك ولازم تاجي معانا
غيث……….

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية وحش احتل عرش قلبي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *