روايات

رواية حياة عبدالرحمن الفصل الأول 1 بقلم عبدالرحمن حمدي

رواية حياة عبدالرحمن الفصل الأول 1 بقلم عبدالرحمن حمدي

رواية حياة عبدالرحمن البارت الأول

رواية حياة عبدالرحمن الجزء الأول

رواية حياة عبدالرحمن الحلقة الأولى

السلام عليكم اعرفكم بنفسي انا عبد الرحمن انا عبد الرحمن طالب في الصف الأول الثانوي حكايتي غريبه شويه متيجوا نشوف
بابا:قوم يا زفت
انا:بابا صباح الخير
بابا:صباح الزفت على دماغك يا ابن ألبومه
انا:يا بابا قولتلك مية مره ملكش دعوه بامي الله يرحمها اشتمني انا ملكش دعوه بامي
بابا:حساس اوي بروح امك طب قوم يلا ورانا شغل
(ابويا مسيو محمد مدرس فرنساوي عمره ما حبني وبيعاملني وحش من ساعه امي الله يرحمها ما ماتت )
انا:اتفضل يا بابا القهوه
بابا:قهوه زفت من غير وش زي وشك غور من قدامي
انا:حاضر يا بابا
بابا:خد هنا ياض
انا:نعم يا بابا
بابا:انت كبرت وبقيت في أولى ثانوي وانت عارف ابوك مدرس وبيدي دروس تمام انا اشتريت شقه جديده عشان ادي فيها دروس انت عليك انك لما البنات ييجوا هنا تاخدهم على الشقه التانيه تمام

انا: ازاي يا بابا بس مينفعش دول من سني انا اتكسف اوديهم
بابا:انت هتستعبط يا روح امك
انا والدموع تسيل من عيني: مالها امي بس بالموضوع
بابا:بومه خلفتك ليا عشان تقرفني اهي غارت في داهيه عقبالك
انا: بس يا بابا برضه دول بنات من سني مينفعش امشي معاهم في الشارع
انا:متخافش مش من حلاوتك يعني هيعاكسوك دا انت حتى شبه ألبومه امك
انا:حاضر يا بابا الساعه كام الدرس
بابا:الساعه تلاته بس عارف لو بنت اشتكيتلي منك وقالتلي انك دايقتها اقسم بالله اخليك تحصل امك
انا:يا رب عشان ارتاح
بابا:يارب يا اخويا بس متخافش مش هموتك دلوقتي انا هتفنن في تعذيبك هموتك بالبطئ يلا غور من وشي استنى البنات وانا هروح على الشقه التانيه استناهم
انا:طب يا بابا مع السلامه
بالفعل استنيت البنات لغاية ما جم
انا:يا انسه انتي وهيا الدرس اتغير مكانه اتفضلوا معايا
انا: السلام عليكم يا حج جبتلك البنات زي ما قولت عايز حاجه تاني
بابا:يلا غور اقعد في البيت لغاية ما اجيلك اوعى تخرج يا اما اقسم بالله اخلي الخرطوم يسلم على جسمك
انا حسيت باحراج شديد قدام البنات خصوصا انهم بيضحكوا روحت البيت البيت وانا منهار قعدت على سريري وفضلت ابكي

لغاية ما فوقت على أدان المغرب
اتوضيت وصليت المغرب و دعيت ربنا انه يهدي ابويا ويحنن قلبه عليا
خلصت صلاه لقيت نفسي جعان بس خوفت اكل لأحسن بابا يضربني
فضلت قاعد مستنيه الساعه جت 12 وهو لسه مجاش قلقت عليه
بس سمعت صوت الباب وهو بيفتح جريت عليه عشان اسلم عليه بس ايه دا دا مش لوحده دا معاه واحده ست وبنت صغيره باين عليها بنتها
بابا:سلم على ماما يلا
انا:مين دي
بابا: دي من هنا ورايح ماما انا كنت متجوزها من بدري بس كنت مداري عليكم عشان خايف على مشاعر ألبومه امك الله يرحمها
ساره:بابي يا بابي فين اوضتي
بابا:اللي هناك دي يا حبيبتي
انا:دي اوضتي ازاي الكلام ده
بابا:اخرس صوتك ميعلاش انت من هنا ورايح هتنام في الصاله
انا:حاضر يا بابا ممكن انزل بس افك شويه
بابا:لا اترزع هنا مفيش خروج
مرات ابويا:سيبه يا محمد يخرج انا مش طايقاه
بابا: تحت امرك يا حبيبتي يلا غور يا ابن ألبومه من هنا

خرجت من البيت وطلعت اجري على البحر اشكيله وابكي واطلع اللي في قلبي
كنت ببكي بحرقه ونفسي صعبانه عليا سرقني الوقت ومحسيتش بنفسي غير والفجر بياذن رحت المسجد اصلي الفجر واستنيت الناس يمشوا من الجامع عشان عايز اتكلم مع الإمام …حتى الإمام أخد باله من كده
الإمام: مالك يا ابني عايز تقول حاجه
انا: أيوه يا عم الشيخ انا تعبان قوي ونفسي اشكي
الإمام: اتفضل قول اللي في قلبك
انا:طب قولي هو ربنا عادل
الإمام: ايه يا ابني الكلام اللي بتقوله ده طبعا ربنا عادل ده اسمه العدل
أنا: امال ايه اللي بيحصلي ده امي تموت وابويا عايز يموتني بالبطئ ويتجوز واحده ودايما بيضربني ودايما بيشتمني بامي وانا بحب امي
الإمام: يا بختك يا ابني
انا:يا بختي كل دا ويا بختي
الامام:أنت كل اللي انت فيه دا عشان ربنا بيحبك والله بيحبك وعزته وجلاله بيحبك لان اذا احب الله عبدا ابتلاه
انا:شكرا يا عم الشيخ انك سمعتني انا ماشي السلام عليكم
الإمام: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

روحت البيت الفجر و بفتح الباب براحه عشان محدش يسمعني لقيت بابا مستنيني بالخرطوم خلف الباب وبدأ يضرب فيا لغاية ما بدأت انزف واغمى عليا
مرات ابويا:كفايه هيموت في ايدك هتخش السجن في حتة عيل معفن
بابا:طب قوليلي اعمل ايه في المصيبه دي
مرات ابويا:بص احنا نتصل بالدكتور ونقول ان في شوية عيل ضربوه وعملوا فيه كده
بابا:تمام وهو كذلك
اتصل ابويا بالدكتور
الدكتور: حالته مش مستقره ولازم يروح المستشفى
ابويا:مينفعش يا دكتور احنا حالتنا صعبه اوي والله (مع العلم حالتنا متيسره )
الدكتور: طب خلاص انا هكتبلوا شوية ادويه ياخدهم كلهم وينتظم بالمواعيد تمام عن اذنك
ابويا:تمام اتفضل يا دكتور
فوقت بعدها بساعه
انا:آآآه يا جسمي جسمي متكسر
ابويا:اخيرا فوقت يا حيلتها
بدأت في البكاء

ابويا:انت لسه هتعيط يا روح امك طب تعالى
بدأ ابويا يضرب فيا جامد
مرات ابويا: سيبه احنا عايزينه في حاجات تاني
بابا:عايزه ايه منه
مرات ابويا: عايزاه يكنس الشقه ويمسحها ويوضبها كويس اوي
انا: حاضر هعمل كل حاجه بس عايز اكل انا هموت من الجوع
ابويا:خش جوا على المطبخ فيه عيش ناشف حط عليه شوية ميه واطفح
طلعت اجري على المطبخ عشان اكل بس لمحت بواقي كباب و كفته في الزبالة طلعتهم من الزباله وبدأت اكل فيهم
اختي(من ابويا):انت بتعمل ايه انت بتاكل اكل القطه بتاعتي انت عيل معفن وبيئه
انا:يعني مش حرام اكل عيش ناشف والقطه تاكل كباب و كفته
اختي: يا بابا
بابا:نعم يا حبيبتي
اختي:بكلمه وبقوله ازيك بيقولي غوري من وشي
انا: والله ما حصل
اختي: سامع يا بابا بيقول عليا كدابه
بابا:سامع يا حبيبتي اطلعي انتي بره وانا هتصرف
انا:انت بتعمل ايه يا بابا
بابا:هنرقص دانص يا روح امك

مسك ابويا رخامة المطبخ وكسرهاعلى دراعي
انا:آآآه دراعي دراعي اتكسر
ابويا: طب يلا يا روح امك نطلع على المستشفى نجبسهولك
رحت على المستشفى وجبسته بالفعل
بعد أسبوعين
اختي:بابا
بابا:نعم يا قلب بابا
اختي:صحبتي جابت ايفون ١١ برو ماكس وانا مش اقل منها
بابا:حاضر يا حبيبتي من عنيا هجبلك ايفون ١٢ مش ١١
انا:بابا
بابا:نعم يا زفت
انا: معلش بس عايز عشره جنيه اصور ملازم عشان مش معايا فلوس
بابا:بزمتك مش مكسوف من نفسك تبقى شحط وتتطلب مني فلوس غور من وشي
بعد ساعه
انا:يا بابا مش هتقدملي
بابا:غور جوا هتلاقي ملفك في الدرج غور قدم بكره
انا:حاضر
جه الليل وحان وقت النوم بس سمعت صوت ابويا ومرات ابويا بيتكلموا ويقولوا……

يتبع…….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية حياة عبدالرحمن)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *